Přejít na obsah

Dochlazování turba


Red Dwarf

Doporučené příspěvky

Normalne po rychlejsi jizde 20 vterin pockat a pak vypnout. Nejde o teplotu chladici kapaliny, ale o teplotu oleje v turbu.

Rozhodne to neni tak, ze jedes 200 -> dochlazujes, jedes jenom 130-> nedochlazujes. Proste kdyz's hodne pouzival turbo (casto akceleroval atd.), tak se vyplati chvili pockat, nez se z turba dostane horky ojel.

Kdyz zastavim s autem po ostrejsi jizde, necham motor bezet a zatim si po kabine posbiram veci, co si chci s sebou vzit. Mam toho vzdycky dost, takze me to krasne vyjde. Po delsi ceste to necham i klidne tu minutu stat.

Samozrejme to resit nemusis. Pak se lidi rozdeluji na dve skupiny: Jedna bere turbo jako spotrebak, ktery se furt sere. Druhe vydrzi turbo celou zivotnost auta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty teploty jsem samozřejmě odečítal z maxidotu jako teplotu oleje. Auto je firemní, takže bych to řešit nemusel, ale mám ho tak nějak rád... Jde mi spíš o to, jaká teplota už by se měla nechat dochladit, Běžně tam mám mezi 95-110 stupňů. Pod stovku je to v pohodě? Je na to nějaká instrukce od výrobce? Nebo četli jste někde konkrétní teplotní rozmezí? Dvě sta s tím nelítám, bo to už se trochu bojím ;o)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Me to bylo vysvetlovano takto:

Olej v turbu slouzu misto mechanickych lozisek k pohybu lopatek. Pri tom dosahuje znacnych teplot. Pokud vypnes motor hned, takto rozpaleny olej zustava v turbu, kde dochazi k jeho spekani atd. Cili nejde o to, ze nekde v olejove vane u merice teploty ma olej XY stupnu, ale ze u turba se staci vymenit za chladnejsi.

A i kdyby ne... prece to neni takovej problem to delat jako ja - zastavit, chvilku pockat a vypnout. Navic, kdyz to neberes jenom jako kocar, kterej firma plati.

Mel jsem Octavii (porad je doma), co ma 400+ tisic najeto a za celou dobu s turbem nebyl jedinej problem. U Supa to ocekavam nejinak. Samozrejme vyrobit zmetek, kterej se posere i s veskerou udrzbou, take muzou, ale to jako ridic uz neovlivnim.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nemo.x: Jasně, takhle mi to bylo taky vysvětleno. Ale jsem od přírody šťoura a chtěl bych to prostě někde vidět napsaný, konkrétní teplotu no... Jako mi v servisu řekli, že honit můžu SUPa jakmile mi měřák oleje začne měřit (zmizí ty pomlčky), čili zhruba od 56 stupňů Celsia. A pak jsem si našel v rigorózní práci jednoho dneska už doktora z ČVUT v Brně, že provozní teplota je minimálně 70....

Předtím jsem měl Octu, měla 380 tisíc a mezi servisama si nevzala ani deci oleje, kromě spotřebních věcí jsem na ní v životě nic neměnil, byl to mazel. A jezdil jsem za 6 i bez striktního dodržování rychlosti. Auta mám rád, naučil mě to táta.

Měřák oleje jsem dneska pozoroval a lítá to nahoru dolů pěkně rychle (v řádu vteřin), což mě spíš utvrzuje v myšlence, jestli se to vůbec za tu půlminutu ochladí...? Podle měřáku teda ne a ni za tu minutu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Konkretni teplotu se nedozvis, protoze v turbu neni zadny senzor teploty oleje. Takze muzes cucet do pocitace jak chces, ale nic nezjistis.

Kombinujes tu dve veci. Meris teplotu oleje ve vane a snazis se z toho delat zavery o teplote v turbu. Jestli teplota ve vane stoupne nebo klesne o stupen neni podstatne. V motoru je pres 4 litry oleje, v turbu je ho naproste minimum. To, ze se horky olej naleje zpet do vany nijak neovlivni celkovou teplotu.

a btw.: nevim, co jste meli za Octu, ale nase 66kW jezdi za 4,5 (mereno podle nadrze). ;)

Editováno: , autor: nemo.x
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně jak píše kolega nahoře, určitě ho nech odstát. Já ho taky vždycky nechám chvíli stát, alespoň pro klid duše. Ovšem nejvíc tu platí prevence, takže když víš, že se blížíš k domovu, nebo chceš někde zastavit, uklidnit jízdu, nechat motor brblat kolem 2tis a nemusíš nic chladit. Představ si, že turbo točí několik tisíc otáček a má v sobě plácnu 0,5dcl oleje.. jak ten může být asi teplý, když slouží i jako vymezovač? Nesrovnávej prosím teplotu ve vaně, kde máš 4l oleje. Mimochodem, i když zchladíš za minutu 4l oleje o jeden stupeň, je to celekm slušný výkon ;) v turbu jde o naprostou kapku, takže minuta stačí k tomu, než se olej odporoučí do jiných míst :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Konstrukce

Dmychadlo se otáčí velmi rychle – 10 000 až 300 000 ot./min. v závislosti na velikosti, váze rotujících částí, nárůstu tlaku a konstrukciturbodmychadla. Tak vysoké otáčky by představovaly problém pro klasická kuličková ložiska, která by mohla explodovat. Proto se používají fluidní ložiska, ve kterých jsou pohybující se části odděleny a zároveň chlazeny tenkou vrstvou oleje. Olej se většinou bere z mazací soustavy motoru a musí být po průchodu turbodmychadlem chlazen olejovým chladičem.

