Přejít na obsah

V zátěži vynechává - nové svíčky, cívky a vstřikovače (aktualizace: motor umřel)


mandido

Doporučené příspěvky

Zdravím Vás. Dlouho jsem tu nebyl, nicméně teď mám jedno téma k diskuzi hlavně s majiteli 1.2 TSI 77kw CJZA s vysokým nájezdem. V průběhu těch necelých 180000 km co to auto mám, jsem na něm vyměnil snad vše, co šlo (celkem utraceno cca 100k CZK za servis a náhradní díly). Současný problém se mi nějak nedaří vyřešit - v zátěži začne motor vynechávat, když nesundám nohu z plynu, objeví se kontrolka EPC společně s blikající kontrolkou motoru. Pokud rychle uberu, žádná chyba se neobjeví ani v paměti závad - kvůli tomu autu jsem si koupil VCDS, ale jsem začátečník. Na dálnici s tím nejde jet. Pokud to nechám dojít až do nouzového režimu, objeví se chyba vynechání zapalování na třetím válci. Postupně jsem vyměnil všechny svíčky (částečně obalené popelem), cívky a vstřikovače (některé trysky úplně ucpané, z třetího válce všechny trysky černé). Jinak celkově je motor zakarbonovaný a žere olej. Motor snad nikdy nejezdil v nízkých otáčkách, většinou dálnice nebo okresky, přesto je zasviněný... Vždy tankován jen stooktanový benzín a olej měněn po 15 000 km (Synthoil High Tech 5W40). Přikládám foto sacích ventilů - dva válce čistější, dva válce horší, jinak škrtící klapka je úplně čistá. Už nevím, co s tím a začínám si myslet, že je KO. Kdyby měl někdo tip, dejte vědět. Případně tip na trvanlivější motorizaci, než je TSI. Díky.

IMG_20190511_144126.jpg

IMG_20190511_144030.jpg

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To, co vidíš na fotce je společný pro všechno přímovstřikový motory, kterým benzín neomývá ventily. Je to důsledek recirkulace spalin (EGR, nevím jestli to tenhle konkrétní motor v nějaké formě má), zastarávajícího PCV ventilu (postupně přestává fungovat jak má) a jeho nasměřování zpátky do sání kvůli ekologickým požadavkům (olejový výpary a spaliny postupně zase*ou celý sání a ventily). V tomhle stádiu už to může vést i ke ztrátě komprese (ventily se nedovírají), vynechávání zápalu (misfires) a dalším problémům.

Dále pak karbon v motoru zvyšuje riziko detonačního spalování (směs v okolí nánosů karbonu ráda vybuchuje sama od sebe) - v návaznosti na to může ECU upravovat předstih a snižovat výkon (a je možný, že v pokročilé fázi už ani tohle nepomáhá). V nízkých otáčkách a velké zátěži motoru se tomu říká LSPI - low speed pre-ignition (některým motorům kvůli tomuhle vybuchnou písty za běhu, např. Opel).

Doporučím:

1) Okamžitě vyměnit PCV ventil (jeho membrána už bude dead a propouští spoustu oleje do sání)

2) Provést komplet dekarbonizaci motoru -
    a) Proplach do oleje, např BG EPR - vyčistí motor zevnitř a uvolní i pístní kroužky
    b) celý sání a sací ventily, trubky a pokud ten motor má EGR, tak i intercooler, v tom bude ten hnus taky a působit restrikci. Je možný to udělat buď manuálně (pozor, ten bordel by neměl spadnout do válce), nebo BG na to má takovou vodičku, co se postupně rozpráší do sání a vyčistí to celý bez demontáže, stojí to asi 4k a je nutný hned potom vyměnit olej. ("dekarbo.cz" na FB by mělo mít seznam provozoven)

3) Měnit olej po 10tkm. 15 je na ne-LL oleje absolutní maximum pro ideální případy - klidná jízda a dálkový trasy. Pro motor je lepší míň, on se pak i ten olej míň odpařuje.
4) Nejezdit "na spotřebu" (dusit to na 6 na 1800ot a podobně), taková jízda karbonuje nejvíc. Normálně ten motor točit nad dva tisíce otáček, spotřeba je stejně závislá spíš na šlapání na plyn (těžkosti nohy) než na otáčkách.
5) Po provedení kroků nahoře prdnou do nádrže jednou BG 208 44K na vyčištění vstřikovačů (i těch nových, a pokud nemáš měněnej palivovej filtr, tak i ten). Od té doby používat pravidelně VIF při každým tankování.

