Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

V 15. 12. 2023 na 23:26, Wdog napsal:

 

Ceny nových a ojetých aut samozřejmě mají s inflací souvislost, přesto ale může být dynamika těchto trhů jiná. Proč? Hlavně díky těžkým regulacích, kterým poslední dobou toto odvětví podléhá.

 

S tvojí tezí, že inflace nakonec srovná ceny e-aut s klasickými, ale nesouhlasím, a vysvětlím proč. Dejme tomu, že do r.2030, nová benzínová Octavie, která dnes stojí ceníkově 700-800 tisíc Kč, může stát  1,5 mil., a to díky inflaci. Ty by odpovídalo cca 8 letům s průměrnou roční inflací 10%, no doufejme, že to nebude tady u nás tak kruté. 🙂

Jenže, čistě ta inflace (=pokles hodnoty peněz) by zdražovala logicky také elektromobily, které stojí už dnes těch 1,5 mil., takže s takovou drsnou inflací by v roce 2030 mohly stát okolo 3 mil., jen díky inflaci.

 

Podle mého názoru mohou srovnat ceny klasických aut s e-auty jen dvě věci: (a) převratný technický rozvoj (zlevnění e-aut), nebo (b) státní regulace (zdražení klasických aut ála Norsko). Na první možnost stále už roky čekáme, a pořád nic, naopak je predikován spíše budoucí nedostatek surovin a kapacit, tedy naopak zdražení. Možnost (b) neboli brutální daně na klasická auta u nás asi nebudou průchozí, ... a nebo možná (c) zlevnění e-aut mohou zařídit jedině výrobci, tedy ne ti naši zavedení, ale ti z čínské invaze na staré zavedené trhy.

 

 

Elektromobily evidentně nejsou postiženy inflací; jejich ceny stagnují nebo dokonce klesají. Oproti tomu ceny spalovacích vozidel, bohužel, stoupají. Ponechme bokem jestli je to křivení trhu dotacemi atd. Je to ve finále vlastně jedno i proto že s tím nikdo nic neudělá.

Tento trend vychází z aktuálního chování trhu.

Současná inflace je do značné míry poháněna tím, že výrobci jednoduše mohou zvyšovat ceny, ať už kvůli kartelovým dohodám nebo díky svému dominantnímu postavení na trhu. Tento jev byl zřetelný a stále se do určité míry projevuje na trhu s energiemi a nyní je velmi aktuální na trhu s potravinami. V těchto odvětvích trh zkrátka přestává správně fungovat.

Většina větších, stále funkčních evropských automobilových společností, svorně a energicky zvyšuje ceny spalovacích vozidel, přestože pro to nemají reálný důvod. Jsou si své pozice na trhu jisté a pod povzbuzujícími bubny Green dealu a Evropské unie věří, že mohou veškeré náklady spojené s vývojem elektrických vozidel, včetně zisku, přenášet na zákazníky. Avšak jejich trh je ve skutečnosti v rozkladu a bez zásadních změn je pravděpodobné, že je převálcuje asijská konkurence – a nejen Čína, ale i Korejci. Zdá se, že tyto společnosti již nejsou v kontaktu s realitou a velmi pravděpodobně zažijeme jejich úpadek, pokud ovšem nezakročí EU ochranou trhu a nerozpoutá obchodní válku s Asií, což by za mě stejně nebylo řešením když jsem na nich víceméně závislí. 

 

Elektrická auta však na klasickém trhu pro evropské automobilky nejsou za běžných podmínek příliš atraktivní a nemohou si diktovat ceny podle své vůle.

Faktem je, že ceny spalovacích vozidel budou nadále výrazně stoupat, zatímco u elektrických vozidel prozatím nic takového situace ani data nenaznačují.

 

Můžeme jen doufat, že se transformace k elektromobilům podaří, protože pokud ne, zastavení motoru evropské ekonomiky bude téměř nevyhnutelné. Budeme pak možná nuceni louskat šváby a pojídat v zimě ve svetrech naše křečky domácí, vzhledem k tomu, že náš blahobyt je z velké části poháněn právě automobilovým průmyslem. Je velmi naivní myslet, že bychom se mohli vrátit do roku 2000 a tento pokus o transformaci jednoduše zapomenout. Zkrátka už neexistuje cesta zpět a za mě osobně si tu nikdo z vás vlastně neuvědomuje jak je současná situace nebezpečná. Tím že tu budete dělat demonstrace proti EV tím ale už v aktuálním vývoji nemůžete ničemu pomoct, tak jako tak bitva o spalovací motory už byla prohrána, je na čase se s tím smířit a doufat že Evropa nepadne před asijským trhem a nestaneme se jen provincií Číny. 

