Přejít na obsah

Jak reaguje jednotka ne změnu teploty vzduchu?


kren

Doporučené příspěvky

RJ motora reaguje nie len na teplotu nasávaného vzduchu, ale aj jeho tlak a vypočíta presné množstvo paliva vzhľadom na množstvo (hmotnosť) nasatého vzduchu. Takže v závislosti na teplote nasávaného vzduchu je zmes stále rovnako bohatá. Čím má vzduch nižšiu teplotu, tým bližšie sú k sebe jednotlivé molekuly, takže ho motor nasáva viac a je potrebné použiť viac paliva. Takže hlavne motory bez turba a intercooleru majú v zime vyšší maximálny výkon ako v horúčavách, kedy nie sú schopné nasať tak veľa vzduchu.

Bohatšia zmes sa pripravuje vtedy, keď je studený motor. Vtedy sa na rovnakú hmotnosť vzduchu vstrekuje viac paliva (=bohatšia zmes), lebo časť paliva sa vyzráža na studených stenách valcov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na přetlak zapomeň - to čidlo u atmosférického motoru měří rozdíl mezi atmosférickým tlakem v okolí motoru a mezi sníženým tlakem v jeho sacím potrubí - podle rozdílu těch tlaků, teploty vzduchu i motoru, polohy pedálu plynu a otáček kliky pak ŘJ dávkuje palivo. Běžné čidlo není určené k měření PŘETLAKU, způsobeného v sacím potrubí vzhledem k okolí turbem, mechanickým kompresorem nebo třeba přivedením z tlakové láhve. Neumí jeho hodnoty převést na elektrický signál a ani kdybys to čidlo vyměnil za jiné, schopné přetlak změřit, ŘJ motoru nemá v softu možnosti, jak si s takovým signálem poradit. Musel bys to vyměnit kompletně všecko. Takové ŘJ včetně patřičných čidel a základního softu se dají sehnat - ve firmách, zabývajících se stavbou nebo úpravou motorů pro závody. Ale připrav si dlouhé oběživo - jen ŘJ s možností individuální adaptace softwaru stojí kolem 50 tKč, plus veškeré vybavení k tomu, měřicí technika, kalibrační testy... Myslím že při úpravě jednoho auta se lehce dostaneš k miliónu v českých.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

OK, díky. Chtěl jsem dělat pokusy s elektro turbem, ale když by to elektronika nepobrala........Někde na BMW foru jsem četl, že sériová elektronika u normálního auta je schopná vyregulovat až 0,6 BARu

V první otázce jsem ale mířil sem http://tuning.sbazar.cz/felicia-fabia-octavia-vw-group-8211-zvyseni-vykonu-prerov-o5181341.html

Je mi naprosto jasný, že uvnitř je jen odpor a že to bude žrát jako tank, ale šlo by to udělat i na přepínač, kterým by se to aktivovalo třeba při předjíždění atd.....Proto jsem se ptal jak to čidlo reaguje. Kupovat to nechci. Odpor bych si změřil. Takže jestli jsem to dobře pochopil, více paliva to tam cpe, když je vzduch teplý, takže změřím odpor čidla v horkém vzduchu a na základě toho zvolím rezistor. Mohlo by to tak fungovat?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podezrela krabicka :smich: ale RJ tam rve vice paliva pokud je vzduch studeny cim vic je teplejsi tim mene je smes bohata. Myslim si teda aspon :) A teda pokud si chces rychleji odrovnat motor jsi na dobre ceste. Podle me musis upravit vice casti nez jen oblbnout RJ a ten motor neni staveny na takovyto veci. Motor od VW nebo Škodovky neni motor od BMW :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta krabička to bude jenom nějaké lákadlo, u tvého motoru pujde zvednout výkon jenom chipem, nebo ještě snížit hlavu lechce, ale vše se dělá s mírou, jelikož je to benzín tak z toho nedostaneš už více jak 5-6kW a to ti je k ničemu. Nech to chipnout a uvidíš trochu zlepšení ale to je vše. Prostě je to benzín na zvedání výkonu jsis měl koupit diesla.

já osobně udělal pár upravama ze 44kW to 52kW a to je dost nepřesnnej odhad. ale u 44kW jde ještě něco málo dělat jelikož má nějakou rezervu, kdežto 50kW už moc velkou rezervu nemá a hlavně je to 11let starý motor a ten už toho moc neutáhne, takže ho odkrágluješ akorát

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Fabia 1,4 mpi 50kw rv. 2000 má váhu vzduchu také?