No a až bude motor čistej a vyloučil jsi, že je to jen tím bordelem, pak to řešit nějak dál s pomocí diag.

Editováno: , autor: marek16
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • mandido změnil název na V zátěži vynechává - nové svíčky, cívky a vstřikovače

Díky za rady, ale v mém případě je na to už asi pozdě. Motor je po smrti. Dnes jsem s autem krátce jel a po dalším výpadku zážehu válce začala být z výfuku cítit síra, kouř nebyl vidět. Než jsem dojel domů, tak úplně vypadl jeden válec a už nenaskočil ani po restartu. Dokodrcal jsem se do garáže, zkontroloval chyby diagnostikou s výsledkem vynechání zapalování P0300, vynechání zážehu P0303 a válce P130A. Koncovka výfuku, která byla ještě před týdnem čistá je nyní od sazí a motor od posledního dolití oleje (50 km zpět) sežral tolik oleje, že měrka je prakticky suchá. Po opětovném nastartování motor silně kope a vydává tlumené zvonivé a klepavé zvuky. Takže tolik k životnosti mého kusu...

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • mandido změnil název na V zátěži vynechává - nové svíčky, cívky a vstřikovače (aktualizace: motor umřel)
  • o 4 týdny později...

Díky za informace o motoru. Nějak mě ten masochizmus nepustil a rozhodl jsem se vyměnit motor. Až bude dokonáno (snad úspěšně), udělám rozborku mrtvého motoru a pokud bude zájem, nějaké fotky sem přidám - rychlá inspekce třetího válce ukázala zaolejovanou a zničenou zapalovací svíčku s chybějící uzemňovací elektrodou a patou izolátoru, olejem zalité sací ventily (v uzavřeném stavu) a na povrchu pístu není vidět nic jiného než hladina oleje. Jinak jsem se poslední dobou snažil zjistit nějaké další info o podobných závadách maloobjemových TSI od různých mechaniků z okolí. Víceméně zkušenosti žádné, páč většina z nich odmítá tyto motory opravovat. 

 

Nevíte někdo, jaká by mohla být šance, že to vše přežil katalyzátor? S vyndaným motorem a převodovkou je k němu velmi dobrý přístup, jen se mi to nechce preventivně měnit, když díl od Bosalu stojí cca 12k CZK. Jak uvádím výše, v posledních chvílích motoru se projevil onen varovný zápach síry / zkažených vajec.

 

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...
V 11. 5. 2019 na 20:55, mandido napsal:

Zdravím Vás. Dlouho jsem tu nebyl, nicméně teď mám jedno téma k diskuzi hlavně s majiteli 1.2 TSI 77kw CJZA s vysokým nájezdem. V průběhu těch necelých 180000 km co to auto mám, jsem na něm vyměnil snad vše, co šlo (celkem utraceno cca 100k CZK za servis a náhradní díly). Současný problém se mi nějak nedaří vyřešit - v zátěži začne motor vynechávat, když nesundám nohu z plynu, objeví se kontrolka EPC společně s blikající kontrolkou motoru. Pokud rychle uberu, žádná chyba se neobjeví ani v paměti závad - kvůli tomu autu jsem si koupil VCDS, ale jsem začátečník. Na dálnici s tím nejde jet. Pokud to nechám dojít až do nouzového režimu, objeví se chyba vynechání zapalování na třetím válci. Postupně jsem vyměnil všechny svíčky (částečně obalené popelem), cívky a vstřikovače (některé trysky úplně ucpané, z třetího válce všechny trysky černé). Jinak celkově je motor zakarbonovaný a žere olej. Motor snad nikdy nejezdil v nízkých otáčkách, většinou dálnice nebo okresky, přesto je zasviněný... Vždy tankován jen stooktanový benzín a olej měněn po 15 000 km (Synthoil High Tech 5W40). Přikládám foto sacích ventilů - dva válce čistější, dva válce horší, jinak škrtící klapka je úplně čistá. Už nevím, co s tím a začínám si myslet, že je KO. Kdyby měl někdo tip, dejte vědět. Případně tip na trvanlivější motorizaci, než je TSI. Díky.

