Přejít na obsah

Brždění na zledovatělém podkladu


KarlosTDi

Doporučené příspěvky

Ahoj, včera v noci jsem byl nucen jet po silnici snad 15 třídy která nebyla vůbec posypaná a dost zledovatělá.

Z kopečka jsem si trochu přibrzdil, okamžitě mě nakopalo ABS a auto solidně zpomalovalo. Najednou však pedál ztvrdnul, jemně vybroval a auto se sunulo stejnou rychlostí dál.

Uvolnil jsem pedál, zkoušel jsem nožně simulovat ABS ale furt tvrdej jak beton a vybroval. Nakonec jsem pedál pustil, zatáhl ručku strhnul volant a místo z kopce do pole jsem dorotoval těsně k plotu. Fakt klika že se nic nestalo.

Dost mě vyděsilo proč bylo auto najednou takto neovladatelne. Už jsem měl auta s ABS a nikdy se mi to nestalo. Octava mi to ale dělala už loni. Chápu že je dost těžkej předek a prostě se to hrne ale tak strašně?

Vysvětluju si to

- nak..ot pneu, když se urvou už se nedokážou chitit podkladu, ABS hlásí furt zablokovaný kola a snaží se pustit ... vibruje pedál ale nezpomalujeme

- nebo se mi seknou brzdy, ABS hlási zablokovaný kola ....

- zablokují se bubny protože vzadu asi nemám žádnej brzdovej regulátor, nebo jsme ho aspoň nenašel

- jiná závada (brzdový válec, čidlo ABS???)

- dělá to i na mokru, prostě kdykoli jak se urvou kola a zasáhne ABS po pár metrech pedál tvrdej a jen vybruje

Prosím poraďte co to může být, nechci se někde rozstřelit. Snad pomůžou nový zimáky. Díky

Editováno: , autor: KarlosTDi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je snad normální vlastnost ABS, to pulzování tvrdého pedálu je právě funkce ABS, na ledu se s ABS podle mého neznalému zastavuje o dost hůř než znalému. Už před brzděním musíš počítat s tím, že jen tak nezastavíš, je lepší najet mimo vyjeté vyleštěné koleje (krajnice, střed vozovky). Klidně i mimo vozovku (pravá kola na krajnici, trávě...) v nejhorším, klidně orvat disk o obrubník (přitlačit se na obrubník, ne na něj vyskočit! a tlakem boku pneu auto zastavit) A hlavně jet tak abys měl vždy jistotu že zastavíš, v pátek jsem jel přes vysočinu a například od Ořechova po Ostrov nad Oslavou (20km) jsem jel 45 minut a z kopce jsem jel vždy pomaleji než do kopce (sněžilo tam od rána mokrá silnice promrzla do ledu a na to napadalo 10-15cm sněhu) kamiony stály a já jsem jel na jistotu tzn. dojet. A ještě drobná poznámka jel jsem na letních, ale na zimních bych na tomhle podkladu nejel ani o km rychleji. Blbci z nejlevnějšípneu mi posílají pneu čtyři týdny a když v pátek přišli tak byli dvě široký, ale to sem nepatří. I na ledu prostě zastavit jde, horší bývá pořádná ledovatka kdy je pod ledem vše.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za rady ;) Zkusím asi vybrat co nejlepší pneu.

Dost mě překvapilo že chvíli to tak krásně zpomalovalo. Je to asi dokud se kola úplně neblokly, na ledě se neměly šanci chytnout aby se protočily a ABS vybrovalo a snažilo se je protočit ...

Jinak jezdím taky strašně opatrně, právě že si připadám jak děda s jajcema. Pravda x krát jsem potkal někoho co to sype jak v létě na suchu a pak si natluče hubu. Ale to je na jinou debatu ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja kdyz jedu z kopce ktery je kluzky a snazim se jet uplne krokem tak proste abs nefaka kola se zablokujou a jedu jak na sanach pak se nejak chce pripojit abs ale na tom ledu nebo ujetym snehu se to uz nejak nechyta proste to jede jak rizena strela lol tz kola se musi proste neceho chytat a kdyz neni ceho tak je to naprd

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mimochodem majitelé 4x4 bez ESP - už jste si zkusili, když vám proklouznou kola a připojí to zadní nápravu? Docela taškařice, když netušíte co to bude dělat...

