Asi 10 let jsem jezdil s krátkou OI 1,6 74 kW (motor AKL), a najezdil jsem s ní asi 240 tis. km. S tímto autem jsem byl maximálně spokojený, a to i s motorem - motor krásně táhl odspoda, nikdy jsem neměl problém kohokoliv předjet, plynem jsem se snad nikdy v běžném provozu nedotkl podlahy. Proto jsem se rozhodl před 2 lety koupit novou OII (kombi) s výkonově i konstrukčně stejným motorem 1,6 MPI 75 kW (motor BSE). Můj první pocit ze svezení s novou Oktou byl šílený - jako by mě někdo držel za zadní nárazník a nechtěl mě pustit, auto vůbec netáhlo, plyn jsem měl pořád na podlaze, rozjet se s tím autem do kopce byl porod. Prostě stará OI AKL byla v porovnání s novou OII BSE jako letadlo, v síle motoru byl rozdíl jednoho rychlostního stupně - jak zrychlovala OI AKL na čtverku, nová OII BSE zrychluje na trojku apod.
Už jsem s tím byl několikrát na diagnostice v různých servisech Škoda - nikdy na nic nepřišli, prý je to normální stav. Teď mám najeto něco málo přes 20 tis. km, pořád čekám, že se něco stane, jak mi radili v servisu - prý se to časem rozjede, a ono pořád nic.
Při rozjíždění do kopce je to pořád porod - jde to jenom pomocí neskutečného prokluzu spojky, když spojku víc pustím, tak si ŘJ sama ubere plynu a motor se začne dusit, při předjíždění v 80 km rychlosti dám trojku, plyn na podlahu a než se auto rozjede, tak to trvá věčnost, spíš se nerozjede, nakonec si to musím rozmyslet, protože v protisměru už zase něco jede, zařadím zpátky pětku a pokračuju za kamionem, už mi zbývá jenom nasadit klobouk. Toto jsem s OI AKL nikdy nezažil, s mojí OII BSE je to běžná věc.
Teď mám to štěstí jezdit ještě s Fabií I s motorem 1,2 40kW najeto přes 200 tis. km a pocitově ta Fabka s tímto malým motůrkem jede daleko líp než ta moje OII 75 kW BSE. Okamžitě reaguje na změnu polohy plynového pedálu, no prostě je s ní radost jezdit.
Nejde mi do hlavy, jak to, že ta moje OII BSE tak blbě jede, když BSE má o 1 kW větší výkon než AKL, má i větší krouťák, rozdíl v hmotnosti OI liftback a OII kombi je jenom kolem 50 kg.
Existuje pro výkonový rozdíl mezi motory AKL a BSE nějaké rozumné zdůvodnění? Nebo jsem měl štěstí zrovna na nějaký výjimečný kus AKL, který jel super, a smůlu na motor BSE, který se ve výrobě nějak nepodařil?
Poraďte někdo, kdo máte podobnou zkušenost.