-
Počet příspěvků
2733 -
Registrace
-
Poslední návštěva
-
Dny vítězství
6
Oznámení DušanV
-
Včera pozdě večer (20.12.2024) byla zveřejněna konečná podoba (s otazníkem, neboť tohle musí ještě schválit jak představenstvo, tak dozorčí rada VW) dohody mezi vedením VW a odbory z IG Metal, co by hlavním zástupcem zaměstnanců . Těžko teď říci kdo vlastně vyhrál, tedy i s ohledem na to, že dle domluveného schématu bude zredukována výrobní kapacita o 734 tisíc nových aut za rok, což je opravdu hodně. Dohoda dále počítá se „sociálně přijatelnou redukcí pracovní síly”, která znamená zrušení masivního počtu 35 tisíc pracovních v Německu. Ano, nikdo nedostane výpověď z provozních důvodů, ale 35 tisíc míst u VW během pár let zmizí a nebude nahrazeno, navíc k tomu nedojde pouze tak, že nebudou nahrazováni lidé odcházející do důchodu apod., s čímž souvisí další bod - (ne)zavírání továren. Detaily dohody počítají s tím, že VW sice továrny nezavře, prodat je ale může i s jejich zaměstnanci. Hovoří se zejména o fabrikách v Osnabrücku a Drážďanech, které prostě mohou brzy sloužit někomu jinému pro něco jiné. Zaměstnanci technicky nepřijdou o práci a továrny technicky nebudou zavřeny, reálně se ale VW zbaví lidí i výrobních míst tak, že je prostě „hodí na hlavu” někomu jinému. Ani třetí klíčový bod pak není pro odbory resp. spíš zaměstnance výhra. Lidé dostanou zpět jistotu zaměstnání v rámci výše zmíněných mezí, ale výměnou za to, že stáhnou požadavek na zvýšení mezd od roku 2025 a s žádným dalším nepřijdou až do roku 2031! Tedy dlouhých sedm let. Posuďte sami kdo vyhrál, či prohrál a kdo je hlavním viníkem, či viníky současného stavu automobilového průmyslu jak u VW, tak i u dalších automobilek napříč celou Evropou a z části i Severní Amerikou. V souvislosti s tímto jsem se díval na výsledky třeba některých kooperujících japonských automobilek (Toyota, Suzuki, Mazda), tedy automobilek pro které není Evropský trh až tak rozhodující, nebo jsou schopny bez něj pravděpodobně v pohodě přežít, tak tam ty výsledky jsou jiné. Skoro to vypadá, že jakákoliv mimoevropská automobilka, která je v nějakém tom svazku/spolupráci s evropskými automobilkami, nebo trh Evropy je pro ni dominantní, tak je v průseru, nebo se do něj pomalu, ale jistě dostává. Toť můj názor, někdo může mít klidně o 180 stupňů obrácený, ovšem málokdo dnes řekně, že je automotive v pohodě. Mimochodem, EU v zastoupení Ursuly von der Leyenové prohlásila, že od začátku ledna 2025 se bude speciálně věnovat evropskému automotive. No ano, napřed pokoní co mohou, aby pak hledali nejspíš další finance a uměle vytvořené pobídky, jak jim pomoci. Švejk by na to asi řekl, "to je hnus paní Müllerová (Leyenová)" https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-drtive-vyhral-v-bitve-s-odbory-realne-zrusi-35-000-pracovnich-mist-zbavi-se-dvou-tovaren-7-let-nikomu-neprida-halir/
-
Výsledky zatím moc nevidíme, ale tlak na Evropskou komisi se pravděpodobně stále více a více stupňuje a to i v Europarlamentu např: „Paní komisařko, přestaňte ničit automobilový průmysl a jádro.“ Vondra zaútočil na Riberaovou. Sice dost pozdě, ale asi lépe než nikdy..... https://www.echo24.cz/a/H2sN9/zpravy-zahranici-prestante-zabijet-automobilovy-prumysl-a-jadro-vondra-utocil-na-riberu?
