Přejít na obsah

Zimní přezouvání 2008


Romariooo

Doporučené příspěvky

DOPRAVA: Značka C 15

12. listopadu 2008

Elektromontér Josef Voříšek jel ve svém pick-upu pracovat na zakázce, kterou byla dostavba chalupy kolotočáře Václava Katze. Bylo 27. dubna 2009, jedenáct hodin dopoledne středoevropského letního času.

Pick-up naložený materiálem a nářadím projížděl vesnicemi a uháněl po rovných silnicích polabské nížiny. Na loukách kvetly pampelišky i jiné kvítí, venkovní teplota byla 15°C a svítilo slunce. Silnice byla naprosto suchá.

Na krajnici postával policista nstrm. Radim Maják. Kývl plácačkou na Josefa a ten předpisově zastavil.

"Kontrolní kontrola, pane řidiči. Předložte doklady od vozidla a řidičský průkaz!"

Josef předložil požadované dokumenty.

"Copak to vidím, pane řidiči? Vy nemáte nazuté zimní pneumatiky."

"To máte pravdu. Nemám. Už asi měsíc je nad nulou. Furt se všude žvaní o globálním oteplování, tak to letos asi začalo."

"Nechte si vaše komentáře, nikdo vám na ně není zvědavý. Vy jste neviděl značku C15a "zimní výbava" v přechodném provedení?"

"Neviděl. Kde jako měla být?"

"V Prdelákově na konci obce, hned za tím velkým kopcem."

"A odkdy tam stojí?"

"Byla tam umístěna před hodinou. Ale do toho vám nic není. Vy jste povinen pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik..."

"Mohu se na něco zeptat? Jaký význam má umisťovat značku dnes, když je už tři neděle teplo? Po sněhu ani památky?"

"S dotazy se obracejte na tiskového mluvčího. Nejsem povinen vám odpovídat.

Vy jste povinen značky uposlechnout a pokud nemáte zimní pneumatiky, nepokračovat v jízdě . Zaplatíte pokutu dva tisíce korun."

"Nezaplatím. Já přes Prdelákov vůbec nejel. Najel jsem na tuto silnici z účelové komunikace asi kilometr odtud. Měli jste umístit tu přenosnou značku správně. Sepíšeme záznam o přestupku, ano?"

"Víte co? Koukejte zmizet. A jestli vás tu nachytám příště, tak vám napařím pokutu, že se poserete."

"Můžete to prosím zopakovat a zapnout si u toho ten diktafon, co vám Červíček koupil?"

"Zmizte!"

28.dubna 2009, 10:15 SELČ, venkovní teplota 17°C Radim Maják od rána myslel na bílý pickup a jeho řidiče. Předsevzal si, že teď s tím dobytkem, co s ním včera tak hnusně vyběhl, řádně zatočí a ukáže mu, že policejní sbor tu není nikomu pro srandu.

Jako pravidelný divák seriálu Pitaval z velkého města Radim věděl, jaký je význam pojmu "dedukce" pro policejní práci a došel k závěru, že pickup naložený různým matrošem pojede nejspíš opakovaně. Svědomitě umístil značku C15a za opravdu poslední místo, kde bylo možno na silnici najet. Zamnul rukama, usedl do vozu s nápisem "Pomáhat a chránit" a odebral se o kus dále provádět kontrolní kontroly. Za jednu hodinu vybral na pokutách 10.000 Kč a 2.500 bez dokladu, dále jako naturální požitek kbelík barvy (natěrač Váleček neměl na pokutu). Byl to celkem dobrý den a blížící se pickup připadal npor. Majákovi jako sladká třešinka na dnešním dortu.

Josef se také připravil. Prostudoval zejména vyhlášku č.202/2008 Sb. a související č.341. a došel k poměrně jednoduchému řešení, jak celý problém vyřešit, aniž by musel montovat zimní kola zpět.

"Kontrolní kontrola, pane řidiči.

Předložte nám doklady od vozidla a řidičský průkaz!"

