Přejít na obsah

Stropní lampička ze Superba


miklisek

Doporučené příspěvky

Tohle asi bude na internetu tisící návod na instalaci lampičky W8 s difůzními LEDkami do koncernového auta. V našem případě je to RAPID.

Já jsem zvolil trochu jiný způsob připojení redukce, než se v návodech obvykle vyskytuje. Navíc u RAPIDa je ještě jedna odlišnost, kterou nikdo nejspíš neřešil a to připojení zadní stropní lampičky tak, aby šla vypnout/zapnout společně s přední lampičkou spínačem na přední lampičce.

 

Můj zdroj lampičky byl alliexpress.com za slušných 55 USD : https://www.aliexpress.com/item/CHESHUNZAI-For-Passat-Lingyu-1-8-T-2009-2011-PASSAT-B5-Top-light-Interior-Dome-Light/32827365531.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.zR9sgF

Je třeba ještě dokoupit zásuvku VW číslo 893 971 993 pro připojení původní 3 pinové svorkovnici. U mě opět zdroj alík https://www.aliexpress.com/item/5-30-100sets-3pin-2-8mm-auto-wire-harness-connector-893-971-993-893971993-for-VW/32800075130.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7eYv22 (kdo by chtěl realizovat úpravu, mám ještě 4 ks, za poštovné rád pošlu). Výhodou je, že součástí jsou i piny.

 

První prací je ořezání lůžka pro 6 pinovou svorkovnici, jinak se lampička do stropu nevejde kvůli kaslíku na brýle. Doporučuji nejprve si označit, kde jsou piny 1 až 6.

NIK_0868.thumb.JPG.b42bd200817d623ee5fa5be72b6e3eaa.JPGNIK_0869.thumb.JPG.2b14d88e6b0aafe56166fd5cbca7437f.JPGNIK_0870.thumb.JPG.6fefa8c996b606fd000043efa5ce8cea.JPGNIK_0871.thumb.JPG.62433777f36e6dee28906f946738c8e4.JPG

 

Protože jsem nechtěl použít redukci z prostorových důvodů (mám ve stropu kabelů už až až), využil jsem místa pro druhý mikrofon. Ve svorkovnici jsem vytvořil tři drážky pro vodiče, aby mohly jít směrem nahoru.

NIK_0867.thumb.JPG.915c6e89319ede967ba1778bb946cef7.JPGNIK_0873.thumb.JPG.e6972ffab976525cd2fef81000c6e694.JPG

 

Vodiče jsem zapojil klasicky jako ostatní (pořadí svorkovice -> piny na lampičce): 1->3; 2->5; 3->4. Vodiče jsem napájel na packy a zaizoloval smršťovací bužírkou.

Na fotce je vidět i umístění 3 pinové svorkovnce v lůžku mikrofonu. Mechovou vložku, která je v lůžku, jsem ořízl na tloušťku asi 2 mm, aby svorkovnice zapadla co nejvíce dolů. A aby svorkovnice mezi zobáčky dobře držela, omotal jsem tělo svorkovnice 2x PVC elektrikářskou páskou.

NIK_0874.thumb.JPG.cdf481a899ecf8891878f6c5fd888feb.JPGNIK_0885.thumb.JPG.ae661528635b091e2e1994898c30bd11.JPG

 

Žlutý vodič vpravo na fotce na pinu 1 lampičky je napájení osvětlení tlačítek. Vede do 2 pinového konektoru, který je společný pro tento žlutý vodič osvětlení tlačítek, vedoucí A sloupkem, a pro šecivý vodič připojení propojení se zadní lampičkou. Šedý vodič je připájen ke prostřednímu pinu pravého tlačítka čtecí lampičky.

NIK_0886.thumb.JPG.5464f6cb46e069df90aeee6b1eb6e012.JPGIMG_20180515_201214.thumb.jpg.194dcbf0323d36acc0c7a62c99342b37.jpg

 

Mikrofon je zacvaknut v pravém lůžku, vodiče jsou vyvedeny směrem doleva.