 

Za mě osobně je naprosto ideální scénář, kdy je trh vyvážen a nákup EV a spalovacího motoru by řídili pouze potřeby nakupujícího. Částečně závislý na trhu s ropou a částečně na trhu s drahými kovy....

Upřímně pokud někdo vlastní FV na baráku, tak takový golf s 300 km dojezdem za 600 tisíc v EV? Já bych do toho jako do druhého auta šel a nejspíš bych s tím najezdil víc km, než se spalovacím vozem, obvykle za den víc než 50 km neujedu. Má to spousty výhod. Jo je to krásný sen ale to zůstane pouze snem.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Quote

 

Za mě osobně je naprosto ideální scénář, kdy je trh vyvážen a nákup EV a spalovacího motoru by řídili pouze potřeby nakupujícího. Částečně závislý na trhu s ropou a částečně na trhu s drahými kovy....

 

Absolutní souhlas.

 

Můžeme jen doufat, že se transformace k elektromobilům podaří, protože pokud ne, zastavení motoru evropské ekonomiky bude téměř nevyhnutelné. Budeme pak možná nuceni louskat šváby a pojídat v zimě ve svetrech naše křečky domácí, vzhledem k tomu, že náš blahobyt je z velké části poháněn právě automobilovým průmyslem. 

 

Pokud se transformace do plné elekromobility podaří, tak pravděpodobná situace bude taková, že si běžná rodina bude moci vybrat, zda chce mít svůj EV zaparkovaný před domem a k tomu uvnitř klepat kosu ve svetrech a opékat křečky, a nebo bydlet v teple, mít peníze na jídlo, ale jezdit bude všude vlakem. ... toto je jeden z velkých podvodů elektromobility. Čistější planeta je totiž možná jen při prudkém propadu spotřeby, tedy poklesu životní úrovně.

 

- Současný automobilový trh je pokřivený regulacemi a dotacemi. ... ANO.

- Budou tyto regulace a dotace trvat i příštích 10 let? ... TOŤ OTÁZKA. ... například Německo teď oznámilo okamžité ukončení přímých dotací na EV. Už na to nemají. Ta uplynulých 8 let je to stálo v přepočtu 245 miliard. Kč. Většinu toho zaplatili němečtí pracující dopravující se do továren svými naftovými golfy. 

- Budou výrobci v EU stále zvyšovat ceny spalovacích aut, výrazně nad inflaci? ... TOŤ OTÁZKA  ... tedy oni by rádi, ale pokud an to nebude masová kupní síla, tak to lidi přestanou kupovat. Možná i firmy. 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak už i bohatému Německu došly peníze na podporu nákupu elektromobilů! A to kompletně pro všechny, tedy pro firmy i pro fyzické osoby a to i ty, které měly být vypláceny pro ty, co o to měli ještě možnost žádat do konce roku 2023, nebo ve zmenšené míře v roce 2024. Na žádosti již učiněné se tohle nevztahuje. Ti co tak neučinili do půlnoci z 17. na 18. prosince 2023 mají prostě smůlu. Tuhle zásadní změnu oznámilo Ministerstvo hospodářství Německa v sobotu 16.12.2023 a tak prakticky okamžitě ukončilo veškerou podporu. 

Taková malá parafráze naší měnové reformy, když Zápotocký v roce 1953 tvrdil že reforma nebude, no a ona na druhý den ráno stejně byla. Samozřejmě je to něco docela jiného, než pouhá podpora elektromobility, ale když něco nejde, tak princip rychlé a neočekávané změny musí zafungovat. To jsem zvědavý jestli někdo z Němců nepodá na vládu žalobu?

 Teď nezbyde jen čekat, jestli něco opět nekápne pomocí nějakých konkrétně cílených dotací z EU. Ale i tam se nedají tisknout, nebo půjčovat peníze donekonečna.....

