Přejít na obsah

Plnění klimatizace


.Honza.

Doporučené příspěvky

Zdravím všechny,

hledal jsem na fóru rady ohledně odsání náplně v okruhu klimatizace, její čištění, doplnění oleje pro mazání kompresoru a natlakování zpět.

Odpovědi se ale značně liší - od každý rok odsát chladivo, přes co dva roky, čtyři roky, až po pokud funguje tak neřešit - náplň je celoživotní.

Je třeba měnit rovněž vysoušeč, filtr ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Klimatizace funguje po čtyřech letech jako na začátku. Kabinový filtr si měním co dva roky a dvakrát ročně jezdím na desinfekci klimatizace ozónem. Je pravda, že se ji snažím moc nepoužívat. Obecně jakákoliv klimatizace mi moc nesedí. Jen jednou za čas ji nechám chvíli běžet, aby se trochu pohnul kompresor a vypínám ji několik minut před dojetím, aby se osušil výměník.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak ono taky záleží, jak to člověk používá, je třeba nedávát velké teplotní rozdíly a oproti venkovní teplotě rozdíl tak max 7 stupňů, nefoukat chvíli na max. a pak to vypnout a podobně

na funkci se nějaký ten úbytek moc nepozná si myslím, to by musel být razantnější, teď sem byl s jedním autem na doplňování a chybělo tam něco a na intenzitě chlazení jsem nic nepoznal

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"Samotné ubývání chladiva nemusí být známkou špatné klimatizace. U nových automobilů s plně funkční klimatizací také dochází k úbytkům chladiva. Je to dáno velkými pracovními tlaky (cca 2MPa), také těsnění a hadice mohou být porézní."

viz. např. http://cs.autolexico...c-aircondition/

Editováno: , autor: HjM
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

od HjM: Údržba a servis klimatizace:

"Kontrolní interval klimatizace je u nových vozů po 4 letech a dále pak každé 2 roky."

Takže po čtyřech letech mám akorát čas na: "Automatický plnící přístroj nejdříve chladivo odsaje a zároveň vyčistí, pak klimatizaci vyvakuuje (tím se odstraní vlhkost) nakonec doplní zpět vyčištěné chladivo. Mechanik také zkontroluje těsnost systému a doplní kompresorový olej"

Vyhledat značkový servis nebo jakýkoliv, co dělá klimatizace ?

http://www.rajpneu.cz/kk-pneu-infoteka.php?ida=130&idc=INFOTEKA

Editováno: , autor: .Honza.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zajímavý odkaz je tady:

http://www.citroen.c...klimatizaci.pdf

I když to není Škoda.

Nejdůležitější rady:

• Nechte vyměnit kabinový filtr* každých 15 000 km nebo každý rok**.

• Nechte provést kompletní kontrolu klimatizace alespoň jednou za dva roky.

• Vyměňte vysoušecí nádobku každé 4 roky (nebo po ujetí 60 000 až 80 000 km)**.

• Nechte doplnit kompresorový olej před ujetím 100 000 km**

• Pro odstranění nepříjemných pachů a mikrobů doporučujeme okruh klimatizace pravidelně dezinfikovat.

*Pro vozidla vybavená kabinovým filtrem. **údaje mají informační charakter. Pro přesné údaje týkající se typu Vašeho vozidla kontaktujte servisní síť CITROËN.

Editováno: , autor: .Honza.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Matleš do kupy dvě naprosto rozdílný oblasti - první je technická, která se týká těsnosti klimatizačního stroje, druhá je spíš esteticko-hygienická, ta se týká filtrů vložených do cesty vzduchu vháněnýho do interiéru.

Klima je technicky identická s běžnou domácí chladničkou - tzn. má kompresor, tepelný výměník, kde se ochlazuje kompresorem stlačený chladivo, sběrač kondenzátu a výparník, kde se zkondenzovaný chladivo znovu vypařuje a tím výparníku odebírá teplo. Výparník je umístěný tam, kde může odebírat teplo ze vzduchu, vtlačovanýho větrákem do kabiny.

