Publikováno Listopad 29, 20168 r Německo: Pokud vycházíme z předpokladu,že Česká republika s menším či větším zpožděním víceméně kopíruje trendy vývoje automobilového průmyslu a obchodu u našich sousedů, pak nás v nejbližší době nečeká příliš veselá budoucnost pokud se týká provozu vozidel na CNG. Přitom Německo přistoupilo zejména začátkem nového století s ohledem na ochranu životního prostředí i s přihlédnutím k tamním poměrům k nebývale masivní podpoře využívání CNG ve všech oblastech (viz i založení organizace "Zukunft Erdgas" - volně přeloženo: budoucnost= zemní plyn) s tím, že velkou roli měl CNG sehrát i v aut. dopravě. Tak zatímco v roce 2004 bylo v N. 90.000 aut na CNG, tak podle této iniciativy se počítalo, že v r. 2020 jich bude již 1,4 mil. ! A tohle vše začalo s obrovskou podporou, do které se zapojila spolková vláda, spolkové země , výrobci aut (mj. např. koncern VW, Mercedes Benz), řetězce čerpacích stanic, vědecké instituce i různé soukromé společnosti atd., spolkové země dávaly v různé výši dokonce příspěvek na nákup těchto aut - prostě podpora, kterou si ve srovnání s vývojem u nás nedokážeme vůbec ani představit. Jen v osobních autech si zájemce mohl vybírat z cca 40 modelů...Ale i tak byl růst tohoto vozového parku jenom pomalý - v r. 2011 bylo těchto aut evidováno teprve 94.000 ks, mezi léty 2012 - 2015 se sice podařilo lehce překonat hranici 100.000 vozů na CNG, ale po poklesech jejich již beztak nízkých prodejů počínaje r. 2014, pak v letošním roce jejich počet opět klesl i pod tuto hranici na 98.000 vozů. A nejhorší ze všeho je trend, že jejich majitelé se po negativních zkušenostech se k nim převážně již nevrací (letos na zatím nově přihlášených 6.000 vozú na CNG připadá 8.000 odhlášených aut na CNG..). Tento negativní trend se pak má údajně v příštím období ještě zhoršovat. Nikdo tak nepochybuje, že nejenže nebude dosaženo plánovaného počtu pro r. 2020 tj.1,4 mil. aut na CNG, ale většinou se odhaduje, že jejich počet klesne do této doby ještě výrazně pod hranici 90.000 aut z r. 2004. Nikdo nezpochybňuje, že provoz aut na CNG je nejlevnější a ekologicky nezávadný, minimálně ze všech fossilních paliv. Ale to vše údajně zastiňuje podle jejich provozovatelů značný nekomfort při jejich provozu: - i když je v N. cca 900 pump na CNG, pak ve srovnání s Č. dle rozloh je jejich počet de facto vyšší jen o 1 /3. Tankování je tedy nutné vždy dopředu plánovat, mnohdy i se zajížďkou a nutností přizpůsobit se otevírací době, což je značný problém např. pro rozvážkovou službu apod. - přitom tato auta musí vzhledem k menším nádržím častěji tankovat (pokud chtějí jezdit jen na CNG) - auta jsou těžší o 100 až 140 kg a některé modely mají z toho důvodu sníženou nosnost, dochází vyššímu opotřebení podvozku, zástavba nádrží pak často ještě zmenšuje kufr a až na výjimky neumožňuje montáž rezervy - i v N. stále platí nemožnost parkovat s CNG v řadě garáží - CNG je levný jen díky mimořádnému, ale časově omezenému daňovému zvýhodnění, ale díky garancím by měl růst i budoucnu jen minimálně - situaci v N. ještě zhoršilo několik výbuchů zkorodovaných nádrží vozů VW (naposledy v září t.r. model Touran) spojený s dočasným zákazem tankování u většiny velkých čerpacích stanic resp. současným prokazováním se certifikátem VW o nezávadnosti konkrétního vozu před tankováním (doposud platí stále na většině ČS). Perlička: když nesměly vozy Touran tankovat CNG, musely vzhledem k jen 10 l benzínové nádrži tankovat každých 100 km, což jejich popularitě také nepřidalo..Důsledek: mimořádný pokles cen ojetých vozů VW na CNG, zejména Touran a Caddy - zastavil se rozvoj sítě ČS s CNG a ani se nepředpokládá , že dosáhne do r. 2020 plánovaného počtu 1.400.. A naopak některé menší ČS přestávají prodávat CNG, protože jeho "výtoč" je blízká nule...TV VOX přinesla právě tuto neděli informaci o důchodci, který si kvůli úsporám pořídil VW Up na CNG, ale poté, co byl prodej CNG v jeho bavorském městečku ukončen, musí dojíždět tankovat CNG o 35 km dále... V kuloárech se hovoří i o tom, že k ještě většímu propadu prodejů CNG přispěla i svým dílem aféra VW Dieselgate, díky níž je v posledních měsících většina vývojových kapacit nyní zaměřena na elektropohon a hybridy a CNG je minimálně "upozadněn" i díky jen okrajovému zájmu zákazníků, což ostatně dokazují čísla: - v N. tvoří CNG auta i přes všechnu mimořádně masívní podporu v současné době jen 0,2% všech přihlášených aut, navíc s trendem dalšího očekávaného poklesu - v Č. bez jakékoliv podpory pak zhruba ještě o 3,5 setiny méně, přesně 0,165% -
Listopad 30, 20168 r Tak po precteni mam velkou obavu zda vubec prijde VW Polo 1.0TGi. A nasledne samozrejme Fabia.
