Přejít na obsah

udržování baterie dobíječkou


Milan Černý

Doporučené příspěvky

, Lidé, kteří v zimě mnoho nenajezdí, dobíjejí baterie , většinou mimo vozidlo. Některé nové automatické nabíječky autobaterií v návodech udávají, že je možno autobaterii "stabilizovat" připojením takové nabíječky na dlouhou dobu. U některých dokonce přes zapalovač cigaret - zásuvku, aniž by byla baterie odpojována ze "systému" auta.

Otázka je co na to říká elektronika Oktávií a Fabií, jinými slovy zda tento postup schvaluje výrobce. Milan

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jelikoz se me casto za mrazu vybijela baterka u felicii dva tri dny to stalo a uz sem to nenatocil. Jakmile se teploty dostali nad nuli je vse ok tak nevim. Ale baterku sem dobijel brutalnim zpusobem, aniz bych neco odpojil od elektroniky auta tak sem tam proste pichnul nabijecku a smitec. I tento hardcore zpusob nezpusobil zadne skody na elektroinstalaci v aute. Mam to ale overene jen u felicii a s nasi nabijecou ale je to proste obyc auto nabijecka s moznosti rychlonabijeni nebo pomaleho nabije a je pro 12 a 6V.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V prirucce, kterou kazdy dostane pri koupe nove Fabie je napsano, ze pokud se baterie nabiji nabijeckou s malym proudem 4A - to je desetinnou kapacity akumulatoru, tak se baterie nemusi odpojovat.

Pokud se bude nabijet rychlonabijeckou je potreba kabely odpojit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že na udržiavanie by postačil aj nejaký malý adaptér 12V 50 mA.

To je pravda, ale v tom případě nesmí mít ten adaptér stabilizované napětí, protože 12 V je málo, pokud je nestabilizovaný, tak dává naprázdno asi 16 V a při zatížení jmenovitým proudem by mělo napětí klesnout na těch 12 V, takže pokud nebude v klidu odběr z akumulátoru větší než nějakých 30 mA (a to by být neměl, pokud tam není například nějaké nenažrané rádio), tak by měl pro udržení akumulátoru přes zimu, když někdo nejezdí takový laciný (kolem 100 Kč) adaptér bohatě stačit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je pravda, ale v tom případě nesmí mít ten adaptér stabilizované napětí, protože 12 V je málo, pokud je nestabilizovaný, tak dává naprázdno asi 16 V a při zatížení jmenovitým proudem by mělo napětí klesnout na těch 12 V, takže pokud nebude v klidu odběr z akumulátoru větší než nějakých 30 mA (a to by být neměl, pokud tam není například nějaké nenažrané rádio), tak by měl pro udržení akumulátoru přes zimu, když někdo nejezdí takový laciný (kolem 100 Kč) adaptér bohatě stačit.

Dříve (éra 120-tek apod.) se tohle dokonce prodávalo (cca 170,-Kč). Vypadalo to jako adaptér do zásuvky 220V - na konci kablíku byla tuším automobilová zástrčka 12V. Možná, že je to v prodeji dodnes.

Taky se to podomácku vyrábělo: trafo 220V/24V + žárovička 24V (obojí ze známých signálek T6 používaných snad dodnes v různých el. rozvaděčích jako signálka). Zapojení se upravilo přidáním usměrňovací diody, např. KY130/80 (1A, 80V), pro jednocestné usměrnění a zapojení bylo upraveno tak, aby celá sekundární strana trafa vč. usm. diody, žárovičky a přes kablík připojeného akumulátoru byla zapojena do série.

V zapnutém stavu vč. připojeného akumulátoru (např. přes autozásuvku) žárovička svítila sníženým jasem (pouze kladná půlvlna + rozdělení napětí mezi žárovičku a akumulátor). Pokud není akumulátor připojen, žárovička nesvítí.

