Přejít na obsah

LED místo žárovek


dr.snacek

Doporučené příspěvky

No jo, ale interiér je jich plnej - vem si - slabší sufitka vepředu, silnější vzadu (navíc každá myslím jiná délka) a dvě T10 čtecí... já jak jsem alergickej na cokoliv, co není stejné, tak bych se z toho asi zbláznil, protože nikdy nebudu mít všechny 4 naprosto stejným odstínem svítící... ale samozřejmě se na tom pracuje, jinak to ani nejde, jak to jednou s LED začne, tak... :D

EDIT: Tak tady je malá galerie diod v denním svícení u mě. http://samuraii.rajce.idnes.cz/Diody/

Editováno: , autor: samurai
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Zdravím, líná huba, holé neštěstí, tak se raději zeptám. Od založení tohoto vlákna už uběhl nějaký čas. Koupil jsem si LEDky do stropního světla, a úplně nezhasínají, kde je problém je mi jasné (neustále tím protíká proud, jenž by normální žárovku nerozsvítil), při jízdě mi to silně vadí a nechci začít přidávat odpory, dokud se nezeptám. Jaký LEDky používáte, mají zabudovaný odpor? Hlavním důvodem pro výměnu bylo kromě efektu i to, že žárovky se strašně zahřívaly. Prosím o radu o aktuálním dění na světě LEDek. Díky (Roomster 2006)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...
  • o 3 týdny později...

Foto ti velmi nepomoze. Na denne svietenie som zatazeny. Ale sfotim ti to a zajtra to tu dam. Myslim ze jedno foto tu uz je od wejw na cervenej fabče na strane 3. Takto som to poriesil na SuperBe http://forum.skodahome.cz/topic/94609-led-denni-sviceni/ prispevok 24 . KED TO UZ TAM JE TAK NIE LEN NA PARADU ALE SVIETIT TO MUSI ,ABY SOM BOL NEPREHLADUTELNY.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Páni, aké sú vaše skúsenosti so životnosťou LEDiek? Ja som už z toho nešťastný. Kupoval som z autodoplnky.cz. Parkovačky vydržali vždy tak 1-3 mesiace. No a ŠPZka odchádza tak do 6 mesiacov. Parkovačky som nakoniec vyriešil modrýmy žiarovkami, ktoré svietia pekne na bielo. Ale s tou ŠPZkou si nejak neviem dať rady. Poraďte, prosím. Potrebujem buď typ na kvalitné LEDky, ktoré vydržia rádovo roky a nie týždne. Alebo modrú sufitku do ŠPZ, čo bude svietiť na bielo.

Interiér prekvapivo drží. Tam som menil asi len raz - jednu nad zadnými sedadlami. Ale to bude asi tým, že tie nesvietia tak často.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K používání led na autě můžu říct jen to,že pokud jsou (aspoň u mě) namontované tam,kde svítí při startování,můžou se kupovat a měnit po kartonech. Ovšem tam kde se rozsvěcí až když běží motor, nemusel sem měnit ani jednou za dva a půl roku.

Shrnuto a podtrženo,pokud mam zapnuto automatické denní svícení-nevydrží,pokud ho vypnu a světla zapínám až po startu ručně-vše v pohodě.

Konzultoval sem to s člověkem co se zabývá elektronikou a ten řekl,že led nesnáší ty proudové výkyvy při startu,potom je jim to jedno.

o je aspoň moje zkušenost. Nemám ale vyzkoušené takové ty lepší led,myslím SMD,pouze ty obyčejné,kterými je zaplavenej každej malej obchod a jsou i levnější.To může být třeba ten problém.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Negativní zkušenost s LEDkami mám jen v parkovačkách, a to tam kde jsou v jedné parabole s potkávacími, jako třeba v O1. Prostě je tam na ně moc teplo od té třeba H4, neuchladí se a vlastně je uvařím a je časem po nich.