Josef předložil požadované dokumenty.

"Copak to vidím, pane řidiči? Vy nemáte nazuté zimní pneumatiky."

"Jak jste na to přišel?"

"Není na nich označení M+S, M/S, M.S ani M-S, jak stanoví vyhláška."

"Tohle sice vyhláška žádná nestanoví, ale podívejte se pořádně." Nstržm. Maják oblezl celé auto kolem dokola. Ani na jednom kole nebylo M+S, viděl pouze průměrně opotřebené letní pneu.

"Pane řidiči, to jsou letní pneumatiky."

"Já vám říkám, že pneumatiky mají nápis M+S. Najděte si ho sám.

Upozorňuji také na to, že nejste oprávněn mě zdržovat nějakými vašimi analytickými úkony, pokud tedy potřebujete získat důkazy pro další prokazování přestupku, nezbyde vám než mi automobil zabavit a nechat pneumatiky analyzovat vašimi experty."

Majáka oblil studený pot. Takovou proceduru by nadřízeným vysvětloval jen těžko, protože náčelník jim při poradách vždy říkal, že vykostit kaštana se musí rychle a bezbolestně, aby se plnil plán v počtu zjištěných přestupků. Na druhé straně touha uvrtat toho zjevně neukázněného a odbojného řidiče přiměla Majáka, aby zalehl na mokrou silnici a zkoumal vnitřní stranu pneumatik. Stálo na nich rukou a bílým fixem napsáno M+S.

"Co to má znamenat, pane řidiči? To tam musí být uvedeno od výrobce pneumatiky, nikoli od vás."

"Přečtěte si tu vyhlášku pořádně, abych na vás příště nemusel podat stížnost a trestní oznámení pro zneužití pravomoci veřejného činitele. V té vyhlášce pouze stojí, že pneumatiky mají mít toto označení. A to mají. Máte ještě nějaké dotazy?"

Maják propustil bílý pickup ze své jurisdikce. Že ho to hlodalo, to bylo slabé slovo. Cítil se zrazen těmi proradnými zákonodarci, kteří sice mají plná ústa pořádku a bezpečnosti, ale přesto nedovedou dát poctivému policistovi do ruky fungující nástroj k potrestání silničních pirátů, kteří nejezdí na zimních gumách ani koncem dubna. S nostalgií vzpomínal na Malý pitaval a prostředky, které měli tehdejší soudruzi k tomu, aby pomáhali a chránili, stejně i na majora Bambase, který jako jediný za svými lidmi doopravdy stál...

Před návratem na služebnu si odeslal úplatky domů poštou, aby je u něj nenašla náhodná kontrola. Odklidil ze silnice přenosné značky a spolu s automobilem a dokumenty je předal je další směně. Cestou ze služebny zašel k mamince nechat vyprat uniformu, co si zašpinil lezením pod autem, a do knihovny, kde byl počítač s internetem. Okouknul, co je nového v oboru čuracího porna a na stránkách nakladatelství Česká muzika. Dnešní událost mu však nešla z hlavy, a tak zasurfoval tímto směrem. Po dvou a půl hodinách zaznělo prostory knihovny radostné zvolání.

29.dubna 2009 10:20 SELČ. Pršelo a bylo 14°C.

Nstržm. Radim Maják umístil značku tak, jak posledně odzkoušel a jak se osvědčilo. Bohužel, pouhých patnáct minut poté došlo poblíž značky k nehodě. Z nezjištěných příčin náhle zastavila a začala se na silnici otáčet do protisměru dodávka, přičemž do jejího boku narazil školní autobus. Nehoda si vyžádala pouze dvě lehká zranění. Dispečer vyhnal Majáka zajistit místo nehody do doby, než dorazí vyšetřovací skupina pro dopravní nehody. Majáka to nadobro otrávilo, protože si nemohl vychutnat potížistu s pickupem, a tak si aspoň spravil chuť vyinkasováním pětikila za dohození kšeftu spřátelené odtahovce.