Prosinec 1, 20168 r Zajímavý článek, jen moc nechápu proč najednou někomu vadí, že je auto o 140kg těžší, že zástavba zmenšuje kufr, je třeba častěji tankovat...jasně že každá mince má dvě strany, ale když jsem šel do CNG toto vše jsem věděl a zvažoval, zda je to pro mně taková nevýhoda abych zvolil raději klasické PHM. Myslím, že důvod bude asi jiný. Každý kdo CNG auto kupuje je většinou seznámen s tím, že místo rezervy bude vozit 100kg nádrž, pumpa nebude na každém km atd. Snad u nás bude trend opačný a ekologie zvítězí nad pohodlím.
Prosinec 3, 20168 r Autor Ano ekologie zvítězí nejenom nad pohodlím, ale mnohdy i přáním řidičů. Její jméno je však bohužel elektřina a nikoliv CNG! To dokazuje i od května t.r. platný německý systém podpory tzv. "aut šetrných k životnímu prostředí", kde kupující dostane na nákup elektroauta příspěvek 4.000.- EUR a na nákup plug in hybridu 3.000,- EUR. Auta na CNG nejsou zmiňována ani jako "šetrná auta" a ani je spolková vláda nepodpoří žádným příspěvkem, což něco signalizuje. A i kdyby se u nás z nějakých mně neznámých důvodů prodej aut například zdvojnásobil, je nutné si uvědomit, jak malé číslo by to bylo v našem měřítku, o evropském kontextu nemluvě. Ostatně ani není možné očekávat, že by samy automobilky začaly najednou masově podporovat a vyrábět auta na CNG, která většinový zákazník nechce, což jasně potvrzují čísla přihlášených aut (opakuji: v Německu je po 12 létech velmi intenzivní podpory jejich počet stejný jako na začátku (navíc s klesající tendencí), u nás bez podpory ještě nižší, ale v obou zemích představují méně než pětinu procenta všech přihlášených aut!) Nic proti autům na CNG, ano jsou ekologická, ale po dieselgate se evidentně EU rozhodla, že budoucnost bude elektrická a tom už se nic nezmění. Auta na CNG bude možno dojezdit a provozovat i nadále bez problému, možná i déle než klasické spalovací motory. Spíše však se vše vyřeší tím, že spalovací motory - byť s možnými dřívějšími omezeními - doslouží stářím a nově se budou prodávat pak jen elektrická auta (osobně si myslím, že tato doba nastane nejdříve až po roce 2025, ale spíše později) Poznámka: navíc auta na CNG jsou jen evropským fenoménem - ze všech CNG aut ve světě jich 86 % připadá na Evropu. Ale většina významných automobilek vyvíjí globální modely pro celý svět a ani do této koncepce se tedy auta na CNG příliš nehodí...
Prosinec 3, 20168 r Já také nemám nic proti elektromobilům, naopak jsem plně pro a budu rád, pokud se technologie posune vpřed a budou dostupná pro více lidí.Myslím že problémy jako dojezd, rychlost dobíjení baterií, počet stanic a spousty dalších problémů, ještě nějakou dobu bude držet elektromobily v ústraní. Mezi tím ekologicky a ekonomicky zaměřený řidič bude sahat po jiné variantě. Navíc cena na ujetý km elektro vs CNG není zas tak výrazná. Jezdím na CNG za 70 haleřů na km, přičemž pořizovací cena vozu je zatím víc než hodně rozdílná. Možná malé přiblížení k elektro vozům přijde s novým Ioniqem , těžko říct. Pokud jde o ekologickou stopu elektromobilů, bohužel není to zas takový šlágr. Snad ale brzy začně jezdit těchto vozů více a alespoň částečně nahradí smradlavé nafťáky.
