Přejít na obsah

Zápach z klimatizace


karamba1957

Doporučené příspěvky

To se může stát, když se vypne a zapne AC. Zvláště pak po zimě, kdy se kvůli teplotám pod nějaké 2-3 stupně AC třeba ani nezapíná, nebo pokud to ručně vypne uživatel a zapne až v létě. 

Buď se to vyvětrá nebo bude třeba vyměnit kabinový filtr. Dá se tomu předcházet tím, že se klimatizace používá celoročně. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Pawouk změnil název na Zápach z klimatizace

Důvodem smradu z klimy jsou bakterie, které se množí v kondenzátu uvnitř větracího systému. Kondenzát tam vzniká především za vyšších teplot. Účinně se zápachu dá předcházet tím, že nějaký čas před odstavením auta vypneš chlazení, ale necháš bežet větrák, ideálně na vyšší otáčky. Průtokem teplého vzduchu se kondenzát vysuší a bakterie pak nemají kde se množit. Čím vyšší rozdíl teplot venku / uvnitř, tím více kondenzátu se tvoří a tím je potřeba delší doba na vysušení. Za parného léta vypínám chlazení klidně i 10-15 minut před koncem jízdy a problém se zápachem nemám.

 

Když už klima smrdí, vyměnit filtr a nechat důkladně vyčistit ozonem, který bakterie zabíjí.

 

Kompresor klimy se nezapne při nízkých teplotách (myslím, že pod 4 °C), takže zapínat A/C v zimě nemá smysl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rada nad zlato, automaticka trojzonova klima a ja mam nieco vypinat pred koncom jazdy.

Nechavam AC zapnute cely rok, vzdy AUTO rezim, 2x do roka davam cistit ozonom a nic nesmrdi.

Filter menit 2x do roka, na jar a na jesen.

Ale problém je v tom, že v škodovke vymenia filter po 60tis km, niekto to dá po 5 rokoch. 

Ozón auto nikdy neuvidi. 

A čo je najlepšie keď vidím niekoho ako vkuse vypína AC, lebo ušetrí. 

Nikdy AC nevypinajte aj keď je mínus 20, je to automatická klimatizácia. 

Editováno: , autor: cayc
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen pro zajímavost. Pokud by platilo, co píšeš, k čemu by tedy byla možnost A/C vypnout?

 

Není to tak černobílé, jak to podáváš. Právě u toho zápachu z klimy výrazně záleží, jak auto jezdí. Je obrovský rozdíl mezi autem, které jezdí denně a v létě třeba několikrát za den projde cyklem vychladit - zahřát a autem, které vyjede jednou za dva tři dny. Rozdíl dělá i to, jak moc se chladí. A v neposlední řadě je třeba si uvědomit, že to, že klima smrdí, znamená, že už je uvnitř sakra živo. Bakterie a hlavně spóry plísní se do kabiny dostávají mnohem dříve.

 

Že je klima automatická neznamená, že není přínosné se k ní chovat s nějakou vědomostí a preventivní péčí.

 

Samozřejmě ale souhlas s tím, že výměna filtru až po 60 tis. km / 5 letech je šíleně dlouho.

Editováno: , autor: Bubaq
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Naprosto souhlasím. Kdo jezdí denně, asi nemusí klimu vypínat. 

Kdo jezdí jednou za týden a nechá si mokrý výparník, šoupne auto do garáže kde je v létě 25 stupňů, tak mu výparník zahnije. V tomto případě četnosti provozu auta je nutné klimu vypínat a i výparník vysušit. 

S těmi výměnami filtrů je to to samé. Lidé mají povrchní představy. Někdy je na škodu filtr měnit moc často. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No vidíš, a ono je to právě naopak :-). Čím častější a větší jsou změny teplo - zima, tím více kondenzátu se tvoří. A vlhkost je ten důvod pro růst plísní a bakterií. U auta, které jede jednou a čas, ventilace vyschne a je klid. U auta, které jezdí denně, je tam permanentně vlkho = ideální pro breberky.

 

Co je moc častá výměna filtru a čemu konkrétně a proč vadí čistý filtr?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To máš jedno, kolik se tvoří kondenzátu. Ten se tvoří vždy, když je výparník chladnější, než nasávaný vzduch, takže se tvoří vždy když je chlazení zapnuté. 

