Přejít na obsah

Elektronický přerušovač blinkrů


Vladimír Kalandra

Doporučené příspěvky

Jen upravenej program stacit nebude, nekontrolovalo by ti to pak prasklou zarovku, coz je docela dulezity. Jedina ceste vede pres tu upravu odporu v prerusovaci.. Kdyz jsme u toho, jaky diody chces dat do blinkru, aby ti to svitilo aspon tak jako zarovka?

Nasel jsem led zarovky, má 36SMD diod a je napsano ze nahrazuje 21W. Jinak je ma i po obvodu a ne jen reflektor

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hm tyhle zázraky jsem viděl v testu v tuning magazínu (nevim který číslo) a každopátně to nenahrazuje 21W žárovku, no možná vzhledem jo ale intenzitou ani omylem.

Tak nejsou všechny stejný... kamoš je má jako koncovy světla a ten rozdíl tam až takovej není. ty diodovy mu tam svítí kapku víc. Má to na feldě

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak odkaz přesně nevim. to bych ho musel požádat až ho potkám. Ale tuším že to bylo z obchodu www.hadex.cz a říkal že tam jsou asi i nejlevnější.

Tak jsem si něco našel. Je to elektronickej prerusovac blinkru urcenej pro LED-je to formou stavebnice, asi bych ho jeste doplnil relatkem (aby to prece jen nejakej zvuk dělalo). Jen to ma malej haček- Nepomohl by mi někdo s tim, jak ho zapojit, kdybych vykuchal vnitřnosti toho prerušovače, aby mi zustal jen spinač a jeho osvětlení??

Díky všem, nevím jak je tam zapojen... http://obchod.hw.cz/?cls=stoitem&stiid=39328 měl by fungovat tak, ze se plus přivede a přerušovany plus se odvede (divny ze nema zem?) teoreticky kdybych rozkuchal prerusovac original, tak by stacilo to dat jen paraelne na ten kontakt co spíná ne?? a odpojit to "relé v přerušovači"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem si něco našel. Je to elektronickej prerusovac blinkru urcenej pro LED-je to formou stavebnice, asi bych ho jeste doplnil relatkem (aby to prece jen nejakej zvuk dělalo). Jen to ma malej haček- Nepomohl by mi někdo s tim, jak ho zapojit, kdybych vykuchal vnitřnosti toho prerušovače, aby mi zustal jen spinač a jeho osvětlení??

Díky všem, nevím jak je tam zapojen... http://obchod.hw.cz/?cls=stoitem&stiid=39328 měl by fungovat tak, ze se plus přivede a přerušovany plus se odvede (divny ze nema zem?) teoreticky kdybych rozkuchal prerusovac original, tak by stacilo to dat jen paraelne na ten kontakt co spíná ne?? a odpojit to "relé v přerušovači"

A nebo je to nesmysl, to by mi blikal asi pořád, že?? Jak je tam udělana "aktivace" přerušovače?? Je to rv 2001 RS

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na přerušovačí drát sw/ws/gn pin 1 je přerušovaný plus který jde do páčky a v ní se přepne levá/pravá strana, do přerušovače vede na pin 6 sw/ws plus který se následovně přerušuje. V podstatě by stačilo kuchnout origo přerušovač, propájet tyhle dva vývody aby byli napevno spojený a dárt co vede na pin 6 přerušit a vložit do něho novej přerušovač ale nechat zapojeno do origo přerušovače (aby šli zapínat varingy přes origo spínač) a odpojit stávající mechanizmus přerušování uvnitř. Úpravy jsou červeně.

schemao.th.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasně, takže by to makalo tak jak říkám. rozdíl máš jen v tom, že máš k dispozici schema a ty navrhuješ spojit kontakt v přerušovači a pak přerušit drat. Ja to myslel jen Odpojit civku kontaktu v přerušovači a dat to přimo na kontakty. Jinak OK.

