Přejít na obsah

Dobíjení autobaterie - nabíječka, startovací zdroje apod.


Akrub

Doporučené příspěvky

Tak tady pročítám ty diskuse o dobíjení či nedobíjení baterky v FIII se SS systémem (81 kW). Takže:

Žádné aplikace od kohokoliv, žádné měření přes zásuvky, žádné údaje z infot.  apod.

Prostě jsem natáhl dráty přímo od baterky do kabiny a multimetrem měřil napětí na baterce. Auto stálo cca 48 hodin v garáži,

teplota v garáži 6 st. C, teplota venku -10 st. C napětí baterky 12,5V po startu okamžitě "naskočilo" dobílení

volnoběh - napětí na baterce 14,9 V, pak jízda až do úplného zahřátí motoru na 90 st. C, délka jízdy cca 25 km na všechny  rychl. stupně 1-6.

motor v tahu mírně i na plný plyn pořád dobíjí na 14.9 V

brzdění motorem - 14,9 V

po dobu jízdy byl zapnutý jen ventilátor topení na 1 st. Občas jsem "kontrolně" zapnul vyhřívání okna, světla - stále 14,9 V.

Zkoušel jsem to se zapnutým i vypnutým SS stále 14,9 V. Dobíjení stačilo "ukrmit" vyhřívání zadního okna a světla i na volnoběh.

Podotýkám, že nemám vyhřívání sedaček. Dále - měření bylo zřejmě ovlivněno venkovní teplotou -10 st. C, protože SS nevypínal motor i když byl aktivní.

Prostě jsem to chtěl mít změřené, jak to skutečně je, protože "courám" v zimě jen krátké trasy po městě.

Je mně jasné, že až bude teplo, může to být jinak.

Závěr: V ruské zimě dobíjí pořád a podle napětí na baterce nabíjí dostatečně.

Teď jen čekám až bude teplo a přispěji dalším měřením.

Děkuji za pozornost.

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V ‎09‎/‎01‎/‎2017 na 22:12, Supermarine_Spitfire napsal:

Já používám univerzálnější Optimate 4 DUAL - pro ty co mají zásuvku ovládanou Can-busem (např. BMW, BMW motorrad) je to suprová věcička - jinak samozřejmě umí to samé co Ctek.

Taky mam Tecmate optimate 4 a je super ale pozor- je pouze do kapacity 50 Ah

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já s tím nabíjím všechno, třeba konkrétně 80Ah baterii do Mondea a jak říkáš, nabije to, ale déle to trvá. (80Ah s nabíjecím proudem 0,8A od 0do100% by to bylo teoreticky 100hodin. Prakticky si baterka žádá nabití už od poloviny kapacity, takže 50 hodin nabíjení - 2dny)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zajimave tema. Mne stoji auto cely tyden venku na mraze a v patek nastartuju vzdy v pohode. To same, kdyz to necham nekde v horach v udoli, tak po navratu normalne naskoci a jedeme. Zadnou hlasku o slabe baterce jsem jeste nemel a kdyz mi ji promerovali v 60tis, tak byla porad na 100%.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 1. 3. 2018 na 20:36, Galaxy64 napsal:

Co to je za nesmysl "pozor- pouze do 50Ah"?

Těch ušmudlaných max. 0,8A z nabíječky na motorku, můžu snad naprat i do 150Ah baterie. Akorát to potrvá dlouho.

Nesmysl je to co píšeš ty příteli. Pokud bychom se bavili o nabíječce před dvaceti lety tak bys měl jistě pravdu. Ale dnes nabíječky nedávají pouze konstantní proud o kterém píšeš. Dobíjí také razově a maji také testovací funkci. A pokud je nabíječka konstruovana do 50Ah má to své opodstatnění. A když tuto nabíječku pripojis k baterii větší, tak oblbnes svoji draze koupenou chytrou nabíječku ty sám a vědomě. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Těch 50Ah je odvozeno od 5A co dovede a na to má vnitřní obvody. Průběh elektroniky a testů baterky nezajímavý a nepodstatný. Ve výsledku pak platí to co Galaxy64. Musíš si uvědomit, že i když je nabíječka čím víc digitální, tak baterka bude furt analogový chemicko-fyzikální zdroj, který funguje na napětí a proud v čase.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Optimate 4 ma 1A. Pokud prubeh elektroniky a testu je nezajimavy udaj, tak pak nechapu, proc se tady bavime o nabijeckach za 2 tis+ a nikoliv trafu z lidlu ktery dodava konstatni proud.