jj, je to sranda... Zrovna toto se stalo kamošce. Zadní kola se připojily, zabraly a hodily jí do smyku, kterej skončil až zastavením o lampu veřejnýho osvětlení. Toto považuju za jedinou nevýhodu Haldex spojky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jednou v zime jsem dojizdel docela pomalu do krizovatky - tak cca 40km/h a na pravy strane u obruvniku se objevil namrzlej snih. I kdyz sem az do toho mista plynule zpomaloval, jakmile sem najel na ten snih zacalo pracovat ABS a auto jelo skoro jakobych vubec nebrzdil.. Myslel sem, ze v tomhle pripade by mela brzdit aspon leva strana, co byla na suchym asfaltu, auto by se sice trochu stacelo ale zabrzdilo by. Misto toho sem jel sice rovne ale primo do krizovatky, stesti, ze tam nic nejelo.. Ma takhle fungovat ABS?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za rady ;) Zkusím asi vybrat co nejlepší pneu.

Dost mě překvapilo že chvíli to tak krásně zpomalovalo. Je to asi dokud se kola úplně neblokly, na ledě se neměly šanci chytnout aby se protočily a ABS vybrovalo a snažilo se je protočit ...

Jinak jezdím taky strašně opatrně, právě že si připadám jak děda s jajcema. Pravda x krát jsem potkal někoho co to sype jak v létě na suchu a pak si natluče hubu. Ale to je na jinou debatu ;)

Ono ani ty nejlepší pneu ti na ledovce nepomůžou... nejlepší jak tyhle podmínky zvládnou je dobrá práce s pedálem spojky v tomto případě je lepší brzdu raději nepoužívat, ale záleží zde na mnoha aspektech pokud chceš jízdu na ledu korigovat pomocí spojky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

teď moc nerozumím, mám už cosi najeto ale o brždění spojkou sem ještě neslyšel. Chápu že na udržení rychlosti z kopce nebo plynulej rozjezd je práce se spojkou důležitá ale zabrzdit se dá asi jen pedálem.

Já osobně preferuju tzv. sněhovou brzdu, jak už tu někdo psal prostě najedu raději do škarpy, do hlubokého sněhu nebo pod. Po uklouzaných vyjetých kolejích je to hrůza. Poslední stupeň je ručka a smyk, bokem to zastaví rychleji jak popředu :D

Dobré pneu jsou myslím základ, jám sice kvalitní se vzorkem 5-6mm ale už jsou staré, gumárny to asi dělají naschvál aby guma po pár letech ztvrdla a já si musel koupit další. Nová "lepivá" směs je 50% úspěchu.

A to brzdění půlkou auta jsem teda ještě nezkoušel, ale jestli to funguje takto tak katastrofa a mám docela strach ... to umí asi až vyspělejší ABS které si hlídá víc kol a ne že jedno bloklé smýkající se kolo znamená kolaps systému.

Pokud ale někdo viděl na youtube video jak se testovaly Octavie při jejich zrodu tak je tam i pasáž někde ze severu, kde mimochodem startují v -30°C se žhavením asi 1min :), ale také brždění půl auta led - půl suchý asfalt a auto normálně zastavilo. Jak to teda udělali?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jednou v zime jsem dojizdel docela pomalu do krizovatky - tak cca 40km/h a na pravy strane u obruvniku se objevil namrzlej snih. I kdyz sem az do toho mista plynule zpomaloval, jakmile sem najel na ten snih zacalo pracovat ABS a auto jelo skoro jakobych vubec nebrzdil.. Myslel sem, ze v tomhle pripade by mela brzdit aspon leva strana, co byla na suchym asfaltu, auto by se sice trochu stacelo ale zabrzdilo by. Misto toho sem jel sice rovne ale primo do krizovatky, stesti, ze tam nic nejelo.. Ma takhle fungovat ABS?

Ale v takové situaci musíš do pedálu zatlačit naplno, jinak ti to kolo co má lepší přilnavost bude jen přibrzdovat a ne brzdit od toho je ABS.U aut které ABS nemají právě musíš brzdit s citem jinak jdeš do smyku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

teď moc nerozumím, mám už cosi najeto ale o brždění spojkou sem ještě neslyšel. Chápu že na udržení rychlosti z kopce nebo plynulej rozjezd je práce se spojkou důležitá ale zabrzdit se dá asi jen pedálem.

