Přejít na obsah

Servořízení - výměna/doplnění oleje.


ferkos

Doporučené příspěvky

Přátelé okřídleného šípu,

pro: MarkusDelRey, jasně, ten olej se nemůže měnit, když je motor nastartovaný. Při vycucávání toho oleje, by se systém mohl zavzdušnit, jak by tam chyběl. Vycucnout, doplnit, nastartovat otáčet kola pomalu na strany 2 minuty, vypnout motor. Opět vysát a doplnit. Jen to chce vědět, kolik se dostane toho oleje z té nádobky, aby nebylo zapotřebí tuto procedůru opakovat třikrát, aby byla zaručena větší čerstvost toho oleje.Jo, a dolévat ten olej opatrně, aby nebyl moc s bublinkama. Radek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Olej serva sa nemeni ale ked už tak povoliť dole na riadeni holander a naštartovať a nech si to vytlači čim viac a potom doliať novy olej. Netreba sa obavať odvzdušnenia to perfektne odvzdušni potočenim volantu na doraz parkrat. To odsavanie hadičkou to nebude asi spravne však uvidiš že ta nadobka je plna tym samotnym čerpadlom. No ešte počkaj na reakcie ostatnych a potom sa rozhodni aky postup zvoliť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to není pravda, tomu kompresoru ve většině případů nic není a klidně může jako zdroj stlačeného vzduchu sloužit dalších 20 let - lednička většinou končí kvůli úniku média, nebo poručení parotěsnosti = v plášti začne kondenzovat voda  a lednička permanentně teče.

V tom servu je ovšem hlavní úloha oleje nikoliv mazání, ale přenos síly. Výměnou oleje samozřejmě nic nezkazíš, ale jsou to další vyhozené peníze a ztracený čas. Takhle by jsi v autě mohl preventivně měnit kde co....

Navíc pokud už ti ze serva začal olej mizet, tak novou nápní už ho nezachráníš.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přátelé okřídleného šípu,

pro: Wittman, to očem tady diskutujeme je pro nás důležité - péče o auto. Narazil si asi na takové lidi, kterým dělá dobře se postarat o třeba delší výdrž součástek, ze kterých je vyroben automobil. Každý to máme jinak, chápeš? Měli bychom k sobě nacházet cestu a být vnímavější k problémům ostatních. Položil si otázku proč by se měl měnit? Víš něco co já nevím? Já bych to rád věděl, proč neměnit. Třeba si takový odborník na oleje a já se nechám rád poučit, protože zase ušetřím a nejen já. Proto tady diskutujeme,řešíme, pomáháme si, jak si věci opravit, něčemu se přiučit a zvládnout to tak, abychom tolik nerváceli. Radek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to není pravda, tomu kompresoru ve většině případů nic není a klidně může jako zdroj stlačeného vzduchu sloužit dalších 20 let - lednička většinou končí kvůli úniku média, nebo poručení parotěsnosti = v plášti začne kondenzovat voda  a lednička permanentně teče.

V tom servu je ovšem hlavní úloha oleje nikoliv mazání, ale přenos síly. Výměnou oleje samozřejmě nic nezkazíš, ale jsou to další vyhozené peníze a ztracený čas. Takhle by jsi v autě mohl preventivně měnit kde co....

Navíc pokud už ti ze serva začal olej mizet, tak novou nápní už ho nezachráníš.

 

Mezi ledničkou a autem je zásadní rozdíl v tom, že 1) lednička má uzavřený okruh s chladicím médiem a za 2) pracuje v pokojové teplotě. 

Olej v servu je ohrožen minimálně stykem se vzdušnou vlhkostí. 

