Přejít na obsah

Elektronický přerušovač blinkrů


Vladimír Kalandra

Doporučené příspěvky

Po delší době jen upřesním o pokusech s 555 jako cyklovačem - má to své nevýhody! Jedna z hlavních je že po zapnutí blinkru se nejdříve nabíjí kapacity pro cyklovací RC člen a k tomu kapacita pro udržení 555 v chodu po dobu svícení žárovek, nehledě na to že po nahrazení žárovek LED žárovkami vám zbyde v instalaci jen 5w žárovka v blatníku, přez kterou se kapacity nabíjejí celkem dlouho..cca 1 a víc sekundy,což je pro rychlou reakci na páčku smrtelné:(.Nakonec nezbude asi jiná varianta než zapojení s jednoduchým PICem, které bude vlastně stejné jako originál s rozdílem že nebude kontrolovat nic na bočníku. Jen připojení žárovek na výstup, které stahnou výstup na zem..následkem čehož se spustí cyklus svícení a po něm opět detekce připojených žárovek (puštěný blinkr). Jinak to žřejmě tedy nepůjde. Škoda té chyby origo obvodu..stačilo by bývalo jen doplnitoněch 50mV rozdíl a bylo by. Jediné co mě ještě napadá je vlastně doplnit jednoduchou stabilizaci celého původního obvodu s 50mV bočníkem a fungovalo by to vlastnětaky :). Cívka v relé má přes 200ohmů, takže nemusí být stabilizace kdovíjak tvrdá..

Toť zatím vše pro bastlící oktávkáře. :).

Hall80

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo paráda, no s tou 555 mně to napadlo taky no, ale pravě jsem nějak nedořešil aby se to tak neovlivnovalo jak pises. Jediny naco jsem prisel bylo, ze by mi nekde neustale cvakalo rele (tak abych ho neslysel) a packy jen spinaly strany (takze taky prasarna).... No jinak objednal jsem modul s tou EEPROMkou nějakou a chodí to pěkně. jen řeším malý problém a to je zvuková signalizace. Když připojim rele na vystup a GND tak mam rele sepnute neustale a prerusuje se "inverzně" než blikaji směrovky. To bych rozchodil, kdyby mi tim uz druhy rele neodeslo (civka KO). Kdyz jsem dal vystup a +12V tak to chodilo, ALE jen kdyz jsem měl sepnutou páčku, při funkci tripling už rele nemělo odezvu (nevim jestli spinaci prvky v tom modulu maji nejaky vetsi ubytek?). takže tolik k mému aktuálnímu problemu. Jeste to zkusim proměřit nějakym analogovym voltmetrem, protoze digital nestíhá.

Zdar bastlířům

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Trošku mě tlačí čas, tak jen osvětlím proč nejspíš necvaká rele při tripelingu - toto totiž musí být děláno zvlášť, jelikož již není dostupné připojení přímo na zvolenou stranu blinkrů. Na původní cyklovač je přivedena přímo i L a R strana blinkrů (potřebné pro varovky) a tak to dle mě tvuj cyklovač vezme z páčky povel CYKLUJ a posléze změří, na jakém vývodu L nebo R se mu po sepnutí blinkrů objeví napětí - z toho vezme údaj na který vývod má následně poslat tripling (po uvolnění páčky směrovek). Možná že to dělají přímo vše hned a nevyužívají již původní "smysl" blikání přez páčku - pouze si zjistí který z vývodů (L nebo R) je spojen s přívodem od páčky blinkrů a pak již jen měří jestli jsou stále spojeny a pokud ne=provede tripling a vypne se.

(Asi bych použil druhý systém a nekombinoval tolik...pak by to buď fungovalo nebo ne a nemusel bych se bát že pokud bude porucha,bude to po vypnutí páčky blikat všelijak)

Součásky i program do PICe mám už dávno, ale nebyl čas to složit:(...určitě to udělám a ozvu se:).

Editováno: , autor: hall80
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo jak rikas. Podle mně to rozpozná spíš připojení "na kostru" přes páčku a podle toho tripling dává poté impulsy.