Je mně ale napada jak je ten přerušovač aktivovanej?? Víš, kdybych chtěl udělat asi toto, že bych místo vřazení přerušovače vřadil ještě relé (aby to dělalo taky nějakej zvuk). Tudíž by to pak fungovalo stylem LED přerušovač - rele - vyvod original přeruš. A právě se bojim aby mi to "necvakalo pořád" i když bude páčka v klidu. Kdyžtak bych to nejak nakreslil kdyby si mě nepochopil (na slepo je to blby vysvetleni)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nebo je ten přerušovač aktivovanej tim, že se "připojí na zátěž" přes páčku směrovek? Pak bych tam to relé dát teoreticky jen tak nemohl.

A nebo místo relé šikovně použít cívku original přerušovače.... Nějak mi nejde do hlavy totiž, kdy to začne přerušovat, jestli až při zátěži, nebo kdy?

Dovolim si tady odkázat na http://amarokcz.wz.cz/EP.htm kde je schema přerušovače s verzí s relé... ale jak říkám, to mi to relé asi bude cvakat pořád (bez ohledu páčky atd) - bylo by potřeba vzít ještě někde přerušovanej plus nebo zem (pro aktivaci přerušovače)... Nebo se pletu? Díky za pomoc

Editováno: , autor: Vladimír Kalandra
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zacne to prerusovat az kdyz jim tece proud (Kdyz pripojis jen jeden kontakt na plus 12V, tak to ani nemuze nic delat, prou musi nekudy take "odtect"), s nejvetsi pravdebodobnosti musi mit ten proud urcitou velikost, takze pokud k nemu pripojis jen rele (ma maly odber) nezacne prerusovac blikat - to by chtelo vyzkouset, pripadne se zeptat tvurce. Kazdopadne si nejsem jistej, jestli bych chtel mit tohle v aute - spolehlivost, absence kontroly nefunkcniho blinkru...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zacne to prerusovat az kdyz jim tece proud (Kdyz pripojis jen jeden kontakt na plus 12V, tak to ani nemuze nic delat, prou musi nekudy take "odtect"), s nejvetsi pravdebodobnosti musi mit ten proud urcitou velikost, takze pokud k nemu pripojis jen rele (ma maly odber) nezacne prerusovac blikat - to by chtelo vyzkouset, pripadne se zeptat tvurce. Kazdopadne si nejsem jistej, jestli bych chtel mit tohle v aute - spolehlivost, absence kontroly nefunkcniho blinkru...

No tak když budou všude LED, tak ty jsou "celoživotní" takže nějaka praskla zarovka mi muze byt ....

Navic je dobry to taky obcas zkontrolovat a to ja delam

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No s tou celoživotností bych se moc neoháněl. Ty polovodiče v autě dostávájí daleko víc zabrat než doma např. v rádiu!!

Stačí se jen podívat kolik aut jezdí s třetím brzdovým světlem a svítí jim bud půlka a nebo vůbec

No ja takovy nevidel teda pokud nebyly s zarovkama... Ale tak tohle to je jen zatim teorie, praxe na tu si budu muset počkat, protože to neni zadarmo...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Diody téměř celozivotni opravdu jsou, ale jejich napájení musí bát uděláno opravdu poctive, protože všechny polovodiče včetně LED jsou velice háklivé na změny napětí. Žádné "led-žárovky" co se dávají do blinkrů nemají stabilizátor napětí, ale jen předřadný odpor a jelikož napětí v síti kolísa od 11,8V do 14V tak i LED žárovka dřív nebo později odejde. Nebylo by od věci do přerušovače, který budeš stavět zařadit i stabilizátor 12V, značně tím prodloužíš životnost LEDek. Diody ve 3. brzdových světlech odcházejí, potkávám taková auta často (třeba Octavia 1 combi po facaliftu má ve 3.brzdovém světle diody a už jsem jich potkal několik, kterejm svítila jen půlka) i u takovýho Passata B6 s diodovejma světlama čas od času přestanou některé svítit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samotne kolisanie napatia nie je vobec problemom (ak nepretazis pri vyssom napati ledku prudovo).

