Přejít na obsah

Spotreba - dialnica


Doporučené příspěvky

Ak to zmaríš v brzdách, tak máš pravdu, ale reč je o jazde na diaľnici, kde je to skôr výnimočný prípad. Ak to nastavíš na tempomat tam, aj späť, tak nakoniec budeš mať priemer približne ten istý ako na rovine.

Túto skúsenosť mám dokonca potvrdenú aj jazdou cez horské priechody. Keď idem do kopca, tak my priemerná spotreba začne stúpať, ale keď sa púšťam dole, tak mi väčšinou na konci klesne ešte aj pod hodnotu akú som mal pred tým horským priechodom, a to cestou dole brzdím motorom a podľa potrieb aj klasickou brzdou. Ak by sa dala nabrať plná rýchlosť len z gravitácie, tak by tá spotreba mohla byť ešte lepšia, ale jazdiť cez horské priechody viac ako stovkou sa dá málokde, a skôr či neskôr to musíš zbrzdiť a energiu ktorú si získal zadarmo stratíš. V tomto sú diaľnice ešte lepšie, lebo nemusíš brzdiť kvôli ostrej zákrute a energiu z gravitácie môžeš využiť naplno.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Také přidám něco:

Trasa Olomouc - Ostrava, po dálnici jezdím s Golfem VI, 1.2 TSI 77kW, převodovka má ale 6 stupňů - dle PP za 5.7 l/100, rychlost se snažím držet 120 km/h, jezdím bez tempomatu, protože když tu trasu jedu s tempomatem na 120 km/h, tak dojedu vždy se spotřebou o 0,2-0,3 l/100 km vyšší.. Na Golfu je obuto zimní Barum Polaris 2, 205/55R16..

 

Pro zajímavost, ikdyž to není po dálnici tak se svoji Fabii (1.2 TSI DSG) jezdím tuto trasu po "staré" - přes Potštát.., vzdálenostně je to delší jen cca o 5 km, a jedu to déle cca o půl hodiny, ale spotřebu jsem teď  při poslední jízdě dostal dle PP na 4,6 l/100 km. Pneu je zimní 185/55 R15, značka nějaká no name.....

 - moje video zde

 

Editováno: , autor: Galvi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

I ten tempomat bude mít při kopcovitější trase vyšší spotřebu než na rovinatý - protože i když nebude používat k udržení rychlosti dolů s kopce brzdy, bude energii mařit třeba právě brzděním motorem. Spotřeba bude vyšší o tolik, o kolik se musí váha auta zvedat vzhůru při stoupání - tuhle energii si nikdo nikde jinde než z paliva odcucnutýho z nádrže nenahoní...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jistě, nějaký průměr to vytvoří, ale pořád jsou v tom zamotané pasivní jízdní odpory atd atd. Fyzika a mechanika pohybu(ů) je neúprosná a ta se nedá oblbnout. A kdo šetří vyřazováním tak si taky nepomůže. O to víc stojí na brzdách a ten motor stejně baští na volnoběh a za jízdy k tomu vyšší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekkare, já nechápu tvou potřebu pořád honit ego. Práve že pohybová energia ktorá sa v stúpaní premení na polohovú, sa pri spiatočnej ceste premení spätne na pohybovú, netreba teda toľko tlačiť na plynový pedál a spotreba je nižšia. Mám to overené, pokiaľ "nejedeš jak vůl" tak sumárna spotreba je rovnaká. Vyššia spotreba s tempomatom je daná tým, že túto funkcionalitu programoval zrejme nejaký "vůl" krorému ešte nestihla uschnúť na diplome pečiatka, pri jazde s kopca s nulovou spotrebou začne totiž do motora "chcát" palivo podstatne skôr ako by auto vplyvom súčtu areodynamického, valivého a ostatných pasívnych odporov začalo spomaľovať.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lubíku, proč myslíš, že to je honění čehokoliv? Nebo to je spíš tím, že nechápeš základní fyziku? Nebo NECHCEŠ chápat? To není jen o tempomatu, to je jednoduše o tom nastoupání nějaký výšky. Když pojedu z Prahy po D1 třeba 80km a hned zas zpátky, budu mít jinou spotřebu než když pojedu tu samou vzdálenost tam-zpět po D11 nebo po D5, protože každá vede jiným terénem - samozřejmě i když zachovám stejný auto, stejně naložený, stejnej styl jízdy, stejný počasí, stejný gumy, stejnýho řidiče atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

