Přejít na obsah

Škoda MB 1000/1100 MB/MBX (1964-1969)


PTiCA

Doporučené příspěvky

Postup výroby a inovace v průběhu výroby vozy Škoda 1000/1100 MB/MBX

FxcGL.thumb.jpeg.d02fc642b006851b26ca9135a17f0e7b.jpeg

 

04/64 – počátek výroby MB 1000 (typ 990)

Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžově červená).

Cena nového vozu 44 000,- Kčs.


serie 0 – motory 000501 – 001000 (duben 1964)

serie 1 – motory 001001 – 003100 (05-07/64)

06/64
od motoru č. 002 500

Zkrácení předních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen přední nápravy.


serie 2 – motory 003100 – 013200 (07-10/64)

08/64
od motoru č. 005 907

Zesílení pístního čepu zmenšením vnitřního průměru ze 13 na 12 mm (vnější průměr 18 mm).


serie 3 – motory 013200 – 026260 (10/64-02/65)
od motoru č. 017 200

Průměr řemenice větráku chladiče 129,5 mm namísto původních 112,5 mm


01/65
od motoru č. 022 731

Zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na 40 mm.


serie 4 – motory 026261 – 034260 (02-04/65)

serie 5 – motory 034261 – 050170 (04-06/65)

serie 6 – motory 050171 – 064810 (06-09/65)

07/65
od karoserie 056 200

Záměna brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190.

od motoru č. 056 303

Matice svorníků hlavy válců 17 namísto 14 mm.


09/65
od motoru č. 061 950

Zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mm s odpovídající změnou setrvačníku.

od motoru č. 062 000

Rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepem olejové pumpy.


serie 7 – motory 064811 – 083371 (09/65-01/66)

12/65
od motoru č. 079 874
Modelový rok 1966 (1000 MB) 

Změna čelní partie karoserie (ovál uzavřen před blinkry). Opatření zadních dveří dětskou pojistkou. V rámci modelového roku náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kusů). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-světle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-světle béžová, 837-červená). Vyšší výkon na základě: změny časování ventilů (delší doba otevření sání), přidání druhé (vnitřní) ventilové pružiny, zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125

od motoru č. 080 000

Změna nastavení geometrie zadní osy – původní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm.


serie 8 – motory 083372 – 103071 (01-04/66), typ 721

01/66
od motoru č. 084 740/1

Nová vačková hřídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). Předstih 5°.

od karoserie 088 136

Nová podpěra motorové kapoty (přemístění z pravé části na střed) a změna vzduchového filtru.

od motoru č. 087 934

Nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upevňující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem.

od karoserie 089 682

Nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.


serie 9 – motory 103072 – 123021 (04-09/66)

Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe. Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky.


04/66
od karoserie 105 100

Brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno) – zvětšení účinné plochy a zvětšení opotřebení až na minimální tloušťku 1,5 mm.


05/66
od motoru č. 111 227

Nové dynamo o průměru 112 mm a změna průměru řemenice.

od karoserie 117 335

Zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe.


serie 10 – motory 123022 – 141221 (09/66-12/66)

Nové víko hlavy válců (snížené hrdlo), nová uzávěrka oleje, řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe).


09/66
od motoru č. 136 059

Úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru (nové čtyři díly).


serie 11 – motory 141222 – 163119 (12/66-01/67)

serie 12 – motory 163120 – 186319 (01-04/67)

Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté průduchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-červená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námořní).


01/67
od karoserie 180 898

Vylepšený hlavní světlomet – změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).


serie 13 – motory 186320 – 210119 (od 04/67)

serie 14 – motory 210120 – 232569 (do 09/67)

Barevná paleta (837-červená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).


08/67
od motoru č. 215 032

Vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek.

od motoru č. 223 460

Zavedení těsnícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku namísto původního labyrintu. Na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o 1 mm a zvětšen jeho průměr ze 102(+1) na 110(+1) mm.


serie 15 – motory 232570 – 259270 (09-12/67)

Nové vnitřní zpětné zrcátko (plast), boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích), stříbrný lak ráfků kol (do té doby bílý).


09/67
od karoserie 229 656

Nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii. Samomazné pouzdro řadicí páky.

od motoru č. 226 309

Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 ccm (72x68).


11/67
od karoserie 251 234

Záměna pryžového těsnění dveří – nejprve lepení a poté zajištění. Gumový profil s kovovou výztuhou.

od motoru č. 248 885

Nová skříň pro větší termostat.


serie 16 – motory 259271 – 290099 (67-68)

Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí prům. 23mm), nový dezén pneu (OS 25).