 

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nemci-prestali-dotovat-elektromobily-nemaji-na-to-40454587#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=8&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Včera, tj. 18.12.2023 jsem zde psal, že Německo úderem půlnoci z 17. na 18.12.2023 zrušilo veškeré vládní dotace na pořízení elektromobilu, tj. jak pro firmy, tak i pro soukromníky.  A co se nestalo? No stalo se to, že firma VW AG pro všechny soukromníky, co si u ní objednali její elektromobily řady ID před datem 15.12.2023, tak těm všem firma ze svých prostředků dá  celkovou tzv. dotaci (bonus) ve výši  6750 eur ( cca 165.000 Kč), tak jak bylo u registrací nových elektromobilů do konce roku 2023 původně plánováno. Těm, kteří od VW AG dostanou a zaregistrují si dříve objednaný elektromobil do 31.3.2024, tak těm firma vyplatí tzv. dotaci (bonus) ve výši 4500 eur (cca 110.000 Kč.), který byl původně vládou Německa plánován na rok 2024. 

 VW AG se zřejmě obává i případného rušení objednávek a tím pádem i hromadění vozů tzv. na sklad. Těžko by se jim pak rozbíhala další (dnes bohužel i někde pozastavená) výroba v   roce 2024. Že by i mocné odbory koncernu zapracovali stylem, raději žádný zisk z elektromobilů, než nadále zastavená výroba...?

A nepřipomíná to principiálně někomu (těm co podobné věci dávněji zažili), tedy to vše ohledně elektromobility, tak trochu plánovaný socialismus v praxi...?

Srovnávám to s vyprávěním mého pradědy a dědy, kteří soukromě, zemědělsky hospodařili někdy  od začátku minulého století až po násilnou kolektivizaci.  Celkem se jim dařilo, ale hlavně mě zaujalo u nich to, že v životě nepobrali ani korunu nějaké té dotace. Kam jsme se to dnes dostali....?

 

https://www.autosalon.tv/novinky/nova-auta/volkswagen-bude-dotovat-prodeje-vlastnich-elektromobilu-lidem-na-ne-da-pres-110-tisic-korun?

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak dotace  pro německé zákazníky a kupce elektromobilů po náhlém zrušení vládních dotací nepřicházejí jen od koncernu VW AG, ale tak, jak je psáno v přiloženém článku, i od Mercedesu, značek koncernu Stellantis, Toyoty, Lexusu, Kie, Hyundai....

Ve hře jsou dle článku prioritně emisní pokuty za  prodeje spalováků, které měly vyvažovat plánované prodeje vládou dotovaných elektromobilů, což pro automobilky je obrovská suma a tak prý raději sami dávají prodejní bonusy elektromobilům kde a jak mohou.

Co tohle má ještě společného s tržním a konkurenčním chováním, tak to sám nevím? Spíše je to otázka např. pro komisaře z EU.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/zrusene-nemecke-dotace-na-elektromobily-zacali-vyrobci-v-obavach-vyplacet-ze-sveho-nic-jineho-jim-ani-nezbyva/

 

PS: Ostatně o tom, že se automobilky a jejich jednotlivá dealerství snaží před koncem roku prodat pro nás předražené elektromobily za každou cenu (asi zase ty pokuty za emise), svědčí i některé současné slevy u nás v ČR, klidně o 30-40% méně oproti oficiálnímu ceníku, dodávám jeden, dva  příklady, kdo chce najde si takových na webu více....

 

image.thumb.png.0761b7403e988c7ce5e779e3db3b2b37.pngimage.thumb.png.7dfe296acfe317de3f3f152f628d825f.png

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevadí, zaplatí to lidé v ceně spalováků.

Jen ty spalováky asi nebudou od VW. Díval jsem se po novém golfu a zažil jsme lehký šok, když jsem zjistil že Golfa už nelze koupit v kombi provedení. VW vlastně nenabízí žádný rodinný vůz v klasickém provedení. Pokud chceš rodinné auto, kup si VW ID ,nebo SUV za 1M+

