Přejít na obsah

Baterie + nabíječka (F1)


Xampik

Doporučené příspěvky

Ahoj,

rád bych si pořídil novou baterii do F1 1,4 MPI. Měl jsem Bosch S3 (42Ah) a ta mi klekla. Baterie mi vydržela cca. 3 roky.

 

Rád bych si vybral novou baterii, ale nevím jakou (kapacita, rozměr). Myslím, že pokud budu kupovat baterii každé 3 roky, tak mi stačí nějaká obyčejná.

Na občasné dobití bych rád vybral i nabíječku.

 

Nejlépe aby to bylo co nejlevnější, ale zase ne za každou cenu (jsem student).

 

Díky :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mirek 835 žiješ v nevědomosti! Velikost nabíjecího proudu a kapacita baterie je jako trojčlenka.Tou třetí veličinou je čas.Ztoho je jasné,že 100AH baterka se stejným proudem bude štochat 10x déle, než 10AH.Samozřejmě do plného nabití.Za mne když se tam vleze 150AH a budeš ji schopen zaplatit,tak ji tam dej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ber to jako hrnec s vodou a spádem.Čím je větší,tím se tam vejde větší množství energie,ale déle se bude plnit.Je mu téměř jedno jak dlouho.Při nabíjení nabíječkou,se volí proud odpovídající 1/10 kapacity po dodu 10 až 12 hod.Takže je to pro různou kapacitu zase stejné.Baterce vadí dlouhodobé vybití i přebití,ale také nečinnost.Jinak v provozu nikdy nedosáhne akumulátor plného znaku babití,ale to je normální.

Editováno: , autor: misumi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Urcite  vybije rychleji baterii s mensi kapacitou, nez z vetsi, takze cviceni s nabijeckou bude podstupovat casteji majitel slabsi baterie nez silnejsi.

Navic pokud jezdim kratke trasy a vim ze baterka neni optimalne dobijena, tak je v mojim zajmu si ji obcas dobit, protoze jinak riskuji ze jednou uz nenastartuju. Jestli ji nabiju na nabijecce, nebo nejakym udrzovacim zdrojem, nebo nejakou delsi jizdou Praha - Brno a podobne, to uz zalezi na majiteli.

Editováno: , autor: Petr L.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro Petr L.

Co to meleš za nesmysly? Menší kapacita se dobíjí rychleji než větší, to znamená že na kratší vzdálenost, ji dobijí rychleji než aku s větší kapacitou! Nehledě na to že benzinový motor nepotřebuje tolik proudu jako nafťak. Do FI 1.4 MPi se dává alternátor 70 Ah do dieselu 90 Ah. Tak nejprve počítej a pak něco napiš. Třeba za jak dlouho alternátor s kapacitou 70 Ah dobije Aku 45 Ah a za jakou dobu 100 Ah. Prostě tady neřešte kraviny, podívej se jakou máš předepsanou baterii a tu tam dej.

Editováno: , autor: VAG BoBo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

VAG BOBO klidek, zadne nesmysly nemelu, ale rad se necham poucit, kde uvazuji spatne.

 

Zeptam se blbym prikladem. 2 naprosto stejna auta jen s jinyma plne nabityma baterkama (napr 44 a 63Ah) pojedou stejnou jizdu. Napr rozvoz zbozi, kde co 5 minut auto zastavi, vypne motor, predaji zbozi a jedou dal.  Ja bych rekl, ze rychleji nenastartuje auto se slabsi baterii, ale podle tebe se silnejsi protoze silnejsi baterie se bude dobijet hur nez slabsi baterie. Kde bude tedy pravda?

 

Jeste k tomu co jsi napsal vyse, ty se ptas za jak dlouho nabiju alternatorem vybitou baterku, ale to asi nema smysl, protoze auto bude nepojizdne a baterka skonci na nabijecce. Bavme se tedy raci o nabitem akumulatoru.  Na netu jsem si nasel nabijeci krivku pb akumulatoru, tak mezi napetim 2,2 - 2,4V na clanek, 13,2-14,4V na akumulatoru, je nabijeci krivka temer linearni, pri konci dokonce stoupa, takze pokud alternator ten proud da, tak se oba akumulatory nabijou priblizne stejne rychle, popr silnejsi dokonce rychleji, protoze po nastartovani na nem mene poklesne napeti.