Do akumulátoru jsou dodávány proudové impulsy řádově v mA v každé druhé půlvlně síťového napětí (50Hz).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to by už muselo byť iné trafko, aby bolo stabilizované, nie? Také bežné adaptéry od rákosníkov to nemajú. Ale inak aj ten nápad s 24V a žiarovkou nie je zlý.

Nevím jak jiné trafo máš na mysli, ten stabilizovaný adaptér (zdroj) se od nestabilizovaného liší jen tím, že je v něm navíc integrovaný stabilizátor za pár kaček. Mrkni třeba sem: http://www.ezk.cz/adaptery.htm

A u rákosníků kupuj nanejvýš ponožky za pětikačku, nevím jestli ti stojí ušetřených pár korun za adaptér třeba za vyhořelou garáž i s barákem a autem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určitě nedělá problémy dobíjet, pokud se napojíš do místá s přímým propojením na baterii (pojistky nepočítám). Zásuvka je OK.

Ve Finsku jezdí auta co mají specilání zásuvku v předním nárazníku. Určitě s něčím takovým počítá i Škoda (v severské variantě ;)).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určitě nedělá problémy dobíjet, pokud se napojíš do místá s přímým propojením na baterii (pojistky nepočítám). Zásuvka je OK.

Ve Finsku jezdí auta co mají specilání zásuvku v předním nárazníku. Určitě s něčím takovým počítá i Škoda (v severské variantě ;)).

V tom Finsku, to mají hlavně na předehřívání motoru ty zásuvky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 roky později...

V tom Finsku, to mají hlavně na předehřívání motoru ty zásuvky.

Totéž jsem viděl v Kanadě, bylo to zajímavé, vidět jak z masky čouhá kus kablíku se zástrčkou. Na lepších parkovištích byly příslušné sloupky se zásuvkami.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dříve (éra 120-tek apod.) se tohle dokonce prodávalo (cca 170,-Kč). Vypadalo to jako adaptér do zásuvky 220V - na konci kablíku byla tuším automobilová zástrčka 12V. Možná, že je to v prodeji dodnes.

Taky se to podomácku vyrábělo: trafo 220V/24V + žárovička 24V (obojí ze známých signálek T6 používaných snad dodnes v různých el. rozvaděčích jako signálka). Zapojení se upravilo přidáním usměrňovací diody, např. KY130/80 (1A, 80V), pro jednocestné usměrnění a zapojení bylo upraveno tak, aby celá sekundární strana trafa vč. usm. diody, žárovičky a přes kablík připojeného akumulátoru byla zapojena do série.

V zapnutém stavu vč. připojeného akumulátoru (např. přes autozásuvku) žárovička svítila sníženým jasem (pouze kladná půlvlna + rozdělení napětí mezi žárovičku a akumulátor). Pokud není akumulátor připojen, žárovička nesvítí.

Do akumulátoru jsou dodávány proudové impulsy řádově v mA v každé druhé půlvlně síťového napětí (50Hz).

Tohle řešení prostě nelze vylepšit. Dotyčné trafo je zkratuvzdorné, a pokud by ke zkratu došlo, nic se nedějě, jen se rozsvití žárovka naplno. Pro fajnšmekry: oblíbená žárovka byla 24 V / 50 mA, telefonní. Navíc mírně stabilizuije proud (opět přirozený efekt - se vzrůstajícím proudem se vlákno více ohřívá a roste jeho odpor).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja som napokon kúpil malú nabíjačku Bosch, ktorá neprekračuje desatinový nabíjací prúd (dáva max. 5A) a postupne, ako stúpa napätie batérie, tak postupne klesá nabíjací prúd až temer na nulu. Je to ideálne riešenie, nabíjačka je to malá, má signalizáciu stavu akumulátora a používam ho už 2 či 3 roky a úplne bez problémov. Proste ju mám vždy cvaknutú v elektrine a len ju prehadzujem medzi autami. Dám ju na to, ktoré práve nejazdí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...