30. duben, 11:00 SELČ. Slunečno, 14°C

Maják opět rozmístil osvědčené značky C15a. Tentokrát to dalo 13.000 Kč pro stát a 500 pro Majáka. Finančně to bylo slabší, ale naturálně se dařilo. Hodilo to dvě láhve domácích okurek (bába Vomáčková neměla k babetě zelenou kartu), prasečí nohu (nepozorný řezník Krkovička jel bez zapnutých světel), zastřeleného zajíce (silniční pirát a lesní myslivec Kudrna už také přezul na letní) a pět gramů marjánky (majitel místní diskotéky Abi Al Masúd jel opilý). Majáka však zajímalo pouze jediné. Neklidně leštil plácačku o uniformu a kontroloval to, co vyfasoval.

Pickup pana Josefa se objevil podle plánu.

"Kontrolní kontrola, pane řidiči.

Předložte doklady vod vozidla a řidičský průkaz!"

Josef předložil požadované dokumenty.

"Mohu se podívat na vaše pneumatiky?"

"Ale ano. Já vám to dovolím. Nakonec už jste je dlouho neviděl."

Maják se sklonil k pravému přednímu kolu a z futrálu vytáhl nástroj spravedlnosti, kterým, jak věřil, skoncuje s tímto individuem jednou pro vždy. Na zařízení stálo: "Posuvné měřítko plastové Kinex." Maják zasunul měrku do vzorku a výsledek jej nadchl. Vzorek byl pouhé tři milimetry hluboký.

"Pane řidiči! Na vašich zimních. Pardon, na vašich pneumatikách s nápisem M+S nemáte hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. Porušil jste povinnost danou dopravní značkou C15a v přenosném provedení a bude vám uložena bloková."

"Jak jste to změřil? Mohu to vidět?"

Maják překypoval sebedůvěrou. Vytáhl plastové měřítko a hrdě zopakoval měřící úkon i jeho výsledek.

"Co to máte za verk?" otázal se Josef při pohledu na plastové měřidlo, "to jste vybrakoval z nářadíčka pro Barbie? Požaduji předložit ověřovací list k tomuto, ehm, měřidlu."

"Jakej ověřovací list? To se musíte zeptat náčelníka, ten mi to dal!" vylítlo z Majáka, když viděl, jak se to zase všechno hroutí.

"Měříte vy. Vy jste povinen použít platné stanovené měřidlo. Pokud ne, měřte klidně dál, ale zapomeňte, že byste mi uložil nějakou pokutu."

Na silnici se rozhostilo trapné ticho, během kterého si Maják vzpomněl, že snad na školení něco podobného slyšel. Popadla ho opět vlna hněvu nad zkurvenou demokratickou legislativou a rozhořčení nad klacky, které politici nakladli snaživým a poctivým policistům, jako on...

"Ještě něco chcete, pane nadstrážmistře, anebo už dnešní představení na téma ´pomáhat a chránit´ skončilo? Jestli ano, já bych s dovolením jel pracovat, abych ze svých daní vydělal na váš plat. Snad bych si dovolil připomenout, že dneškem platnost značky končí, aby vás nenapadlo pomáhat a chránit ještě zítra..."

Nstržm. Maják uklidil značky, vrátil měřidlo a ještě téhož dne požádal o přeložení k pořádkové policii.

Bylo mu jasné, že se tím odpojí od zdroje úplatků a naturálních požitků, ale než se hádat s tímhle póvlem, to je lepší mlátit obuškem zhulený děti. Žádosti bylo vyhověno. Nadřízení nadstrážmistra Majáka si marně lámali hlavu, proč je služba u dopravní policie tak málo atraktivní, ale pak to vzali jako fakt a sehnali si místo něj jiného blba.