je pravda, ze D5 je kopcovita, ale neni to tak hrozne, jsou tam 3-4 useky s tahlym stoupanim, ale nasledovany i tahlym klesanim, zbytek je vesmes rovina. jak jsem psal vyse, s HTP to jedzdim za 6.5-7, dnes dokonce 6.2 dle PP (rychlost 110-115). Nekde jsem cetl ze TSI toci pri 130 kolem 3000, coz by bylo fain a myslim ze, by se s tim pak dalo dostat i pod 6, ale je to jen spekulace, osobni zkusenost nemam.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neříkej,že když pojedeš stálou rychlostí 130 km/h po dálnici na trase dlouhé alespoň 70 - 100 km,že to žere pod 6 litrů...

 

To neexistuje. Verím že s kombajnom + DSG sa tachometrových 130 dá spraviť pod 7 litrov, ale nie za 6. A pod 7 sa dostaneš tiež iba na úzkych poriadne nahustených pneu s nízkym valivým odporom, k tomu kvalitná vozovka, kvalitný vysokooktánový benzín, prázdne auto a zároveň športový podvozok aby bola nižšia svetlá výška a aerodinamický odpor. Ďalej by som ešte doplnil riedky olej, napr. nejakú 0W-30, alebo nejaký nový nano Millers Oils. A nakoniec nejaká dobrá kombinácia turba, podľožky, verzie motora, samozrejme vypnutá klimatizácia, a teplý motor a ideálne počasie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekkare, podľa Tvojich príspevkov som si nie vôbec istý, či Ti niečo hovoria pojmy ako integrál a integrálny počet. Pri rovnakej dynamike, pokiaľ abstrahujeme od extrémnych stúpaní, klesaní a debila vodiča, priemer spotreby za prejdenú dráhu musí byť rovnaký ako ekvivalentná trasa v rovinatom teréne za predpokladu, že ju končíš v rovnakej nadmorskej výške. Samozrejme je nutná podmienka nebrzdiť ako debil a maximálne využívať brzdný moment motora. Je však možné, že to platí pre TSI a nie už u ďalšieho extrému 1,4MPI16V, kde je nevyhnutné zaradiť v stúpaní 2 prevodový stupeň aby to "ve dvou vůbec jelo", tam sú už pasívne odpory motora pri 4500n.min-1 natoľko významné, že jazda v klesaní už zvýšenú spotrebu nedokáže vykompenzovať, to celé je umocnené priam zázračnou momentovou charakteristikou tohoto legendárneho a rokmi overeného motora. Inak tu sa priam núka sedliacka úvaha: ak idem 15km do stúpania so spotrebou 12L/100km a 15 km v klesaní so spotrebou 0L/100km, aká bude výsledná spotreba, že by 6L/100km?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne ne ne, pánové, to beru zpět, to jsem blbě napsal, takže se omlouvám  :kol-17: ...

 

Rozhodně to nebylo myšleno tak, že když se vyjede a nastaví se na tempomatu 130 a pojede se cela trasa furt 130.. to se zaručeně dostanete i přes 7 l :-)...

 

Za 6 můžete jet 130, ale nemůžete to za rozumnou spotřebu držet do kopce, tam zpomalím tak abych držel spotřebu dole třeba i na 100, ale s kopce dolu naopak zase se dá zrychlit třeba na 150 při aktuální pod 6, a tím zase kompenzovat další kopce a pod :-). To to se na 6 l/100 km dá dostat :-), takhle jsem to myslel tu odpověď..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekkare, podľa Tvojich príspevkov som si nie vôbec istý, či Ti niečo hovoria pojmy ako integrál a integrálny počet. Pri rovnakej dynamike, pokiaľ abstrahujeme od extrémnych stúpaní, klesaní a debila vodiča, priemer spotreby za prejdenú dráhu musí byť rovnaký ako ekvivalentná trasa v rovinatom teréne za predpokladu, že ju končíš v rovnakej nadmorskej výške. Samozrejme je nutná podmienka nebrzdiť ako debil a maximálne využívať brzdný moment motora. Je však možné, že to platí pre TSI a nie už u ďalšieho extrému 1,4MPI16V, kde je nevyhnutné zaradiť v stúpaní 2 prevodový stupeň aby to "ve dvou vůbec jelo", tam sú už pasívne odpory motora pri 4500n.min-1 natoľko významné, že jazda v klesaní už zvýšenú spotrebu nedokáže vykompenzovať, to celé je umocnené priam zázračnou momentovou charakteristikou tohoto legendárneho a rokmi overeného motora. Inak tu sa priam núka sedliacka úvaha: ak idem 15km do stúpania so spotrebou 12L/100km a 15 km v klesaní so spotrebou 0L/100km, aká bude výsledná spotreba, že by 6L/100km?

