Přejít na obsah

Rozšiřující podložky pod kola


mcsolle

Doporučené příspěvky

Podložky? NIKDY!!!

Říká ti něco pojem "příklon rejdového čepu"?

Asi ne, protože jinak bys nad podložkami ani neuvažoval. Myslím, že konstruktéři aut se něco napočítají, aby auto sedělo na silnici co nejlépe. No, a pak někdo nacpe kus slitiny hliníku (v tom lepším případě) pod ráfek kola a je vše jinak... Většina aut má záporný příklon čepu, výhody oproti kladnému příklonu jsou nekompromisní: samostabilizační účinek, jak při akceleraci, tak při brždění, rozdílné nahuštění pneu, rozdílný záběr kol. Takže pokud dáš podložky pod kola, tak ze záporného uděláš kladný a pocit větší stability auta je pouze subjektivní. Nepopírám, že kola dřící o podběhy blatníků jsou impozantní, ale v takto "vytuněném" autě bych fakt nejel ani 1 km.

A zde je potom životnost ložika malicherností...(odchází kvůli změněným silám na něj působících)

Pokud mermomocí chceš větší rozchod kol, tak vyměň kompletní zavěšení kol.

(náčrtek jen pro představu, míry jsou záměrně přehnané kvůli názornosti)

PS: proč myslíš, že máš v techničáku napsaný povolený rozměr ráfků a kol...

Tak ale na zadne kolesa by sa potom mali dat bez problemov nie? A tomu obrzku vobec nerozumiem :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1) Michal má naprostou pravdu, rozhodíte tím geometrii - osa rejdového čepu je pak někde úplně jinde... Příklon rejdového čepu má zásadní vliv na směrovou stabilitu vozu.

2)Snahou konstruktérů je mít ( jízdní vlastnosti + komfort) co nejmenší tzv neodpruženou hmotu - tj aby kolo a disk vážily co nejméně. Proto taky vznikla litá kola pro závodní auta - jenže ta byla z lehoučkého hořčíku, s těmi co máme na autech pro okrasu se to váhově nedá srovnat. A teď tam dobrovolně přihodíte na každé kolo závaží....

3)Další výhodou litých kol má být jejich tuhost - že se nekroutí při razantním průjezdu zatáčkou jako plecháč. Disk je opřen o náboj (buben) plochou - většina podložek (viz fota) však nedosahuje průměru náboje (bubnu) a tudíž je kolo podepřeno na menší ploše a může se více kroutit - takže opět zhoršení....

4)čím "závodnější " auto tím tvrdší podvozek - na tom se shodneme, že? A co udělají podložky? Změkčí vám ho!!!! představte si kde máte rameno ukotveno, kde je k němu uchycen tlumič s pérem a kde je kolo. Čím dál kolo odsunete, tím menší sílu na stlačení péra budete potřebovat. Je to jednoduchá práce na páce.... podložkou prodlužujete jedno rameno páky!

5) disk se podíli na chlazení ložiska a brzd!!! Pokud tam dáte podložku, přidáte tam jeden tepelný most který zhoršuje odvod tepla. Nenechte se mýlit představou že je tam víc železa a tak to víc bude chladit. Nechladí objem ale plocha!!! A velikou plochu disku podložkou oddálíte od toho co máte chladit...

ale hezky to vypadá a tohle je vůbec taková doba na efekt.... :p

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Veľa pravdy ! Ale, kolkí znás jazdia na "doraz", čo sa týka toho chladenia brzd ?! A čo sa týka "doby na efekt" ? Ani by som nepovedal, že je to práve teraz... Bolo to efektné aj v 60 rokoch a vlastne stále a bude to aj v budúcnosti...Momentálne mám DBV 7,5 17" ET 35 Podotýkam, ja som mal už v roku 1985 na 120 LS ke robené 7" plecháče. Mal som 5 cm vložku. Stred ráfku sme rovnomerne rozložil ako smerom von, tak aj smerom do vnútra, takže so ramená extrémne nezaťažil a tým pádom mi ložiská neodišli ani raz. A práve s ET sa dosahuje tá rovnováha rozloženia na ramená... Možno sa mýlim. "Light tuning" s rozumnou jazdou neuškodí.