12/67
od karoserie 261 409

Nové vnitřní zrcátko – zvětšení zorného úhlu.


01/68

Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráběny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kusů).

od karoserie 262 781

Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.

od motoru č. 265 013

Zavedení kuličkového ložiska 6202/Z namísto původního kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele (mrkve) z 280 na 272 mm.

od motoru č. 266 123

Nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice.

od motoru č. 267 500

Zavedení dvouřadého kuličkového ložiska 3205N/C6 v převodovce místo původního jednořadého. Zároveň je kolo 3. a 4. stupně na hnací hřídeli nasazeno na drážkách a matice zajištěna pojistným kroužkem.


02/68
od karoserie 280 451

Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.


serie 17 – motory 290100 – 318699 (do 07/68) 

04/68
od karoserie 292 501

Zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm.

od motoru č. 293 501

Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajištění přenosu vyššího točivého momentu, zvětšení a zesílení pružin a jejich pouzder na přítlačném kotouči – unifikace s modelem MB 1100.


05/68
od karoserie 319 701

Zavedení plastového držáku sluneční clony namísto kovového.

od karoserie 325 855

Změna pákového ovládání oken, zjednodušení.


serie 18 – motory 318700 – 342189 (od 08/68)

08/68
od motoru č. 318 700
Modelový rok 1969 (1000 MB a 1100 MB De luxe) s novou elegantnější čelní partií (?)

– nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími střešními sloupky a střecha bez prolisu – inovace skeletu. Změna přístrojové desky – nově matový lak proti reflexi. Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice odpovídají Š 100), nové kličky větracích okének (celoplastové), boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladič (hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely). V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá). Cenová nabídka až do ukončení výroby: 1000MB (45 699,- Kčs), 1000MB De luxe (48 900,- Kčs), 1100MB De luxe (51 700,- Kčs) a 1100MBX De luxe (52 900,- Kčs)

od motoru č. 324 800

Rozdělovač z MB 1100 i pro MB 1000, předstih +5st.

od motoru č. 325 777

Zvýšení výkonu olejového čerpadla (2 kp/cm2 při 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm.


09/68
od karoserie 344 025

Změna spodního těsnění dveří.


serie 19 – motory 342190 – 371739 (do 12/68)

12/68
od karoserie 378 101

Zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (prasátka) o průměru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní nápravě na přání omezovač – zlepšení směrové stability.


serie 20 – motory 371740 – 403539 (12/68-03/69)

01/69
od karoserie 383 101

Zavedení nových duší pneumatik s průměrem ventilku 11,5 mm, namísto původních 16 mm, a s tím i změna otvoru v ráfku.

od karoserie 390 091

Nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17.


02/69
od karoserie 390 901

Nové brzdové obložení typu "Raybestos".


03/69
od motoru č. 403 434

Změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové.


serie 21 – motory 403540 – 435039??? (03/69-08/69) – MB 1000 i vyšší číslo motoru

04/69
od karoserie 415 300

Změna průměru brzdových válců (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii.

od karoserie 415 500

Úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá Š 100).

od karoserie 420 101

Prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku.


08/69
od karoserie 452 651

Změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s těsnícím kroužkem.

 

--


pátek 1.8.1969 – konec výroby modelů Š 1000/1100 MB/MBX

 

SKODA-1000MB-3.JPG-1920x1275.jpg

 

Poznámka

Číslo karoserie – umístění v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladičem, číslováno průběžně MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé číslovány mimo tuto řadu, Vozy MBX patrně též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladičem, později ke konci výroby Š 100 přemístěn na pravý bok v kufru. Číslo motoru – vyraženo na přírubě pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrně číslováno znovu – od MB po Š 130):

 

řada MB 1000/1100 dle ČSN (SAE)
xxx xxx/1 MB 1000 (ještě 11. serie) typ 990 – 721 (1964) 27,2 kW (30,9)
xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie) typ 721 (1966) 31,6 kW (35,3)
xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie) typ 715 34,5 kW (38,2)
řada 100/110 dle ČSN (SAE)
xxx xxx/8 Š 100 typ 722 30,9 kW (35,3)
xxx xxx/5 Š 110 typ 717 35,3 kW (39,0)
xxx xxx/4 Š 110 R a LS typ 718 a 719 38,3 kW (45,6)
řada 105/120-130 dle ČSN (ISO)
xxx xxx/1 Š 105 typ 742.10 33,9 kW (33,1)
xxx xxx/2 Š 120 typ 742.12 38,2 kW (36,7)
xxx xxx/6 Garde a Rapid 120 typ 742.12x 42,7 kW (40,5)
xxx xxx/9 Š 120 (G)LS typ 742.12x 42,7 kW (40,5)
xxx xxx/7 Š 130 typ 742.13 45,2 kW (43,0)

 

Tedy pozor – motory značené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vnějšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé straně bloku (navíc u Š 130).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...
  • o 1 rok později...
  • o 4 měsíce později...