Editováno: , autor: Petr L.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevidím že tady někdo píše kromě tebe něco o tom že bude startovat co pět minut, nebavím se o totálně vybitých bateriích, jen o tom že když nechám auto měsíc stát na parkovišti, s tím že mi tam bude blikat kontrolka+nějaké to procento samovybíjení, tak předepsanou baterii po 50 km dobijí normálně, ale 100 Ah už ne, nehledě na to že je o dost větší a dražší. Pokud jsi pošťak a zastavuješ co deset metru, tak si tam dej co chceš, ale z vlastní zkušenosti a to dělám servis i pro Českou poštu vím že poštovní auta mají předepsané baterie a více opravujeme startéry, než měníme baterie.

Tímto tuhle bezpředmětnou diskuzi končím, mějte se.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plácáte blbosti. VŽDYCKY bude platit, že větší baterie je lepší, protože v ní je větší rezerva energie - a to, že ji slabej altík nedobije dost je pitomost opakovaná nemehlama bez mozku, který nemají správně seřízenej motor. Když totiž bude správně seřízenej motor, chytne (skoro) vždycky na první pokus - i když to bude třeba 15 vteřinový startování (v zimě atd). Malá bateka se tímhle způsobem vymlátí velice brzo, protože velkým vybíjecím proudem se deklarovaná kapacita baterie ani využít nedá - zatímco ve větší ještě zůstane zbytek energie. Stačí trochu počítat - startér bere řekněme 200A, zdlouhavý startování trvá 10 vteřin - odebraná energie je tedy 2000As, což není ani 1 celá ampérhodina (1Ah = 3600As).

Když takhle nastartuju na třetí nebo čtvrtej pokus, celekm odeberu z baterky dejme tomu 8000As (což jsou asi 2,25Ah). Když budu mít samovybíjením při odstavení vybitou baterku na 50%, bude mi ve 42Ah baterce zbývat asi 20-21Ah, neboli odebráním 2,25Ah na 4 zdlouhavý starty se dostanu někam na 40% nabití a ta baterka mi začne zdechat, protože při 40% nabití už nebude schopná mi při 200A odběru udržet napětí ani na 10V. Naproti tomu když budu mít ve stejný situaci baterku 66Ah a taky vybitou z 50% samovybíjením, budu v ní mít cca 32-33Ah na začátku a po odebrání těch cca 2,25Ah budu pořád na nějakých 30Ah neboli furt těsně pod 50% kapacity - a baterka mi bude schopná točit dál.

 

 

A k tomu dobití při jízdě - baterka po startu okamžitě žere co může resp. co jí při daným napětí je schopnej dodat alternátor. Takže klidně bude brát 70A - ale když na ni zbyde 20A, tak se s tím spokojí. Hlavní je si spočítat, ZA JAK DLOUHO SE DO AKUMULÁTORU VRÁTÍ TÍM NABÍJECÍM PROUDEM ENERGIE ODEBRANÁ STARTEM - takže když to bude 2000As na jeden start, při dobíjení 20A to bude trvat přesně 100 sekund, při zahrnutí účinnosti asi 1,4x tolik - ale furt to je jen asi 2-2,5 minuty běhu motoru na 1500 a víc otáček. Když vezmu 4 těžký starty, bude to těch 8000As a po započtení účinnosti (krát koeficient přibližně 1,4) to bude při těch 20A trvat necelejch 10 minut - to znamená, že dojetím 4km do práce takovou baterku nedobiju dost, ale pokud pojedu 25km, tak už ji budu mít minimálně na stejným stupni nabití, jako byla před začátkem startování...

 

Lidi naučte se trochu počítat - a nevěřit výrobcům že všecko co tvrděj oni je evangelium - ano, je to evangelium, ale jen pro toho, kdo chce za každou cenu vytřískat co nejvíc prachů z nás, kupců a majitelů plechovek...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z tohoto výpočtu mě vychází, že na životnost aku má největší vliv samovybíjení (když je proud 30mA, tak za měsíc spotřebuji 22 Ah), ale start, který trvá 2 sekundy dobiji za půl minuty a tak se vyplatí silnější aku určitě pro toho, kdo málo jezdí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Baterie je samozřejmě výrobcem spočítána i dle vybavení vozidla. Vyhřívané sedačky, zrcátka, ostřikovače atd...atd... Já tam mám originál 72Ah. Kolegové v práci se "social edition" mají většinou ty 45Ah. Samozřejmě při porovnání startů to je znát v můj prospěch. Ale také je pravdou, že vzhledem k ježdění krátkých tras jí na jaře a na podzim dávám na nabíječku kvůli poklesu napětí za to zimní období.