Problem je v tom, ze v aute sa indukuju v palubnej sieti prudove spicky a tie odpaluju nechranene ledky. Ochranit skor tak, ze sa ochrana da "na koniec vedenia" alebo inak povedane co najblizsie ku spotrebicu. Ochrana pri prerusovaci je neucinna.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ochrana primo u ledky nebo v patici zarovky by byla nejucinejsi, ale taky slozitejsi konstrukcne. Pokud se prida stabilizator primo so prerusovace, urcite to alespon castecne omezi napetove spicky. Mozna by stacilo dat primo k ledce Zenerku, myslim ze se tady o to uz nekdo taky pokousel..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj klucí, v mé O1 bych rád vyměnil přerušovač na směrovky (nebo ho upravil) a to tak, aby nebyla závislá frekvence (rychlost) blikání na odběru. Např. aby při prasklé žárovce blikal pořád stejně, a ne rychleji/pomaleji.

Nedal by se nějak upravit původní spínač (přerušovač)?? Nebo případně bych postavil nějaky klopný obvod s relém na výstupu, otázkou ale je jak ho potom připojit (moc drátů, když člověk neví kterej k čemu je,odkud atd).

Máte někdo nějaky typ? Případně jsem tady viděl nějakej přerušovač (z audi myslim) kterej má v sobě i funkci tripling (nevíte, zda i on je závislej na odběru proudu?)

Díky za náměty a třeba i praktickou nápovědu k realizaci

Rok 2001 (spínač ve tvaru trojuhelniku)

Pozri sa na stranku www.elektrotuning.blog.cz. Ja ho mam namontovany a plna spokojnost. Naviac ma aj funkciu "trojblik", a da sa cez PC nastavit na Tvoje zelane hodnoty. Dufam, ze Ti to pomoze, pripadne aj ostatným.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Právě jsem se začal zabývat tím přerušovačem blinkru u OCTAVIE1 a nejjednodušší zřejmě bude nahradit cyklovací obvod s U6043B (zapojeni je viz datasheet a je téměř totožné) nějakou jednoduchou náhradou třebas s NE555 a buzením RELE. U pouziteho cipu je hlidani nejen na vykonovem odporu (snimani ubytku napětí, které by mělo být více nez 49mV) ale také napětí ZA spínacím kontaktem RELE, kde musi byt v rozmezi mezi dalšími hodnotami danými vnitrnimi komparatory.

Sice jsem tomu venoval jen asi hodku, ale zatím bez dobrého výsledku - cyklovac mi po náhrade snímání napětí na odporu delicem napětí sice neblikal jak splašený, ale stále to bylo rychleji než jeho normální frekvence!

Ještě se na to kouknu, ale asi zvítězí náhrada s 555.

ad rozebrání: odletování při použití mikropájky je celkem snadné, nejhorší je ale vyjmutí celého kompletu tišťáčku s plastovou bílým rámečkem z černého obalu s kontakty. Jsou tam totiž 4 zacvakávače, které mají velmi velké zoubky a je problém je z plastu vyháknout. po vyjmutí celku je to již sranda .

ad konstrukce: nemyslím že nejbolavější místo je RELE - dle mého názoru je nejhorší to provedení kontaktů, které se může po delší době ochodit a způsobovat problémy.

ad páčky: vzhledem k zapojení bych tipoval (neviděl jsem provedení elektroinstalace!!) že kontakty v páčce směrovky JSOU zatěžovány proudem, protože přes ně jde proud do žárovek. I když já bych to řešil dalším relatkem pro spinaní jedné a druhé strany:)...ale schéma zapojení octavie nemám.

Z toho je druhý problém - nevím jestli někde lze odstranit detekci prasklých koncových/brzdových světel, která po náhradě běžných žárovek ledkovými hlásí nefunkční brzdová/koncová světla. Detekce se podle všeho provádí po otočení klíčku (LED žárovky se na chvíli trošku rozsvítí, což je podle mě detekce stavu vláken v žárovkách).