Já osobně preferuju tzv. sněhovou brzdu, jak už tu někdo psal prostě najedu raději do škarpy, do hlubokého sněhu nebo pod. Po uklouzaných vyjetých kolejích je to hrůza. Poslední stupeň je ručka a smyk, bokem to zastaví rychleji jak popředu :D

Dobré pneu jsou myslím základ, jám sice kvalitní se vzorkem 5-6mm ale už jsou staré, gumárny to asi dělají naschvál aby guma po pár letech ztvrdla a já si musel koupit další. Nová "lepivá" směs je 50% úspěchu.

A to brzdění půlkou auta jsem teda ještě nezkoušel, ale jestli to funguje takto tak katastrofa a mám docela strach ... to umí asi až vyspělejší ABS které si hlídá víc kol a ne že jedno bloklé smýkající se kolo znamená kolaps systému.

Pokud ale někdo viděl na youtube video jak se testovaly Octavie při jejich zrodu tak je tam i pasáž někde ze severu, kde mimochodem startují v -30°C se žhavením asi 1min :), ale také brždění půl auta led - půl suchý asfalt a auto normálně zastavilo. Jak to teda udělali?

ty mluvíš o brždění spojkou já nic takového nenapsal že bych doporučoval brzdit spojkou... přečti si to pořádně!!!!když jedeš na zledovatělé vozovce tak určitě to nepokalíš 50,60,70 či 80 km/h ale pojedeš "krokem " čili na druhý možná i na třetí převodový stupeň záleží na řidiči když chceš přibrzdit tak postupně podřazuješ a vždy než podřadíš jeĎ chvilku na neutrál pak tam hod nižší převodový stupeň a pomlau uvolni pedál spojky v tomto případě také brzdíš,ale přibrzdíš si motorem..takhle jsem byl školen firmou a lidma který tomu snad rozuměj....pokud s emi to povede najdu ti o tom článek který jsem četl ;) a k těm pneu to pochopitelně nové kvalitní nesjeté pneu jsou důležité, ale i tak ti moc nepomůžou pořád to jsi ty kdo to auto řídí, je fajn, že je v těch autech pořád stále více a více věcí a elektroniky co !!!!pomůžou!!!! nebo by měli pomáhat zabránit nehodám a tragediím ale pořád je v tom člověk co to auto řídí! lol

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ale také brždění půl auta led - půl suchý asfalt a auto normálně zastavilo. Jak to teda udělali?

viděl jsem něco podobnýho s červenou octávií akorát tam testovali jak se bude chovat s abs a bez něj. Bez něj auto udělalo hodiny,s nim zastavilo. Ale normálně a hned to nebylo. To bez ABS musela řídit nějaká lama protože udělat takhle hodiny je pro řidiče(ne lamy) nechci říct nemožný ,ale dost obtížný. Auto bez abs jsem měl a prostě když to táhlo ke straně tak stačilo trochu povolit brzdu a otočit volantem a nikdy se mi nestalo že bych udělal hodiny nebo nedobrzdil. Rodiče takhle nedobrzdili OII a stačila jim tomu jen uzká silnice akorát na vyhnutí dvou aut a posypaná krajnice pískem po zimě,pár aut v protisměru a dědek co si usmylel že zrovna za zatáčkou zastaví babce na chcaní. Auto jelo sice rovně ale bohužel nezpomalovalo. Naštěstí to odneslo jen světlo :)

Editováno: , autor: dadaoct
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to Perníkář:

"Ono ani ty nejlepší pneu ti na ledovce nepomůžou... nejlepší jak tyhle podmínky zvládnou je dobrá práce s pedálem spojky v tomto případě je lepší brzdu raději nepoužívat, ale záleží zde na mnoha aspektech pokud chceš jízdu na ledu korigovat pomocí spojky"

Nezlob se na mě ale jak jsem si měl todle přečíst pořádně? bavím se tu o brzdění na ledu, píšeš že je lepší raději brzdu nepoužívat a dá se to zvládnout pomocí spojky. !?!

Pokud jsi tím myslel to co jsi dopsal, že je důležité jet optraně, při přeřazování pomaleji pouštět spojku ať kola stále zůstanou v kontaktu s tím nemám sebemenší problém. Takto jezdím a snažím se max předcházet tomu abych pak musel panikově brzdit.

Dřív než začneš zvedat prostředníčky tak se koukni co jsi napsal a v jakém kontextu. Ale hádat se tu rozhodně nechci !

to Petan 76:

tak to zkusím, naplno šlápnout na pedál, mě vyděsilo že se pedál rozvybroval a ztvrdnul nahoře tak jsem měl spíš tendence ho odlehčit ať se kola chytnou. Až zase nasněží zajedu někam na parkoviště a vyzkouším.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...