Editováno: , autor: Wojnar
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nejlepsi jak dosahnout toho aby kola lezli ven je volit vhodnou sirku rafku, pak az ET a pak podlozky

jinak ja mam podlozky jenom na zadku 15mm a mam s nima najeto 100km bez jedinyho problemu, kola s jinym ET mam na fabce jeste o neco dele a lozisko jsem menil pouze jedno, vepredu a to pri nejakejch 105 tis

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud dáš podložky jen na zadek, tak tím rozhodíš souosost přední a zadní nápravy.

Pak už si je dej i na předek ... jen nedej bože abys někde někomu zrušil káru, mohlo by to možná dopadnout tak, že zákonné pojištění by ti pak bylo nanic, pokud si toho všimne nějaké aktivní bengo, potažmo pojišťovák na nějaké fotce od benga...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Největší problém odpůrců podložek je ten že oni daj podložky na auto který má najeto 150-200tis.km a potom jim najednou odejde ložisko v kole a oni si myslej že to je kvůli tý podložce, ale je to jen normálním opotřebením což jim už nedojde... Takže když podložky, tak pořádně zpracovaný a z kvalitního materiálu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

stíhačka + topi - když vidím vaše auta, chápu že podložky jsou nejlepší na světě a budete je obhajovat i kdyby jste měli položit život... :D Jsem odpůrcem podložek protože to je technický nesmysl. Abych nebyl nařčen že jsem odpůrcem podložek kvůli ložiskům - auta kupuji s nulou na tacháči a ve 150 000 po 6 letech je prodávám....

To co se stane s jízdními vlastnostmi tak jak to popsal Michal a já - to nemá nic společnýho s odejitým ložiskem či 200 000km To platí stále...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

stíhačka + topi - když vidím vaše auta, chápu že podložky jsou nejlepší na světě a budete je obhajovat i kdyby jste měli položit život... :D Jsem odpůrcem podložek protože to je technický nesmysl. Abych nebyl nařčen že jsem odpůrcem podložek kvůli ložiskům - auta kupuji s nulou na tacháči a ve 150 000 po 6 letech je prodávám....

To co se stane s jízdními vlastnostmi tak jak to popsal Michal a já - to nemá nic společnýho s odejitým ložiskem či 200 000km To platí stále...

Jen tak pro přesnost, já podložky nemám, protože při šířce ráfku 9" a ET 35 je nepotřebuju...

Ještě něco dalšího, když už bych dával podložky tak jen v tom případě že by mi kvůli hodnotě ET nešli kola nasadit, potom bych to korigoval podložkama, jinak jenom kvůli tomu abych měl kola vystrčený bůhvíkam, bych je tam nedal...doufám že si rozumíme...

Editováno: , autor: stihacka
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je pravda, že auta jsou konstruovaná na optimální využití a další úpravy nad rámec normálu nesou určité riziko. Většina úprav pochází ze sportovní oblasti, kde jsou auta sledována a jejich životnost, nebo životnost dílů je tím určitě zkrácena a není ani dlouhodobě zamýšlena.

Přesto si myslím, že rozumnou jízdou a střízlivým odhadem velikosti podložek /např 20 mm/ lze docílit slušnou životnost třeba i tady zmiňovaných ložisek. Ne z každého se stává závodník jen tím, že si dá na auto široká kola, mnoho z nás to má skutečně pro parádu a dokáží si vychutnat i "normální" jízdu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

nevim, nevim podložky jsou podle mě prasárna... nemůžu si pomoci... a ta vylezlá kola jsou příšerná... Co to řešit pomocí ET? Šel jsem tou cestou a pohoda... jo a pořeš ty bubny vzadu, když tak koukáš na vzhled auta... určitě mu to prospěje víc než podložky... :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ad: David-pv, Pepa007, Aidolon okrem toho že je to prasárna, ptákovina a iný pádny argument neni ? Mne sa nepáčili utopené kolesá. Podložky čiastočne vzhľadový problém poriešili . A skúsenosti budem mať určite za nejaký čas.

