Přejít na obsah

(O1) montáž ESP


FrantisekM

Doporučené příspěvky

  • o 1 měsíc později...

Zdarec chlapi,

omlouvám se, že mě trvalo přes měsíc, než budu nějak reagovat, ale na mail mi nechodí, že v tématu ESP přibyla další reakce.

Vezmu to postupně,

Citace obrbaz:

Čau, zajímalo by mne co je potřeba za díly pro dodatečnou montáž, jak je složitá, kolik se musí dodělávat kabeláže a jak si řešil barevnost vodičů dodělávané kabeláže aby seděla se schematy popřípadě orientační cenu.

Moje odpověď je:

Potřebné díly:

vycházím z toho, že auto má ABS.

1. Podvolantový snímač, ten najdete skoro ve všech koncernových autech co mělo ESP teda na platformě PQ34

2. Senzor rotační rychlosti a příčného zrychlení, u novějších verzí je to duosenzor ( senzor rotační rychlosti a příčného zrychlení je v jedné krabičce) u 4X4 je třeba ještě snímač podélného zrychlení + držáky

3. Hlavní brzdový válec, popřípadě komplet s posilovačem, na hlavním brzdovým válci je snímač tlaku v brzdovém válci.

4. Jednotka ESP

5. Tlačítko ESP

Složitost nemůžu posoudit, to musí každý sám, napíšu jak jsem postupoval já.

1. První do čeho jsem se pustil bylo povolení ovzdušovacích šroubů na kolech, to je asi základ bez kterého se nehnete dál.

2. Proto aby se mohla vyměnit jednotka ABS za ESP je třeba vyndat u TDI vzduchový filtr s váhou vzduchu, vyndat baterii a konsoli na baterii a pak taková malá černá skříňka v motorovém prostoru, je hned nad vzduchovým filtrem.

3. Vymačkat všechnu brzdovou kapalinu, aby se nezdělal motorový prostor.

4. Vyndat ŘJ ABS

5. Pak se musí vyndat hlavní brzdový válec, doporučuji vyndat to jako komplet s hlavním posilovačem, takže je třeba jít do interiéru a tak sundat ten plast pod volantem, sundat pedál (to je pěkně náročný) a vyšroubovat 4 šrouby co drží podtlakový posilovač s hlavním brdovým válcem, byl jsem překvapen, že to jde vytáhnout, aniž by se v motorovém prostoru muselo něco dalšího rozebírat.

6. Vyndat volant a rozebrat plasty, to nebudu popisovat, to je zbytečné a na foru je to i s obrázkama :) Volant se vyndavá, aby se mohl dát podvolantový snímač.

Takže auto je dokonale rozbrabčené a je na čase to začít dávat do kupy, aby to makalo.

1. Začal jsem od podvolantového snímače, nadat ho není problém, připojit už je trochu horší, je tam 5 vodičů, 2 jsou CAN, já jsem CAN napojil k budíkům, takže je třeba vyndat budíky, taky nebudu popisovat. Další vodič je zem, další 30ka a poslední 15ka to kam jsem to připojil nebudu řešit. Na dotaz vysvětlím. Po připojení jsem kouknul, jestli je podvolantový modul vidět na CANu, u mě nebyl, protože jsem dal špatně napájení, jinak když se napojí dobře, tak není problém.

2. Dal jsem duosenzor, ten je umístěný pod volantem, na tyči co je na ní položená palubovka. Líp to asi nedokážů popsat, když to někoho bude zajímat, tak to budeme řešit individuálně. Od Duosenzoru vedou 4 dráty do ŘJ ESP, takže je třeba ty dráty protáhnout do motorového prostoru, to je taky idividuální, já to táhnul jednou nevyužitou dírou nad posilovačem brzd.

3. Nandal jsem posilovač s hlavním brzdovým válcem, na hlavním brzdovým válci je snímač tlaku od kterého vedou 3 dráty do ŘJ ESP

4. Nasadit ŘJ ESP do držáku a připojit trubičky, do konektoru se musí napojit ty 4 dráty od duosenzoru a 3 dráty od snímače tlaku v hlavním brzdovým válci.

