Přejít na obsah

Ojetina FI nebo II


-Janka-

Doporučené příspěvky

Moje auto má najeto 185 tkm. Ročně najedu skoro 30 tkm, takže ten motor celkem znám. Ono i ta tvoje spotřeba je trochu divná. Té dosáhnu jen když jedu po okresce stále naplno + častý předjíždění. Nebo po dálnici při jízdě trvalou 140tkou.

Při jízdě po okresce když splývám s okolním provozem + občasné předjetí znamená spotřebu pod 5 litry. V neděli brzo ráno jsem jel z Plzně na otočku do Strakonic. Celkem svižným tempem - průměrná rychlost 75 km/h najeto 240 km, spotřeba 4,8 l/100km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jo, jenže ta moje spotřeba je jen a pouze za ježdění v Praze, i když jen na jejím okraji. Semaforů je tady dost, jízd po pár km také. Pod pět se dostanu, ale to musím jet v kuse víc km po trasách, kde nejsou semafory. Při krátkých popojížďkách si to bere v klidu přes šest litrů. Ven z města s tím nemohu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no, nějak nevim co za motor tedy vybrat.. HTP se musi tocit porad kolem 4000otáček aby to vubec nejak jelo, zvuk to má jak nemocná motorová pila, nafta mi smrdí a 1.4 tdi tady není žádný zázrak techniky... já teda nevím, co je ta tragedie, ale mou 1.4 jezdím denne, střídám dálnice a města a rozhodně mi to jako tragedie vubec nepřijde, auto normalně jede i na 1800 otáček, což je na 5tku městská padesátka.. pokud samozřejmně někdo sleze z TSi do 1.4 tak ohrnuje nos, ale motor se musí brat komplexně, ne jen tak, že něco jede lip a něco huř.. jedna se i o spolehlivost, provozní náklady, možné problémy atd.. jak to je u HTP a TSi ví asi každý... u 1.4 kromě nějakých ojedinělých problémů a poměrně dražší výměny rozvodů nelze jiné komplikace čekat.. ale tak každý ma na danou vec svuj nazor.. máme tyto motory dva v rodině, oba najeto kolem 100tkm , oba na LPG a pohoda..

Editováno: , autor: JirkaBrno
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

U 1.4ky je ešte jedna komplikácia a to vybehanie piestov resp. zodranie teflonovej vrstvy piestov. Ale toto sa týka motorov ktoré majú 250tkm a viac. A ešte studené štarty, zatiaľ nikto nevie presne čo spôsobuje to, že po štarte ide nepravidelne, pri teplote okolo 19-20°C.

 

Keby si idem kúpiť novú fabiu tak by som išiel do 1.2TSi 77kw ročník 2012 a neskôr. Zatiaľ sa tieto motory zdajú byť už bez problémov. Doma jednu takú máme má už 120tkm na motore, podvozku je všetko original. Reťaz si zarachotila občas keď motor mal nabehané 70tkm a odvtedy nič. Turbo bez problémov.

 

Alebo by som znova kúpil 1.4ku, dá sa povedať, že vždy keď potrebujem obehnúť tak mám dosť výkonu a spotreba je v norme.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Klidně bych šel i do 63 kW od roku 12,rádoby větší spolehlivost 77 kW verze je daná spíš jejich menším výskytem,machanicky je to identický motor.Ale to jsme poněkud hodně odbočili,to auto má stát kolem 100000.Tam, pokud nechce HTP, není skoro jiná možnost než 1,4 benzín,já 1,4 tdi vhodný maximálně do vibrační desky nedoporučím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já moc zkušenosti s různými auty nemám, léta jsem zvyklá na naši rodinou oktávku 1,6 55 kW, autoškolu jsem dělala na 1,9 tdi octavii a fabii, od kamaráda jsem měla půjčenou chvíli astru, ale zaboha nevím, co to bylo, a pak taky pro srandu jsem absolvovala jízdu s žigulíkem. To bylo mimochodem fajn auto, člověk se rozjel, zařadil za 3 a mohl na to jezdit křížem krážem po Praze bez řazení, kromě 1 na rozjezd.

Dneska jsem byla nucena se svojí fábinkou na dálnici předjíždět ze 100 km/h. plyn až na podlahu a najednou koukám, že tachometr je docela dost nad povolenou rychlostí (i když pro někoho je i to normální rychlost), a to jsem předjížděla jenom kamion.s autobusem, takže nějaká akcelerace tam bude. A vlastně jsem si uvědomila, že proti staré 1,6 skoro vůbec nepotřebuju jezdit s plynem na podlaze, aby to vůbec jelo. Když se zamyslím, tak tam byl dneska prvně. I když mám najeto teprve necelých 1000 km, ale stejné trasy jako s oktávkou a tam ten plyn byl dole častěji...

