Přejít na obsah

Aký moment na vymenu kola?


Janko4592

Doporučené příspěvky

Ahojte rapiďáci,

chcel som sa opýtať akým momentom doťahujete šróby na Škoda Rapid Spaceback (idem dávať zimné na plechoch). V servisnej knižke moment nemám uvedený. Viem , že veľa z vás to robí od oka, ale rád robím veci na aute na 100%. Na starom som mal v knižke 110Nm a niektoré servisy dávajú aj 120Nm. Koľko doťahujete vy?

BTW, čím zvyknete mazať závit? WD40?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ad to šlápnutí nohou - to jsem jednou udělal u táty na Cliu a otec, celý život jezdící na náklaďáku a strojích, mi v tu chvíli div jednu neflákl. Z toho jsou pak borci poskakující u silnice na klíči neschopní to zaboha povolit.

 

Jak to píše Voice - je to 12kg na metrové páce. Takže když se většina z nás opře skoro celou vahou na normálním klíči, tak ten moment hravě překonává (krom totálních papírů, ale ti nemají Rapida :D). Všimněte si někdy, jak to vypadá, když utahují chlapíci v pneuservisu - "pistole" jim zarachtá a chlapíkovi to s rukou ani nehne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak ono se to nedoporučuje, pokud vím, jen proto, že to zvyšuje riziko špatného dotažení. Taky to raději mažu, nemusím se s tím za půl roku prát... A taky ty šrouby není potřeba nijak silou uhamovat, jen je potřeba to po pár desítkách km obejít a zkontrolovat/dotáhnout (zvlášt když se maže).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dřív jsem mazal, nyní už mi to lenost nedovoluje a na povolování šroubů to má minimální vliv, navíc když se s nimi hýbe dvakrát do roka. Nemá se to mazat kvůli možnosti uvolnění (vždyť všechny obdobné spoje se na autě naopak zajišťují)  - nikdy se mi to nepovolilo, ale občas to někoho postihne. Některé ráfky jsou k tomu náchylnější.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Ono to mazání a nemazání se projeví na výsledném utažení. Výsledný moment - rameno krát síla požadovaná k předepnutí šroubovaného spoje - je totiž ještě potřeba korigovat u závitových spojů multiplikativním koeficientem podle povrchové úpravy, tedy vč. mazání. A ten je pro mazané spoje menší (cca 0.15-0.18) než pro nemazané (0.20). Pro dosažení stejného "předepnutí" šroubu při logicky stejné délce ramene je potřeba u mazaného spoje menší utahovací moment - proto mazaný šroub zašroubujete rukou (menším momentem), zatímco hnusný rezatý ne, i když se viklá a je celkem volný (potřebujete větší moment nejen na točení, ale hlavně i na dotažení).

 

Ve výsledku - namažete-li šroub u kola, když výrobce říká ne, tak ho vlastně mírně přetáhnete z hlediska předepnutí spoje, ač moment bude stejný. Jak moc to vadí v daném případě nevím, nějaký bezpečnostní koeficient tam bude :-) A hromada lidí na montpáce skáče a taky žije.

 

Btw. takhle se třeba trhají závity v plechu - suchý šroub vám řekne dost, mastným závit snadno strhnete.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo jo a Opel Astra H se utahuje momentem jen 10 Nm. To bych chtěl vidět jak to kolo drží. :kol-28::kol-47:

 

Měli by si to po sobě aspoň přečíst. Ale co chtít hlavně že si koupím momenťák vod 40i Nm. :kol-34:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Hezky se čte o utahovacích momentech šroubů kol, ale když ani autorizovaný servis není schopen šrouby správně utáhnout, tak jsou vlastně všechny diskuze zbytečné... Vrátilo se mi auto ze servisu a když jsem chtěl sundat kolo, tak jsem málem ohnul trhák. :kol-134:  Ten dobytek co to utahoval, to snad dal na max. a ani na traktoru jsem to neměl tak zarvané. Dneska v servisech zaměstnávají samé ignoranty...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...