Podívej se - máš motor, který svou koncepcí patří do doby končící druhé světové války. Má 3x uloženou kliku, rozvod OHV se 2 ventily na válec a kdyby na něj koncern v 90.letech nenamontoval nejdřív jednobod a následně i vícebod vstřikování, byl by asi dodnes karbcový. Přes všechen vývoj a vylepšení, která za těch cca 50 let tyhle motory absolvovaly, z nich prostě víc výkonu bez rapidního snížení životnosti nevyždímáš. Ano, tovární "stotřicítky" se zhruba stejným obsahem měly kolem 120-130 koníků, točily 8000rpm i víc - a jely v okruhové úpravě přes 200 km/h. Před třiceti lety. S dvěma dvojitými Webery a s průměrem difuzérů 45mm, s laděným výfukovým potrubím, bez katu, s ostrou vačkou - ale dělaly to. Se zásobou životnosti cca 20 hodin běhu.

A teď k tomu, co Tě vozí dnes. Stejná koncepce, jen o 20-30 roků novější výroba. Materiály skoro totožné. Umíš si představit, že při 6000rpm vykoná každý píst ve válci pohyb z horní úvrati do dolní a zase zpátky 100x za sekundu? No a Ty chceš od takového motoru, který už má odběháno kolem 2000-2500 motohodin, aby snášel stav, kdy mu chceš "prohrábnout rošty" velice radikálním krokem - poblázněním ŘJ nesprávnými údaji o teplotě nasávaného vzduchu, aby dávala víc paliva. Sice to asi trochu výkonu přidá, ale určitě to zdvihne (a dost podstatně) SPOTŘEBU - protože ŘJ se "díky" tomu oblbnutí vlastně "přepne" do režimu "sytiče" - se vším, co k tomu patří, tedy vyšší spotřeba, vyšší tepelné zatížení hlavy - ventilů - výfuku a katu, vyšší zanášení nespálenými zbytky = karbonem atd. A pokud to chceš dělat s přepínačem, budeš se s tím muset komplet učit znovu jezdit - protože nevíš, co s motorem udělá okamžik prudkého zvýšení dodávky paliva při stejné poloze klapky v momentě, kdy to za jízdy přepneš. Já osobně bych si tipnul, že pokud rovnou nezdechne udušením, protože se zahltí, tak minimálně dojde k prudkému škubanci, jak se prudce změní zapalovací podmínky směsi ve válcích. Než si ŘJ upraví předstih, okamžik vstřiku a další konstanty, bude celý motor "prožívat krušnou chvilku" - a to chceš dělat v okamžiku, kdy se chystáš někoho opískovat = tomu motoru "naložit" co se do něj vejde...? Kup si radši nějakou starou plečku BMW, třeba 318i, s tou můžeš trojčit bez podobných vyfikundací - a nezapomeň, až se budeš chtít zabít, vybrat si k tomu opustěné místo bez dalších účastníků, abys s sebou nevzal někoho nevinného...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrá, vidím samé negativní názory, takže to nechávám být. :) ...poraďte tedy alespoň jak snížit spotřebu .Vlnovec nový, vzduchový,palivový filtr nový, svíčky nové, termostat nový, olej vyměněn chladící kaplina nová.VAG čistý, noha velice lehká. Trasa cca 10km. Spotřeba 9,3.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No a kolik ho vytacis? Vytacis otacky k 5000 a nebo radis u 3000? Nastartujes a hned jedes naplno a nebo nechavas motor chvili bublat aby se zahral a pak mu pridas? Tankujes na kvalitni benzince nebo beres palivo na typu Tesco,hypernova? A zahreje se ti ten motor do tech 10 km vubec? Treba to je spatny termostat..

Ty to resis ve dvou tematech najednou :) Podle me otacky do 2500 dusi motor ale kdyz se podivas na jine temata o tomto motoru 1.4MPI 50 kw tak vsichni resi spotrebu okolo 9L tak asi je to normal .. predelej si ho do plynu..

