Přejít na obsah

Autobaterie EFB - napětí a údržba


Deawon

Doporučené příspěvky

Mám Rapida z 10/2019 MR2019. Nyní najeto cca 19tisíc km. Je to moje první auto s Start/Stop, Inteligentním dobíjením a EFB autobaterií.

Autobaterii mám - Varta EFB 59Ah 320A DIN 640A EN viz. foto.

 

Moje dojmi po dvou letech jsou takové, že všechny tyto tři technologie jsou naprosto k ničemu a existují pouze jako podlézání EKOfanatismu EU.

 

SS ručně vypínám a hodlám si ho nechat natvrdo vypnout pomocí VCDS.

 

Přečetl jsem několik článků a diskusí o tom co inteligentní dobíjení (dále ID) dělá a dospěl jsem k názoru, že to extrémně namáhá baterii (i když kvůli tomu mám EFB, která by to měla vydržet) a také ji dobíjí na max. 70%. Takže jsem odpojil konektor ID od baterie, kdy SS hlásí "Závada SS" (po vypnutí SS tlačítkem tato hláška zmizí), ale baterie se neustále dobíjí správným napětím 14,4V (nezáleží zda jedete bez plynu, jaká je teplota atd.).

 

Nicméně i když mi tedy auto nabíjí, tak jak má, tak vzhledem k mému malému nájezdu se baterie nikdy doplna nanabije. Zakoupil jem si tedy "lepší" autonabíječku CTEK (https://www.alza.cz/auto/ctek-mxs-5-0-new-d4525406.htm) , kdy beterii občas dobiji ručně doplna. V zimě klidně 1x týdně.

 

Čekal jsem, že nabití touto nabíječkou bude baterie držet určité napětí, ale překvapila mě nízká hodnota po pár dnech od nabití. Po několika dnech je napětí baterie 12,2-12,3V. Jsem IT a tak mám určité vzdělání co se týká elektřiny. Mám dva multimetry a oba se měřením shodují. Klasická olověná autobaterie má jako nová cca 12,8V a po nabití drží cca 12,6V. Logicky sjem tedy došel k názoru, že ta moje je ve špatné stavu (pravděpodobně začala sulfatace). Auto jsem kupoval jako skladovku a tak auto půl roku někde stálo.

 

 

Volal jsem do servisu ŠA a domluvil si diagnostiku, kterou buď zaplatím, nebo mi uznají záruku a baterii vymění. Věděl jsem, že reklamace baterie je nepravděpodobná, ale nikdo v servisu mi nevysvětlil jaké napětí má baterie vlastně správně mít.

 

Dle Varty by to mělo být takto:

https://www.varta-automotive.cz/cs-cz/podpora-pro-baterie-varta/nabijeni/jak-nabijet-autobaterii

tedy 12,2-12,3V  by mělo být cca 40% kapacity baterie a měla by se ihned dobít a to jenom pár dní od plného dobití.

 

Ve ŠA baterku změřili > nabili > změřili po nabití a pak znovu změřili duhý den. Výsledek je, že napětí je nezajímá (12,55V spadlo při vyzvědávání auta 22.12. kolem 14h na 12,37V). Zajímá je výsledek testeru VAS6161, který prostě "vyplivne" slovní hodnocení "V pořádku" a to je to jediné co je zajímá. Tester prý zkouká, jaký je startovací proud. Baterie udává na štítku 320A DIN a změřeno bylo mnohem více i při "vybitém" stavu. Reklamace tedy neuznána. Dle technika si doma "kvalitu" baterie nezměřím, protože se prý podle napětí nemůžu řídit.

 

Zajímavé bylo, že i toho technika to zajímalo a tak jsme spolu obešli několik jejich vozů a třeba u vystavené Fabie jsme naměřili napětí myslím 11,7V. Podle mě je tedy tato baterie dlouhodobě v podvybitém stavu, sulfátuje a až si ji někdo koupí, tak mu ji pouze nabijí a za rok mu v zimě klekne.

 

Výsledek ve ŠA tedy je, že mám do 10/2024 záruku mobility což mimo jiné znamená, že když ráno nenastartuju, tak mi pošlou odtahovku a půjčí náhradní auto a pak se teprve bude řešit baterka. Vzhledem k tomu, že ji nyní pravidelně nabíjím ručně, tak se to snad nestane. Možná jsem hnidopich, ale chci mít své auto v naprostém pořádku a chci na něj mít spoleh. Těm co si koupíte nové auto hned z výroby, tak doporučuji hned odpojit konektor ID a při malém nájezdu hlídat napětí baterie a ručně ji dobíjet.