Tak tomu já říkám konec automobilky 🙂 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo jo, kde je ta doba, kdy jsem před 5-ti lety kupoval svoji novou benzínovou Fabii combi s cca  stejnou slevou jako dnes nabízejí za předražené elektromobily. Tehdy mě dali slevu 33% a byla to oficiální škodovácká akce "Mpi", kdy automobilka a dealeři měli na skladě spoustu vozů s motory 1.0 Mpi. Tedy rozhodně to nebyla akce typu musíme prodat, jinak dostaneme pokuty za emise, nebo jiné "znásilňování"  trhu z hlav pomatených politiků....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Novinář Milan Smutný si taktéž všiml okamžitého ukončení podpory pro nákup elektromobilů v Německu a vydal k tomuto svůj článek, který je v podstatě obšírnějším opakováním těch zpráv a  zdrojů, na které zde v tomto tématu odkazuji. Mě spíše zaujala jeho prognóza vývoje elektromobility tj.  "Nejpozději v roce 2026, kdy si Evropská komise dokonce sama naplánovala zhodnocení politiky přechodu na plnou elektromobilitu, bude odložen termín skončení výroby a prodeje aut se spalovacími motory, a to nejméně o 10 let na rok 2045. Pak se uvidí. Oficiálním zdůvodněním bude nutná obrana EU proti čínské expanzi."  Své podrobnější  zdůvodnění této prognózy zde v článku taktéž uvedl. No tak tedy uvidíme, čeho se ještě můžeme dočkat.....

 

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-konec-dotaci-bev-v-nemecku-zacatek-konce-nasilne-prosazovane-elektromobility-v-eu-36081#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Wow, čekal jsem že první náznaky úpadku VW group začne být vidět až tak v roce 2025, nicméně už to přiznal sám VW:

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-volkswagen-zacina-utahovat-opasky-od-pristiho-roku-spousti-tvrdy-usporny-program-usetrit-chce-desitky-miliard-21011626

 

Zdá se že konec evropského průmyslu bude mnohem rychlejší než jsem čekal. Dividendy musí téct stůj co stůj, nicméně už se to nesetkává s trhem. To je pánové konec VW jak ho známe. 

A to jsem si vsázel na PSA jako na první oběť....

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opravdu velice dobře si vzpomínám na slova bývalého komisaře EU Franse Timmermanse, který před poslanci Europarlamentu a i k široké veřejnosti bouřlivě sliboval, že on a i celá EU udělá vše proto, aby přechod od spalováků k  elektromobilům neznamenal v oboru automotive rušení pracovních míst. Prý se jen lidé přesunou jinam a to přímo v rámci automotive. Těch keců a škody co svým prosazováním a svým tzv. klimavizionářstvím v daném oboru  nadělal je hodně a to jsme pořád někde na začátku trati toho rozjetého vlaku.  Stálo to a stojí to všechno za to, abychom v rámci údajného celosvětového zlepšení klimatu v řádu několika málo % (možná ani to ne), naložily takový obludný hrb na bedra, pro Evropu doposud  výrobně, finančně a i  zaměstnanecky rozhodujícího oboru? 

 

Jak rychle se mění názory velkých šéfů automobilek a jak rychle se vyvíjí situace v zaměstnanosti v automobilovém oboru ukazuje pár odkazů.

Ale takových najdeme každý den desítky a desítky nových a nemusí to tedy být ani z webu autofóra, kde někteří poukazují, že píší jen a jen účelově. Takové zprávy se objevují stále častěji i ve veřejnoprávních médiích....

 

https://www.autoforum.cz/bleskovky/sef-porsche-a-vw-group-ztratil-optimismus-ceka-nas-nejtezsi-rok-budeme-bojoval-o-kazde-auto-rekl-ohlasil-propousteni/

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/dodavatele-automobilek-propousti-desetitisice-lidi-tvari-v-tvar-bezprecedentnimu-rozvratu-zasahnout-muze-i-cr/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velká debata o elektromobilitě v podání Martina Vaculíka (redaktor časopisu Svět motorů) Filipa Turka ( bývalého závodníka Formule 3, investora, automobilový experta, sběratele, zakladatele a také prezidenta Jaguar klubu ČR) a Ondřeje Hunčovského (podnikatele a mediátora webu teslicka.cz).  V titulku je psáno, že jde o vyhrocenou debatu, ale myslím si, že všichni pánové se chovali a mluvili v mezích slušnosti, samozřejmě každý z nich měl na problematiku elektromobility jiný názor. Mě zaujalo mimo jiné to, že Vaculík v kontextu  konkurenceschopnosti budoucnost automobilek v Evropě moc  růžově nevidí, vyjma prémiových značek......