NIK_0884.thumb.JPG.4f1d25b102edcf65aff421334c281c95.JPGNIK_0883.thumb.JPG.ffa6f8825b231e162ec96a0fd9e87bcd.JPG

 

Finální podoba lampičky před instalací do stropu....

 

IMG_20180515_201158.thumb.jpg.edf8c8b2c16badd8311c9523c71a12ec.jpgIMG_20180515_201136.thumb.jpg.4f0c73f0fc4e1a724d3a0f44ecebd99a.jpg

....a po usazení do něj.

NIK_0888.thumb.JPG.f6a4f3364d01206e1458e12b8fafd5a4.JPGNIK_0889.thumb.JPG.a4cec98ffed9fcb0ee0d9a71c1ea8f38.JPGNIK_0890.thumb.JPG.c47e8063a6f4ddfee8fec6e7da08a6da.JPGNIK_0891.thumb.JPG.c40b118929282a05bfae815f39275a8a.JPGNIK_0892.thumb.JPG.5c3a9e7b23158545c175684f73147cfa.JPG

 

Zbývá mi už jen doladit barvy LEDek vpředu (4xT10) a vzadu (sufitky) a hlavně předělat osvětlení tlačítek na zelené a připojit jejich napájení k ovladači světel. 

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

RAPID měl v roce 2012-2014 debilní zapojení, že se světlo rozsvítilo po otevření pouze zadních dveří, my průkopníci jsme pak dodělávali propojení dopředu, aby se rozsvítilo i s předními dveřmi. Což pak ŠA udělala standardem v roce 2014. Pak se to předělávalo na variantu zapojení, že jde zadní světlo vypnout/zapnout společně s předním přepínačem předního světla. Jelikož má zadní světlo jen vypínač a ne přepínač, nejde jím vypnout, jde jen zapnout nezávisle na předním. V RAPIDí elektrice je o tom celé téma.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ach jo, mám vadu v zapojení! Zadní světlo se rozsvítí po zapnutí pravé čtecí lampičky. Odtud je totiž vedena tlačítkem vypínaná kostra dozadu a odnikud jinde nešla vzít. A naopak, při rozvíceni zadní lampičku žmurkají přední diody. Nutno říci, že čínské LED panely tohle nedělaly.....

Nějaké rady? Co dioda? Jenže v jakém směru dát neprůchozí stranu?

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opraveno. Šedý vodič je veden na prostřední pin pravého vypínače čtecího světla. Fotky a popisek editovány. Teď to už vzadu svítí jak má - vypnutí společně s předním, zapnutí samostatně. Jen je tam malá vada na kráse, LEDky vpředu začnou žmurkat, když je vypnuté zapalování a vzadu se lampička samostatně rozsvítí. Dioda nepomohla. Asi by pomohl opět paralelně zapojený odpor vpředu, ale řešit to zatím nebudu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak předělány LEDky osvětlení tlačítek. Nakonec použity tyto LEDky: https://www.gme.cz/led-3mm-green-60-50-l-934gt

ledka.thumb.jpg.6d8cf0834491bb264041ef9e92191fd4.jpg

Svítí hodně podobným světlem, jako originální zelená barva Škodovky. Dokonce zelené LEDky ze spínače světel. které jsem tam zkušebně dal, svítí sytěji než ostatní tlačítka.