Lubíku, poněkud příliš si to zjednodušuješ a zanedbáváš tak některý důležitý věci. 

 

Takže se ještě jednou zamysli a zkus svoji integrovanou úvahu aplikovat na situaci, kdy jednou budeš muset ujet trasu X km kdy už během cesty tam překonáš nějaké převýšení a zase klesneš do menší nadmořské výšky a stejnou trasou se vrátíš zpět a proti tomu postav stejně dlouhou trasu, ale tam i zpět po rovině bez výrazných změn nadmořské výšky - A POKAŽDÉ PŘITOM MUSÍŠ DODRŽET STEJNÝ RYCHLOSTNÍ PRŮMĚR odpovídající dálniční rychlosti. O tom jsme totiž celou dobu hovořili.

 

Neřešíme zde totiž případ, kdy jen vyjedeš trapem bez ohledu na spotřebu na kopec a pak sjedeš stejnou cestou s nulovou spotřebou dolů - ale srovnáváme zde přejezd kopců "po povrchu přes průsmyky" se stejně dlouhým průjezdem "skrz kopce tunelem". Až tohle celý dointegráluješ a vybabreš se ze svých poněkud pomýlených teoretických úvah, udělej si prosím tě čas a projeď si nějakou takovou trasu v reálu autem - samozřejmě s měřením spotřeby. Šanci máš například při cestě do Itálie průsmykama přes- a nebo tunelem SKRZ Alpy a zase zpátky domů. Až tehdy myslím pochopíš, že rozdíl ve výsledné spotřebě během takových jízd vůbec nezávisí na volbě motorizace. Potom se teprve budeme moct bavit na úrovni - zatím (jak vidno z naznačovaných narážek na stranu něčí volby motorizace) jsi doposud ještě nedosáhl mentální úrovně potřebné pro skutečně civilizovanou diskusi ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne ne ne, pánové, to beru zpět, to jsem blbě napsal, takže se omlouvám  :kol-17: ...

 

Rozhodně to nebylo myšleno tak, že když se vyjede a nastaví se na tempomatu 130 a pojede se cela trasa furt 130.. to se zaručeně dostanete i přes 7 l :-)...

 

Za 6 můžete jet 130, ale nemůžete to za rozumnou spotřebu držet do kopce, tam zpomalím tak abych držel spotřebu dole třeba i na 100, ale s kopce dolu naopak zase se dá zrychlit třeba na 150 při aktuální pod 6, a tím zase kompenzovat další kopce a pod :-). To to se na 6 l/100 km dá dostat :-), takhle jsem to myslel tu odpověď..

OK,toto je ovšem potřeba říct hned,protože původní znění bylo dost zavádějící. :kol-28: 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ovšem potkat někde takového Galviho, tak mu po asi desátém vzájemném předjětí buď ujedu a nebo mu dám do zubů. Takových jsem potkával mraky v době profi ježdění a k tomu blbců se 120cama. Většinou končili s uvařenýma motorama na krajnicích.... Dnes to sice nehrozí, ale takový styl je na nakopání...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

OK,toto je ovšem potřeba říct hned,protože původní znění bylo dost zavádějící. :kol-28: 

 

 

Jasně, proto jsem se tam pak omlouval, jak jsem si to znova přečetl a zjistil, že jsem to napsal dost blbě  :kol-44:

 

ovšem potkat někde takového Galviho, tak mu po asi desátém vzájemném předjětí buď ujedu a nebo mu dám do zubů. Takových jsem potkával mraky v době profi ježdění a k tomu blbců se 120cama. Většinou končili s uvařenýma motorama na krajnicích.... Dnes to sice nehrozí, ale takový styl je na nakopání...