-
Bezpochyby nás tady je asi většina, co aspoň po očku sledujeme dění u automobilky VW a nynější jednání mezi jejím vedením a zástupci zaměstnanců prostřednictvím odborů z IG Metalu. Ty poslední, už tedy 3dny trvající jednání šéfů Volkswagenu a odborářů v Německu stále pokračují, ovšem dohoda je pořád v nedohlednu. Každopádně jakákoliv dohoda bude hodně bolet všechny zůčastněné strany, ten průser tam je opravdu velký. Odboráři tvrdí, že firmu do krize dostaly především chyby manažerů, no bezpochyby na tom má vedení svůj obrovský podíl, ovšem troufnu si tvrdit, že tohle není jediný důvod současné krize u VW. Ono těch automobilek, co mají v současném dění problémy není až tak málo. Asi bych šel demonstrovat i před "komisariát" EU, nakonec na jaře letošního roku se to unijním zemědělcům aspoň z části vyplatilo. Proč chodit ke kováříčkovi, když můžu ke kováři. V Bruselu je tedy zatím ticho po pěšině, ale určitě z dálky sledují jak se věci vyvinou. Někdo situaci až tak nesledující může říci, co má Brusel společného se současnou situací v automobilce VW? Já tvrdím, že zásadně a hodně má společného a asi nebudu osamocen.... https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/nemecko-volkswagen-vw-tovarna-zamestnanci-krize-propousteni-prumysl-odborx-konflikt.A241218_144916_eko-zahranicni_jadv?
-
O čem se mluví poslední měsíce, tak to je již tady. Tedy zvyšování cen spalovacích aut, s vysokou pravděpodobností i jako kompenzace za nové emisní limity a ty případné pokuty , platné od 1.1.2025. I naši čeští politici se celý podzim kasali jak si na EK vymodlí nějaké ty ústupky, no a ono to dopadá zatím tak, "že slovem neurazíš". I tisková mluvčí Škodovky naznačila, že všechno, co se podařilo, či spíše nepodařilo dojednat na úrovni EU, se projeví do cen jejich nových aut. https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-vyrobci-zacali-zdrazovat-auta-se-spalovacimi-motory-40501485#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
-
Ne, nechci zde dělat nějakou anketu, ale stejně by mě zajímalo, kolik lidí je pořád skálopevně přesvědčeno, že ona elektromobilita, celá energetika, vlastně celý ten soubor dění zvaný Green deal zde v Evropě je opravdu to pravé ořechové a zda-li "kapitáni v EU" jsou si tak stále jisti naplánovaným výsledkem. On jen ten letošní listopad a začátek prosince byl docela chladný a ani zas tak moc nesvítilo sluníčko a nefoukal vítr. A děly se tedy věci, akorát, že mi obyčejní spotřebitelé to nejsme schopni laicky pojmout, takže prý se zas tak moc neděje, ale opravdu se nic nedělo? Nebo té el. eneergie se i tak našlo pořád dost, ale spekulantům a překupníkům tahle situace nakrásně vyhovuje, ostatně právě v těchto situacích se dají na jejich straně vydělávat obrovské peníze. Skoro to vypadá, že životně důležitá energetika a vliv na ni začíná členským státům EU tak nějak utíkat zpoza prsty a ovládají ji úplně jiné subjekty. Tedy, rozhodně bych nechtěl být třeba za těch 20 let "nepovinným" vlastníkem elektromobilu a zároveň nemít možnost si ho nabít v čase a místě jak potřebuji, a odprostit se i od toho, jestli jsem vlastníkem nějaké té domácí FVE, či jí nejsem.... https://medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-elektrina-za-10-000-eur-a-uhelky-naplno-co-se-to-deje-v-ceske-energetice-105323?
-
No, podle posledního odkazu to vypadá, že nová EK se chce vézt na stejné vlně, jako se vezla EK v minulém volebním období? EK není ten nejvyšší a nedotknutelný orgán EU, který rozhodne a přes to nesmí jet vlak. Doufám, že to již pochopily jednotlivé státy (a i vlády, včetně té naší) a budou schopny se domluvit. Jinak ano, pokud se nedomluvíme, tak EK si bude pískat a vládnout podle svého, ačkoliv k tomuto nebyla rozhodně vytvořena. Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra má určitě silný mandát a pozici, ale že by automobilky a s nimi i jednotlivé státy EU s obrovským podílem automotive na tvorbě DPH, v rámci současných potíží s prodejem elektromobilů a zároveň těsně před začátkem platnosti nových emisních limitů jen tak jednoduše rezignovaly? Zpráv z Europarlamentu, že se o tom stále jedná a licituje jak z toho ven je povícero, takže uvidíme, osobně si myslím, že i Hoekstra bude muset v něčem couvnout. Samozřejmě jeho ego, že by couvl pár dní po jmenování do úřadu, to nechce ani omylem připustit. Bude to ještě hóóódně zajímavé....
