Mikeš Vojta Vloženo 27. Duben 2014 Sdílet Vloženo 27. Duben 2014 Mikl, neber to nějak špatně, souhlasím s tím že nemazat je v pořádku, konec konců psal jsem (možná to nebylo v té první verzi?), proč si myslím, že výrobce nedoporučuje. mazání a že to může být nebezpečné. To co jsem napsal jako "Praxe" je to s čím jsem se setkal v servise u šroubů, které vrzaly. To jsem tam taky mohl napsat hned, že? K jakému otlačení dojde se s Tebou určitě nebudu hádat jiná situace je u plechových ráfku, které jsou lisované, jinak je to u ráfků z hliníkové slitiny, navíc by bylo třeba spočítat tlak pod šrouby, pevnost materiálů, což je zcela zbytečné protože to udělal výrobce . Konec konců tření v závitu pohybuje cca okolo 0,14 nebo 0,15 a u lehce naolejovaného 0,12 (to samozřejmě neplatí pro MOS2) což může při utahování dělat asi kolik tak 10-15 Nm? Takže i v osové síle není ten rozdíl tak zásadní... Zásadní ovšem je jak jsi zdůraznil, dotahování šroubů bez zbytečného násilí. Ten příspěvek na který jsem reagoval byl na minulé stránce a já si opět nepohlídal datum, takže to už nebudu rozebírat... P.S.: Na pivu jsem byl a vřele doporučuji i ostatním! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
mikl Vloženo 27. Duben 2014 Sdílet Vloženo 27. Duben 2014 Mám pocit, že tato diskuze je zbytečná a to z toho důvodu, že málokdo používá na utahování šroubů kol momentový klíč. Nebo snad ano? :-) Není zbytečná,je k tématu a koho to nebaví číst,nemusí :-) Kolik lidí používá momentový klíč nevím.Vím,že já ano,vím o několika lidech na fóru i doma.Vím,že pro jakýkoliv servis by to měla být samozřejmost. Mikl, neber to nějak špatně, souhlasím s tím že nemazat je v pořádku, konec konců psal jsem (možná to nebylo v té první verzi?), proč si myslím, že výrobce nedoporučuje. mazání a že to může být nebezpečné. To co jsem napsal jako "Praxe" je to s čím jsem se setkal v servise u šroubů, které vrzaly. To jsem tam taky mohl napsat hned, že? K jakému otlačení dojde se s Tebou určitě nebudu hádat jiná situace je u plechových ráfku, které jsou lisované, jinak je to u ráfků z hliníkové slitiny, navíc by bylo třeba spočítat tlak pod šrouby, pevnost materiálů, což je zcela zbytečné protože to udělal výrobce . Konec konců tření v závitu pohybuje cca okolo 0,14 nebo 0,15 a u lehce naolejovaného 0,12 (to samozřejmě neplatí pro MOS2) což může při utahování dělat asi kolik tak 10-15 Nm? Takže i v osové síle není ten rozdíl tak zásadní... Zásadní ovšem je jak jsi zdůraznil, dotahování šroubů bez zbytečného násilí. Ten příspěvek na který jsem reagoval byl na minulé stránce a já si opět nepohlídal datum, takže to už nebudu rozebírat... P.S.: Na pivu jsem byl a vřele doporučuji i ostatním! Neberu to špatně,včera večer jsem to považoval za uzavřené ,když Ti to nedalo a znovu jsi se k tomu vrátil snažil jsem se Ti odpovědět a to tak,aby vše bylo srozumitelné a čitelné. Neberu to špatně,vždy se snažím o slušnou a srozumitelnou komunikaci,bez ohledu na společný či rozdílný názor.Tak jsem udělal i tady. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 27. Duben 2014 Sdílet Vloženo 27. Duben 2014 Jediné co z diskuze vyplynulo je, že namazaný i nenamazaný šroub drží kolo stejně spolehlivě, proto myslím, že jsou zbytečné takové romány.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 27. Duben 2014 Sdílet Vloženo 27. Duben 2014 Já z toho naopak pochopil, že u namazaného hrozí přetažení u alu kola a z toho plynoucí další negativní jevy. Mám pocit, že tato diskuze je zbytečná a to z toho důvodu, že málokdo používá na utahování šroubů kol momentový klíč. Nebo snad ano? :-)Já ano Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
standa 2 Vloženo 1. Duben 2019 Sdílet Vloženo 1. Duben 2019 šrouby já je mažu měděnou vazelínou nebot ta odolává teplu a je stejná stále jestli je zima nebo hic (jenou tak za 2- 3 roky , grafická ne , jen tak 3 závity to stačí , a utahuji na 110 Nm momentákem filicii , fábie i jiný škodovky tak to děláme i na závodných autech ( ale 120 Nm ) který mají šrouby a nikdy nic neupadlo , štefty se nemažou ( nebo výjmečně lehce a zase otřou hadrem . nebot by se po namazání zanesli koukající závity bordelem a nešlo by to povolit . Hlavně aby disk seděl na středu v díře na náboji přesně a ne tam dávat jiný disk který má větší střed i když o milimetr který sedí jen na šroubech . Pak je velký problém a kolo upadává i když je nenamazaný. Samozřejmě jak to tu někdo psal je nejlépe je utahovat na moment hlavně hliníkáče . Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
simpivdf Vloženo 17. Květen 2020 Sdílet Vloženo 17. Květen 2020 (editace) Šrouby se nemažou. Když výrobce počítal potřebný utahovací moment, dosadil do rovnice suché tření. Tlustší vrstva maziva v opotřebeném závitu se navíc umí chovat nevypočitatelně – když se časem vytlačí, je šroub náhle povolený. U některých vozů výrobce předepisuje namazání kuželové dosedací plochy šroubů či matic. Tenkou vrstvou vazelíny zde neuděláte chybu asi nikdy, ale na závit vážně nepatří. Snaha chránit disk proti přireznutí k náboji je jistě chvályhodná, ale tolik oblíbená měděná vazelína ohrožuje samotnou funkci spoje. Rotaci (pootáčení kola) vůči náboji vlivem akceleračních a brzdných sil totiž nezabraňují šrouby jako takové, ale jimi vyvolané tření mezi kolem a nábojem. Slovy techniků nejde o spoj tvarový, ale třecí. Pokud vazelínou tření snížíme, hrozí, že šrouby budou namáhané na ohyb, střih či otlačení – a na to nejsou stavěné. Mohou se pak i ulomit! Editováno: 17. Květen 2020, autor: simpivdf 2 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
YOndra Vloženo 17. Květen 2020 Sdílet Vloženo 17. Květen 2020 amen Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.