 

Čím víc se kondenzátu tvoří, tím lépe, alespoň odchází odtokem a tím se vyplachuje bordel. A to je přesně ten princip, kdy auto, které jezdí denně může mít trvale zapnutou klimu a ta nezapáchne. Protože se denně tvoří dostatek kondenzátu, ten zavčas odchází odtokem (ta loužička pod autem, když se klima používá a auto stojí třeba na parkovišti) a tím se výparník proplachuje. A teď se budu opakovat. Když je výparník mokrý a auto zaparkuješ, tak se nijak nevysuší, nemá jak, neproudí jím vzduch, který by vlhkost odváděl. Je tam ta samá vlhkost, třeba 14 dní, když auto stojí. A plísně a bakterie rostou. Proto, když auto odstavuji na víc jak jeden den, výparník vysuším. Je to jednoduché. 

 

Úplně nový filtr má paradoxně horší filtrační schopnost než zánovní. Každý mechanický filtr se musí tzv. zaprášit. Pak filtruje s nejvyšší účinností. Takže měnit např. každých 6000km filtr je volovina. Dokavad filtr není plný, jeho filtrační schopnost je na vysoké úrovni. Samozřejmě, když je plný, bývá v něm hmyz, pyl a kdejaký jiný organický bordel. Ten tam hnije a kontaminuje  výparník. Nečistoty typu písek a jiný minerální prach tolik nevadí. Takže filtr měnit včas, ale zase to nepřehánět. Osobně najedu cca 30 až 40 tisíc za rok a filtr měním v červnu, tzn. po pylové sezoně. Dezinfikuji ozonem a je zase na rok vystaráno. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Clerfayt napsal:

auto, které jezdí denně může mít trvale zapnutou klimu a ta nezapáchne

 

Moje (nejen) zkušenost je přesně opačná. Když to vezmu na svá auta, tak žena, která jezdí 2x 3x týdně, někdy jednou, trasy většinou do 30 km, klimu nijak neřeší. Má celoročně 22 stupňů a v jejím autě pach z klimy neznám.

 

Ve svém autě jezdím denně, cca 60 tis. km ročně. Mnohdy za den i několikrát auto vychladím a zase odstavím a bez řádné péče bych po jedné sezóně smradem nevydržel. Důvody jsem popsal výše.

Výparník se ničím neproplachuje 🤣. Na jeho žebrech kondenzuje vlhkost, která pak skapává hadičkou ven z auta. V odstaveném autě snadno samovolně vyschne, zvlášť v létě ve vedru. Pro jistotu přikládám, jak výparník vypadá. Představa, že je v nějakém proudu tekutiny, která jej proplachuje, není správná.

 

Navíc, kdyby platilo, že zůstavá mokrý třeba 14 dní, stačily by dvě tři takové odstávky v létě a z auta by byla pojízdná Petriho miska. Ostatně je to dobře znát, když člověk nasedne do třeba den odstaveného auta a zapně klimu, přijde závan znatelně vlhkého vzduchu. Když to samé udělá třeba po týdnu, žádný vlhký vzduch se neděje.

 

 

vyparnik.jpg

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já tedy též přidám svou zkušenost. Měl jsem auta s manuální AC, nyní už mám třetí auto s automatickou AC. U manuální jsem skutečně před koncem cesty vypínal. Nejen kvůli aklimatizaci (přeci jen manuální se hůř reguluje), ale i kvůli smradu. Měnil jsem filtr vždy na jaře a po zimě, kdy jsem měl AC manuálně vypnuté (jinak by se vypnul pod 4 stupně stejně), tak byla cítit plíseň. 

U automatické AC mám v režimu auto, takže  AC se tváří neustále zapnuté, ačkoliv podle návodu se patrně pod 2 st. vypíná. I přes zimu však stoupá teplota nad 2-4 stupně, takže AC se určitě občas zapíná, vytvoří se kondenzát a ten odteče = pročistí výparník. 

 

Ale já jezdím v podstatě každý den, takže možná to nestihne zasmrádnout a pročišťuje se to pravidelným odkapem .)

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...