Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Vloženo

Když myslíš,

nebudu sem dávat odkazy kde je uvedené jaké je vhodné trvalé plovoucí napětí u konkrétních typů aku - to si může najít každý sám když si bude chtít rozšířit obzory, ale AGM a gelovky to napětí mají nižší než klasické zalité. Sice díky své konstrukci snesou krátkodobé přebíjení, ale trvalá hodnota napětí je nižší než mají obyčejné aku.

 

Mám např. zkušenosti ze servisování velkých traktorů zn. Fendt, Ford, Fastrac dokud měly alternátory které dávaly pevných 14,4 V a ty traktory běžně byly v provozu 10 - 12 hodin denně, tak životnost akumulátorů dosahovala s bídou 2 roky. Jakmile se u novější strojů zavedla regulace napětí v závislosti na teplotě, tak najednou byla životnost víc než dvojnásobná. Z toho plyne, že trvalých 14,4 V dlouhodobě nesnese ani klasická baterie. Proto třeba fabia II při venkovních 30°C má dobíjecí napětí 13,8 V.

Vloženo

OK , tomu rozumím a nepsal jsem o gelových akumulátorech . Stále platí že inteligentní nabíjení škodí akumulátoru. Na tom se asi shodneme. Mě jen uniká smysl řídit nabíjení venkovní teplotou . Akku je pod kapotou u motoru a po poměrně krátké době je tam teplota naprosto jiná než venku a hlavně o dost vyšší a docela stabilní. Pokud jsem si všiml současných traktorů , tak to bude hodně podobné - samozřejmě předpokládám , že má AKKU někde vpředu pod kapotou motoru .  :-)

Vloženo

Gelové a AGM baterie mají podobný vlastnosti. U těch traktorů jsou akumulátory umístěné tak, aby  se teplo z motoru na ně nedostalo.

Přesto trvalých (cca 10 - 12 hodin denně) 14,4 V je po necelých dvou letech odrovnalo. A nebyla to náhoda např. horších kusů, dělo se to s železnou pravidelností. Prostě jednoho dne motor nenastartoval i když den před tím byl v provozu 10 hodin. Tak se to dalo na nabíječku, po hodině to šlo nastartovat, ale druhý den to samé. Takže nový aku a 2 roky klid. Proto má smysl regulovat dobíjecí napětí v závislosti na teplotě a novější auta bez ID to respektují a respektují to i nový auta s ID u kterých je odpojen konektor u mínus pólu. 

 

Jezdím samozřejmě s odpojeným konektorem a vliv na praktickou spotřebu je zcela minimální až žádný. Účelem tohoto zařízení je jen snížení zátěže motoru při homologačním testu, ke kterému se samozřejmě dostaví s plně nabitým aku a než se jeho kapacita sníží na těch 70%, tak je možná test u konce a altík při tahu motoru patrně nemusel dodat do sítě žádný proud. A že to akumulátor ničí? No a co? Záruku většinou přežijí a alespoň se trh s nimi trochu rozhýbe, přece tam lidi nebudou mít origo baterku 8 let.

Vloženo

To,že  je ID kvůli emisí CO to vím ale pořád  z tvého  vysvětlení  není jasné  proč  řídit  nabíjení okolní teplotou,  když chráníme akú proti teplu od motoru a zároveň je i izolován od teploty venku.

Vloženo

Tak od teploty venku akumulátor moc izolovat nejde. Pokud venku bude 30°C ve stínu, tak aku tu teplotu bude mít taky. A platí nějaká úměra, že čím vyšší teplota aku, tím nižší hodnota plovoucího dobíjecího napětí, jinak bude docházet k přebíjení akumulátoru a tím ke zkrácení jeho životnosti. Co konkrétně z toho není jasné?

Vloženo

Jasné to je , ale zamysli se nad tím , že se řeší jen následky všech těch eko honby za emisemi CO . Hranice plynování u klasiky je 14,4 V u gelu a AGM je jinde 13,8  - OK . Pokud budu takto Aku provozovat tak má optimální podmínky a bude nabitá tak jak má být a životnost bude daná jen kvalitou výroby. Bez ohledu na teploty - hodně zjednodušeno :-) .