 

Ještě budu muset ale vyřešit rozbité spínače čtecích lampiček, protože jsem si je blbec zničil, někam mi asi vyskákaly nějaké aretační prvky (přitom si toho nejsem vědom, že by něco vyskočilo), protože z vypínačů jsou bohužel teď tlačítka.... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Miklisku. Před lety jsem si pořídil tuto lampičku a byl jsem mile překvapen nerušícím, a přitom dostatečným osvětlením kabiny vozu difuzními diodami ve tmě. Mé nadšení vyprchalo ve chvíli, kdy mi postupně odešly aretace tlačítek čtecích lampiček. Na rozdíl od tebe jsem s lampičkou nijak neexperimentoval, jen jsem ji namontoval a myslel si, že přežije na věky. Proto předpokládám, že nejsi na vině, jen jde prostě o nekvalitní výrobek. Jen mě překvapuje, že ŠA montuje do svého luxusního modelu takový brak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jedna noční.

Zelené LEDky svítí tak akorát, možná by to chtělo o malinko víc, tak 100mcd, teď je tam 60mcd. V GM electronic maji další vyšší svítivost 156mcd, to už bude asi hodně.

Měl jsem trochu obavy o tu červenou cat vision, ale je to překvapivě dobré, i když to svítí v Rapidu hodně mezi sedačky, originál v Superb asi svítí víc k palubce.

 903352c5cad913ee57a232fc3b25c1a6.jpg&key=ab91abc1dd8e8d57f058e2e1bfaffcf212f759abd4d1eee122919bbd2424de81

 

 

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osvětlují část palubky okolo řadičky. Ale hlavně mají pomáhat ve tmě proti únavě očí, rohovka není tolik otevřená, tudíž se míň namáhá. To osvětlení je jen takové intimní, nic výrazného, podobné se používá v kokpitech letadel. Ono to bohužel nejde nafotit, ta předchozí fotka je jen taková na efekt, hlavně kvůli zelenému podsvícení tlačítek.

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevím které LEDky teď myslíš, ale na ty "oči" se používá červená právě proto, že v noci nejméně namáhá oči. Resp. pokud si člověk posvítí na papír v noci červenou a pak se podívá do tmy, tak oko bude potřebovat nejméně se přizpůsobovat a člověk uvidí relativně dobře i ve tmě. Pokud by udělal to samé třeba s modrým světlem, tak když se pak podívá do tmy, tak neuvidí skoro nic a oku může trvat i několik minut než se přizpůsobí. Takže ikdyž to nevypadá uplně "in", nechal bych tam ty červené :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Toto stropné svetlo som mal vo Fabii I zo Superba. Ale ja som mal opačný problém s výmenou LED v tlačítkach. Vo Fabii som prerábal osvetlenie ala VW, čiže tlačítka na červeno, budíky na modro. Tak som v tom stropnom svetle vymieňal tie zelené LED za červené :) To originál svetlo zo Superba má jednu chybu. Totiž tie tlačítka sú priesvitné a nastriekané takou gumovou šedou farbou. Pri častom používaní tlačítok sa tá gumová šedá farba zoderie a presvitá to priehľadné tlačítko a svieti aj tam, kde je zodraná farba.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Právě dělám osvětlení do tapeců (bílá - zem, červená - signalizace), je s tím docela piplačka a přijde mi, že vrácené tapecy (mám zatím hotové 3 dveře) docela vržou. Snad si to sedne....  Kdyby mě na odpočívadle při vyndavání děcek na WC skoro nesestřelil jeden pilot, tak bych do toho skoro nešel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V ‎12‎.‎06‎.‎2018 na 6:34, miklisek napsal:

To mě tedy netankuje, stejně jako osvětlení nohou. Maximálně zvládnu osvětlení nástupního prostoru do tapeců.....


Nástupní světlo do tapeců? Když odemkneš dveře dálkou, rozsvítí se nástupní světla v zrcátkách a osvětlí prostor před dveřmi. Pokud však dáš nástupní světla do tapeců, které jsou uvnitř vozu, před dveřmi bude stále tma. Nebo mají nástupní světla v tapecu jiný účel, než osvítit před nástupem do vozu prostor před vozem, abys nešlápl do nějakého sajrajtu? Asi jsem to nepochopil. Prosím, vysvětli.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...