Ad: Danone mám predlĺžené skrutky a aj bezpečnostné sú predĺžené.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plne súhlasím so stihackou !

Dočkám sa normálneho argumentu proti podložkám? Nehovorím o extrémoch ale o zdravých 1 až 2 cm.

Pridaním každého "cudzieho" prvku medzi disk a náboj zvyšuješ riziko zmeny jazdných vlastností a riziko mechanického poškodenia disku, náboja, tlmiča, nápravy atď. ...

Fyzikálne sily, ktoré pôsobia na disk a náboj majú určitú charakteristiku s ktorou rátajú projektanti ale pridaním podložiek sa ich charakteristika mení čo môže vyústiť v zmeny uvedené vyššie.

Ak už to chceš mať širšie tak je lepšie ísť cestou širších diskov, je to drahšie ale určite bezpečnejšie riešenie... :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plne súhlasím so stihackou !

Dočkám sa normálneho argumentu proti podložkám? Nehovorím o extrémoch ale o zdravých 1 až 2 cm.

Pridaním každého "cudzieho" prvku medzi disk a náboj zvyšuješ riziko zmeny jazdných vlastností a riziko mechanického poškodenia disku, náboja, tlmiča, nápravy atď. ...

Fyzikálne sily, ktoré pôsobia na disk a náboj majú určitú charakteristiku s ktorou rátajú projektanti ale pridaním podložiek sa ich charakteristika mení čo môže vyústiť v zmeny uvedené vyššie.

Ak už to chceš mať širšie tak je lepšie ísť cestou širších diskov, je to drahšie ale určite bezpečnejšie riešenie... :)

Když bude dobře provedená podložka a šrouby se správnou pevností, tak se nic nezmění a namáhání bude stejný jako by bylo s jinejma kolama. Jednoduše, je to všechno dostatečně předimenzovaný a udrží se to pohromadě i kdybys tam nechal jenom třeba 3 šrouby, rád bych ale slyšel názor těch radilů jakej je podle nich rozdíl v tom když dám na kola podložky nebo kola s jiným ET? Tak co? Řeknu vám to, žádnej...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plne súhlasím so stihackou !

Dočkám sa normálneho argumentu proti podložkám? Nehovorím o extrémoch ale o zdravých 1 až 2 cm.

Pridaním každého "cudzieho" prvku medzi disk a náboj zvyšuješ riziko zmeny jazdných vlastností a riziko mechanického poškodenia disku, náboja, tlmiča, nápravy atď. ...

Fyzikálne sily, ktoré pôsobia na disk a náboj majú určitú charakteristiku s ktorou rátajú projektanti ale pridaním podložiek sa ich charakteristika mení čo môže vyústiť v zmeny uvedené vyššie.

Ak už to chceš mať širšie tak je lepšie ísť cestou širších diskov, je to drahšie ale určite bezpečnejšie riešenie... :)

Když bude dobře provedená podložka a šrouby se správnou pevností, tak se nic nezmění a namáhání bude stejný jako by bylo s jinejma kolama. Jednoduše, je to všechno dostatečně předimenzovaný a udrží se to pohromadě i kdybys tam nechal jenom třeba 3 šrouby, rád bych ale slyšel názor těch radilů jakej je podle nich rozdíl v tom když dám na kola podložky nebo kola s jiným ET? Tak co? Řeknu vám to, žádnej...

Nejde o namáhání náboje,ale rozhodně se zvýší zatížení jednotlivých prvků nápravy..myslím tím hlavně její uložení apod. A ten vliv je stejný, pokud použiju ráfky s jiným ET nebo tomu odpovídající podložku. Tak je pak otázka,na kolik je dimenzované dané uložení nápravnic a s jakým koeficientem bezpečnosti je celé ústrojí navržené. Na to by mohl odpovědět jen někdo, kdo se na konstrukci přímo podílí..pokud se s namáháním dostanu za určitou mez, může se snížit životnost, popř může dojít i k poškození. Ale jak říkám,zjednodušeně závisí na tom,jak moc je ta konstrukce předimenzovaná, protože každopádně ať menší ET nebo podložky z té rezervy něco ukrojí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...