Okolo olověných akumulátorů se pohybuji 40 roků a vždy bylo řečeno , že vysoká teplota způsobuje odpar vody z elektrolytu změní se tím hustota a tím se ničí - narušení chemických procesů . U moderních aku vyřešeno konstrukcí - odpar vody naprosto minimální . Pokud nebudu mít aku nabitý na maximální možnou kapacitu - netvrdím 100% ale něco mezi 90 a 100% tak mi v zimě při velkých mrazech nehrozí ztráta startovacích schopností - je o tom jistě někde na netu tabulka jak se procentem nabití klesá schopnost  dodat velké proudy. Je to všecho jen a jen o chemii a hustotě elektrolytu . Já vůbec nezpochybňuji tu teplotní regulaci , ale jen se zamýšlím nad tím jestli to není už moc . Do letošního ledna jsem měl RAPIDA 1.2 TSI 77kW  MR2015 bez start-stop a s klasickým nabíjením 14,4V a za 5 roků nebyl sebemenší problém s akumulátorem.  A pevně věřím , že nový majitel s ním nebude mít také žádný problém . Pak jsem přešel na KAMIQ a tak se jako elektrikář zajímám a děsí mě problém životnosti akumulátoru 2-3 roky , který jsem řešil před cca 40 roky na Škodě 100. Přesně jak píšeš - záruku přežije a pak je to na zákazníkovi .   Jinak dík za docela dobrou diskusi . 

Vloženo

Věř tomu, že i u toho tvého bývalého Rapida bez ID určitá regulace dobíjecího napětí podle teploty probíhá podobně jako u těch straších fábiích jak jsem psal výše.

 

Já si toho všiml náhodou - vždy před dovolenou auto kontroluju a tak mj. měřím kolik dobíjí. Bylo horko a dobíjelo to 13,8 V. Říkám si, to je nějak málo, ale když jsem to změřil ráno když bylo chladno, tak klasika 14,3 V. Tak jsem se o to začal zajímat. Něco podobnýho měl třeba i ford počínaje fokusem a tam taky byla životnost aku nadprůměrná. Bylo to prostě ještě doba kdy technické možnosti palubní elektroniky se využily k tomu, aby akumulátor měl co nejlepší životnost. U fabie jsem měnil origo baterku preventivně po 9 letech.

  • o 3 týdny později...
Vloženo

Dosť podstate môžete pomôcť tomu aby sa batéria častejšie aspoň trochu nabíjala pri jazde tým že často brzdíte motorom. Vtedy ide snáď za každých podmienok energia z alternátora do batérie - využíva sa rekuperácia, ešte sa mi nestalo žeby som tam vtedy nemal 14,8V v sieti.

  • o 3 týdny později...
Vloženo

Ahoj zeptám se, onen konektor jako je zakreslený někde v úvodu tohoto vlákna se vypína pouze tak, že se povytáhne (tuším že modrá) "západka" ? tj celý konektor nejde rozpojit na dvě části, ale jen se takto "vypne" ?

Vloženo

Celý konektor se dá rozpojit na dvě části a tak se to taky dělá. Myslím si, že jen povytažení, by mohlo zapřičinit, že se to samovolně, třeba i otřesy může zase spojit.

Vloženo
před 20 minutami, DušanV napsal:

Celý konektor se dá rozpojit na dvě části a tak se to taky dělá. Myslím si, že jen povytažení, by mohlo zapřičinit, že se to samovolně, třeba i otřesy může zase spojit.

Nespoji treba ho zatlačiť aby tam bol kontakt

  • o 5 měsíců později...
Vloženo (editace)

Proč by si chtěl měnit baterii s lepší technologí AGM za horší EFB+ ? Výměna bez přeprogramování typu baterie v autě není možná.

Editováno: , autor: Caster

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...