Nová značka C15a představuje v celoevropském a snad i celosvětovém měřítku unikum, a to hned v několika ohledech:

- jiná země nemá takovou značku, pro cizince je kompletně nesrozumitelná

- může být provedena jako přenosná i proměnná

- ačkoli je v barvě modré vyhrazené pro značky informativní, má funkci značky zákazové

- ukládá řidiči povinnost nepokračovat v jízdě do značkou ohraničeného úseku, pokud nemá na vozidle zimní pneumatiky. Bohužel neřeší otázku, co má udělat řidič, který přijede k takové značce a zimní gumy nemá, takže se patrně budeme na českých silnicích setkávat častěji s otáčením a s odstavenými vozidly

- úřad, který tuto značku osadí, nemá povinnost o tomto aktu informovat

- značka přišla na svět změnou podzákonného předpisu - vyhláškou ministerstva dopravy č. 202/2008. O takové změně legislativy nehlasoval parlament. Postup MD ČR je dle mého názoru v rozporu s listinou základních práv a svobod, která výslovně stanoví, že povinnost může být občanu uložena pouze zákonem. Kromě toho se jedná o určitý zásah do osobních práv jednotlivce, který tím byl omezen v možnosti volby pneumatik pro své vozidlo tak, aby za dané povětrnostní situace a podle svého nejlepšího vědomí, znalostí a schopností dosáhl maximální bezpečnosti. Asi všichni víme, že zimní gumy nejsou to nejlepší obutí při teplotě 20°C, která není koncem dubna výjimkou. Podle mě je jen otázkou času, kdy se někdo obrátí na ústavní soud.

- a v neposlední řadě, ačkoli experti radí používat zimní pneu čtyři měsíce v roce (prosinec - březen, obecně pokud průměrná teplota klesne pod 4°C), vyhláška stanoví něco jiného...

... ale znáte to... kdyby to mělo zachránit jen jediný lidský život, pak to má hluboký smysl. To je demokracie, kámo.

autor neznámý

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Reálný jen na to, že Policie si značky neosazuje, navíc ani nemá rozhodné slovo, kam se co umístí ;)

A nic ve zlém, ale že se všichni strefují jen do řadových policistů na ulici..jsem např. s dopraváky tady od nás pracovně denně v kontaktu a to byste měli slyšet, co konkrétně o těchle značkách říkají :feve: Prostě poslanci nám vyplodili za ty jejich platy paskvil, se kterým my ostatní teď budeme muset nějak žít..bohužel :feve:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nová značka C15a představuje v celoevropském a snad i celosvětovém měřítku unikum, a to hned v několika ohledech:

- jiná země nemá takovou značku, pro cizince je kompletně nesrozumitelná

- může být provedena jako přenosná i proměnná

- ačkoli je v barvě modré vyhrazené pro značky informativní, má funkci značky zákazové

- ukládá řidiči povinnost nepokračovat v jízdě do značkou ohraničeného úseku, pokud nemá na vozidle zimní pneumatiky. Bohužel neřeší otázku, co má udělat řidič, který přijede k takové značce a zimní gumy nemá, takže se patrně budeme na českých silnicích setkávat častěji s otáčením a s odstavenými vozidly

- úřad, který tuto značku osadí, nemá povinnost o tomto aktu informovat

- značka přišla na svět změnou podzákonného předpisu - vyhláškou ministerstva dopravy č. 202/2008. O takové změně legislativy nehlasoval parlament. Postup MD ČR je dle mého názoru v rozporu s listinou základních práv a svobod, která výslovně stanoví, že povinnost může být občanu uložena pouze zákonem. Kromě toho se jedná o určitý zásah do osobních práv jednotlivce, který tím byl omezen v možnosti volby pneumatik pro své vozidlo tak, aby za dané povětrnostní situace a podle svého nejlepšího vědomí, znalostí a schopností dosáhl maximální bezpečnosti. Asi všichni víme, že zimní gumy nejsou to nejlepší obutí při teplotě 20°C, která není koncem dubna výjimkou. Podle mě je jen otázkou času, kdy se někdo obrátí na ústavní soud.

- a v neposlední řadě, ačkoli experti radí používat zimní pneu čtyři měsíce v roce (prosinec - březen, obecně pokud průměrná teplota klesne pod 4°C), vyhláška stanoví něco jiného...