No já mám již tak měsíc nainstalovanej ten tripl z webu co jsem tu psal a byl mi doporučen.... A naprosta spokojenost.

Problem neustale přitaženého rele jsem taky vyresil, pomocí dvou diod (na kazde straně jedna) a rele a kostra - i když jsem to tak puvodně nechtěl, chtěl jse minimum okolnich součastek

Editováno: , autor: Vladimír Kalandra
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 týdny později...

Tak to je shit, to si dam maximalne na zpatecky, zarovky uz mam koupeny, tak co s nema, skoda utracet na tripling, ktery by mozna ani nevyresil okruhy pouze s led = podstatne nizsi odber. Pokud to fakt sviti na H***O tak potom nema cenu do toho dal investovat. Jedine zainvestovat do tech led zarovek za cca 600/par, ktery maji ledky i po stranach te jakoby pomyslne banky, ale to se asi financne nevyplati....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No nerozumim jak si to myslel...

kazdopadne shrnu fakta aby nedoslo k nedorozumění: Pokud das jen LED tak s original prerusovacem to nepujde (kvuli odběru) a pokud original přerušovač doplniš triplingem tak se nic nezmění!!!

Musí mít ten tripling modul v sobě i funkci elektronického přerušovače a ten starý origo přerušovač se "vyhodí"... Jen aby si tu někdo náhodou nemyslel že kdyz si koupím obyč tripling tak že to bude makat lol

Každopádně žárovky ktery maji LED i po obvodu tenhle problém neřeší! (problem odběru a rychlosti blikání)

Editováno: , autor: Vladimír Kalandra
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano pochopitelne. Ja spis hledal nejakej elektronickej modul, kterej ma v sobe tripling zabudovanej automaticky, proste jen elektronickej prerusovac s triplingem. Vim jakej odber ma LED nezavisle na tom, jestli je jen nasmerovana svitici plochou dopredu, nebo i po obvodu (21W zarovka se s tim vubec neda srovnat). Pochopitelne vim, ze pokud se ke klasickemu modulu prida jen tripling, treba od audi jako pridavny meziclen, jak uz tu ostatne nekde bylo receno, problem s LED to neresi !! Asi jsem se spatne vyjadril, tak dekuju za upresneni ... ;-)

Editováno: , autor: KaJe
Necituj předchozí příspěvky!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja premyslim, zda do toho ted vubec jit s tema ledkama, ktery mam k dispozici. Nebudou dostatecne odrazet svetlo od paraboly. Mam uz je koupeny, viz obrazek vyse v teto diskuzi. Chtel bych ale timto zpusobem resit zatim pouze blinkry... Ty ledky se hodi tak do zpatecky, tam se neda nic zkazit... (pochopitelne mam ruzne barevne varianty white & orange)

Editováno: , autor: jiroch
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No zkusil bych jako prvni to zabalit do nejakyho materialu co tlumi hluk.... treba i do bublinkove folie pro zkoušku :-)

No a pak jedině to rozebrat a tam zkusit přihnout ty kontakty relé blíž k sobě... Pokud to pomuže. Ale nejjednodussi je to necim obalit ten spínač/přerušovač :-).

Mne ten zvuk nevadi-naopak! Ten elektronickej nedela zadny zvuky, tak jsem k nemu musel dat rele abych neco slysel vubec.... Je to blby, pak clovek zapomene tu smerovku vypnout apod....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Tak jak jsem před dlouhou dobou avizoval, přerušovač blinkrů mám již hotový a nainstalovaný. Dobu sepnutí a rozepnutí svícení jsem nastavil změřením doby blikání u novější Octávie. (spíš teda pokus omyl při výběru správné délky svit/pauza:) ).

Původně jsem chtěl ponechat programovací konektůrek připojený pro případné úpravy programu v PICu, ale kvůli místu v obalu původního přerušovače jsem od toho musel upustit ;).

Jinak jak jsem tu zahlédl LED žárovku - toto provedení bude mít určitě strašně malý svit/viditelnost!!!...trápil jsem se s tím i u svých LED žárovek a ty mají 4x 9 LED!