 

Celej systém se ve výrobě naplní určitým množstvím lehce těkavý látky, dnes nejčastěji "ekofreonem" R133, 134 nebo 135 - jsou to fluorovaný deriváty metanu nebo etanu, který se vyznačujou minimální chemickou reaktivitou (jsou nekorozivní a nehořlavý), nízkým bodem varu a vysokou stabilitou (nerozkládají se) plus dávkou kompresorovýho oleje.

Na rozdíl od domácí ledničky jsou ale jednotlivý součásti autoklimy pospojovaný nikoliv tvrdým pájením měděných trubiček stříbrnou pájkou, ale lisovacíma koncovkama s nejčastěji teflonovou těsnicí vložkou. Žádný lisovaný spoje přitom nemůžou být tak dokonale těsný jako spoje udělaný pájením, navíc v prostředí, kde se celej stroj klepe jak drahej pes = pod kapotou. Takže z klimy v autě rok co rok část obsahu uteče a proto se musí občas (po několika letech) nechat obsah systému odsát, přečistit, převážit a doplnit na předepsaný množství včetně správný dávky oleje, aby celej systém fungoval tak jak má. Na ujetých km to nezáleží, daleko důležitější jsou "motohodiny" který si klima za tu dobu odmakala.

 

Druhá část se týká systému, kterej má klima společnej s každou obyčejnou ventilací/topením - a to je vedení vzduchu od mřížky někde v oblasti přechodu přední kapota - čelní sklo až do kabiny. Do týhle cesty jsou jednak vložený filtry, mající za úkol zachytit prach, pyl a vůbec nečistoty a případně i smrádek z venku, druhak v ní jsou zařazeny i ohřevný a případně chladicí prvky - radiátory/výměníky. Pokud má ventilace jen větrat a případně topit (starší auta bez klimy), stačí jen měnit filtrační vložky, dezinfikovat není co a proč. Filtry stačí měnit podle potřeby, kdo jezdí často v prašném prostředí, mění filtry častěji než ten, kdo se pohybuje mimo polní cesty.

ALE - pokud je ventilace spojená s aktivní klimou = s ochlazovacím agregátem, na výparníku dochází při činnosti klimy ke kondenzaci až namrzání vlhkosti z nasávanýho vzduchu. Tato vlhkost se uvnitř hromadí a i když jsou klimatizační jednotky vybavené odvodem kondenzátu, v určitých místech v nich rychle vzniká prostředí vhodné pro bujení všech možných svinstev z "rodinky" baktérií, plísní a podobných neřádstev - tma, vlhko a teplo. Tyhle breberky je potřeba minimálně 1x za rok pořádně prohnat a pokud možno úplně vyhubit - tomu se říká DEZINFEKCE klimy a dělá se to buď zavedením dezinfekční látky v podobě pěny hadičkou dovnitř klimy, nebo vpuštěním dezinfekčního plynu - nejčastěji ozónu skrz klimu dovnitř do auta. A ani u toho nezáleží na počtu ujetých km, ale na době, která uplynula od posledního "durchpucungu", aby se z klimy nestal zdroj nějakýho "syfla", kterým se nakazí kdokoliv kdo si do auta sedne...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 10 let později...

Tak nejsem sám. Rok výroby 2011, a taky jsem s klimou nic nedělal. Najeto mám jen 115t. Řídím se tím, co mně jednou řekl servisák klimatizér, zaměstnanec, takže mu nešlo o byznys. Řekl: "pokud to funguje, tak do toho nevrtat." Na roky jsem se ho neptal.

Ale asi po těch letech, taky zajedu na kontrolu. Pozoruji, že je nepatrně slabší, než byla jako nová.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nechal minulý týden, po 15 letech provozu a 310 000km, poprvé doplnit klimatizaci. :D Chybělo tam 80 gramů. Chladila krásně i před tím, ale říkal jsem si, že drobnou údržbu by to před létem už chtělo. Změna oproti předchozímu stavu je, že zmizelo občasné "syčení" z výdechů. Kompresor stále stejně "kňourá", ale to je hádám normální, 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...