 

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To, že firemní flotily se začínají plnit elektromobily tak to docela chápu, obzvláště při tom obrovském mediálním tlaku. Nakonec pro většinu z nich je to jen pouhý dopravní prostředek, no a taky výdělečná činnost většiny takovýchto firem není založená na tom, jestli ve flotile mám spalováky nebo elektromobily. A samozřejmě dnes se nosí, že firma provozující ve své flotile elektromobily  dělá něco pro životní prostředí a i banky k takovým firmám  přistupují dnes vstřícněji. Pokud ale má být provoz samotných  automobilů  vaším výrobním  a vydělávajícím prostředkem, tak si dáte setsakra pozor jestli Vám vydělávají, nebo nevydělávají. 

To se dá celkem jasně prezentovat a doložit na autopůjčovnách, tedy jestli zákazníci raději preferují a půjčují si spalováky, nebo elektromobily.  Těžko zákazníky autopůjčoven nutit do něčeho, co nechtějí a nepreferují, pokud tedy pořád je nějaký ten  výběr....

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/autopujcovny-narazily-s-elektromobily-a-zacinaji-se-jich-zbavovat-to-sixt-odstartoval-vlnu-odporu/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A jedeme dál... Jestli pro Evropu z kopce, nebo do kopce, toť otázka, obzvláště, když na nedávné klimatické konferenci COP28 v Dubaji se opětovně ukázalo, že jsme se shodli na tom, že se shodnou moc nedokážeme. Vágní, závěrečný dokument je zase taková chytrá horákyně, tj. ani bosa, ani obuta, ani pěšky, ani vozem, ani nahá, ani oblečená......Nakonec předcházejících 27 klimatických celosvětových konferencí  nám toho bylo příkladem. Někdo a  něco částečně dodržuje, někdo skoro vůbec nic, jen Evropa jde prý příkladem. Do čeho jde příkladem? Do toho, že nás za pár let možná i hospodářský převálcují Ti, kterým se dneska pořád ještě pokrytecky za údajnou zaostalost smějeme?

 

 

image.thumb.png.560a68fed8791f3192bee197712247ef.pngimage.thumb.png.74620a0d45e3d5285adc04d45c7f15f7.pngimage.thumb.png.1b7fd4e15c0e9807dd16066df8c7366d.png

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Platí pro naše ministerstvo dopravy to pořekadlo, že "pod svícnem bývá tma", nebo pro dlouhé služební cesty ministra dopravy a jeho náměstků opravdu nejsou vhodné elektromobily jako takové? Každopádně našim domácím, pravděpodobně silně proklimatickým novinářům asi vadí, že MD nemá ve své flotile ani jeden služební elektromobil. Já se zase tomu tak moc nedivím. Jen si představte, že ministr Kupka jede hned ráno  elektromobilem přes celou republiku otevírat  novou  dálnici, dále se bude přes celou republiku urychleně vracet na zasedání vlády, aby  např. navečer vystoupil na předvolebním mítinku ODS, opět někde na druhé straně republiky.

Otázky k tématu? Kolik toho za ten konkrétní den ministr Kupka najede? Kolikrát bude muset s tím služebním  elektromobilem ten den dobíjet? Kolik času ten den ztratí na nabíječkách?  Kdy ministr Kupka ztratí z takového způsobu cestování nervy? Jak brzo mu jeho šéf (premiér ČR) nařídí aby neblbnul a vrátil se k normálnímu kočáru?  🙂

 

https://www.novinky.cz/clanek/domaci-resort-dopravy-jezdi-bez-elektromobilu-40454608#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Čínské automobilky pravděpodobně přemýšlejí a jednají úplně jinak, než např. evropské, nebo americké automobilky. Každopádně to vypadá, že mají připraveny alternativy na jakýkoliv další vývoj, ať už se to týká elektromobility, nebo pokračování vývoje a výroby spalovacích aut, nebo i alternativy pro případné restrikce  dovozů  automobilů  do Evropy, ale i jinam  a to ze strany EU nebo kohokoliv jiného. Evropské automobilky sázejí  a taky osedlávají čím déle, tím více  jen jednoho, zatím dost zchromlého koně, aspoň tedy navenek se takto prezentují.

Snad jen Bůh suď, zda-li je to tak správně.......