Prosinec 3, 20168 r Autor To ale bohužel není o tom, co si o tom myslíte vy nebo já, stejně jako to nezmění ani to, kdyby se u nás prodalo třeba 5x více aut na CNG než dosud. Rozhodující je Německo jako největší výrobce i trh pro auta v Evropě a zejména politika EU v této oblasti. A zde je výhybka jednoznačně a nevratně otočena směrem k elektromobilitě a s tím už nikdo nic neudělá. Ať si o tom myslíme cokoliv a budeme hledat protiargumenty, stejně už se nic nezmění. A dieselgate VW přispěla k tomu, že se k elektromobilitě nyní přechází rychlostí, kterou jsme si ještě před 2 roky nedokázali vůbec představit... Poznámka: já sám osobně nejsem ani příznivcem, ani odpůrcem jak aut na CNG, tak i na elektřinu. Ale EU se už i za mně i za vás rozhodla pro elektřinu a tak to zůstane. Ale než nám EU zcela zakáže benzín a naftu, tak já si chci ještě užít klasické spalovací motory a to i vč. všech katalyzátorů a filtrů pevných částic...
Prosinec 5, 20168 r Autor EU se rozhodla za nás za všechny, že jediný správným pohonem budoucnosti je elektřina, navícv s cílem s cílem co nejrychleji nahradit a utlumit všechny spalovací motory vč. těch poháněných CNG (což ostatně není žádný problém, když se jejich počty jak v Německu, tak i u nás se pohybují spíše jen v řádu statistické chyby). Slovy Cimrmana můžeme s tím nesouhlasit, ale to je to jediné, co s tím můžeme dělat... A pokud si někdo myslí, že to tak nebude a nebo, že to dokáže zvrátit, je to pochopitelně jeho neoddiskutovatelné právo...
Březen 13, 20205 r https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/vw-volkswagen-cng-zemni-plyn-skoda-g-tec-diess-welsch.A200311_131835_automoto_fdv
Březen 13, 20205 r Tohle je téma o elektru? K CNG - oživení tématu je vcelku aktuální. Dnes jsem jel po delší době kolem místní ČS s plnicím stojanem a cena 27,90Kč. S ohledem na vožení i víc jak metráku balastu, časté tankování a teď už ani ne zcela zásadní úsporu je konec vcelku logický. Pokud by nebyly na plyn tak velké úlevy, tak je ekonomicky nesmyslný úplně. Byť rozhodnuto bylo asi relativně nedávno, protože ještě před rokem a půl bylo CNG adorováno a dostal je na starost Seat.
Březen 14, 20205 r před 22 hodinami, bojler napsal: Tohle je téma o elektru? K CNG - oživení tématu je vcelku aktuální. Dnes jsem jel po delší době kolem místní ČS s plnicím stojanem a cena 27,90Kč. S ohledem na vožení i víc jak metráku balastu, časté tankování a teď už ani ne zcela zásadní úsporu je konec vcelku logický. Pokud by nebyly na plyn tak velké úlevy, tak je ekonomicky nesmyslný úplně. Byť rozhodnuto bylo asi relativně nedávno, protože ještě před rokem a půl bylo CNG adorováno a dostal je na starost Seat. Zatím ekonomicky pořád nejlépe vychází LPG...