(3 patra svítějí po obvodu do boků a poslední patro svítí obdobně jako tvoje přímo rovně.)

Nakonec nezbylo nic jiného než LED všechny vyměnit a nahradit je vysocesvítivými...dle výberu (z GM elektronik):

Středová v posledním patře = 1x LED 10MM YELLOW 4500/20° 511-527

Okolní jsou v posl. patře = 8x LED 5MM YELLOW 8000/20° 511-678

ostatní na částech co svítějí do boků

do odrazové paraboly = 27x LED 5MM YELLOW 8000/10° 511-430

Takhle to svítí velice slušně - řekl bych že úhel 20° je vzadu akurát..víceméně za autem to "oslňuje" a je to velmi dobře vidět i ze stran. Zbytek úhlů totiž dosvítějí LED přez parabolu.

Dvě nevýhody/blbárny:

1. Venkovní průhledný kryt (sklo) má přesně ve středu žárovky neprůsvitnou linku (světlo je horizontálně pruhaté) a zastíňuje to zrovna tu velkou středovou led=(.

2. Žárovka se zvětší!!..(původně to byly 3 a 5mm LED) a musí se o cca 1-2mm zvětšit otvor pro žárovku!!! Možná se to někomu povede smrsknout do menšího průměru. Na délku také nabyla,ale je to bez problémů a spíše lepší než původní žárovka, která je nesmyslně částěčně utopená!

Nějaké obrázky + schéma dodám :) .Trippeling to samozřejmě nedělá..byly by potřeba další spínací prvky a v origo přerušovači už na to není místo :( .

3. Před naletováním LED se jim musí odstranit na spodní hraně lem, aby byly po celém obvodu stejně veliké.

Toto je schéma celého zapojení s využitím původního RELE - zbastleno na původní destičku plošných spojů - PIC je místo původního IO a jsou odškráblé některé cestičky. Součástek je minimum a vše se vejde jako náhrada původní elektroniky (fotky mám ale pořád ve foťáku-dodám editem). Součástky které se nevešly na desku jsou letovány nastojato a přilepeny k RELE kvůli fixaci proti pohybu! Ten filtr na vstupu stabíka 7805 bych tam radši dal..nejdřív jsem se zdráhal kvůli dalším 2 součástkám,ale jsou tak malé,že se vejdou (mám je v místě místo původního bočníčku)

FirmWare do PICe má kolega (on má programátor..já ho ješte nedostavěl:-D...) ale případně můžu poslat. Je to ale pro zručnější elektroniky - nutnost předělat původní elektroniku!) Cena součástek je asi 100kč..(PIC je jen za 25kč + okolní součástky).

Jen opět dodám - náhrady z LED udělejte/kupte opravdu kvalitní, protože LED je mrcha a slabší nejsou na rozdíl od žárovek skoro vůbec na světle/slunci vidět!! Hlavně u aut kde je zadní blinkr malý!! jako moje OCtavia1 Comby.

Ad umlčení "cvakání"...jestli jsi zručný elektro, tak sniž protejkající proud cívkou RELE. Cívka má cca 200ohm a spolehlivě sepne ještě při cca 7V! Bude třeba vzkoušet - dělaly se určitě i s jinými druhy RELE..budou mít jiný odpor cívky.

Prerusovac blinkrů schéma.PDF

post-40992-1269336491736_thumb.jpg

post-40992-1269336498892_thumb.jpg

post-40992-12693365065158_thumb.jpg

post-40992-12693365106388_thumb.jpg

post-40992-12693365172997_thumb.jpg

post-40992-12693365251625_thumb.jpg

Editováno: , autor: hall80
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 měsíců později...

Nenajde sa niekto kto ma schemu zapojenia na tripping + elektronicky casovac smeroviek?

Tripping mam spraveny, chcel by som ho len upravit pre LED smerovky a znovu naprogramovat PIC...

Dakujem

Uz som zohnal za par supov elektronicky prerusovac...rad predam aj dalsim, zohnal som mimo nasho uzemia...