Spolehlivost

Dokud je olej protékající turbodmychadlem čistý a výfukové plyny nejsou příliš horké, dokáže být turbodmychadlo velice spolehlivé, ale správné zacházení je důležité. Po jízdě na vysoký výkon se musí motor před vypnutím nechat běžet ještě zhruba 2 minuty na volnoběh a umožnit tak dochlazení turbodmychadla. Pokud se tak nestane a motor se vypne, olej přestane cirkulovat a zůstane v přehřátém turbodmychadle, kde může dojít k jeho přepálení. Přepálený olej potom může ucpat svůj přívod a způsobit tak poškození turbodmychadla. Taktéž může docházet k deformacím lopatek nedochlazeného dmychadla.

http://cs.wikipedia..../Turbodmychadlo

Editováno: , autor: nemo.x
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nemo.x: Jasně, takhle mi to bylo taky vysvětleno. Ale jsem od přírody šťoura a chtěl bych to prostě někde vidět napsaný, konkrétní teplotu no... Jako mi v servisu řekli, že honit můžu SUPa jakmile mi měřák oleje začne měřit (zmizí ty pomlčky), čili zhruba od 56 stupňů Celsia. A pak jsem si našel v rigorózní práci jednoho dneska už doktora z ČVUT v Brně, že provozní teplota je minimálně 70....

Předtím jsem měl Octu, měla 380 tisíc a mezi servisama si nevzala ani deci oleje, kromě spotřebních věcí jsem na ní v životě nic neměnil, byl to mazel. A jezdil jsem za 6 i bez striktního dodržování rychlosti. Auta mám rád, naučil mě to táta.

Měřák oleje jsem dneska pozoroval a lítá to nahoru dolů pěkně rychle (v řádu vteřin), což mě spíš utvrzuje v myšlence, jestli se to vůbec za tu půlminutu ochladí...? Podle měřáku teda ne a ni za tu minutu...

No nevím,podle odpovědi ze Škoda Auto na můj dotaz,jaká je provozní teplota motorového oleje,přišla odpověď,že provozní teplota oleje podle MaxiDotu je 90 - 110°C. Sice jsem se ptal na 1.4 TSI,ale v tom nebude asi rozdíl. Přdpokládám,že u turba bude olej zahřátý ještě na vyšší teplotu,tak skutečně stačí to nechat pár desítek vteřin běžet na volnoběh - já to tak nechávám po jízdě po dálnici,nebo někde v kopcích. Musíš si uvědomit,že na turbo nejvíc sálají výfukové plyny a to jsou teploty sahající někdy až přes 900°C. Myslím tedy,že těch pár desítek vteřin nikomu neublíží. :kol-28:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

:kol-47: Milane, smekám, pěkně jsi to "nuffovi" vysvětlil! :gunners3:

Já jsem spíše potřeboval vysvětlit tu větu, kterou co jsem citoval. :kol-28: A ne zkopírovat dva odstavce z Wiki.

Samozřejmě vím, k čemu je olej v turbu. Ale z jeho popisu to spíše vyznělo, že olej pohání lopatky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lanny: Vysvetlovat pres ctrl-c, ctrl-v z Wikipedie umim skvele! :)

nuff: Mas asi problem s chapanim. Pohyb neni pohon. Stejne tak, jak nemuzou kulickova loziska pohybovat lopatkama, nemuze s nima pohybovat olej. Stejne jako retez umoznuje pohyb jizdniho kola, neslape za tebe do pedalu. Vzhledem k tomu, ze ses smyslu meho puvodniho sdeleni stejne sam dobral, beru to, ze jsi jenom hnidopich a snazis se zbytecne hledat problem tam, kde neni. Nemam ti to za zle. Ja jsem zase nepochopil smysl tve otazky. Myslel jsem, ze ti to uprimne neni jasne, nikoliv, ze se navazis do formulace ve vete.... :kol-46:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrý, děkuju za vysvětlení. Že je u turba oleje tak málo jsem netušil. A měl jsem samozřejmě za to, že co ukazuje měřák oleje v motoru je automaticky teplota oleje všude. Každopádně už teda chápu, proč výrobce neuvádí žádnou konkrétní hodnotu, kdy už by se dochlazovat mělo, protože se u turba teplota oleje neměří.

Stran provozní teploty oleje, což je teda mírně mimo téma diskuze, si dokážu představit rozdílnou doporučenou hodnotu u nafty a benzínu, protože tam přece nelejeme stejnej olej, nebo? V servisu mi při nákupu řekli, že to můžu honit jakmile začne teploměr oleje ukazovat (rozuměj zmizí ty pomlčky), což je cca 56 Celsia. Pak jsem se dočetl 70, teď tu čtu 90-110... Bordel!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...