 

Třeba to někomu pomůže :)

 

baterie diagnostika.JPG

varta.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám na Fabii III combi (vyrobena11/2018)  s bateriíí EFB, taktéž od začátku odpojen S/S systém a i to tzv. inteligentní dobíjení a to taky pomocí odpojení konektoru na  mínus pólu. Baterie zatím těch 3 a 1/2 roku drží, ale taky nemá nikdy těch požadovaných cca 12.7-12.8 V  (snad jen chvíli po nabití nabíječkou), ale naměřím vždy tak cca 12.4-12.55 V. Podle mne, dnešní nové baterie EFB a AGM jsou stavěny tak, aby pravděpodobně nebyl pro ně problém i při tom napětí 12.3-12.4 V, i když výrobci baterií většinově uvádějí jako hraniční hodnotu pro dobití hranici 12.5 V ( např. Banner). Na druhou stranu výrobce aut Toyota přímo ve svých návodech k obsluze aut uvádí jako hraniční hodnotu pro nabití 12.3 V.  Mezi známými co mají novější vozy jsem si osobně a namátkově měřil jejich baterie  ( u vozů co nebyly bezprostředně po jízdě, nebo po nabíjení nabíječkou) se systémem S/S a to ať už s odpojeným inteligentním nabíjením, nebo i neodpojeným. Zajímavé bylo to, že nějaké podstatné rozdíly jsem nenaměřil, tj. pohybovaly se od cca 12.35 do 12.55 V.  U vozu mojí ženy ( má nové Toyota Aygo) bez továrního systému S/S a s klasickou zaplavenou baterií,  jsem za všech okolností naměřil vždy rozsah 12,7-12,8V.  Takovéhle vyšší hodnoty napětí jsem namátkově naměřil i u starších vozů svých známých, co mají ještě vozy bez továrního S/S systému a neměli až tak starší baterie, ale již měněné  a tzv. klasicky zaplavené.  U všech těchto vozů jsem předtím ještě měřil nabíjecí napětí z alternátoru při cca 2000 ot/min a vždy mě vycházelo cca 14.4-14.7 V, takže v pořádku.

Když tak nad tím v globálu přemýšlím, tak mě to vychází, že dnešní nové EFB i AGM baterie jsou stavěné tak, že i přes ten odpojený systém S/S a odpojené inteligentní dobíjení a i přes správné dobíjecí napětí z alternátoru,  již dlouhodobě nedrží  to dříve "správné" napětí a asi jim to až tak nevadí, nebo to spíše nevadí to těm výrobcům baterií. 

Možná má někdo výsledky sledování stavu baterií odlišné, ale já se tomu tak trochu věnuji v širší rodině a u vícero aut  již delší dobu a osobně si myslím, že ty současné potíže u některých baterií nejsou dány jen systémem S/S a inteligentním dobíjením, ale  i tím, že někteří výrobci baterií u novějších technologií  EFB a AGM je začali tak trochu šidit v kvalitě..... 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsem na tom stejně jako oba předchozí. Mám Rapida 2019 aktuálně 33200km. Teď moc nejezdím tak je auto na nabíječce z Lídlu a vidím, že je jedno čím se dokrmuje, protože druhý den je stejně mimo "správné" hodnoty jako u obou nahoře. SS mám od novoty vypnutý a káblík zapojený. Snažím se marně jezdit tak abych využíval rekuperaci, kterou teď jen potlačuji příjemným výhřevem sedadel.

Kam ten svět spěje... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud má někdo z fóra zájem, tak zde níže je odkaz na webový  kanál prodejce BaterieČepek, který dlouhodobě sleduji  (má i youtube kanál) a i z něho se dá částečně predikovat, jak výrobci baterií a i ti  tzv.  renomovaní, tu kvalitu výroby začínají dosti flákat. Jednak se baterie o stejné kapacitě dosti liší v jejich hmotnosti, čímž samozřejmě je i odlišná kvalita a taky z jeho videí  se dozvídáme, že i nemalý počet  nových baterií přímo z výroby jim musí vracet, neboť jako jeden z mála prodejců všechny dodané  baterie proměřuje, kapacitně testuje a  popř. dobíjí ještě před následným prodejem koncovým zákazníkům.