5. Správně nakódovat ŘJ ESP, a kouknout na chyby co hlásí, měli by tam být jen 3. První by měla být, že není rozpoznán tlak v brzdovém válci, druhá, že není nastavení duosenzoru a třetí, že není nulová poloha snímače úhlu natočení. Když to bude hlásit jen tyto tři chyby je skoro vyhráno.

Teď to vezmu trochu hopem, jednotlivé body kdyžtak opět na dotaz vysvětlím

6. Ovzdušnit brzdový systém

7. Test akčních členů (jedna z jendůležitějších věcí, je to vlastně ověření, jestli člověk čirou náhodou nepřehodil brzdové trubičky, je to sice skoro nemožné, ale jistota je jistota)

8. Nandat všechny potřebné věci, aby auto mohlo jet

9. Udělat základní nastavení všech snímačů. Základní nastavení volantu, snímače tlaku v brzdovém válci a základní nastavení duosenzoru. Na dotaz opět kdyžtak blíž vysvětlím

10. Jízdní test ESP

Toť vše. Celý mě to trvalo 19 hodin a to jsem to dělal poprvé, jako mechanik jsem mírně pokročilý a elektrikář skoro profi ;)

Co se týká té kabeláže, tak jsem se snažil sehnat ty barvy, ale marně, takže jsem jen dodržel průřezy vodičů. Z kabeláže se musí připojit 5 drátů od podvolantového snímače, pak dotáhnout 4 dráty od duosenzoru do ŘJ ESP a pak 3 dráty od snímače tlaku do ŘJ ESP, toť vše. Tím, že jsem přestavoval z ABS EDS ASR, tak jsem tlačítko neřešil, ale jinak se musí dotáhnout ještě drát do ŘJ ESP od tlačítka. Tlačítko má 4 dráty. Jeden vede na 15ku, jeden do ŘJ ESP jeden na zem a jeden na podsvícení 58d.

Doufám že to prozatím takto stačí a obrbazovi a luVIrs jsem odpověděl na vše.

Kolega Fire:

Citace: přesně tak, napiš do jakého typu 01, co na kolik vyšlo, kde co a jak udělat apod.... jen pro zajímavost

Ahoj Fire,

ESP jde dodělat do všech octavii od MJ 00, u starších modelů není příprava pro uchycení senzoru rotační rychlosti a příčného zrychlení popřípadě pro novější duosenzor.

Pak je ještě teda důležité, jestli je to octavie před, nebo po faceliftu. Když je to před faceliftem, tak v octavii je system brzd MK20, po facelitu je MK60. ESP existuje jak pro MK20 tak i pro MK60.

Koukal jsem do tvého profilu, jestli máš octavii po faceliftu 4x4, tak ty by si potřeboval všechny ty popisované věci co jsem psal na začátku, jen je tam odlišnost, že ty by si potřeboval ESP z verze 4x4 a ještě senzor podélného zrychlení.

Stačí ti taková odpověď?

Kolega neználek:

Citace:

Ahoj Františku taky se na to chystám všechny potřebné díly už mám.Budu mněnit z MK20 na MK60 prosím tě je nutné mněnit i brzdové trubky ,údajně jsou jiné.Ale když jsem to tak okukoval tak jsem nenašel jediný proč je mněnit pokud tam není nějaký zádrhel.čus a mněj se