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/cinane-daji-mistnim-automobilkam-dalsi-ranu-zastoupime-je-v-evrope-tam-kde-prestanou-nabizet-benziny-a-diesely-rika-manazer/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"Pro většinu zákazníků elektromobil v současné podobě prostě nestačí na to, aby plošně a trvale udržitelným způsobem nahradil spalovací motor. To samozřejmě platí pro celou Zemi.

Potřebujeme nové a hospodárnější spalovací motory už kvůli zlepšení bilance CO2. A těžiště se nyní masivně posouvá. Zatímco Evropané se - kromě BMW - veřejně zdráhají dál vyvíjet spalovací motory, čínská skupina Geely v současnosti pracuje na nové generaci jednotek, které budou o dalších 10 až 15 procent efektivnější a které budou mimochodem vyráběny také v několika závodech v Evropě." To mimo jiné říká německý profesor Fritz Indra, známý jako motorový papež.

 

„Vidíme, že se i přes vysoké dotace podíl elektromobilů na celkových registracích pohybuje v rámci jednotlivých měsíců pouze mezi 15 až 17 procenty. To znamená, že dalece mineme náš ušlechtilý cíl mít do roku 2030 na silnicích 15 milionů elektromobilů. Spíš jich bude 5,” předpovídá dál německý expert. 

 

I proto dotace na elektromobily považuje za zlo: „Výslovně je kritizuji. Deutsche Bank spočítala, že každý elektromobil bude po dobu své životnosti dotován zhruba 20 000 eury, v Rakousku dokonce 30 000 eury. To je jediný důvod, jak se prodejní čísla mohla dostat na dnešní úroveň. Předpokládám však, že německé rozhodnutí (náhlé ukončení dotací) vyšle signál a že dotace budou brzy zrušeny i jinde,” uvádí dále německý motorář a ještě víc než v případě osobních aut se pouští do nákladních elektromobilů. „Dotování ještě těžších dopravních prostředků, než jsou automobily, je ještě spornější. Bateriové elektrické pohony pro nákladní automobily, autobusy, lodě nebo dokonce letadla jsou z ekonomických důvodů nesmírně sporné a při pohledu z nezbytného holistického hlediska zatěžují životní prostředí víc než dnešní spalovací motory,” říká.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/elektromobily-selzou-a-nemci-uz-to-vi-rika-legendarni-motorar-indra-kazdym-dnem-jejich-narizovani-jen-prohravame-s-asii/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V návaznosti na předchozí příspěvek, kde se odsuzuje jakékoliv dotování elektromobilů (v konečném důsledku stejně z peněz všech, co platí nějaké ty daně), zde přikládám v ČR čerstvou nabídku od Toyoty, kde u jejich modelu elektromobilu bZ4X můžete jako soukromá osoba dostat dotaci přímo od Toyoty 300.000,- Kč, pokud jste právnická osoba tak ještě k tomu dotaci od našeho státu až 240.000,- Kč.

 

image.thumb.png.7d1e0b1ecf232d37dca0f4dd4c84f6ae.png     image.thumb.png.05258b250fc26299c6873ce4ef35b352.png    image.thumb.png.b5a113ac220dba37d927b1bf639cae5d.png

 

Takže pro právnickou osobu vychází cena za skladový elektromobil Toyoty bZ4X cca 790.000,- Kč, pro fyzickou osobu za 990.000,- Kč. To už by šlo ne? No nekupte to za tu cenu,  ať žijí dotace, alias uděláme pro nástup elektromobility všechno, když už nám to tedy nařídili.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vloženo (editace)

Evropský Green deal, německá Energiewende, nový český plán pro energetiku, o tom všem obyčejní lidé nemají pořád moc tušení (vyjma stále dražších plateb za el. energii), tedy co se to vůbec na nás  řítí. To bychom snad ještě mohli akceptovat a chápat, obyčejní lidé mají mít jiné starosti.  Ovšem, že o souvislostech, nákladech, důsledcích a následcích při zavádění výše jmenovaného neví zas tak o moc více naši volení zástupci, či spíše i námi nevolení zástupci např. v EK aj., tak to je hodně, hodně špatně.

Už tady  a to celkem nedávno nám nepřetržitě 40 let  říkali, že "dokážeme poručít, větru, dešti...." Ten smysl toho rčení, to onen minulý režim pravděpodobně  myslel jinak, tam nešlo jen o ovládnutí přírody, spíše o ovládnutí všeho.  Ale ani dnes neumíme přírodě poručit (a pochybuji, že to někdy dokážeme), i když se chováme a tvrdíme, že to dokázat musíme, jinak prý brzo zahyneme.