 

Preventivní a třeba i zbytečná výměna po např. 6 letech nikoho nezabije a dobrý pocit ...... k nezaplacení. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já bych strašně nerad komukoli rozmlouval výměnu oleje, pokud je pro ní rozhodnutý, třeba právě pro to aby udělal dobře svému autu. To je velmi záslužný čin už z toho důvodu, že to vyjadřuje, jak si daný vozu považuje a je ochoten i něco obětovat. Také už mám povyměňované kde co. Nadruhou stranu by nebylo úplně dobré v těch, co sem zabloudí náhodou, vyvolávat nějakou falešnou naději, že si nějak extra pomůžou. Podobných "preventivních" diskusích je zde totiž povícero a zpravidla to skončí konstatováním: "vždyť je to pár stovek, co řešíte..." Jenže v součtu jsou to preventivní tisíce a desetitisíce ročně. Takže vše se měnit nedá a bylo by smutné kvůli nějakým "vychytávkám" zanedbat cosi důležitého.

 

Netvrdím, že mám nějaká tvrdá data, která výměnu jednoznačně vyvracejí. Pouze vycházím ze zkušeností, že fabií servo nejčastěji zdechne na elektroniku (zpravidla kvůli tomu, že se dovnitř dostane voda) a nebo začne týct - úplně stejně jako jakákoliv jiná nedokonale uzavřená nádoba s olejem, kterou navíc procházejí pohyblivé části (strašná formulace) - třeba jako motor či převodovka a nebo prasátka zadních brzd. Takže proto jsem se to snažil otočit na otázku: Jaké jsou důvody pro výměnu oleje v servu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jasně a co se tedy po těch šesti letech (nebo i dřív) začne dít a jak konkrétně se to projeví na životnosti řízení? Ano všechny paramatry oleje se zhoší, třeba na 40 % původní úrovně - vadí to ale? Nebyly před tím dostatečně vysoké? Nepočítají výrobci olejů do serv, že musí dodávat trvalou náplň, neboť výrobci aut její výměnu nepředepisují? Je vůbec servoří řízení nějak kriticky závislé na kvalitě náplně? Nestačilo by do něj nouzově nalít obyčejnou vodu (v zimě s fridexem) aniž by došlo k jeho poškození?

 

Já bych se možná zase vrátil k té ledničce, protože samotnému mi to připadá neuvěřitelné - ty kompresory fungují i po vylití oleje - prostě ta trocha co ulpí na stěnách stačí k mazání motoru i pístu a klidně to takto fachá deset let (před tím 20 let sloužil v ledničce). Používá se to jako levný zdroj stlačeného vzduchu pro airbrush. To znamená otevřený systém a když vrčí hodinu, tak na něm neudržíš ruku, takže s tou stálou teplotou to také nebude tak jednoduché...

 

mimo jiné v klimakompresoru olej běžně vyměnit nedá

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přátelé okřídleného šípu,

pro: Wittmann, Ty mne zajímáš a já vím, že si fajn kluk, (pokud máš třeba 70 a více, se Ti omlouvám za oslovení kluk). Jen pořád nechápu poroč Ti stojí s námi, kteří si chtějí vyměnit olej v servu, bojovat. Promiň, mi to tak připadá. Dopřej nám to, nic Tě to nebude stát. Na druhou stranu, jsem rád, že máš moc rád ty kompresory od těch ledniček. Mi to nevadí, a jsem rád, že Tě to bere. Radek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Najeto 238 800 Km rok výroby 11/2002 servo olej neměněn.

Řízení v pohodě a pokud mne nebude zlobit raději do něj zasahovat nebudu. Je to poměrně drahá záležitost  a to jak samotné řízení (hřeben) tak servo-čerpadlo s ŘJ.

Pokud budu mít poruchu tak náplň vyměním celou.

 

V převodovce jsem olej měnil v roce 2014, nejsem názoru že tam je celoživotní náplň. (každý olej pohlcuje vzdušnou vlhkost, natoš když je v zařízení které se zahřívá a chladne)

 

Jen pro ostatní, životnost vozu se myslí maximálně 10let a 250 000 km. S tímto se počítá jako parametrem při vývoji vozidla. (pro mne bohužel ne, finanční situace mne nutí k něčemu jinému)

 

Víte např. proč se mění brzdová kapalina maximálně po 4 letech (ATE - doporučuje) ale to sem nepatří!!!

 

 

Toť můj názor na daný problém.