Ahoj neználku,

doufám, že jsi se ještě do toho nepustil, jestli ano, tak už jsi určitě narazil na spousty problémů, jestli nemáš alespoň MJ 00 tak ti budou chybět díry a matka pro uchycení duosenzoru. Dalším velkým problémem je, že MK20 má úplně jiné uchycení ŘJ brzd, než MK60, aby si mohl přidělat ŘJ MK60, tak budeš muset do karoserie navařit tři šrouby a na ně dát držák pro MK60, dále je problém s trubičkama, tím že je jinak polohovaná ŘJ MK20, tak budeš muset naohýbat stávající trubičky, aby ti to šlo dát na MK60 no a poslední a to dost závažný problém je, že se ti při poruše ESP nebude signalizovat v kombipřístroji. U MK20 to bylo signalizováno pomocí relátka, který ti rozsvítilo kontolku ESP, u MK60 tahle zpráva jde po CANu. Jo a ještě jedna věc, ŘJ MK20 má jiný konektor než ŘJ MK60

Tak jsem informačně úplně vyčerpaný, snad jsem vám kolegové odpověděl na vše. Teď mě tak napadá, že vlastně ještě na vše ne. CENA!!!!!!! To je to o co jde v první řadě :) Já jsem měl díly za půl darma, takže mě řešit nebudem ;) . Kolega Cosby je před časem prodával za 5 tis. teď jsem narazil na jednoho slováka a ten za ten komplet chtěl 8 tis. takže můžu říct, že se ceny pohybujou od 5 do 10 tis.

Tak teď je to komplet :)

Jinak kdyby někdo měl zájem, tak mu ESP namontuji :help: , ale nesmí přijít s tím, že má v autě MK20 a chce tam MK60 :aggressive: to předem odmítám

PS: je možné, že jsem na něco zapomněl, kdyby se tak stalo, tak mě prosím omluvte a jen mě na to upozorněte.

Tak zatím chlapi, a ten kdo tvrdí, že ESP je kravina, tak mu nevěřte :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Ahoj,

není to ani 3 měsíce co jsem přidal příspěvek o tom, že jsem do své octavie dodělal ESP. Rád bych se s Vámi podělil o novou zkušenost. Minulý týden jsem jel do Prahy a před Prahou bylo přejeté zvíře, myslím, že to byl pes. Jel jsem cca 100km/h. Auto přede mnou (renault megane) udělal vyhýbací manévr v té samé rychlosti jako jsem jel já aby se přejetému zvířeti vyhnul, po vyhnutí potřeboval skoro pruh a půl aby auto pochytal, nemohu říct, jak dlouho to trvalo, ale pár desítek metrů mu to trvalo, než se auto uklidnilo. Tím, že jsem jel za ním, tak jsem přejeté zvíře viděl až ve chvíli, když se mu vyhýbal, proto jsem neváhal trhnout za volant, abych se vyhnul kolizi se zvířetem, v tu chvíli začalo ESP regulovat vyhýbací manévr a začalo mě směřovat tam kam já jsem potřeboval. ESP zafungovalo na 100% nedošlo žádnému rozkmitání vozidla po silnici. Po vyhnutí přejetému zvířeti jsem jen pozoroval řidiče v meganu jak se snaží ukočírovat své vozidlo. Tímto přispěvkem bych chtěl jen říct, že ESP je šikovná věc a že jsem rád, že jsem do domontoval do svého vozu. Věřím, že ta situace ve které jsem byl by šla zvládnout i bez ESP (řidič v ranaultu jí taky zvládnul), ale člověk se může dostat do situace, kdy už by to bez ESP nešlo a to člověk nemusí jezdit jako prase, aby se do takové situace dostal. V dnešním uspěchaném provozu se situace mění ze vteřiny na vteřinu. Já jsem taky nepředpokládal, že auto přede mnou udělá vyhýbací manévr, když před ním nic nejelo a v okolí nic nebylo. Tak to byl jen můj malý zážitek s ESP. Jestli někdo uvažuje o montáži ESP do svého auta a neví co a jak, tak ať mě klidně napíše, já mu rád poradím co a jak je potřeba.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Ahoj všem,

tak po čase zase jeden můj malý příspěvek k tématu ESP. Právě jsem se s jedním kolegou pustil do projektu ESP v octavii I. 4x4. Pra majitele octavii I ve verzi 4x4 předem upozorňuji, že to nebude nic jednoduchého, protože v octavii I 4x4 bez ESP je brzdový systém MK20, takže jednotka je úplně jiná, jiné uchycení atd. Ale hned jak se nám to povede, tak se podělíme s ostatními.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...
  • o 5 měsíců později...