IMG_20190511_144126.jpg

IMG_20190511_144030.jpg

Sundej trubku od klapky škrtící,i klapku.tam má výdech odvětrání palivové nádrže a v tom potrubí je motorový olej v tom sacím traktu tak ho odsaj ,vycisti to ,dej to všecko zpět ,nastav klapu a můžeš jezdit veselé dále. 

Editováno: , autor: Marčas
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Zlehka jsem se pustil do ohledávání mrtvého agregátu a vypadá to, že selhal tak nějak celkově. Po demontáži setrvačníku jsem zjistil také únik oleje guferem klikové hřídele, takže výměna gufer dříků ventilů by stejně na dlouho nepomohla, přikládám foto. Dále jsem zjistil přidřené táhlo aktuátoru regulace turbodmychadla, chyba se nevyskytovala, ale mnoho zřejmě nechybělo. Mám ještě starší verzi, u které nelze vyměnit jen samotný aktuátor a musí se vyměnit celé turbodmychadlo. Zarazila mě jedna zvláštnost - v autě je původní spojková sada a na lamele, přítlačáku a spojkovém ložisku úplně chybí jakékoliv OEM označení VW/Škoda a je tam jen Sachs. Aby to celé bylo ještě zajímavější, koupil jsem si novou spojkovou sadu Sachs AFTERMARKET a ta je identická s tou původní včetně označení dílů. Také jsem usoudil, že dílenská příručka je v rámci servisní sítě využívána asi jen na podpal, protože po poslední opravě převodovky v autorizáku bylo drážkování spojkové lamely, spojkové ložisko a jeho čep namazaný grafitovou vazelínou nebo podobným svinstvem. Jako perličku ještě dodám, že po tomto jsem šel zkontrolovat nedávno měněné podvozkové díly, u kterých je předepsaná výměna šroubů a vše je sešroubováno původními orezlými šrouby...

 

IMG_20190825_173947.jpg

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Ahoj, díky za zajímavé téma, veřím že je tu víc lidí (včetně mne), co z nějakých důvodů jezdí a plánují jezdit s tímto motorem haldy kilometrů. Určitě pokračuj v rozborce a přidávej prosím další zjištěné info. Já jezdím momentálne s CJZA Octavkou cca 5tkm měsíčně, olej Castrol 5W40; WV 502 00;,(rád bych dal jiný ale zatím se nehádám v autorizáku), měním po 15tkm. Občas když tomu opravdu naložím, třeba předjíždění kamionu v kopci na 2ku (70->100 km/h), tak mi to taky, pouze jednou, trochu cukne, zatím mám najeto jen 105tkm. Říkám si, jestli to může bejt počátek tvých problémů, nebo je to jen nějaká změna režimu v ŘJ.. je to celkem pravidelný jev, plnej ve 3-4t ot a pouze jedno škubnutí. Případně díky za postřeh.

Editováno: , autor: kitemirda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohužel tam liju olej, co tam dává autorizák, při kterém je auto koupené. To, že tam má přijít 5W30 neslyším prvně, pravda, že není nic jednodužšího než se podívat do dílenské příručky.

Každopádně tím trošku odbíháme od témtu v tomto vlákně..

@Pava - dávání LL oleje se zkrácenou výměnou je myslím taky docela mnohokrát protřepané téma, myslím že se to téže nedoporučuje, určitě o tom něco bude na foru při oleje.cz.

@lukyboy - taky dávám VIF, na felde 1.3Mpi dávám VIF už mnoho let, na octávkce jsem původně dával prémiové PHM, po přečtení pár článků ze světa motorů dávám ONO+VIF a věřím, že s tím nebude problém.

Jak ale říkám, není to úplně do tohodle tématu, kéž by reagoval zakladatel vlákna a dozvěděli jsme se snad díky němu časem, co za chyby předchází takovému selhání CJZA jako v jeho případě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dle mého manuálu vozu je předpis norem olejů následující:

 

Pro pevný servisní interval používat normu VW 502 00

Pro proměnlivý servisní interval používat normu VW 504 00

Nouzově lze použít ACEA A3, resp. ACEA B4 nebo API SN, resp. API SM - max. 0,5 litru do příští výměny.