Přiložený článek není primárně o výše zmíněném ovládnutí přírody, je o tom, kolik peněz se do tzv. řešení klimatu v sousedním Německu již nalilo a jaký je toho všeho již dnes výsledek a  důsledek.  I přesto  jeho čtení  může některým opravdu připomínat  to rčení "poručíme větru, dešti".

V kontextu toho všeho je nějaká, nám vnucovaná elektromobilita spíše jen pouhým vánkem ve vichřici možného a zdá se, že stále ještě nevědomými plánovaného...... 

 

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-pachut-z-oslavnych-tirad-na-nemecke-obcasne-zdroje-energie-38532#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

I samotný šéf oddělení vývoje motorů a podvozků ve Škodě Auto Martin Hrdlička je přesvědčen, že klasické spalovací motory ještě nekončí a říká. 

"Za prvé: Mnoho strojů je bude stále potřebovat a zatím není možné je nahradit. Za druhé: Když mluvíme o zákazu, bavíme se víceméně jen o Evropě, malinkaté části světa, byť pro nás samozřejmě významné, protože tady žijeme, pracujeme, vyrábíme. Většina zemí Asie, Afriky, Ameriky spalovací motory chce dále užívat a my zde chceme vyrábět a prodávat. Za třetí: Diskuze o zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU od roku 2035 není u konce, dá se čekat revize tohoto rozhodnutí."

Celý rozhovor s Martinem Hrdličkou viz. přiložený odkaz a já jen dodávám, že jsem osobně rád, že tzv. společenská a mediální situace se v něčem malém začíná obracet  a že aspoň někteří  vrcholoví pracovníci  a manažeři velkých automobilek nemají strach veřejně prezentovat  své osobní názory na  elektromobilitu versus spalovací motory, navzdory všem dnešním násilně prosazovaným politickým trendům v této oblasti. No a taky pořád doufám, že se kompetentním lidem konečně rozsvítí v té jejich úzce zaměřené asi jen proklimatické  kebuli, nebo spíše  budou okolnostmi a třeba i tlakem trhu donuceni, si tu svoji žárovku sami zapnout .......

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-doprava-za-to-ze-delame-spalovaky-se-nestydim-rika-sef-vyvoje-ve-skodovce-242942#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co tak významného může s tak velkým elektromobilním trhem jako je Německo udělat zrušení dotací, tak to si můžeme přečíst v přiloženém článku. Očekávám, že u nás v ČR prodej elektromobilů nyní v roce 2024 poroste (nakonec z minimálních čísel prodejů se roste celkem dobře), jednak u nás začínají dotace pro právnické osoby (nejen pro státní správu jako doposud), na druhou stranu i sama Toyota  a taktéž VW AG nyní dávají obrovské slevy na své skladové elektromobily, viz. i mé předchozí příspěvky.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-se-v-prosinci-propadly-o-48-procent-vw-hlasi-totalni-zhrouceni-73-3-procent/ 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kolik z nás bydlí v bytových domech s podzemními garážemi, nebo parkuje v nákupních centrech s podzemími parkovacími místy? Ta první možnost nebude zase tak početná, ta druhá platí aspoň občas skoro  pro všechny co jezdí a vlastní automobil. HZS ČR nyní připravuje novou vyhlášku ohledně elektromobilů a parkování a i možnosti dobíjení v takovýchto prostorách. 

Ředitel HZS ČR Vladimír Vlček rovnou a bez obalu přiznal tj. Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit,“ prohlásil Vlček. Platí to podle něj i pro hasiče v zahraničí. Vytažení vozu a ponoření ho do kádě s vodou není podle něj pro hasiče efektivní, a zkoušejí proto jiné metody.

Náměstek HZS ČR  Daniel Miklós řekl, že  požár elektromobilu je  jiný než požár benzinového auta. Při hoření bateriového úložiště vznikne velmi vysoká teplota a toxický kouř. S autem se velmi špatně manipuluje, je potřeba utlumit plamenné hoření, a pak ho dostat co nejrychleji ven a ponořit ho, uvedl. „I ponoření na 48 či 72 hodin do vody ale nezaručí to, že tam znovu nedojde k reakci,“ řekl náměstek.

