Celerjehnusnej Vloženo 7. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 7. Listopad 2011 Přátelé, jak je to ??? Suchá silnice. 90% jde na předek a 10% na zadek ??? Nebo i haldex 4 generace posílá vše na předek a až při prokluzu na zadek ??? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ELZ Vloženo 7. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 7. Listopad 2011 Podla informacie od predajcu je zadna naprava vzdy zapojena aspon na 7%, cize vzdy je to 4x4 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
WalkerT Vloženo 7. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 7. Listopad 2011 (editace) Ach jo kluci, to nás zkoušíte nebo ne ??? Spojka Haldex umožňuje při pohonu všech kol 4Motion u vozidel s příčně uloženým motorem variabilní rozdělení pohonné síly mezi přední a zadní nápravou. Zajišťuje také účinnost elektronických systémů jako je protiblokovací systém, protiprokluzový systém, nebo elektronická uzávěrka diferenciálu. Díky počítači jsou při regulaci zohledňovány další informace. Kromě vyrovnávání prokluzu a z něj vyplývajících rozdílů v počtu otáček spočívá úkol počítačového řízení také v porovnávání dalších regulačních veličin jako jsou jízdní dynamické poměry nebo točivé momenty. Lze tak zlepšit vzájemnou souhru s protiblokovacím / protiprokluzovým systémem nebo elektronickou uzávěrkou diferenciálu a zlepšit rozdělení pohonných sil s ohledem na jízdní stabilitu a bezpečnost. Za ideálních podmínek se přenáší na přední nápravu 100% výkonu, na zadní nápravu 0% výkonu. Při běžném provozu se přenáší 90 % výkonu na přední nápravu a 10 % na nápravu zadní. Počítač využívá informace snímačů otáček kol a řízení motoru. S těmito údaji má počítač k dispozici všechny podstatné informace a může tak optimálně reagovat na vzniklé situace. edit : další materiál ke studiu Haldex 4. generace - Jak funguje? Na základě údajů o jízdní situaci nastavuje řídicí jednotka spojky Haldex potřebný tlak, který ovlivňuje stupeň sepnutí spojky a tím „přenášené množství“ točivého momentu. V případě zásahu ESP přebírá řízení sepnutí spojky Haldex řídicí jednotka systému ESP. V případě zásahu ABS dochází k rozpojení spojky Haldex. Po zapnutí zapalování (nikoliv nastartování) stojícího vozu se aktivuje pouze řídicí jednotka spojky Haldex, k vytvoření tlaku v systému však nedojde. Elektrické čerpadlo oleje je nečinné a řídicí ventil je otevřen. Jakmile motor dosáhne 400 otáček za minutu aktivuje se elektrické čerpadlo oleje. To čerpá olej přes olejový filtr do zásobníku tlaku až do doby, kdy je v okruhu dosažen tlak 30 bar. Při rozjezdu a zrychlování je nejefektivnější pohon zadní nápravy. Během akcelerace je proto řídicí ventil zcela uzavřen, aby pracovní tlak na lamely spojky mohl dosáhnout maxima a pro kola zadní nápravy byl k dispozici co nejvyšší točivý moment. Pro jízdu vyšší rychlostí je na zadní nápravě potřeba pouze malý točivý moment. Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby. Při brzdění není zapotřebí přenášet točivý moment na kola zadní nápravy. Řídicí ventil se proto otevře, čímž klesne tlak v systému a spojka se rozpojí. U zabrzděného vozu s běžícím motorem je spojka rozpojena. K řízení spojky Haldex je v tuto chvíli využíván signál polohy plynového pedálu. Při rozjezdu (po sešlápnutí plynového pedálu) se pracovní tlak v systému opět zvyšuje, aby byl k dispozici. Při parkování je přenášen na kola zadní nápravy pouze malý točivý moment. Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby. Při jízdě na kluzkém povrchu je pracovní tlak působící na pracovní píst regulován dle potřeby. Signály pro řízení spojky Haldex přicházejí od řídicí jednotky ABS, která rozpoznává prokluz kol pomocí senzorů otáček kol a propočítává potřebnou trakci. Při zásahu systému ABS je spojka Haldex zcela rozpojena, zatímco při zásahu elektronického stabilizačního systému ESP je míra sepnutí spojky Haldex řízena signály řídicí jednotky ABS. Protáčejí-li se obě kola přední nápravy, spojka Haldex se sepne a pohon přebírají zadní kola. Protáčí-li se jedno kolo na přední nápravě, zasáhne elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS) tím, že přibrzdí protáčející se kolo. Točivý moment je směřován na druhé kolo na nápravě a zároveň se sepne mezinápravová spojka Haldex, která přenese větší část točivého momentu na kola zadní nápravy. Editováno: 7. Listopad 2011, autor: WalkerT Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Celerjehnusnej Vloženo 8. Listopad 2011 Autor Sdílet Vloženo 8. Listopad 2011 Aha, takže jak to tedy je ??? 90% předek a 10% zadek ??? Ono se to pěkně píše (teorie), ale skutečnost ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