Březen 17, 20205 r A je to tady :-( Zase za to může EU a fiktivní nulové emise elektromobilů :( https://www.auto.cz/volkswagen-ukoncuje-vyvoj-aut-na-cng-pry-se-nevyplati-133719?utm_source=facebook&utm_medium=dave&fbclid=IwAR36tUGOpvQLwYEm6RAywqbbNifd0vtdt3ZcDOs1eBsvibopIWQ0t6bFJcE
Červen 27, 20205 r Ještě chvilku jezdit budou :-) https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-predstavuje-octavii-pro-sporive-g-tec-ujede-500-kilometru-na-zemni-plyn-40328933#seq_no=2&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=mMZCf8Z4McY-202006270905&source=article-detail
Červenec 13, 20205 r https://www.gasnet.cz/cs/archiv-novinek-2020-gasnet-zprovoznil-prvni-mobilni-plnicku-lng/
Červenec 13, 20205 r Ptal jsem se v jiném tématu (asi v přimo v modelu), ale jak je to teď výhodné, když cena kg CNG je stejná, někdy i vyšší než litru N95? Dělá rozdíl v peněžence nižší spotřeba kg vs litry? O CNG bych uvažoval, ale při aktuální ceně benzínu 26-27 Kč to nedává smysl... a domácí stanice za 200k už vůbec ne. Ad LNG - jen pro TIR a teď je to o tom, kdo "přemluví" většího dopravce, aby si aspoň pár aut koupil a provozoval je v perimetru 300-400km od této stanice. To je teď stejné jak vodík. 2 stanice v ČR, 2 typy aut/autobusů... Na to přemluvení bude muset být dotace a tak pořád dokola. Ani nevím, jestli LNG náklaďák může mít rezervní nádrž s naftou (jako GTEC s benzínem). Předělat naftu na NG lze, viz busy Iveco. Upraveno Červenec 13, 20205 r od bouchy
Červenec 30, 20205 r Psal je to v jiné vlákně, tak se sám trochu ocituji :-) Jestli se to vyplatí, je spíše otázka způsobu a ceny pořízení auta, a pak uvažovaného km nájezdu. Konkrétně já mám dlouhodobou spotřebu 4,5kg CNG (jezdím dost po městě), a km mi tedy aktuálně na palivu vychází na cca 1,20 Kč. Pro uvažování o CNG autě je třeba také zvážit způsob provozu auta a dostupnost CNG čerpačky. Pokud jsi např. obchodník a jezdíš 5.000 km měsíčně a nejbližší CNG čerpačku máš 20km od domu/pracoviště, tak CNG není pro tebe, musel bys zajíždět tankovat každý druhý den. Pokud najezdíš třeba jen 2.000 km měsíčně a čerpačku máš v dosahu nebo běžně jezdíš okolo, budeš tankovat cca 1x týdně a bez problémů při cestě. Pak je CNG auto vhodné a ušetříš na provozu. Pokud se ti ho podaří koupit za podobnou cenu jako benzínové (nové nebo ojeté), tak jsi teoreticky pořídil benzíňák a ten CNG systém tam máš zadarmo jako bonus abys mohl šetřit na provozu.
Říjen 22, 20204 r Autor Tak a konec CNG je tady, a právě letos, tedy v roce, kdy už mělo mít Německo 1,4 mil. aut na CNG hlavně díky obrovským dotacím, slevám výrobců a rozvinutou sítí čerpacích stanic a přes to došlo k opaku. Koncern VW v rámci masívních podzimních úspor ukončil vývoj těchto aut s tím, že stávající modely na CNG jen doběhnou. Důvodem je získat co nejvíce prostředků na totální přeorientaci na elektřinu a co nejrychlejší opuštění spalovacích motorů. Není se co divit, protože počty registrací CNG zejména v posledních létech stále klesaly a jejich podíl se jak v Německu tak i nás pohyboval stále jen kolem 0,2% (!!!) všech přihlášených aut - navíc se stále klesající tendencí. Zákazník je prostě přese všechno napřijal pro diskomfort provozu (koho to zajímá podrobně viz mé příspěvky v tomto vlákně). Když se nad tím podrobně zamyslíme, tak zákonitě ale vyvstávají pochybnosti, Ano zákazník i přes maximální podporu de facto ukončil, resp. přesně ukončuje výrobu CNG aut. Ale co ta elektroauta a zákazník, vždyť jejich diskomfort je mnohem větší než u CNG - nákupní ceny jsou výrazně vyšší než u GNG, tankování mnohonásobně delší a prakticky každodenní, síť nabíječek řídká, dojezd výrazně kratší a bez možnosti přepnout pak na benzín, suroviny pro baterie stále omezenější atd.. Německého zákazníka e-auta nelákají ani přes vysoké dotace a slevy výrobců, našeho soukromého zákazníka bez těchto pobídek pak ještě néně. Ano můžete argumetovat zájmem o e-auta v Norsku a Nizozemsku, ale tam je tolik mimořádných specifik, že by na to byl potřeba samostatný článek. A tak se pořád vtírá otázka: co bude dělat VW (který prakticky jako jediný výrobce začíná za sebou definitivně"bořit mosty" ke spalovacím motorům bez možnost návratu), když zákazník e-auta odmítne...
Říjen 23, 20204 r Nevím, o kolik by osobák na CNG měl být diskomfortnější než elektroauto. S matematikou obchodníka, co se mu nevyplatí zajížďka 20 km nesouhlasím - obchodník bude přece tankovat průběžně, neveřím, že by se pohyboval jen v těžce venkovských oblastech bež ČS CNG. Navíc obchodník nebude mít jeden vůz, ale víc, takže může tankovat ve firmě - ano je to další celkem značná investice, ale je to formát "v 17:00 zaparkuju a do 7:00 ráno se může dofukovat." Ještě by to krom autobusů taky chtělo kamiony na CNG.