Osobně tento prodejce má dosti odvahy, neboť ti výrobci na něj a na jeho mnohdy kritická videa dosti tlačí a i vyhrožují dokonce soudem a při tom je jen testuje, zkouší a zveřejňuje, nic víc, nic míň.   Takže nejenom výrobci aut se snaží ušetřit za každou cenu, ale i ty baterie od jejich výrobců  asi opravdu nejsou tak kvalitní, jako v minulosti, viz třeba dříve VARTA. 

 

https://www.bateriecepek.cz/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě k naměřeným hodnotám mé baterie: Před cca. 2 měsíci (tj. krátce po koupi) jsem ji "pro jistotu" nabil CTEKem. Pak následovalo hodně většinou krátkých tras (do 50 km, cca. 5x tak 200 km). Včera ujeto na jeden zátah 250 km a dnes, po 12ti hodinovém stání má tato baterie 12,60 V. Baterie je v provozu od 1. listopadu 2021.

Editováno: , autor: cosmicboy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@cosmicboyTak to by mohlo být. Pravděpodobně při tom  nájezdu 250 km na jeden zátah asi nebyl systém S/S nějak hodně v činnosti (pokud ho máš zapnutý) a taky nová baterie, tak by to mělo těch 12.6V být OK.  Já shodou okolností včera měřil klasickou VRLA baterii u manželčina Ayga  (stáří auta cca 1/2 roku, baterie nikdy nedobíjena vnějším zdrojem) a naměřil jsem 12.85V a to bylo cca 48 hodin po poslední asi 10km jízdě.  To auto nemá žádný systém S/S, žádný  centrál, alarm, ani žádnou obyčejnou neustále blikající červenou kontrolku, jen obyčejný imobilizér, prostě skoro nic, co by trvale odebíralo proud při stání auta a tak předpokládám, že tam ta baterie vydrží hóóódně dlouho. Navíc, i když je tzv. bezúdržbová, tak se dá bez následků sundat horní víko a doplnit elektrolyt a to je dobře.  To auto si budu hlídat a opečovávat, mám ho dosti prolezlé a nastudované, je jednoduché jak facka, bude to na údržbu takový modernější, městský  Škoda Favorit. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Karel z HK A proč bych nemohl Aygo srovnávat s Favoritem? Dle jednoduchosti konstrukce Ayga (snad vyjma ventilu EGR,  ale i ten je lehce čistitelný, popř. vyměnitelný a relativně levný), nepředpokládám, že by údržba a provoz oproti Favoritu, byl podstatně náročnější a dražší. Navíc to má pozinkovanou kastli, na rozdíl od toho Favoritu. Kdysi jsem i ten Favorit tak nějak podomácku servisoval kamarádovi.  Přeji Ti dalších 30-let pohodového provozu s ním. :-)

Ale jsme trochu mimo OT, takže končím....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co se mé EFB Exide týče, tak je v S2 před FL, takže auto, které ještě SS nemá. Nicméně je ve vyšší výbavě (vč. Webasta) - proto jsem na rady odborníků koupil EFB namísto obyčejné baterky. A k životnosti - v předchozí F2 jsme měli Vartu Silver 52 Ah (nižší kapacitu Silver řada nemá) a vydržela krásných 8 let, údržba minimální, pak náhlá smrt. Prodejci mě ale varovali, že to je spíš zázrak a dnešní Varta určitě 8 let nedá... Proto také první pokus s výrobcem Exide.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V Rapidu 2019 mám Exide EFB 59 Ah z výroby. Do O1 jsem dal klasiku Exide před 2 lety na doporučení prodejce taky. U motorek 2 Varty ze 3 zkolabovaly po 2 letech a nejstarší a nejslabší Exide se drží pořád. S Vartou jsem skončil už v době Felicií.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...
  • o 1 měsíc později...