Požárů elektromobilů zatím zaznamenali hasiči pouze jednotky. Jsou však náročné. Ohně vznikají většinou při dobíjení. Vyhláška o bezpečnosti v garážích se proto zaměří podle Miklóse na detekci, aby se oheň nerozšířil na celé bateriové úložiště a nedosáhl tisícistupňových teplot. U největších garáží by měl být odvod tepla a kouře.

Bezpečnostní standardy se podle náměstka budou lišit u nově budovaných a stávajících garáží. „Například v podzemních garážích v obchodních centrech již není mnoho prostoru dobudovat nějaké zásadní věci, natož v bytových domech,“ uvedl Miklós. „Ale můžeme se bavit i o tom, že u těch stávajících garáží nebude možné všude dobíjet. Bude to třeba jenom v nejvyšším podlaží, které má přímý výjezd, nebo jenom v určitých dedikovaných místech,“ dodal.

 

https://echo24.cz/a/HsXJu/zpravy-domov-vyhlaska-parkovani-elektromobilu-v-garazich

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vloženo (editace)

Už to tady  párkrát padlo. Elektromobily v poslední době (jaký to div?) nejdou moc na odbyt, tedy ne tak, jak si automobilky, potažmo někteří politikové představovali. Samozřejmě někde to pořád ještě jede, tedy tam, kde dotace stále mají, ale někde zase žádná sláva. Ostatně obrovské slevy na skladové kusy ať již od koncernu VW AG, potažmo od Škodovky, ale i od jiných výrobců nechť toho jsou příkladem a již to tady nedávno  také padlo. Teď již mají v Německu i slevu na Dacii Spring, kterou si tam můžete koupit novou ze skladu za cca 313.000,- Kč.

I u nás skladová Dacie Spring zlevňuje, i když jen o cca 80.000,- Kč. A ono to u nás asi zabírá, tedy Dacie Spring s tím větším výkonem jsou nakonec velice rychle vyprodané. Ani se tomu moc nedivím, když sečtu slevu od Dacie, s dotací pro podnikatele, tak je Dacie Spring skoro za hubičku. Nakonec i cena v tom Německu, když si fiktivně přepočteme jejich kupní sílu, tak jim to vychází za cenu, jako kdybychom si tady kupovali nějaké to lepší elektrokolo. 

 

image.thumb.png.cd2ec00fe700abe5760153970b59072f.png

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/dacia-nahle-zlevnila-svuj-elektricky-spring-o-246-tisic-korun-i-tak-je-to-predrazeny-nesmysl/

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pomalu, ale jistě a nezadržitelně se to blíží, tedy to, že jak bude podíl aut na spalovací motory klesat a bude stoupat podíl elektromobilů, tak jednotlivé státy budou přecházet a přidávat  na spotřební či obdobné dani  i z jiných paliv, tj. i z elektrické energie. Zvláště potom, co jim tučný příjem z fosilních paliv bude pomalu vysychat. Dnes už je to realita na Islandu, později třeba v Norsku, Nizozemsku aj.. Každopádně žádný stát si tyto jisté příjmy rozhodně ujít nedá....

Na Islandu se s tím opravdu nemažou, elektromobily tam platí poplatek za každý ujetý kilometr v přepočtu na naši měnu cca 1,- Kč, což u nás třeba při průměrném nájezdu  15.000 km by činilo navíc právě těch 15.000,- Kč ročně!!! Sice obdobný poplatek chtějí na Islandu zavést i u spalovacích aut, ale jak se říká, "když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají".

A to ještě všechno k tomu se děje na  Islandu, kde jim každou chvíli vybuchuje nějaká ta sopka, tam jim ta zaváděná elektromobilita "určitě hodně pomáhá" k čistšímu životnímu prostředí. No, ale pomalu si zvykáme na to, že nějaká ta obecná logika a třeba i něčí životní zkušenosti jsou nám nanic, politická reprezentace EU ví všechno líp a vidí jasněji než my ostatní. Snad  ani Bůh (pokud vůbec existuje) a fyzikální zákony  se jim nemohou stavět do cesty......

 

https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/prvni-evropska-zeme-zacala-vybirat-od-ridicu-auto-do-zasuvky-penize-plati-za-kazdy-ujety-kilometr?

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...