Editováno: , autor: Petrkiller
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To, co jsem napsal, nejsou negativní názory - to jsou prostě FAKTA, se kterými musíš počítat při jakémkoliv přemýšlení o jakémkoliv "sahání" na motor nebo jeho příslušenství. Ber to asi tak, že motor 1,4MPi je vlastně jen trochu upravená "stodesítka" a hned budeš mít jasnější představu, co se s ním asi tak dá nebo nedá udělat. Bohužel, i v tomto případě platí, že starýho hafana mnoha novým kouskům nenaučíš. Něco málo možná ano (vstřikování, katalyzátor...), ale pořád to bude STAREJ HAFAN...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta krabička to bude jenom nějaké lákadlo, u tvého motoru pujde zvednout výkon jenom chipem, nebo ještě snížit hlavu lechce, ale vše se dělá s mírou, jelikož je to benzín tak z toho nedostaneš už více jak 5-6kW a to ti je k ničemu. Nech to chipnout a uvidíš trochu zlepšení ale to je vše. Prostě je to benzín na zvedání výkonu jsis měl koupit diesla.

já osobně udělal pár upravama ze 44kW to 52kW a to je dost nepřesnnej odhad. ale u 44kW jde ještě něco málo dělat jelikož má nějakou rezervu, kdežto 50kW už moc velkou rezervu nemá a hlavně je to 11let starý motor a ten už toho moc neutáhne, takže ho odkrágluješ akorát

No by som bol zvedavý, ako by si chcel dvíhať výkon u nafty, konkrétne u 1,9 SDI? Mal si napísať, že si dotyčný mal kúpiť motor s turbom a nie že si mal kúpiť diesela. Všeobecne u motorov s turbom ide dvíhať výkon viac než u atmosféricky plneného motora. Vyplýva to z faktu, že do motora zvyčajne ide dostať viac paliva pomerne ľahko (kedysi výmenou karburátora, neskôr úpravou riadiaceho SW vstrekovania), ale viac vzduchu bez turba je už celkom problém. Takže sa v dobách minulých menilo sanie za väčšie, vnútorné kanáliky sa leštili, upravovali sa hlavy, ventily, upravovalo sa výfukové potrubie, aby sa spaliny z motora dostali preč čo možno najľahšie atď.

Editováno: , autor: Diamant
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To se mi nezda-ta spotreba

Ty to resis ve dvou tematech najednou :) Podle me otacky do 2500 dusi motor ale kdyz se podivas na jine temata o tomto motoru 1.4MPI 50 kw tak vsichni resi spotrebu okolo 9L tak asi je to normal .. predelej si ho do plynu..

Publikace byla editována Petrkiller: 04. únor 2011 - 14:28

To je nejaka divna spotreba okolo 9l.Ja pokud jedu tech 90km tak mam tak do 6l a pokavad ji fakt honim tak 7l. :)

Editováno: , autor: Qmira
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To se mi nezda-ta spotreba

Ty to resis ve dvou tematech najednou :) Podle me otacky do 2500 dusi motor ale kdyz se podivas na jine temata o tomto motoru 1.4MPI 50 kw tak vsichni resi spotrebu okolo 9L tak asi je to normal .. predelej si ho do plynu..

Publikace byla editována Petrkiller: 04. únor 2011 - 14:28

To je nejaka divna spotreba okolo 9l.Ja pokud jedu tech 90km tak mam tak do 6l a pokavad ti fakt honim tak 7l. :)

zítra vyměnim kroužky pod vstřikama a uvdí se, nezdá se mi teda že by byly nějak poničené. Jsou lehce zpuchřelé, ale opravdu jen povrchově. Pokud ani to nepomůže, tak zkusim požádat o radu Cimbu....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co nejnižší - teoreticky. Prakticky taková, aby byl co nejvyšší rozdíl mezi vstupní a výstupní teplotou (motor je TEPELNÝ STROJ S VNITŘNÍM SPALOVÁNÍM) a přitom aby byl zajištěn stabilní chod motoru a neovlivňovalo to negativně např. spotřebu a další projevy motoru. Je potřeba přihlížet například i k tomu, aby se dalo vytvořit prostředí pro odpaření kapalného paliva nebo aspoň části jeho složek s nejvyšší těkavostí, takže nelze například očekávat spolehlivou funkci při použití běžných kapalných paliv i při teplotách hluboko pod bodem mrazu bez úprav směšování atd. Pokud by se používal jako palivo například vodík, byl by chod motoru velmi stabilní i při teplotách velmi hluboko pod nulou - a to prosím CELÉHO MOTORU, ne jen nasávaného vzduchu - právě proto, že vodík má velmi nízkou teplotu varu a je schopný i při velmi nízké výchozí teplotě vytvořit zážehuschopnou směs atd. Problematika je široká, proměnných podmínek je moc - nelze jednoznačně a stručně odpovědět pro všechny varianty.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...