 

Neboj, vetšinou takhle nejezdím, jen jsem to několikrát zkoušel, na jakou spotřebu se dá dostat.. Jinak také si držím rychlost víceméně konstantní..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekkare, myslím že u nás je tých horských priesmykov trochu viac ako u vás, tak viem o čom píšem, ja totiž z bydliska nemám inú možnosť na 3 svetové strany ako cez horský priesmyk. Poznámka o motorizácii padla, nakoľko pri každej príležitosti prezentuješ TSI ako nepodarok a MPI ako najlepší a najvydarenejší. Nemyslel som samozrejme hore a dole tou istou trasou, myslel som spoločne priemer spotreby cesty z bodu A do bodu B a samozrejme z B do A, zato tá podmienka o rovnakej nadmorskej výške. Neviem ako Ty, ja sa vždy po nejakom čase vrátim domov, teda ma v konečnom dôsledku nezaujíma čiastkový priemer napr. za cestu z A do B, je samozrejmé, že ak začínam napr 100km trasu z domu v nadmorskej výške cca 500m, idem cez horský priechod vo výške 1200m a končím v nadmorskej výške cca 700m, tak mám cestou tam spotrebu 7l/100km a cestou naspäť 5,5l/100km, vďaka prevýšeniu 200m a premene cestou tam získanej potenciálnej (polohovej) energie na energiu pohybovú, čo dáva cca moju obvyklú spotrebu 6,2l/100km, to všetko pri obdobnej dynamike a rýchlosti jazdy tam aj päť (rovinky v stúpaní i klesaní cca 100, zákruty podľa povahy od 30 do 90). Ešte jedna poznámočka k tunelom, principiálne musí byť trasa cez tunely kratšia, ideš predsa takpovediac preponou a k tomu ešte priamočiaro, tu teda nie je celkom vhodné nazývať to tou istou trasou.

 

Ekkare, myslím že tu nie som jediný koho Tvoje príspevky neustále presviedčajú, že tu naozaj niektorí ľudia na civilizovanú diskusiu ešte nedorástli, čo je ešte horšie, evidentne zastávajú názor, že jedine ich pohľad na svet je ten správny. Na väčšinu Tvojich príspevkov je škoda reagovať (čo už zrejme mnohí zistili), bola to moja chyba že som sa na tie nezmysly ozval. Maj sa Ekkare a užívaj si jazdu, viac už k tomu nemám čo povedať.

Editováno: , autor: lubikSK
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... Poznámka o motorizácii padla, nakoľko pri každej príležitosti prezentuješ TSI ako nepodarok a MPI ako najlepší a najvydarenejší...

Nepíšu, že 1,2TSI je "nepodarok" nebo že by 1,4 63kW byl nejlepší motor - vždycky píšu, že MOMENTÁLNĚ V TÉTO DOBĚ vidím 1,2TSI jako nejproblémovější agregát ne z viny toho motoru, ale z viny odfláknutýho vývoje a vývojovýho testování. Ten motor za to nemůže. A že 1,4 63kW je z aktuální výroby nejstarší konstrukcí se statisticky nejmenším podílem "dětskejch nemocí" zase nepopřeš - už jen proto, že vychází z kostrukce motoru starý 30 let - ovšem ani náhodou jsem nikde netvrdil, že by byl nejlepší - pouze uvádím, že je nejlepší volbou z pohledu volby mezi výkonem a spolehlivostí pro určitou skupinu uživatelů - a to je kurevskej rozdíl proti tvojí generalizaci mých tvrzení - laskavě mi nevkládej do úst věty, který jsem nevyslovil! 

 

A k těm horským cestám přes hory a skrz hory - prostě si to zkus, pak něco povídej. Průměrná spotřeba na 100km snad jde podle reálný spotřeby spočítat jak z trasy mezi bodem A a bodem B dlouhý 75km po nejkratší cestě, tak po objížďce dlouhý 150km, nebo ne, ty teoretiku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...