Takže to trvalo trochu déle, než proběhla montáž a než jsem se rozhoupal to sem napsat...

Takže k dodělání ESP na OI 4x4 je třeba sehnat toto: jinou řídící jednotku brzd, k tomu jiný držák jednotky, hlavní brzdový válec s čidlem tlaku (případně s posilovačem), kroužek pod volant, duosenzor nebo novější Mehrfachsenzor, tlačítko na palubovku, alespoň přední trubičky od jednotky ke kolům a šikovného a trpělivého mechanika. 

Časová náročnost montáže je asi tak 14 až 20 hodin ustavičné práce, záleží na tom, jak co půjde, na čem se zaseknete, nejhorší se mi zdálo předělání konektoru na řídící jednotce brzd, hrozná drbačka...

Takže, jak je psáno v úvodu, tak se nejdřív vypustí brzdovka, rozebere levá část motorového prostoru, vyndá jednotka brzd, vymontují trubičky brzd k hadicím k předním kolům, zadní trubičky jdou bez problémů ohnout (ty přední by šly asi taky, ale lepší je dát nové, jsou to přeci jen brzdy...). Pak se jde do interiéru: rozebrat plasty kolem volantu, sundat volant atd., rozpojit pedál brzd od posilovače a vyšroubovat čtyři šrouby, které drží posilovač na motorové stěně, práce nic moc, připravte si záda na pořádnou zabíračku, pak se to komplet vytáhne do motorového prostoru a odloží...

Pak se tedy instaluje mechanika: nová jednotka brzd včetně držáku, natáhnou se nové trubičky, což na pravé kolo je docela gymnastika.... Instalace nového posilovače s brzdovým válcem, popř. jen teda brzdový válec (nevím, jestli na ESP není větší, nezkoušeli jsme to...) V interiéru se dá snímač úhlu natočení volantu, instaluje se duosenzor nebo mehrfachsenzor a jde se na elektriku...

Tam je třeba nejdříve zapojit podvolantový snímač, pět drátů dle návodu na první straně, pak se natáhnou čtyři dráty od duosenozoru k řídící jednotce brzd, tři dráty od snímače tlaku hl. brzdového válce, a pak začne ta pravá radost: přepojit vodiče ze starého konektoru ABS do nového, je to asi 25 vodičů, takže se připravte na takové dvě hodinky... Když už jsme u toho konektoru, tak se tam dopojí další dráty od duosenzoru a čidla tlaku... V závislosti na tom, zdali zapojujete starší duosenzor nebo novější mehrfachsenzor, se buď zapojí nebo nezapojí tři vodiče od snímače podélného zrychlení, který už tam v autě 4x4 máte...

Další postup už je totožný jako na předopohon. Ověření správnosti zapojení, přečtení paměti závad, odvzdušnění, test akčních členů, projížďka, při které se musí nastavit nulové polohy snímačů a provést jízdní test ESP.

Takže tak by to mělo být v kupě... Bohužel, fotos jsme při práci nedělali, ale tam byste stejně nic zajímavého neviděli... Chce to dělat nejlépe s někým, kdo to už aspoň někdy dělal a musím tedy potvrdit, že František tomu nejen hodně rozumí, ale navíc pracuje opravdu precizně, s pečlivostí a nenechá něco jen napůl. Mít ten zvedák, co má on, tak bych si možná dneska na to už asi taky troufl, ale bez toho bych to asi nedělal... Ale pozor, mohou se vyskytnout problémy se špatným zapojením atd. atd., takže každý musí uvážit, na co má...

Takže to by snad bylo všechno, kdyby něco, tak napište.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Luďa uzamkl následující téma
  • Luďa odemkl následující téma

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...