Omluva za dloouhý text:)

Editováno: , autor: hall80
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lepší dlouhý a užitečný, než krátký a na nic :palec2:

Jsem tu nebyl, jinak celou akci LED jsem pozastavil, protože trochu problemy s penězi.

Jinak dost se mi líbí řešení na tom webu www.elektrotuning.blog.cz je to zajímavý že i dokonce konexe na PC :-)

To by asi splnilo všechno co bych rád-přerušovač a i tripling. Asi to nakonec dopadne tak, že to koupim od nich...než se s něčim podobnym patlat (ne že bych to nezvladl, ale už jsem trochu zlenivěl) a hlavně to ma i kripla :) Díky za užitečnej odkaz

Editováno: , autor: Vladimír Kalandra
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak panove ještě jeden poznatek+funkčnost: omluva za mystifikaci - detekce žárovek se dělá opravdu jen na tom bočníku. Po přerušení přívodu z bočníku na vývod 7 a doplnění děliče napětí s trimrem šlo celkem krásně nastavit potřené napětí pro správnou funkci cyklovače.Je zvláštní že datasheet jasně říká: při rozdílu napětí na vývodu 7 větším než 49mV cykluje normálně - což není pravda! Musí to být v nějaké hranici od/do - tu ještě oměřím.

Pokud totiž začnete trimrem na děliči měnit rozdílové napětí na vývodu 7, nejdřív bliká jak splašený: rozdíl pod 49mV, pak začne blikat normálně:větší než 49mV a při dalším otáčení trimrem se zřejmě přesáhne nějaké prahové napětí, kdy začne časovač blikat o trochu rychleji...

Momentální stav: Mám tam dělič 12ohm/2,7kohm (jsou s blbou přesností:( )a bliká to dobře,ale jen bez nastartovaného motoru, z čehož vyplývá, že jsem to nastavil zrovna na tu hraniční mez. Ještě to upravím a uvidím jestli nebude třeba doplnit zdroj ref.napětí třeba ze zenerky a odporu - to kdyby to bylo náchylné na změnu nap.napětí.

Tolik tedy zatím k blinkrům s upravným cyklovačem, který nedetekuje prasklé/nízkospotřebové žárovky

Hall80

Editováno: , autor: hall80
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

AD úprava originálního přerušovače na LED žárovky: končím s úpravou a budu nahrazovat použitý IO U6043B za prostou 555!

Ať jsem se nakonec i s kolegou snažil pochopit proč se obvod chová jinak než říká jeho dokumentace, nepřišli jsme na to. Obvod jsem doplnil o zdroj přesného ref.napětí (tvořený jednoduše přez TL431 a dělič) 50mV a přesto se při změně napájecího napětí choval nestandardně.

Při napětí pod cca 11,5V obvod cykluje rychleji (nechápu odkud to bere),

Mezi 11,5V a 12,9V obvod cykluje správně (normální stav) dle použitého RC členu

a při napětí nad 12,9V obvod cykluje rychle (prasklá žárovka).

Přitom rozdíl mezi vývodem 6 a 7 obvodu, na kterém dělá vnitřní komparátor detekci jestli je na vývodu napětí o "více než 49mV" nižší byl stále přesný rozdíl 50mV!!!

Pokud je tu někdo kdo mě poučí/vysvětlí mi PROČ KURA MÁ OBVOD MÍSTO DEKLAROVANÝCH 2 STAVŮ 3!!...prosím o vysvětlení...jelikož originální datasheet se od použitého zapojení cyklovače škoda liší jen ve filtračních kapacitách u obvodu,jinak v ničem. Už mě napadá jen vada mého kusu U6043B, ale stejně nerozumim tomu odkud by vzal že má blikat "trochu rychleji".

Hall80.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...