 

Jinak těžko říct jestli to cukání pod plynem je předzvěst problémů. Můžu poreferovat, jak se chová "nový" motor, ale zatím to ještě nemám poskládané. Další fotky rozebraného motoru chystám do konce měsíce, plánuji úplnou rozborku.

 

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Najel jsem prvních 250 km s novým motorem a chová se úplně jinak, než jak si pamatuji z minulého motoru. Vypadá to, že nový motor je asi z předprodukční série, nebo sloužil jako testovací kus. Má regulérní označení všech komponent, ale měl např. jednodušší chladící okruh (chybějící větev a jiná hlava vodního čerpadla). Dále povrch bloku motoru je jiný, byl odlitý do jiné kokily než standardní produkce.  Zvenku vypadá jako nový, ale těžko říct, co má za sebou a jak dlouho vydrží. Je z roku 2013, takže jsem se snad vyhnul problémové sérii přestavovačů vačkové hřídele. Každopádně tento motor zatím ani jednou neškubl pod plynem, táhne velmi lineárně. Chybí mu tzv. turboefekt, se kterým jsem se potýkal u předchozího motoru, prostě jede jak atmosféra. Nevím, jestli to tak má být, ale mně to celkem vyhovuje. Jinak motor jsem pořizoval kompletně nastrojený, předělával jsem jen chladící okruh. Zatím jediným negativem je zvuk, má takový chraplák. Popravdě  ani nevím, jestli lze srovnávat sériové motory s tímto, protože opravdu nevím, co je zač a jestli nemá nějaké komponenty s jiným designem. 

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejsem si úplně jistej, ale pokud ten motor táhne konstatně od nízkých rozumných otáček, mohl by to bejt motor s řídicí jednotkou ještě z dob kdy byl namapovanej plnej moment hádám od 1400 ot/min. Poté přišla svolávací akce a přemapovávaly se plné momenty víš protože to sice jezdilo moc krásně ale na životnost klikovky či ojnic to asi nebylo rozumný řešení.  Nevím však jestli se tadle pohádka skutečné týká přesně této série TSI .. My máme doma 2 CJZA Oktávky a obě mají "chraplák" osobně ale ten zvuk pociťuju hlavně ve velké zátěži = v okamžicích bez větší momentové rezervy, to znamená na 4-6 rychlost okolo 2 tis ot a min a na 5 a 6 ku i při 2,5-3 tis ot v prudkém kopci.

2013 motory problém s špatně utaženejma šroubama něměly, to se domnívám že mám stejné info. Ten problém byl někde 2014.

Emisema projde... auta od Euro 4 když mají elektriku v originalním stavu, tak by měly hlásit závady když mají NOK emise samy..

Toď můj názor, necituju to z příruček..

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za názor, řídící jednotku jsem použil z původního motoru, jen jsem vymazal některé adaptace a přesto se chová jinak. Původně jsem myslel, že se takto bude chovat, než si řídící jednotka vytvoří nové adaptace, ale za těch 250 km se chování nezměnilo ani trochu a váhání pod plynem nebo nižší výkon nepozoruji. Začal jsem rovnou se stooktanovým benzínem, který budu tankovat i dále. Je načase podívat se na mrtvý motor, pokud někoho zajímá konkrétní část, dejte vědět, nafotím.

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mrtvý motor mě zajímá natolik, že pokud bydlíš do 100 km od mé denní trasy, rád bych se na něj podíval osobně, nebo s rozborkou i pomohl :-D

 

Můj názor s přemapováváním momentu, se mi s informací o použití jednotky z mrtvého motoru se mi teď zdá o něco nepravděpodobnější.. Že by omezení momentu mezi 1400 a 1800 ot proběhlo jen "adaptačníma" hodnotama.. těžko říct, navíc jak říkám, nevím jistě jestli to je příběh této série. Každopádně (ač se to zdá jako velice nerelevantní myšlenka) našeptávač řazení nahoru, ta blbost na maxidotu, radí přeřadit nahoru vždy, když otáčky na doporučovaný vyšší RS vyjdou práve na cca 1400 ot. proto usuzuju, že se to bývala myšlenka konstruktérů, před svolávací akcí a přemapováváním.