- každá země má nějaké své specifické značky, které vypadají (lehce) jinak a nikdo se Tě v zahraničí neptá jestli je to srozumitelné nebo ne, prostě když tam jedeš, tak se musíš s místními zvláštnostmi seznámit.

- přenosná - pevná a co?

- modré jsou i značky příkazové - co třeba přikázaný směr jízdy???

- nevím jak jinde, ale třeba na té slavné D1 je značka nejdřív jako návěstí, že za 500 m začíná tento úsek, pak následuje výjezd z dálnice a pak je teprve začátek onoho úseku, takže???

- informovat, to mají jako každému volat? Se to tu řeší už dost dlouho...

- s tou volbou, vědomím a svědomím, to u nás bohužel nefunguje - nebo je normální, že já mám na kole zimní gumy, mám vestu, řetězy, lopatku, a nevím co ještě a pak stojím za debilem, co nemá nic, je z Prahy a jen nadává na cestáře a aby měl jistotu, že pojede, zapadne se svým autem uprostřed silnice, aby zablokoval provoz a cestáři ho museli vytáhnout?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Viděl jsem to vloni, než jsem v lednu odletěl, zažil jsem sníh jen jeden den, všude říkali nejezděte pokud nemusíte, a nemáte zimní výbavu, ale spousta lidí nedbala a vyjela a pak třeba pan podnikatel z Prahy vlítl cestářům do radlice, zablokoval na půl dne celou silnici první třídy, prt. se čekalo na policajty, kteří byli u dalších takových nehod. A tak bych mohl pokračovat dál.

Policajti jsou různí, jako všichni, ale nevěřím, že 29. dubna při 15°C bude někdo řešit zimní gumy, to už by vážně muselo být...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem chtěl dneska přezout, ale ti "experti" v servisu mi to utáhli posledně tak, že i když si na klíč stoupne táta s 90 kg, tak s tím ani nehne :angry: , zítra svátek, takže čekám až do úterý a zas do servisu. Fakt nevím, co bych dělal, kdybych někde chytil defekt, třeba v zahraničí :huh: .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak samozřejmě, že správným směrem.

V návodu se navíc píše "Pokud nemůžete šroub povolit, opatrně zatlačte nohou na konec klíče." .. zkoušeli jsme víc těch šroubů a ani jeden se ani nehnul, když se stálo na klíči.

se mi taky stalo že sem si dotah na byka a pak to nešlo,normalně vem třeba lešenokvku nebo neco na paku a musi to povolit!!!třeba1m dlouhe.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A to je přesně ten důvod, proč to zásadně přehazuju doma a ne v servisu. Navíc takovéhle utahování, kdy to v servisu dorvou vzduchem, ani vůbec nesvědčí právě Al ráfkům, vymačkávají se dosedací plochy. Jinak zkusit prostříkat, nechat působit a pak holt velkou páku. jen bacha na případné bezpečnostní šrouby

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tomuhle prostříknutí nepomůže, já včera taky nemoh dva šrouby povolit ani boha a to si přehazuju sám, mám pocit, že se to za tu sezonu vždycky nějak ještě víc kousne (a pak at mi někdo říká, že se nemaj mazat šrouby :) ). navíc klíč co se dává do výbavy je uplně směšnej, naštěstí máme v garázi momenťák s asi metrovou rukojetí a tim jsem to povolil...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak rozhodně..jen tomu určitě neublíží..jsou různé přípravky, co právě do takovýchle "zakousnutých" závitů pronikají. Jinak taky šrouby mažu, vždy si stříknu závity, než je natočím. Jinak na povolování mám ráčnu, z ní mám sundanou tu gumovou rukojeť a na ní nasazuji cca půl metru dlouhou trubku. To vozím i v autě, je to celkem skladné ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník
Toto téma je nyní uzavřeno, a proto není možné odpovídat.
×
×
  • Vytvořit nový...