Editováno: , autor: Combi2002
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přátelé okřídleného šípu,

pro: hubo44 - to máš člověče asi pravdu, že vytahování toho oleje pomocí hadičky a stříkačky bude komplikované. Ten holendr na tom tělese servořízení je ten, který je skoro na konci toho tělesa a je nahoře? Nebude i vhodnější i otáčet koly, při tom vytlačování toho oleje. A poslední dotaz, nehrozí při opětovném dotažení toho holendru, skřípnutí nějakého těsnění?. Díky. Radek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Přátelé okřídleného šípu,

servo olej vyměněn! Zvolil jsem odlišný způsob, něž mi doporučil: hubo44.  Přední nápravu zvednout. Jelikož mám diesel tak jsem musel dát pryč baterii a celou schránku, ve které je umístěna, abych se dostal k víčku servořízení. Dále muselo jít kolo dolů, plastový kryt motoru ten spodní a plastový podběh v blatníku. Když je pryč ten plastový podběh, již jde vidět servočerpadlo. Z serva vycházejí dvě trubky. Vrchní je zpátečka, spodní je tlaková část. Já odpojil zpátečku. Na zpátečce je takových 8 cm gumové hadice, která je stažena takovou pružnou plechovou sponou. Tuto sponu je zapotřebí roztáhnout a převléci dále, aby bylo možno hadici stáhnout z umělohmotného vývodu z serva. Je tam málo místa a je zapotřebí pracovat opatrně, aby se náhodou neulomil ten vývod - je plastový! Tu gumovou hadici ze serva jsem nejprve šroubovákem potačil nahoře a dole, abych tu hadici uvolnil a potom jsem ji stáhnul z toho vývodu. Šlo to dobře. Jelikož jsem neměl originál kleště na ty stahovací spony, předem jsem si připravil novou stahovací sponu - tu šroubovací. Ta hadice má průměr 15 mm tak si sežeňte takovou přiměřenou. Tu starou už jsem nechal na té hadici. Do té hadice - zpátečky, jsem nacpal menší hadici  o průměru 9 mm, délka tak 30 cm. To jen proto, že ta zpátečková hadice je krátká a špatně by se lapal ten olej, který budete vypouštět. Konec té 9 mm hadičky jsem umístil do PET lánve. Velmi důležité!!! UTĚSNIT VÝVOD Z SERVA, aby nám potom nevytékal servo olej, který budeme doplňovat!!! Začneme otáčet volantem, bez nastartovaného motoru a vytlačíme starý olej co půjde. Uvidíte jak tou zpátečkou vám poteče olej do PET láhve. Když už žádný olej nejde vytlačit, doplníme do serva nový olej G 004 000 M2. Já pro jistotu koupil 2. litry. Víčko serva zašroubujeme jen tak trochu, aby se v servu  nevytvářel podtlak. Zapojíme autobaterii, nastartujeme a otáčíme volantem 3x v pravo a v levo. Tím otáčením se dostává nový olej do servořízení a zpátečkou teče ten starý olej do PET láhve. Vypneme motor! Abych doplnil opět olej do serva musím vyndat baterii a nový olej opět doplnit. Tuto proceduru jsem opakoval třikrát. U toho posledního doplnění oleje dávat toho oleje o trochu méně, aby se nemusel odsávat, pokud ho tam bude moc. Zbylo mi tak 0,5 l. oleje v originální láhvi. Nyní si připravíme tu novou stahovací sponu. Nasadíme ji na hadici zpátečky a hadici napojíme na servo a dotáhneme - s citem. Nyní opět nastartujeme a 10x otáčíme volantem v pravo a v levo, aby případný vzduch se dostal ze systému. Opět vypneme motor a necháme vozidlo cca 10 min. v klidu protože olej může být trochu zpěněný. Následuje kontrola, kolik je oleje v servu. Na každém víčku je tyčinka - měrka. Olej se musí pohybovat ve středu měřícího pole! Nezapomeňte, že olej se měří tak, že se musí víčko zašroubavat až nadoraz!!! Pokud je oleje méně, doplnit, pokud je více, odsát! Vypadá to složitě, ale je to brnkačka a máte z toho dobrý pocit. Já to dělal taky poprvé. Nyní již následuje vše nastrojit a užívat si radostí s tím miláčkem. Radek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...