Ahoj všem obětem Hitlerova Tajného Projektu (alias HTP) aneb tenhle motor neměl nikdy vzniknout
Já mám motor 1.2HTP AZQ 47kw, modelový rok 2005 (ale auto fyzicky vyrobeno v srpnu 2004). Motor ma EGR ventil.
Mám od Mr. Cimbu deaktivovaný EGR v řídící jednotce motoru. Mám od něj tuto verzi softwaru:
EGR deaktivovaný+zvýšení výkonu+zvýšení volnoběžných otáček na 830rpm. Vsechny otvory na EGR ventilu a otvor v sacich svodech mam take zaslepeny.
Má otázka na vás, kdo máte také softwarově deaktivovaný EGR, ventil zní:
"Máte ten EGR stále namontovaný na motoru a připojený do něj konektor od kabeláže?"
(já mám ten konektor nyní odpojeny a EGR odmontovany z motoru)
Ptám se proto, že jsem s tím měl neskutečný problémy které popíšu níže:
část příběhu č.1
Po té co jsem na auto ve 250 000km namontoval novou hlavu, která nemá kanál na EGR, bylo nutno nechat EGR deaktivovat v řídící jednotce. Mr. Cimbu mi nahral mapu: EGR deaktivovaný+zvýšení výkonu+zvýšení volnoběžných otáček na 830rpm. EGR jsem odmontoval a na konektoru nemel nic pripojeneho. Jenze diagnostika hlasila chybu: 17811 (System recirkulace spalin: regulacni rozdil). Resil jsem to s Mr. Cimbu a rekl mi, ze je je potreba mit elektroinstalaci zapojenou na aute (tzn. mit pripojeny konetor na EGR). Tak jsem to tak udelal a chyba 17811 zmizela a jine chyby to nepsalo. Zacal jsem tedy jezdit na LPG protoze uz se to zdalo byt vyreseno. Jenze to zaclo hlasit chudou smes. Chyba P0171. Smes byla chuda pouze na volnobeh AFR 19:1. V jinych otackach to bylo ok. Pod zatezi na dalnici byla bohatost smesi take ok. Tak jsem zacal jezdit na benzin a hledat zavadu. I na benzin to hlasilo chudou smes (P0171) a na volnobeh bylo AFR 19:1. Chudou smes v rezimu na benzin jsem take resil s Mr. Cimbu, bylo mi receno, ze lambda sondy jsou oblbnute plynem a mohou na benzin kecat... Po cca 10 000tis. km se zaclo dit i to, ze na volnobeh obcas otacky vyskocily z 830 na cca 1100-1200, po chvilce spadly zpet, nekdy takhle dlouho kolisaly mezi 830-1100rpm. Mezi zacatkem pribehu č.1 a pokračováním č.2 jsem najel cca 45 000km. Tudiz uz me dlouho nenapadlo podezirat EGR ventil, az dnes po 45 000km (tj. najeto cca 294 00km).
část příběhu č.2
Vse co budu popisovat co se delo pri provozu na Benzin. Jelikoz me otravovalo porad mazat svitici kontrolku motoru (engine check), tak jsem resil co s tim. Po te, co jsem namontoval pouzity katalyzator, tak mi zacla diagnostika hlasit chybu kabelaze Lambda sondy 1. Pripojilo se to, ze motor zacal na volnobeh mit nepravidelny chod (otacky kolisali od 730 - 830). Neco jako kdyby sel motor na dva valce. V diagnostice, kdyz jsem zapl misfire detekci (pres diagnostiku VCDS Ross-tech), tak to ukazovalo, ze valec dva ma vypadky zapalovani. Plus diagnostika hlasila stale chudou smes, obcas i chybu tlaku v sani (ale to souviselo s kolisanim volnobeznych otacek). Divne bylo, ze nez se motor ohral, tak ty otacky nekolisali. Az kdyz byl motor poradne zahraty (nejeto 15-20km), tak to zaclo zlobit. I bohatost smesi za studena (treba i po najeti 5km) byla ok, AFR 14,7:1.
Tam jsem vymenil obe lambda sondy za nove (4000kc v prdeli...). Puvodni lambda sondy meli najeto 50tis.km. Dal jsem nove svicky. Zkousel jsem menit zapalovaci civky a nic nepomohlo. Dnes jsem dostal svely napad, odpojovat za chodu motoru (na volnobeh) ruzna cidla. Nejdrive jsem odpojil predni lambda sondu a na chodu motoru se nic nezmenilo (i jsem to byl projet). Odpojil jsem cidlo snimani polohy vacek a nic se nestalo. Po te jsem odpojil konektor k EGR ventilu a nahle motor dostal normalni stabilni chod. Tak jsem to projel a diagnostika hlasi pouze 17811 (System recirkulace spalin: regulacni rozdil) a jinou chybu nehlasi. Bohatost smesi na volnobeh je take Ok, tzn. AFR mam cca 14,7:1. Bohatost ve vyssich otackach take ok. Nyni ma auto najeto ca 294 000km.
Rikam si buhvi co ta ECU s tim zapojenym EGR delala, treba se rozbil a najednou s nim nejde hybat nebo nevim. Funkci EGR nemam jak vyzkouset, protoze ho mam v ECU deaktivovany, takze pres akcni cleny s nim nejde hybat. Jeste by mohl byt nekde zkrat v kabelazi co vede k EGR ventilu. Ale to si nemyslim. Kabelovy svazek co vede od ECU snad shnily nebude, mam uz svazek po zmene technologie montaze a designu (tzn. uz je prizvedly nad nosnikem a neni cely omotany tou izolaci).
Nez jsem prisel na to, ze ty moje problemy zpusobuje zapojeny EGR ventil, tak jsem zratil nekolik dnu zivota hledanim reseni a utratil min. 15 000kc za servisy a za vymeny soucastek, ktere nebyly spatne.
Jinak jeste ohledne auta. Ve 100 000km jsem to prestavel na plyn. BRC sekvecni sada. Ve 250 000km mi odesla hlava, zaklepana ventilova sedla a podpalene ventily. To byla taky sranda, auto normalne jezdilo, jenze ze zacatku za studena chcipalo na volnobeh. Kdykoliv jsem sundal nohu z plynu, tak jak otacky padali tak to uplne chciplo. A pritom kompresni tlaky pri mereni byly ok :-D Ale postupem casu to zacinalo chcipat cim dal vic, az to zaclo chcipat i za tepla na volnobeh. A to uz to i zacinalo psat vypadky zapalovani. Ale v tech pocatcich taky nikdo nevedel co s tim je. Proste nedetekovatelna zavada. Bez toho, aniz by clovek rozebral motor, tak se to nedalo v pocatcich detekovat. Az v tom finalnim stadiu, kdyz to psalo vypadky zapalovani, tak uz clovek mel jasno. No tak tohle byl muj 1. sileny problem s timhle motorem a ten 2. je s tim EGR ventilem
Ted s tou novou hlavou jsem tam nechal dat primazavani ventilovych sedel, system Valve Protector a aditivum ERC gas lube premium, ktery privstrikuje aditivum do sani.