Pro ty ktere to zajima link na celou skalu nabijecek optimate. S vysvetlivkami k urceni, hodnotami nabijecich proudu a hodnotami maximalni kapacit baterii pro ktere jsou urceny zde: https://tecmate.com/wp-content/uploads/2018/01/OM-Charger-flyer-EU-EN-171025.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pleteš si pojmy. Argumentuješ svojí udržovací dobíječkou a vydáváš ji za nabíječku. Jsou to 2 různá zařízení k určená k různým účelům. To co máš ty si chtěl koupit kolista do garáže. A bavíme se nabíječkách v novém provedení, protože ji mám furt v kufru. Tu 30 let starou taky mám a nabíjím jí v garáži páč je neskladná a těžká. A malou dobíječku kupovanou za 150kc mám taky. A ty programy v nabíječkák jsou proto aby se obsáhla celá paleta vybitých bateríí. Ty naše baterky to nabíjí tak, že program projde do 1minuty a pak už jede fáze čistého nabíjení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

??? :) Nabijecka, dobijecka - uz se mi z tech nazvu mota hlava. Nechci se hadat, ale je uplne fuk jak Optimate 4 - na ktery jsem reagoval, protoze ho sam mam a jsem s nim take spokojeny, nazves. Podle me to neni zadna udrzovaci dobijecka jak pises, ale standartni nabijecka byt primarne urcena na gelove motobaterie. Pouze jsem upozornil na holy fakt, ze je konstruovana do 50Ah. A mam za to, ze pokud ji pouzijes na baterii s vetsi kapacitou, nebude to dobre fungovat. A to hlavne u testu a impulzniho dobijeni, ktere je pry dobre pro desulfizaci u starych baterii. Neznam vnitrni elektroniku te nabiecky, ale predpokladam, ze ten kdo ji konstruoval vi dobre proc napsal do navodu danou maximalni hodnotu. Optimate 5 uz ma pro zajimavost max hodnotu 192Ah. Ale ty jsi asi chytrejsi nez konstrukter dane nabijecky.

Kdyz se poradne podivas na link, ktery jsem zde posilal ve svem predchozim prispevku zjistis, ze ne vsechny nabijecky od Tecmatu jsou vhodne pro AGM/EFB baterie.

Jak dobijeni u techto chytrych nabijecek funguje zjistis treba z YouTube- urcite nejde o minutovy test a pak konstantni nabijeni :) 

Zrovna dnes mi prijde nabijecka CTEK MXS 5.0. Na ni, na samotnem telu nabijecky je napr. znazornen graf nabijecich proudu, ktere nabijecka momentalne dava v case. Jak funguje, Protoze mi jiste neveris, se podivej na jejich stranky, nebo na YouTube. Az si zjistis vic, dej info jestli si jeste stojis za tim, ze dana nabijecka udela minutovy test a pak uz jen konstantne nabiji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenom pro zajímavost. V Německu i v Anglii se letos objevil stejný problém s hláškou na infot. Všechno jen EFB baterie. Kdo má AGM tak tím netrpí. Evidentně je to o těch 12.1 V u EFB. U AGM je asi nastaveno 12,5V. A AGM asi netrpí tak velkým samovybíjením a taky bude hláška o vybité baterii asi na 12.4. Ale všem to startuje i s takto poloprázdnou. Začalo to v prosinci a problém ustal s celodenními mrazy. Ono těch 12.1 u EFB znamená nabití na 20%, 11,9 je už hluboké vybití. Normální baterie by už umřela, EFB díky vnitřní konstrukci a zesíleným elektrodám dokáže dodat startovací proud bez vnitřního zborcení, otázka je kolikrát?