-
Že by se konečně někomu v makovici rozsvítilo? Tak to asi těžko, jen jsou nuceni reagovat na to, co sami svými neuváženými a nepromyšlenými rozhodnutími způsobili a co smrdí velkým průserem, aneb jak evropští lidovci vyráží do boje za záchranu automobilového průmyslu. Největší europarlamentní frakce evropských lidovců (EPP) v oficiálním stanovisku navrhuje, jak by se mohlo upravit nařízení, kvůli kterému automobilkám hrozí v příštím roce velké emisní pokuty. Jednat by se mělo například o vyhodnocování emisí na základě tříletého průměru místo ročních hodnot. Zároveň EPP vyzývá k tomu, aby se už v příštím roce revidoval zákaz spalovacích motorů po roce 2035, který podle EPP v současném znění narušuje princip technologické neutrality. A kdože pak to paní Ursulo von der Leyen vyšel z lůna EPP...? https://www.echo24.cz/a/HvHiT/zpravy-ekonomika-epp-chce-pomoci-automobilkam-pokuty-emise-spalovaci-motory?
-
A to je právě ten problém dnešní doby, kdo vám per huba a veřejně řekně na rovinu, jak se věci ve skutečnosti mají? Skoro nikdo (čest vyjímkám), no a pak se nedivme, že jsme třeba tady v Evropě v takové pozici a situaci, v jaké jsme. Neříkám, že ve špatné, či dobré, jen tvrdím, že si nalháváme do vlastní kapsy již hodně dlouho.....
-
No, asi bych nesrovnával ztráty při výrobě baterií a ztráty při výrobě a zpracování ropy, tj. jako srovnávat spalovací motor a samotný el. proud, ale budiž každý můžeme mít na to jiný názor a náhled. Dal jsem to zde, protože o tomto problému výroby baterií se raději ani nikde moc nemluví a pro mnohé je to nová a až překvapivá informace. A že to není problém ekologie? Tak určitě to není problém samotné ekologie, jako takové, ale ekologický problém to snad není, když cca 1/3 ne až tak ekologicky vyrobených baterií vyhodíme a musíme vyrobit znovu ?
-
Věděli jste, že další málo známý problém současné elektromobility je ten, že téměř třetina nových baterií vyrobených v Evropě končí rovnou ve šrotu, tj. zmetkovost je opravdu vysoká, což potvrdily i Volkswagen a Volvo. Prý v rámci bezpečnosti nesmí být u nové baterie připuštěna sebemeší chybka. Což o to, ale ta ekologie, o kterou prý jde především , tak ta dostává na frak... https://www.autojournal.cz/takhle-vypada-ekologie-temer-tretina-novych-baterii-v-evrope-konci-rovnou-ve-srotu/
-
Zajímavé zprávy týkající se z velké části i naší diskutované elektromobility se začínají objevovat ve veřejném prostoru. Tentokrát zde nedávám nějaký odkaz (dají se na internetu snadno pro případné zájemce najít), ale jen glosuji souhrn zpráv v určitých souvislostech. Začínají se objevovat zprávy, že Čína již úspěšně organizuje protiakci na onu akci EU, tzn. zavádění dodatečných cel na elektromobily dovážené do EU z Číny. Jednoduše začali dodávat hybridní vozy na úkor čistých elektromobilů, neboť ta dodatečná cla se na hybridy nevztahují a dle všeho s těmi hybridy dokáží Číňané pravděpodobně podlézt i již schválenou emisní normu EU platnout od 1.1.2030, takže zatím mají cca 10 let volné pole působnosti. Neskutečné, jak koministická Čína dokáže být rychlá a flexibilní, skoro to připadá, že jakýkoliv krok západního světa je nemůže překvapit a na všechno jsou dopředu připraveni. Otázka, jak toto období vydrží a přežijí evropské automobilky a jestli EU nevymyslí nově i nějaká ta cla na hybridy? Zatím to vypadá, že jsme stále o krok pozadu za Čínou. Říká Vám něco dohoda "Mercosur", tedy dohoda EU se čtyřmi jihoamerickými státy o volném obchodu? Dohoda stanoví např. vyšší dovoz masa a cukru do EU, mimo jiné výměnou za vývoz automobilů, což se moc nelíbí evropským zemědělcům a ani se jim nedivím! Ovšem o co EU může tak hlavně jít, že na tu dohodu tak nekompromisně tlačí? ? No jasně, o lithium a jiné potřebné suroviny a nerosty, tak důležité pro další, "úspěšné" fungování Green dealu a oné elektromobility, těch surovin je hlavně Argentina celkem plná. No i zde padá otázka, zda-li se to všechno dá stihnout, před možným hrozícím krachem některých evropských automobilek a odchodu, nebo nedej bože krachu určitého průmyslu z EU? Ještě ty energie a jejich cenu by si měla EU vyřešit, ale bude na tohle dostatek času a hlavně ochoty a trpělivosti obyvatel EU? Zkazky o záchraně lidského rodu před usmažením již přestávají stačit....