Pokud mohu soudit podle sebe, tak pro člověka, který je zvyklý na líný, slabší motor, tak mu 1,4 ve fábii bude připadat jako dost silné auto

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to i o tom, kolik která kára váží - oktávka je zhruba o 250 - 300 kilo těžší než fábule, navíc jiný zpřevodování...

Navíc je potřeba si uvědomit jeden podstatnej fakt - "jednačtyřka" je jedinej motor z produkce posledních cca 15 let, kterej má tzv "podčtvercovej rozměr" - neboli, má při porovnání rozměrů spalovacího prostoru větší průměr pístu (vrtání) než dráhu jeho pohybu mezi dolní a horní úvratí (zdvih). Jsou to sice jen milimetry, ale má to svoji roli - a bez podpůrnejch berliček turba a přesunu úhlu otevření ventilů to funguje daleko víc, než by se u moderního motoru zdálo. Prostě motory s kratší dráhou pístu jdou snáz a dřív do otáček, než motory s dlouhým zdvihem - hraje tam roli setrvačnost klikovýho mechanismu a při změně otáček to znamená hodně. Bohužel druhá strana mince je to, že se jim moc nechce "odspodu", protože proti motoru s delším zdvihem mají zase kratší rameno páky na zalomení klikovky a při stejným středním pístovým tlaku jim chybí síla roztáčející hřídel... I to je jeden z důvodů, proč je "jednačtyřka líná odspoda" a proč já tolik zazlívám cifršpiónům z ekonomickýho oddělení ve Vlkohradě, že tenhle motor obrali o mechanismus přestavování sacího vačkovýho hřídele neboli prostředek, jak zvýšit krouťák v oblasti nízkejch otáček...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je a není - u 16-ventilu hraje obrovskou úlohu i aerodynamika uvnitř sacího a vejfukovýho potrubí a spalovacího prostoru. To proudění tam je prostě jiný a má opačný vlivy - 2 ventily na válec i když jsou větší v průměru, tak mají menší efektivní plochu otevřenýho kanálu než 2x dvojice menších. Takže u 8-ventilu je proudění už od menších toček rychlejší a čím vyšší točky, tím víc rostou ztráty třením jako o stěny kanálu, tak vnitřním (viskozita média) - proto 8-ventil ve vyšších točkách "ztrácí dech", zatímco 16-ventil o stejným objemu táhne dál do vyšších otáček, stíhá se normálně plnit do vyšších toček - pořád mluvíme o atmosféricky plněným motoru, bez navyšování plnicího tlaku libovolnou metodou.

 

Jenže to co je plusem ve vyšších točkách je mínusem v točkách menších, kde u víceventilovýho rozvodu klesne rychlost proudění pod určitou mez a začnou se projevovat rázový vlny způsobený prudkým přerušením proudění v sacím kanálu uzavřením sacích ventilů (nebo i jejich otevřením - a to pak má vliv i poměr dýlky samostatnýho sacího kanálu ke společný části) - vzduch v sacím kanálu normálně pulsuje, ale pokud se kmitočet pulsací určitým způsobem "potká" s dalšíma podmínkama (teplota a z ní plynoucí hustota vzduchu a dýlka/objem sacího kanálu), může dojít i ke stavu, kdy těsně před ventilama nastane vinou vzájemnýho působení těch rázovejch vln zdánlivě nesmyslná oblast podtlaku a motor se začne plnit hůř, než jeho "8-ventilovej brácha" - a na křivce průběhu krouťáku se objeví "dolík", kterej zdánlivě nemá reálnej důvod. 

 

Kupodivu stačí posunout úhel otevírání sacích ventilů ANEBO změnit NA MENŠÍ průřez sacího nebo vejfukovýho kanálu, tím se změní rezonanční frekvence toho traktu - a motor se začne plnit daleko líp, protože ty rázový vlny se buď potkají jinde než předtím, nebo se nepotkají vůbec. Technika je dostatečně známá, je to buď změna časování rozvodu nejrůznějšíma posunama vačkovejch hřídelů nebo natáčením vaček, případně různý přívěry v sání nebo vejfuku - různý šoupátka, klapky, plochý nebo válcový přívěry v sání nebo vejfuku - vždycky řízený minimálně v závislosti na okamžitejch otáčkách motoru, v lepším případě i podle polohy škrticí klapky, naprosto běžně se to používá u víceválcovejch 4-taktních motorek, kde to právě posiluje krouťák tam, kde ty vysokotáčkový 4- a 6-válce "nechtějí tahat" = v oblasti nízkejch otáček...

