Jarda-k Vloženo 12. Březen 2020 Sdílet Vloženo 12. Březen 2020 Když myslíš, nebudu sem dávat odkazy kde je uvedené jaké je vhodné trvalé plovoucí napětí u konkrétních typů aku - to si může najít každý sám když si bude chtít rozšířit obzory, ale AGM a gelovky to napětí mají nižší než klasické zalité. Sice díky své konstrukci snesou krátkodobé přebíjení, ale trvalá hodnota napětí je nižší než mají obyčejné aku. Mám např. zkušenosti ze servisování velkých traktorů zn. Fendt, Ford, Fastrac dokud měly alternátory které dávaly pevných 14,4 V a ty traktory běžně byly v provozu 10 - 12 hodin denně, tak životnost akumulátorů dosahovala s bídou 2 roky. Jakmile se u novější strojů zavedla regulace napětí v závislosti na teplotě, tak najednou byla životnost víc než dvojnásobná. Z toho plyne, že trvalých 14,4 V dlouhodobě nesnese ani klasická baterie. Proto třeba fabia II při venkovních 30°C má dobíjecí napětí 13,8 V. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vlad1130 Vloženo 13. Březen 2020 Sdílet Vloženo 13. Březen 2020 OK , tomu rozumím a nepsal jsem o gelových akumulátorech . Stále platí že inteligentní nabíjení škodí akumulátoru. Na tom se asi shodneme. Mě jen uniká smysl řídit nabíjení venkovní teplotou . Akku je pod kapotou u motoru a po poměrně krátké době je tam teplota naprosto jiná než venku a hlavně o dost vyšší a docela stabilní. Pokud jsem si všiml současných traktorů , tak to bude hodně podobné - samozřejmě předpokládám , že má AKKU někde vpředu pod kapotou motoru . :-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jarda-k Vloženo 13. Březen 2020 Sdílet Vloženo 13. Březen 2020 Gelové a AGM baterie mají podobný vlastnosti. U těch traktorů jsou akumulátory umístěné tak, aby se teplo z motoru na ně nedostalo. Přesto trvalých (cca 10 - 12 hodin denně) 14,4 V je po necelých dvou letech odrovnalo. A nebyla to náhoda např. horších kusů, dělo se to s železnou pravidelností. Prostě jednoho dne motor nenastartoval i když den před tím byl v provozu 10 hodin. Tak se to dalo na nabíječku, po hodině to šlo nastartovat, ale druhý den to samé. Takže nový aku a 2 roky klid. Proto má smysl regulovat dobíjecí napětí v závislosti na teplotě a novější auta bez ID to respektují a respektují to i nový auta s ID u kterých je odpojen konektor u mínus pólu. Jezdím samozřejmě s odpojeným konektorem a vliv na praktickou spotřebu je zcela minimální až žádný. Účelem tohoto zařízení je jen snížení zátěže motoru při homologačním testu, ke kterému se samozřejmě dostaví s plně nabitým aku a než se jeho kapacita sníží na těch 70%, tak je možná test u konce a altík při tahu motoru patrně nemusel dodat do sítě žádný proud. A že to akumulátor ničí? No a co? Záruku většinou přežijí a alespoň se trh s nimi trochu rozhýbe, přece tam lidi nebudou mít origo baterku 8 let. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vlad1130 Vloženo 13. Březen 2020 Sdílet Vloženo 13. Březen 2020 To,že je ID kvůli emisí CO to vím ale pořád z tvého vysvětlení není jasné proč řídit nabíjení okolní teplotou, když chráníme akú proti teplu od motoru a zároveň je i izolován od teploty venku. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jarda-k Vloženo 13. Březen 2020 Sdílet Vloženo 13. Březen 2020 Tak od teploty venku akumulátor moc izolovat nejde. Pokud venku bude 30°C ve stínu, tak aku tu teplotu bude mít taky. A platí nějaká úměra, že čím vyšší teplota aku, tím nižší hodnota plovoucího dobíjecího napětí, jinak bude docházet k přebíjení akumulátoru a tím ke zkrácení jeho životnosti. Co konkrétně z toho není jasné? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
vlad1130 Vloženo 14. Březen 2020 Sdílet Vloženo 14. Březen 2020 Jasné to je , ale zamysli se nad tím , že se řeší jen následky všech těch eko honby za emisemi CO . Hranice plynování u klasiky je 14,4 V u gelu a AGM je jinde 13,8 - OK . Pokud budu takto Aku provozovat tak má optimální podmínky a bude nabitá tak jak má být a životnost bude daná jen kvalitou výroby. Bez ohledu na teploty - hodně zjednodušeno :-) . Okolo olověných akumulátorů se pohybuji 40 roků a vždy bylo řečeno , že vysoká teplota způsobuje odpar vody z elektrolytu změní se tím hustota a tím se ničí - narušení chemických procesů . U moderních aku vyřešeno konstrukcí - odpar vody naprosto minimální . Pokud nebudu mít aku