A Oto, CTEK mám už 2 rok a popisoval jsem jeho chování. A nabíjet se má podle předpisu výrobce baterie a ne podle toho co  píše výrobce nabíječky. Ten popisovaný čas je podle teploty nabíjené baterie. V teple je to rychlejší v chladu pomalejší.

A CTEKem se EFB baterie nabíjí na symbol autíčko a nemá se používat volba AGM. A u EFB proto, že je to konstrukčně evoluce normální baterie, je v ní pořád tekutý elektrolyt. AGM má elektrolyt vsáknutý do skelné vaty

  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Si všichni myslí kdovíjak jsou ty mikroprocesory v chytrých nabíječkách naprogramované. Ve skutečnosti byste se divili jak primitivní algoritmy jsou použity. Automatická pračka je mnohem chytřejší. Ono totiž není až tak jednoduché v normálním čase otestovat stav baterie, navíc bez patřičné zátěže. Trvám na tom, co jsem psal výše. Navzdory tomu, že to je nabíječka na motorku, nabije to i 150Ah, ale za déle.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 1. 3. 2018 na 17:07, Pepyczech napsal:

Tak tady pročítám ty diskuse o dobíjení či nedobíjení baterky v FIII se SS systémem (81 kW). Takže:

Žádné aplikace od kohokoliv, žádné měření přes zásuvky, žádné údaje z infot.  apod.

Prostě jsem natáhl dráty přímo od baterky do kabiny a multimetrem měřil napětí na baterce. Auto stálo cca 48 hodin v garáži,

teplota v garáži 6 st. C, teplota venku -10 st. C napětí baterky 12,5V po startu okamžitě "naskočilo" dobílení

volnoběh - napětí na baterce 14,9 V, pak jízda až do úplného zahřátí motoru na 90 st. C, délka jízdy cca 25 km na všechny  rychl. stupně 1-6.

motor v tahu mírně i na plný plyn pořád dobíjí na 14.9 V

brzdění motorem - 14,9 V

po dobu jízdy byl zapnutý jen ventilátor topení na 1 st. Občas jsem "kontrolně" zapnul vyhřívání okna, světla - stále 14,9 V.

Zkoušel jsem to se zapnutým i vypnutým SS stále 14,9 V. Dobíjení stačilo "ukrmit" vyhřívání zadního okna a světla i na volnoběh.

Podotýkám, že nemám vyhřívání sedaček. Dále - měření bylo zřejmě ovlivněno venkovní teplotou -10 st. C, protože SS nevypínal motor i když byl aktivní.

Prostě jsem to chtěl mít změřené, jak to skutečně je, protože "courám" v zimě jen krátké trasy po městě.

Je mně jasné, že až bude teplo, může to být jinak.

Závěr: V ruské zimě dobíjí pořád a podle napětí na baterce nabíjí dostatečně.

Teď jen čekám až bude teplo a přispěji dalším měřením.

Děkuji za pozornost.

 

 

 

Takže se nám oteplilo. Teplota 10 st.C. Napětí na baterce v garáži 12,1 V. Po nastartování na volnoběh 12,5 V. V tahu je napětí na baterce 12,5 V. při ubrání plynu 14,9 V po znovupřidání někdy klesne na 13,3, někdy na 12,5-12,7V. Nenašel jsem žádnou zákonitost, proč je to někdy víc a někdy míň. Chová se to víceméně pořád stejně, ať je SS vypnutý nebo zapnutý. Budu si asi muset zvyknout nejezdit z kopce na neutrál, aby se to občas nabilo rekuperací. Zlomová venkovní teplota, kdy auto začíná dobíjet naplno (viz můj minulý příspěvek) je okolo 6-7st. C. Nechápu celý tenhle tyátr kolem SS a rekuperace. Jak jsme mohli tenkrát přežít, když jezdily Warburgy, Moskviče, Avie a Tatry 138 a KSČ měla monopol na všechno, jo a nebyl hajzlpapír.

Přeju všem teplo venku i doma.

Editováno: , autor: Pepyczech
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...