Říjen 23, 20204 r Jenom bych upřesnil, že konec aut na CNG letos nenastává a to ani u koncernu. Prodávat se mají minimálně dalších 5 let a pravděpodobně 10 let. Skončil jejich další vývoj. A co se týče diskomfortu, jezdím v autě na CNG téměr každý den a nevím co by mě nějak omezovalo nebo štvalo. Je fakt, že čerpačku mám na trase a musím čerpat častěji než ostatní auta, ale pohled na displej stojanu to rychle vykompenzuje :-)
Říjen 26, 20204 r kapl: s elektromobily je to tak, že se novodobí zelení euro-soudruzi rozhodli to do lidí natlačit, ať zákazníci chtějí nebo nechtějí, a ať to stojí, co to stojí. V EU je obecně situace taková, že chudší masy se svými daněni skládají na dotace do elektromobilů, které si nyní kupují bohatší lidé a firmy. V Norsku (země s asi největším podíle e-aut) na to šli soudruzi jinak, více po soudružsku, a na auta se spalovacími motory napálily takové dodatečné daně, že se cenově srovnaly s elektromobily. Mám dojem, že koncern VW spekuluje na spíše takové řešení v celé EU a chce být evropským vítězem této hry. Ale mohl by být i poraženým. V CNG autě jezdím a diskomfort nepociťuji, mám nájezd cca 25 tis. ročně a CNG čerpačky po ruce. Za mne pohoda. bouchy: ti obchodníci - to je otázka konkrétních zvyklostí ve firmě. My máme obchodníky rozhozené po celé ČR a na základnu se s auty denně nevrací. CNG je pro ně nepohodlné a nepřijali to. Testovali jsme. Taky když dosud jezdí nafťáky a tankují 1x týdně, nechce se jim logicky zajíždět pro CNG každý druhý den. U vozového parku, který se typicky vždy vrací večer na základnu, .. autobusy atd. .. je to jiné. Jinak CNG jsme testovali, 4 auta na 3 roky, a výsledky jsou, že se to vyplatí, ale jen pro někoho. Kdo udrží nájezd nejméně 90% na CNG. Navíc, poslední cca dva roky Škoda Auto ty CNG auta zazdila. Nejprve cca 3/4 roku vůbec nešla objednat, nová verze má jen malou benzínovou nádrž, a hlavně je nyní už delší dobu možné objednat CNG Octavie jen v kombíku a s automatem, což je o hodně prodraží. A protože to firmy počítají nákladově oproti naftovým, tak to nevychází. No a současný vývoj cen paliv CNG taky příliš nepřeje, km na naftu už vychází velmi podobně, ale to je otázka budoucího vývoje cen paliv.
Leden 11, 20214 r Možná budou u nás CNG auta opět v kurzu. Před koncem roku vláda schválila návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel. Pokud to projde parlamentem, tak to bude platit pro veřejné soutěže a veřejnou dopravu. Je to systémem kvót, povinný podíl pořizovaných nízkoemisních osobních vozů je navrhován cca 30%. Tzn. pokud veřejná instituce pořizuje auta prostřednictvím veřejných soutěží, musela by nově nakoupit 30% elektromobilů (hybridů) a nebo CNG aut. A současná CNG auta jsou přece jen praktičtější a levnější než e-mobily a plug-in hybridy. Je to sice sociální inženýrství, ale alespoň to není pěkně natvrdo jako u norských soudruhů.
Leden 12, 20214 r Tak nevím zda je to dobrá zpráva a nebo špatná. Pokuď by se auta na CNG více prodávala, pak by šla podpora i do infrastruktury a to není k zahození. Celkem teď tlačí na využití LNG v nákladní dopravě. Přitom se většinou na stejném místě kde je čerpačka LNG instalují i stojany NGV. No, uvidíme, bude to v blízké době určitě zajímavé :-)
Říjen 13, 20213 r Autor I když byl konec aut na CNG již velmi blízký (díky ukončení vývoje tohoto pohonu největšími výrobci), tak současné brutální zdražení zemního plynu zřejmě "zařízne" tato auta na CNG takřka okamžitě. A bohužel je víc než pravděpodobné i zdražení MHD s provozem autobusů na CNG...
Říjen 18, 20213 r Předpokládám, že dp mají cenu cng bez marže za velkoobchodní, tudíž výrazně levněji bez koncová cena, např v Brně je pořád cena cng pod 30 kc-kilo
Říjen 18, 20213 r Dobře tak je to 32-34 korun, ale paliva šly všechny nahoru, ale zatím to není extrém 59.90 kilo.
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.