 

Je to v podstatě opačnej efekt, než jakýho se dosahuje "laďákem" = vejfukem nastaveným dýlkou tak, aby v určitým (poměrně úzkým) rozmezí toček "hrál jako píšťala" neboli aby v něm došlo k rezonanci, která doslova vysává odpadní plyn z válce (válců) - tím se zlepší výplach spalovacího prostoru a do válce se i tím, že na straně vejfuku se při tý rezonanci objeví podtlak, nasaje víc čerstvýho vzduchu. Z vlastního principu to líp funguje u 2-taktního motoru, ale ani 4-takt není proti rezonančnímu efektu imunní. Bohužel, zase je to něco za něco, nefunguje to v celým rozsahu otáček, ale dá se to naladit jen na úzkou oblast, jinak by se muselo pod autem vyskytovat cosi jako pozoun (alias trombón neboli "taková ta tahací trumpeta" = hudební nástroj, kde se tón volí změnou dýlky vedení troubou pomocí do sebe zastrkovací části) - už se zkoušelo i tohle, respektive dvě nebo víc částí vejfukovýho potrubí, který se přepínaly pomocí klapek na různou dýlku, ale všecko bylo moooc složitý a drahý...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

Ahoj, 

 

jsem tu nový, nechci zakládat nové téma, ale chci koupit jedničkovou fábii a nevím, jaký motor by byl ideál a jak moc jsou ty motory odolný. Preferuji více benzín kvůli krátkým vzdálenostem. Mohl by mi prosím někdo poradit? HTP spíše ne, ale pokud mi vyvrátíte pomluvy atd, tak bych možná pouvažoval. Nejvíce se mi líbí 1.4. 16 ventil, ale četl jsem, že je línější. Jde mi hlavně o cenu údržby (rozvody, poruchy atd). Prosím o nějaké názory a rady. Děkuji

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, HTP bych se u jedničkové Fabie taky vyhnul, minimálně slabší verzi. Pokud ti jde o odolnost a údržbu a bral bys starší ročník, pak je dobrá 1.4 MPI, ale nejede a žere. Další docela dobrá varianta je 1.4 16V 55/59 kW (ačkoli jsem četl, že jsou na ni např. drahé rozvody...ale to ti musí osvětlit některý z majitelů), která je takovým kompromisem. 1.4 74 kW mívala problémy se spotřebou oleje a dostala kratší převodovku než slabší verze. Fajn může být dvoulitr, ale žere a je celkem vzácný.

 

Já skončil u Punta zejména proto, že výběr opravdu odolného a úsporného benzínového motoru je u Fabie trochu problematický. Ale nechci tě strašit. :D 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, děkuji za odpověď. O spotřebu paliva mi tak nejde. Spíše o to, aby byl motor OK a něco vydržel. 1.4. MPI, těch na bazarech a inzerátech moc není a když je, je to vyhuntovaný jako kráva. Kdybych se porozhlédnul po tom 16v 1.4. 59kw, na co si mám dát nejvíce pozor? Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jen vím, že poslední verzi s 59 kW v některých článcích do Fabie doporučují jako nejvychytanější.

 

Po ruce mám SM s článkem od Vaculíka o Octavii Tour a rozebírá tam (docela kriticky) 1.4 16V BCA 55 kW. Píše tam o rozvodech s dvojicí řemenů a kladek a choulostivosti na výměny oleje, což může vyústit ve vadná hydraulická zdvihátka nebo opotřebované písty. Třeba ti to poslouží jako vodítko, ale v Octavii je více zatěžován a může jít o odlišnou variantu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

bože.. furt ty rozvody.. jednou to nějakej pakoš napíše v sm a všichni to berou jako bernou minci všeho.. rozvody na 1,4 16V stojí is pumpou kolem 3500kc+-.. výměna se dá udělat kolem 1000kč. takže kolem 5000kč máte udělané komplet rozvody a mužou se dělat v rozmezí 90-150t km.. já dělal na svém autě při 130000km.. tyto motory chtějí kvalitnější olej a výměny po 15t km.. pokud na to někdo před tím kašlal a dlal olej jak ho napadlo s tím, že tam nalil co mu došlo pod ruku, tak at se pak nediví no.. výhoda je v tom, že motor předěláš na LPG a jezdíš za kačku kilometr..

edit-pokud chceš tu levnější sadu, tak řetězy ina s pumpou se dají sehnat pod 3000kč sada--konkretně 2883 kč+ litr práce  a seš na 4000kč.. to mi nepřijde jako nějaká strašná cena..

https://www.autodily-pema.cz/vodni-pumpa-sada-ozubeneho-remene-ina-530008931?gclid=EAIaIQobChMIuMv5pfbK1QIVyb3tCh2C5gomEAkYAiABEgKctvD_BwE

Editováno: , autor: JirkaBrno
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...