nabitý na maximální možnou kapacitu - netvrdím 100% ale něco mezi 90 a 100% tak mi v zimě při velkých mrazech nehrozí ztráta startovacích schopností - je o tom jistě někde na netu tabulka jak se procentem nabití klesá schopnost dodat velké proudy. Je to všecho jen a jen o chemii a hustotě elektrolytu . Já vůbec nezpochybňuji tu teplotní regulaci , ale jen se zamýšlím nad tím jestli to není už moc . Do letošního ledna jsem měl RAPIDA 1.2 TSI 77kW MR2015 bez start-stop a s klasickým nabíjením 14,4V a za 5 roků nebyl sebemenší problém s akumulátorem. A pevně věřím , že nový majitel s ním nebude mít také žádný problém . Pak jsem přešel na KAMIQ a tak se jako elektrikář zajímám a děsí mě problém životnosti akumulátoru 2-3 roky , který jsem řešil před cca 40 roky na Škodě 100. Přesně jak píšeš - záruku přežije a pak je to na zákazníkovi . Jinak dík za docela dobrou diskusi . Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jarda-k Vloženo 14. Březen 2020 Sdílet Vloženo 14. Březen 2020 Věř tomu, že i u toho tvého bývalého Rapida bez ID určitá regulace dobíjecího napětí podle teploty probíhá podobně jako u těch straších fábiích jak jsem psal výše. Já si toho všiml náhodou - vždy před dovolenou auto kontroluju a tak mj. měřím kolik dobíjí. Bylo horko a dobíjelo to 13,8 V. Říkám si, to je nějak málo, ale když jsem to změřil ráno když bylo chladno, tak klasika 14,3 V. Tak jsem se o to začal zajímat. Něco podobnýho měl třeba i ford počínaje fokusem a tam taky byla životnost aku nadprůměrná. Bylo to prostě ještě doba kdy technické možnosti palubní elektroniky se využily k tomu, aby akumulátor měl co nejlepší životnost. U fabie jsem měnil origo baterku preventivně po 9 letech. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dedek71 Vloženo 4. Duben 2020 Sdílet Vloženo 4. Duben 2020 Ahoj článek o akumulatorech https://www.auto.cz/nesmysl-jmenem-stop-start-vedeli-jste-ze-nici-autobaterie-113291 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
TTRapid Vloženo 4. Duben 2020 Sdílet Vloženo 4. Duben 2020 Dosť podstate môžete pomôcť tomu aby sa batéria častejšie aspoň trochu nabíjala pri jazde tým že často brzdíte motorom. Vtedy ide snáď za každých podmienok energia z alternátora do batérie - využíva sa rekuperácia, ešte sa mi nestalo žeby som tam vtedy nemal 14,8V v sieti. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr2212 Vloženo 26. Duben 2020 Sdílet Vloženo 26. Duben 2020 Ahoj zeptám se, onen konektor jako je zakreslený někde v úvodu tohoto vlákna se vypína pouze tak, že se povytáhne (tuším že modrá) "západka" ? tj celý konektor nejde rozpojit na dvě části, ale jen se takto "vypne" ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 26. Duben 2020 Sdílet Vloženo 26. Duben 2020 Celý konektor se dá rozpojit na dvě části a tak se to taky dělá. Myslím si, že jen povytažení, by mohlo zapřičinit, že se to samovolně, třeba i otřesy může zase spojit. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petr2212 Vloženo 26. Duben 2020 Sdílet Vloženo 26. Duben 2020 Díky za upřesnění , nechtěl jsem to zkoušet nějak silou, tak že jsem to zatím moc nestudoval- podívám se na to děkuji Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jaro92 Vloženo 26. Duben 2020 Sdílet Vloženo 26. Duben 2020 před 20 minutami, DušanV napsal: Celý konektor se dá rozpojit na dvě části a tak se to taky dělá. Myslím si, že jen povytažení, by mohlo zapřičinit, že se to samovolně, třeba i otřesy může zase spojit. Nespoji treba ho zatlačiť aby tam bol kontakt Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dudusk Vloženo 29. Září 2020 Sdílet Vloženo 29. Září 2020 Zdravím, mám kodiaq a je tam baterie AGM. Mám možnost výměny novější baterie EFB+ mužů to vyměnit? Dík za radu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Caster Vloženo 29. Září 2020 Sdílet Vloženo 29. Září 2020 (editace) Proč by si chtěl měnit baterii s lepší technologí AGM za horší EFB+ ? Výměna bez přeprogramování typu baterie v autě není možná. Editováno: 29. Září 2020, autor: Caster Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dudusk Vloženo 29. Září 2020 Sdílet Vloženo 29. Září 2020 (editace) EFB+ je nová, AGM má tři roky. Výměna by byla zdarma. Dík za info, měnit teda nebudu. Editováno: 29. Září 2020, autor: dudusk Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.