Editováno: , autor: dick
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K používání led na autě můžu říct jen to,že pokud jsou (aspoň u mě) namontované tam,kde svítí při startování,můžou se kupovat a měnit po kartonech. Ovšem tam kde se rozsvěcí až když běží motor, nemusel sem měnit ani jednou za dva a půl roku.

Shrnuto a podtrženo,pokud mam zapnuto automatické denní svícení-nevydrží,pokud ho vypnu a světla zapínám až po startu ručně-vše v pohodě.

Konzultoval sem to s člověkem co se zabývá elektronikou a ten řekl,že led nesnáší ty proudové výkyvy při startu,potom je jim to jedno.

o je aspoň moje zkušenost. Nemám ale vyzkoušené takové ty lepší led,myslím SMD,pouze ty obyčejné,kterými je zaplavenej každej malej obchod a jsou i levnější.To může být třeba ten problém.

Není to kolísáním proudu - pokud jsou ty LEDky zapojený pořádně, nemají jen omezovací odpor, ale zdroj stabilního proudu s tranzistorem - ten proud omezuje bez vlivu napětí.

Myslím si ale že limitujícím pro LEDky je možnost existence záporných napěťových špiček, které právě v okamžiku startování jsou v rozvodu extrémně vysoké. LEDky samy o sobě mají závěrné napětí jen asi 5V, pokud se na ně připojí obrácená polarita s vyšším napětím i na velmi krátkou dobu, odcházejí do kopru. Pro ochranu před záporným napětím je potřeba zapojit další obyčejné diody na odpovídající proud do série s LEDkami, aby se jejich závěrné napětí přičetlo k závěrnému napětí LED a zvýšilo tak jejich odolnost...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Musel bych to asi nakreslit, je to složitý na vysvětlování - ale prostě LED se chová jako normální dioda, to znamená že propouští proud jen jedním směrem, druhým ne. Chová se (lidsky řečeno) obdobně jako zpětná klapka na potrubí. Problémem LED je, že i když se při změně směru proudění náboje uzavřou, nevydrží v tomto režimu vyšší napětí než asi 5V = něco jako by zpětná klapka byla třeba z papíru a protrhla se už při zpětném tlaku 0,1 baru, přitom normálně by v potrubí byl tlak mnohonásobně vyšší - ale obvykle působící ve směru otevírání klapky.

Normální elektronika v autě přitom obvykle není zdrojem tak vysokých záporných napěťových špiček, protože všude kde to je možné, se tyhle špičky potlačují úmyslně přidanými odrušovacími součástkami hned u místa vzniku = co nejblíž jiskřících kontaktů relé, jejich cívek, komutátorů motorků atd. Ty špičky se chovají přesně stejně jako zpětná pulsace v nějakém potrubí. Když se pulsace podaří vyhladit nějakým tlumičem hned u místa vzniku, nezatěžují hlavní přívodní potrubí.

Bohužel startér má tak velký odběr, že odrušit ho by znamenalo vozit trvale v autě odrušovací člen několikanásobně větší a těžší než samotný startér - což se při porovnání celkové doby funkce startéru k době fungování zbytku auta absolutně nevyplatí.

Proto se veškerá citlivá elektronika v autě buď musí složitě chránit před špičkami a záporným napětím v napájecím přívodu v případě že je funkce takové elektroniky nezbytná i v době startu (= ŘJ motoru a pod), nebo se jednoduše během startu odpojuje od napájení "kontaktem X" zapojeným ke spínací skříňce.