Editováno: , autor: 84mischo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Koukám že tady je pár lidí, kteří tomu opravdu rozumí.

Chci se zeptat, která součástka v přerušovači nejspíš odešla?

Všechny žárovky na mé OI jsou vpořádku. Ale když sepnu výstražné, nebo levý, či pravý binkr, relátko pod výstražným cvaká tak rychle, že nejde vlastně ani vidět že blinkry blikají.

Přerušovač jsem měl rozdělaný a seplý, když rukou přidržím jazýček relátka(tím pádem jej zpomalím) vidím že blinkry fungují.

Myslíte že je to to relé? Či nějaký odpor? Opravdu se mi nechce za 600 kupovat nový, když vím že tu součástku pořídím za desetikoruny a jen přepájím.

Díky za rady Martin.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Hm tyhle zázraky jsem viděl v testu v tuning magazínu (nevim který číslo) a každopátně to nenahrazuje 21W žárovku, no možná vzhledem jo ale intenzitou ani omylem.

twl. ty ses koukam dobrej kecal...samozrejme, ze odpor nekam davat je picovina kdyz hlavni je uspora proudu.Nevim proc bych nenahrazoval zarovky v blinkrech LEDkama, vypada to lip, nehreje se to,zbytecne neodchazi kontakty, zarofky jsou zabarveny oranzove a ta barva odchazi...a ze to neni tak svitive? nesmis brat LEDKy za 100 od vietnamce. Mam 36diod, bohuzel klasickych, ne SMD, patro nahore a tri po stranach a super.

Jinak mam objedanej tripling, uz se tesim, to bude bomba, prerusovac je potreba vymenit, kuli rychlemu blikani po zamene zarovek za LEDky:/

nasel jsem toto:

http://www.stualarm....-evropske-vozy/

ale bohuzel netusim jak to tam zapojit, pac vymenit kus za kus nejde a v elektrice se nevyznam

Editováno: , autor: Vojtus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A víš vůbec na jakém principu funguje přerušovač směrových světel?

Nevíš!

Jinak bys nenapsal takovou kravinu.

Už Ti někdy prdla jedna žárovka? Jak to blikalo? Rychleji než normálně?

Víš co se vlastně stalo a jaký to mělo vliv na přerušovač?

A jestli Ti ta Tvoje 36 diodová žárovka bliká normálně, tak to znamená, že někdo už to pořešil ve výrobě a zkonstruoval ji tak, i s případným odporem, aby představovala podobnou, ne-li stejnou zátěž jako obyč 21 W žárovka.

"....a v elektrice se nevyznam"

Tak do ní nefušuj!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty si taky chytrej, naopak zcela standardne ten prerusovac je nastavenej na urcitej proud, kerej tima si netece kdyz dve zarovky sou nahrazeny ledkama a prijdou na vymenu i ostatni. nauc se cist, ze to blika rychle a signalizuje to prave "prasklou zarovku" na zakalde poklesu odberu twl. a resi se to prave jinym prerusovacem viz muj odkaz. Potrebuju radu jak to zapojit a ne takovydle chytraky.

kdybych tam strkal odpor tak doprdele asi nepotrebuju LEDku,ne?! zbytecne si tam budu topit, odber bude stejnej...jezismarja...

Editováno: , autor: Wojnar
Necituj poslední příspěvek!!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z prvního odstavce a věty "...Mam 36diod, bohuzel klasickych, ne SMD, patro nahore a tri po stranach a super." a další věty "...Jinak mam objedanej tripling,..." jsem tak nějak pochopil, že s těma LED-kama blikáš už teď, se stávajícím přerušovačem, a proto jsem Ti napsal moji teorii proč to tak asi je (kdyby to fakt blikalo frekvencí jakou blikat má).

BTW: Kolik tak asi ušetříš a za jak dlouho při ceně nového přerušovače, nových LED žárovek a použití blikače "jednou za nikdy" na 10 km ?

Já myslel, že se toto dělá zrovna pouze kvůli efektu, ale určitě ne kvůliva spotřeby.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...