 

Upřímně 100 okt. benzín považuju za zbytečnost, do motoru, který je prostě spočítaný (kompresní poměr, plnící tlaky, mapa) na to aby běžel na 95 okt. Ale vážně ten názor nebudu nikomu vnucovat :-). Ač leda řekněme jako zvýšená prevence klepání, je to možná dobrý nápad.. Jako prevence klepání pro mě, je však podstatnější motor nepodtáčet (LSPI) a měnit často olej = snaha o redukci karbonových úsad.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatím prozradím, že jsem z Ústeckého kraje. Díky za nabídku s pomocí při rozborce, ale takové věci dělám rád sám. Celý motor rozložím na plachtu, aby to nebyla jen hromada dílů s těžko identifikovatelným původem. Zatím nebudu nic čistit, pro snazší zmapování karbonových úsad. Jestli budeš chtít, můžeš se potom zastavit. Jinak stooktanový benzín tankuji hlavně kvůli tomu, že auto už toho tolik nenajezdí a benzín bude v nádrži ležet déle.

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatím foto zničené svíčky ze třetího válce. Toto se stalo už s novými vstřikovači. Jen dodám, že jsem po jejich výměně udělal reset adaptací v řídící jednotce a pro jistotu také novou kalibraci škrtící klapky. Pravděpodobně se tedy nestalo, že by řídící jednotka špatně dávkovala palivo na základě dat ze starých vstřikovačů a tím došlo k víceméně neřízené detonaci a tím poškození svíčky. Výměnu vstřikovačů doporučil autorizovaný servis na základě výpisu chyb z diagnostiky, což se ale ukázalo jako zbytečná práce. Svíčka je černá, protože zatím z neznámého důvodu se třetí válec začal plnit olejem, jak jsem již psal výše, tak inspekční kamerou byla vidět hladina oleje na povrchu pístu.

IMG_20190917_215515.jpg

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Špatný olej... Lidi tohle je ukázkový případ používání oleje bez specifikace. Řeším to na Mazdách, Hondách, VW... Každý motor má předepsaný olej, v tomto případě VW 504.00/507.00. Složení přísad je kritické u GDi motorů, protože se musí předcházet usazování přepáleného oleje na stěnách sání, válce a pístu. Bohužel tento motor byl zanešen karbonem tak mocně, že jakákoliv oprava nepřicházela v úvahu (viz zmínka o oleji ve válci). Tohle je známo a vypadá to na kombinaci poškození vlivem LSPI (detonace upálila svíčku a buď detonace, nebo kusy svíčky zničily píst) a nesprávného oleje (zapečené kroužky a možná i vydřený válec díky karbonu, případně silné zanešení spalovací komory karbonem a následným zahořením). Co se osvědčilo, nepodtáčet motor (u manuálu to dělá každý!!!) a dávat kvalitní a hlavně správný olej! Žádnou břečku co nesplní ani jeden požadavek! Pokud výrobce udá specifika, tak je kurva dodržujte. A když ne, tak pak nebrečte že se ty auta vyserou. Pokud se nezdá visko třída, tak holt budu vozit litrovku na dolytí. Ale furt je levnější litrovka, než 6x nalejt hustější olej co neplní požadavky motoru a očekávat, že se nic nestane.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jandysss: Přesně, mluvíš mi z duše. Od novotí používám to, co doporučuje a používá škoda auto jako originální olej což je Castrol LL III 5W-30 VW504.00/507.00. Bylo mi to i takto vysvětleno, že je motor přizpůsobený na určitou normu a typ oleje. Samozřejmě jak píšeš, nepodtáčet, častější výměna oleje a používání kvalitních paliv s aditivy. Za těchto podmínek ten motor musí fungovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do auta jsem dával jen Liqui Moly Synthoil High Tech 5W-40 specifikace: ACEA A3/B4, API SM/CF, BMW LL-98, MB-Approval 229.3, Porsche A40, VW 502 00/ 505 00(dz) a měnil nejpozději v 15 000 km. Benzín jen stooktanová Verva. Vše v souladu se specifikací škodovky. Kdyby náhodou někdo narážel na nevhodný benzín, tak mám na víčku nádrže uvedeno min. 95 oktanů. A co se otáček týká, motor nikdy nejezdil pod 2000 ot./min. I vzhledem k tomu, že přes 50% tras byly dálnice a choval jsem se k tomu jako k atmosféře, tak si myslím spíš opak a to, že jsem motor přetěžoval.

Editováno: , autor: mandido
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...