-
Rozhovor novináře Michala Púra v podcastu "Vysoké napětí" s europoslancem Filipem Turkem. Ano, točí se to převážně kolem elektromobility, ale i energetiky a emisí, ale dozvíme se v rozhovoru mimo jiné i o tom jak jednají a uvažují ( tzv. mesiášký komplex) někteří eurokomisaři a europoslanci z příslušných výborů EU se zástupci z oboru automotive. Uznávám, nemusíme mít třeba Filipa Turka rádi, i já mám k němu své určité výhrady, ale nechodí okolo horké kaše a taky Michal Půr není žádné novinářské ucho 100% poplatné jen mainstreamovým médiím....
-
Podle dostupných informací to může s novými evropskými emisními limity a případnými pokutami za jejich překročení dopadnout tak, že jejich platnost, která měla být zavedena a vymáhána od 1.1.2025, se pravděpodobně odsune o 1 rok. Ovšem co to vyřeší? Že by snad zákazníci za pouhý rok přišli na chuť elektromobilům v masovějším měřítku než dosud, nebo snad konečně elektromobily za ten 1 rok odkladu nové emisní normy zlevní, nebo se snad zavede celoevropské šrotovné na starší automobily, nebo vlády členských států EU najednou najdou další skryté finanční rezervy na dotování koupě nových elektromobilů, nebo co jako se má stát a stane se, že za 1 rok bude v tomto segmentu vše OK? Politici totiž strašně rádi problémy vysedí nebo odsunou , místo aby je vyřešili. Nejenom o tomto, je zde přiložený odkaz na článek od novináře Milana Smutného. https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-elektromobilita-se-zmenila-z-udajne-prilezitosti-v-realnou-hrozbu-103439#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe
-
Tak dnes (2.12.2024) od 9.30 hod začínají postupně v devíti závodech automobilky VW v Německu, výstražné, 2-hodinové stávky, které dle potřeby a rozhodnutí odborů mohou klidně přejít i v časově neomezené. Pomineme-li to, že platy a benefity v německých závodech VW jsou opravdu na "špičkové" úrovni, tak pravděpodobnou a asi i tou hlavní příčinou je to, že prostě elektromobily od VW v současnosti moc lidí a organizací nekupuje. Spalovací auta se omezují právě na úkor těch "chtěných" či spíše nechtěných elektromobilů a vypadá to, že se budou v budoucnu omezovat i na úkor výpalného (emisních pokut) vzešlých od "orgánů" EU (pokud ony nepovolí), takže takový začarovaný kruh, z kterého není pro firmu, tak i pro zaměstnance VW moc úniku. Ostatně, jak se v dnešních časech propouští, či omezuje výroba v ostatních automobilkách či u dodavatelů jejich komponentů, si můžeme přečíst v dostupných médiích prakticky denně (FORD, GM, Stellantis, Nissan, Mercedes, Continental, Bosch, Recaro, atd., atd.) https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-stavka-ve-volkswagenu-40499454#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
-
Jaký je rozdíl mezi dnešními USA a EU? Tedy, jak to vidí a o čem mluví šéf kolínské Toyoty? Trump se dostal k moci, protože slíbil obyčejným lidem práci a zároveň odsunutí zelené ideologie a vše co je s tím spojené na vedlejší kolej, zatímco EU slibovala práci, která tu bude např. i v tom automotive i při přechodu na Green deal, ale realita je o něco jiná a těm co ten přechod na GD neunesou, tak těm slibuje nějaké sociální fondy a jiné výpomoci. To je rozdíl jako hrom, USA slibují svým obyvatelům práci a živobytí, EU slibuje svým obyvatelům zelené zítřky a když se něco nepovede, tak máme pro Vás připravenou speciální dávku někde na úřadu. Ostatně poslechněte si jak se k zeleným zítřkům staví svět mimo EU. Velice dobrý rozhovor šéfa kolínské Toyoty....