Dnes ráno jsem zapojil do OBD zásuvky koupený škoda dataplug. Baterka byla pred dvěma dny dobitá a aplikace Connect lite mi psala stav baterie 11,8 V 😠 😁.Tak jsem auto znova napojil na nabíječku a po nabití psala ta App 12,1V. Takže je asi baterka po 3 zimách nejspíše v kopru. No, nechám příští týden udělat její test a uvidíme.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Včera proveden test baterie (Porsche ČB, do konce dubna dělají zdarma, viz jejich web). Výsledek je baterie v pořádku, potřeba dobít. Napětí 12,43V, takže ta app connect lite píše kraviny. Baterie původní z 08/2018, navíc 3 roky týráná vestavěnou firemní GPS, co brala i nějaký ten klidový proud. Cca jednou měsíčně vždy dobita externí nabíječkou. Konektor na baterii nikdy odpojovaný nebyl a ani o tom neuvažuji. Ferda25 mi dokázal kódováním alespoň potlačit to inteligentní nabíjení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak. Zjistil jsem, že to píše úplný blbosti. Například před včerejší jízdou to psalo 11,8V, po krátké cestě na test baterie, mi to při odstavení před servisem psalo nesmyslných 14,7V. Budu to ještě sledovat, ale po prvotních dojmech si myslím, že spoleh na to spíš nebude.

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 25. 3. 2022 na 20:27, ben06 napsal:

Po týdnu jsem auto dnes projel 200km, před jízdou 12,0 V. Káblík byl raději znova zapojen před odtahem do AS při poruše před 2 týdny a asi ho tak nerad už nechám. Nepozoroval jsem nějaký přínos a asi je to taky po 3 letech už marný.

 Tak po cca 3 letech jsem ten odpojený káblík od mínus pólu baterie taky připojil zpět. Důvod byl ten, že baterie ač dobíjena před cca 3 týdny CTEK nabíječkou, tak vykazovala při měření voltmetrem cca 12.4 V, což tedy při stálém odpojení od tzv. inteligentního dobíjení není stejně mnoho. Předpokládám, že i tato má baterie (vyrobena 10/2018) začíná pomalu odcházet, tak jsem ji ten káblík zase připojil a pořídil si navíc do 12V zásuvky voltmetr s USB nabíječkou, na on-line sledování hodnoty dobíjení baterie za jízdy. Zajímavý poznatek je ten, že mi to během jízdy dobíjí skoro neustále v rozmezí 13.3 -15V (beru, že úplně přesné to měření asi není), tedy nejen při brzdění motorem, ale i při volnoběhu, při normální jízdě, vypadá to trochu jinak, než se tvrdí o inteligentním dobíjení se systémem S/S, že to prý  hlavně dobíjí při jízdě ze svahu apod.. Baterie si při stání v garáži drží tu hodnotu 12.35-12.45V jakou měla i předtím s odpojeným káblíkem.

Uvidíme jak dlouho ještě baterie vydrží, ale jsem rozhodnut napříště koupit baterii EFB, ale s tzv. lepším renomé,  typu EXIDE, BANNER, BRIT. Těch pár stovek navíc, za to obětuji. Pořád více jsem přesvědčen, že ty dnešní baterie, které jsou dodávány do nových vozů v automobilce jsou čím dále, tím více, dosti rozdílné kvality, prostě kus od kusu a odpojení tzv. inteligentního dobíjení na to má asi menší vliv, než jsem se domnívali. 

 

https://www.alza.cz/baseus-digital-display-dual-usb-4-8a-car-charger-24w-grey-d5724962.htm

BASE090.jpg

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Také až se jednou tovární Varta EFB odporoučí, tak nechám vyměnit za Exide přímo v Porschi ČB spolu s nakódováním, ať je vše v pořádku. Standardně tam mění tovární baterie právě za Exide a mají pozitivní zkušenosti s jejich výdrží. Sami doma máme Exide už ve dvou autech (Fabia r.v. 2000 a Octavia r.v. 2010) a obě drží už přes 5 let a prošly teď tím battery testem ve vyhovujícm stavu, takže něco před sebou ještě mají.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Deawon Už jsem slyšel, že baterie tzv. na záruku nejsou v AS ochotni moc měnit. Berou to prý jako běžné opotřebení, zvláště potom, co proměří nabíjecí okruh a nezjistí nějakou závadu. 

Předpokládám, tedy podle tvé záruky, že máš auto od 10/2019, tedy déle jak 2 roky, no a osobně moc tomu nevěřím, že budou  ochotni takhle starou baterii v záruce ti vyměnit. Pokud se přeci jenom o to budeš v budoucnu pokoušet, tak napiš jak to dopadlo, sám jsem na to zvědav.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...