No a LEDky, které jsou zapojené jen na svorku +12V a zem neboli v době startu nejsou odpojené si ty záporné špičky "vychutnají" z první ruky - pokud nemají v zapojení ochranu v podobě do série zapojené diody = obdoby další zpětné klapky, tentokrát s mnohem vyšší napěťovou odolnostíve zpětném směru (= odolností proti zpětnému tlaku) než mají použité LED. Třeba tovární 3. brzdové světlo s LEDkami takovou ochranu má - protože jeden z homologačních požadavků je i odolnost proti napěťovým špičkám v palubní síti vozidla v obou polaritách - a tvrdě se to testuje. Běžně po netu kupované LED-žárovky a náhrady autožárovek nic takového nemají, protože většinou homologované nejsou - zase až na továrně instalované výjimky jakými jsou dnes už například velice rozšířené Passaty a Golfy s LEDkovými zadními skupinovkami, Audi s denním svícením z LEDek atd. Je to efektní, moderní, má to malou spotřebu, málo to hřeje - ale přitom když se to méně znalý člověk pokouší zapojit právě bez těch ochran, velice často je zklamaný výsledkem, protože po zapnutí mu to sice funguje, ale stačí měsíc provozu a je po LEDkách - a málo kdo ví proč.

Zároveň je svítivost LED silně závislá na protékajícím proudu a teplotě přechodu, přičemž po překročení limitní teploty dochází k nevratné destrukci čipu = překročením teploty čipu způsobeným nadměrným proudem se LEDka nenávratně zničí. LED proto musí mít omezovač, který do ní nevpustí větší než povolený proud, aby se nepřehřála. Nejjednodušší je zapojit jí do série odpor, jenže ten se chová podle Ohmova zákona a pokud kolísá napájecí napětí, kolísá i proud tekoucí jím - a zároveň i LEDkou. Proto se při kolísání napětí mění i svítivost LEDek. Pokročilejší LED technika používá tranzistorové zdroje stálého proudu (tranzistor s několika dalšími součástkami zapojený tak, aby udržoval i při kolísání napájecího napětí proud LEDkami co nejstabilnější) nebo dokonce spínanou impulsní (PWR) regulaci se stabilizací celkového výstupního peroudu - proto některá denní světla s LEDkami způsobují při svém rozsvícení například hvízdání v autorádiu. Tovární zapojení takové vyfikundace používají, protože stabilní proud způsobuje vyšší životnost LEDek = menší nároky na ND a opravy obecně.

Jenže jako každá sranda takové ochranné zapojení něco stojí - takže takoví experti na co nejlevnější výrobu a export jako "China Export" právě tyto "zbytečnosti" vynechávají - podle nich je LEDžárovka v autě napájena stabilně +12V a hotovo, na omezení proudu není potřeba nic než odpor. Howgh a basta. LEDkovou mánií zblázněný automobilista často vidí na netu LED-autožárovku za pár šupů a řekne si "Hele, tady ji mají za čtvrt ceny ve srovnání s těma zlodějema u prodejce XYZ - já si ji koupím tady a ušetřím!" - jenže wono howning, LEDžárovka se po několika desítkách minut až hodin funkce odporoučí a nasraný automobilista na LEDky zcela nezaslouženě zanevře...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak je to se žárovkou pro zpátečku bude taky hlásit prasklou žárovku?

Chci si koupit do spátečky

http://aukro.cz/3w-l....html?source=oo

nebo

http://aukro.cz/6w-led-zarovka-ba15s-zpatecka-apod-bila-12v-i2033035212.html?source=oo

Jakou by jste spíše zvolily??

Jinak jsem si koupli tuhle do osvětlení kufru a super doporučuji http://aukro.cz/show...item=2026018579

Editováno: , autor: voltys
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak je to se žárovkou pro zpátečku bude taky hlásit prasklou žárovku?

Chci si koupit do spátečky

http://aukro.cz/3w-l....html?source=oo

nebo

http://aukro.cz/6w-l....html?source=oo

Jakou by jste spíše zvolily??

Jinak jsem si koupli tuhle do osvětlení kufru a super doporučuji http://aukro.cz/show...item=2026018579

Jak uvádíš to osvětlení do kufru, dnes mi došlo a je to strašná bludička :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...