WalkerT Vloženo 8. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 8. Listopad 2011 Na tom obrázku je to trochu zavádějící, Škodovka uvádí za dobrých trakčních podmínek (suchý asfalt) rozložení hnací síly po 45% na přední kola a po 5% na zadní kola. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Heki Vloženo 9. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 9. Listopad 2011 Díky, Tome. Konečně mám představu, jak to vlastně funguje a nemusím mlžit, když se mě zájemci ptají, jak vlastně je řešeno 4x4 u yetiska. Moc tě zdravím a těším se, že se zase na nějakém srazu potkáme. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
WalkerT Vloženo 9. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 9. Listopad 2011 Ahoj Heki i ostatní čtyřkolkáři, tak to jsem rád, že jsem Vám já jako dvoukolkář čtyřkolkářům trošku vysvětlil na co taháte v autě těch zhruba 110 kg navíc když už jste si za ně zaplatili 50 tisíc kaček Na sraz se už těším musíme pomalu zahájit přípravy Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Heki Vloženo 9. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 9. Listopad 2011 Tome, to není o tom, kdo je dvoj nebo čtyřkolkář, ale o tom, kdo ví a umí - a to je Tom. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dodo-Kolín Vloženo 9. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 9. Listopad 2011 Chlapy nevím jak to má udělaný Yetík, ale u Oktulí to je takto: Tedy kardanka je ozubenýma kolama napojená na pravé přední kolo. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zdema2010 Vloženo 9. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 9. Listopad 2011 Zdravím, tak to není. Máhon na kardanku je pevný přes koš diferenciálu. A né z pravého kola. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Sranki Vloženo 9. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 9. Listopad 2011 Yeti to ma presne tak isto ako OII. Ten obrazok od Doda trosku zavadza, lebo nie je vidno, ze hnaci hriadel praveho kolesa je vedeny v dutom hriadeli zadneho nahonu. Vystup z diferencialu na kolesa je v pripade napravoveho diferaku vzdy cez planetove kolesa. http://sk.wikipedia.org/wiki/Diferenci%C3%A1l_%28automobil%29 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Promato Vloženo 10. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2011 Co mi kdysi říkal prodejce, je to 96% přední náprava, 4% zadní. V případě potřeby se otočí 10% předek, 90% zadek. Co je na tom pravdy ale nevím Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dodo-Kolín Vloženo 10. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2011 (editace) Ač jsem strojař přiznávám že jsem z toho trošku country.... Zde je o tom příručka pro OCT1: 29-Octavia 4x4.pdf Jak píše Sranki-není z toho ta planetovka vidět. A to že je to starý, píše se: NOVINKA 4x4 a je to s pěti°převodovkou berte sportovně a s velkou rezervou Editováno: 10. Listopad 2011, autor: Dodo-Kolín Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
demonx Vloženo 10. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2011 Haldex v předchozím příspěvku by měl být ještě 2.generace. Rozdíl mezi ním a současnou 4.generací je popsán třeba zde: http://www.auto.cz/skoda-superb-4x4-s-haldexem-4-generace-polarnim-kruhem-5598 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Promato Vloženo 10. Listopad 2011 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2011 Tak to asi tak skutečně je. Našel jsem článek, kde se o tom zmiňují a tím se mi potvrdil i komentář přímo od prodejce: http://www.techtydenik.cz/detail.php?action=show&id=6350&mark= Takže standard 96% přední a 4% zadní náprava Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Celerjehnusnej Vloženo 24. Květen 2012 Autor Sdílet Vloženo 24. Květen 2012 Jak se říká, kdo zkusil jednou, nechce jinak. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MikeTTT Vloženo 24. Květen 2012 Sdílet Vloženo 24. Květen 2012 Celere nezaspal jsi dobu? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Celerjehnusnej Vloženo 29. Květen 2012 Autor Sdílet Vloženo 29. Květen 2012 Nemám tušení, co tím myslíš. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.