Podle mého názoru se větší kapacitou baterie autu neublíží a pokud bude jezdit tazatel kratší trasy, není vůbec od věci tu baterii dát jednou / dvakrát za rok oživit na nabíječku. Pokud bude jezdit trasy Brno-Ústí tak není vůbec co řešit.

...........Jeden kolega si do auta (nějaké malé Mitsubishi) nacpal baterii z traktoru (120Ah) a vůbec nic nemusel řešit. Starty jak víno i v -25 a za celou dobu co u nás dělal (asi 3 roky) jí na nabíječku nedával, takže určitě něco pravdy na tom, že větší kapacita neublíží, je :specool:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můj názor je že 56 Ah stačí, dávat si do 1.4 MPi třeba 77 Ah se mi zdá jako zbytečnost. Teda nebudu se tady hádat, ale myslíš že to opravdu dobijí po 25 km ze zapnutými světly, topením a vyhřívanými sedadly?

Ano, protože kdybys měl ještě po 25km jízdy zapnutej výhřev sedaček, upečeš si vajcia na svítek. Světla berou celkově cca 150-180W (2x55W hlavní vpředu, 2x5W obrysovky vpředu, 2x10W číslovky, 2x10W zadní obrysovky, dejme tomu 15-20W podsvícení LEDkama v interiéru), motorek větráku má příkon maximálně 60W, PTCčko v topení u dehťáku už je po 25km taky dávno vypnutý. Motorová elektronika bere zhruba 60W = 5A celkem.

 

Ještě mi chceš vykládat, že nejběžnější 14,5V/70A (P=1015W) alternátor nebude schopnej s běžným odběrem jedoucího auta cca 300W = přibližně 25A schopnej dobíjet dalšíma 20A baterku? I kdyby celková spotřeba auta byla 500W, furt bude cca polovička výkonu takovýho "socka edišn" alternátoru k dispozici pro dobíjení. Navíc benziňáky nemají PTC vůbec, ale vyšší verze výbav kde třeba jsou ty výhřevy mají osazení výkonnějším než základním provedením altíku (90, 110 nebo až 140A), stejně tak dieselový motorizace s osazeným PTC. Ano, nárazově si sežere z baterky až 80A servo nebo ABS, ale to jsou sekundový zátěže, zatímco ten altík běží trvale - desítky minut v jednom kuse.

 

Baterka 56Ah je proto rozhodně lepší než sériová 44Ah, montovaná fabrikou jako KOMPROMIS - JE JEŠTĚ DOSTAČUJÍCÍ PRO PROVOZ S VÝBAVOU, KE KTERÝ SE MONTUJE. Stejně tak pokud má ropák v sérii 66Ah, majitel neudělá chybu, když koupí 72Ah nebo dokonce 77Ah - a když ji dostane do příslušnýho kastlíku, tak ani 90-92Ah baterka nebude při provozu vadit. 

 

VŽDYCKY JE ALE PODMÍNKOU SPRÁVNĚ NASTAVENÉ DOBÍJENÍ A SPRÁVNĚ NASTAVENÝ MOTOR, KTERÝ STARTUJE NEJPOZDĚJI NA DRUHÝ START.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

Mám ve Fabii 1,2/47 kW - Varta modrá VT 4402 - 12V/44 Ah.

Nabíjecí proud nabíječky by asi měl být desetinu kapacity baterie což je tedy 4 A.

Teď jezdím hodně málo a tak bych si pořídil tester a nabíječku ale nechci do toho
investovat přes tisícovku za možná kvalitnější nabíječku, ale chtěl bych se podělit
o radu zda má smysl pořídit toto na přiloženém obrázku nebo jsem i uvažoval zda
by nemělo spíše smysl zajet do servisu nechat to proměřit a dobít tam odborně.

 

post-25586-0-94238400-1451844043_thumb.j

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...