Zdravím,četl jsem údaje které jsou dost důležité pro účely veteránů.Dobrý počin. Zajímá mne jak je to s přednímy skly Mb 1000. Nemohu najít info .Doslechl jsem se ,že nejsou stejná pro typ s prolisem střechy(slabý sloupek) a hladkou(silný sloupek),příp. Š100. Sám jsem nezkoušel,nebylo třeba.Jaké mají označení,používala se i kalená. Začíná mi bělat okraj skla-folie ,asi není jiné řešení než výmněna.Prodavá se nové sklo a cca cena? Snad někdo poradí  Jar. M

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...
  • o 3 měsíce později...

Čelní skla 1000 a 100 se sice liší, nicméně jsou záměnná (v praxi jsem dával vrstvená Š100 skla 72 + 75 do MB z let 67 + 68 (čili "oba sloupky") a rozměrově není problém. Skel je ale vícero (4 nebo 5 typů), rozdíly jsou: kalená vs. vrstvená (většina MB má kalené, přestože vrstvené bylo homologováno pro sportovní účely již v roce 1965), ve způsobu "lití" (postaru "na plochu" nebo později svisle, označené provedení "float") a tím také pro LHD nebo RHD = méně "rovná", na plochu litá skla, se na straně řidiče leštila pro eliminaci zkreslení. Použít "pravostranné" sklo s volantem vlevo tedy není dobré, takže záměnnost nelze prohlásit za univerzální.

 

K číslům motorů, resp. lomítkům: je jich ještě více, pro zdejší účely asi stačí dodat /3 - litrový MBX/MBG motor typu "990T" s výkonen 38.3 kW /5000 ot/min, k rozlišení mezi shodně lomenými motory stačí zpravidla pohled na komoru vodního čerpadla, resp. jeho přírubu, trochu matoucí jsou třeba bloky pozdních 110R, opticky shodné s bloky pro první 742/743..

 

I mě by zajímalo, jak byly řazeny čísla karosérií vozů MBX.. pozorování "v terénu" dělá dojem, že jsou součástí číselné řady sedanů, což byl bylo možné vzhledem k montáži "vedle" výrobní linky přímo v Boleslavi (na rozdíl od R z Kvasin). Ale jestli to tak opravdu je, vědí asi dneska už jen v muzeu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...
On 4/19/2024 at 10:26 PM, Jozka09 said:

Čelní skla 1000 a 100 se sice liší, nicméně jsou záměnná (v praxi jsem dával vrstvená Š100 skla 72 + 75 do MB z let 67 + 68 (čili "oba sloupky") a rozměrově není problém. Skel je ale vícero (4 nebo 5 typů), rozdíly jsou: kalená vs. vrstvená (většina MB má kalené, přestože vrstvené bylo homologováno pro sportovní účely již v roce 1965), ve způsobu "lití" (postaru "na plochu" nebo později svisle, označené provedení "float") a tím také pro LHD nebo RHD = méně "rovná", na plochu litá skla, se na straně řidiče leštila pro eliminaci zkreslení. Použít "pravostranné" sklo s volantem vlevo tedy není dobré, takže záměnnost nelze prohlásit za univerzální.

 

K číslům motorů, resp. lomítkům: je jich ještě více, pro zdejší účely asi stačí dodat /3 - litrový MBX/MBG motor typu "990T" s výkonen 38.3 kW /5000 ot/min, k rozlišení mezi shodně lomenými motory stačí zpravidla pohled na komoru vodního čerpadla, resp. jeho přírubu, trochu matoucí jsou třeba bloky pozdních 110R, opticky shodné s bloky pro první 742/743..

 

I mě by zajímalo, jak byly řazeny čísla karosérií vozů MBX.. pozorování "v terénu" dělá dojem, že jsou součástí číselné řady sedanů, což byl bylo možné vzhledem k montáži "vedle" výrobní linky přímo v Boleslavi (na rozdíl od R z Kvasin). Ale jestli to tak opravdu je, vědí asi dneska už jen v muzeu.  https://atelierrebul.hr/ 

Díky za podrobný popis!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...