Přejít na obsah

miklisek

Doporučené příspěvky

Do RAPIDa MR 2013 jsem dodělával dešťový senzor (viz https://forum.skodahome.cz/topic/129199-světelný-a-dešťový-senzor-dodatečná-montáž/?do=findComment&comment=2217630) a neoriginální světelný asistent Made in PRC (viz https://forum.skodahome.cz/topic/136330-automatický-spínač-světel-neoriginální-řešení-made-in-prc/). Tento asistent jsem dával proto, že starý 17 pinový spínač světel neumožňuje propojení s origo senzorem deště/světla na skle. Nic ale není nemožné a kolegové rapidisti na ruském fóru drive.ru přišli, jak na to. Inspirace je zde: https://www.drive2.ru/l/457046918653018332/ , https://www.drive2.ru/l/7318540/ https://www.drive2.ru/l/5977289/https://www.drive2.ru/b/1664258/https://www.drive2.ru/l/471551126290825950/ ,  .

 

Soupis materiálu

- spínač světel 5JA 941 431 A

594b68b8575f6_5JA941431A2.thumb.jpg.2d16ae5c87f86790dfa02da9593851b7.jpg594b68b7b17f0_5JA941431A1.thumb.jpg.5d0113576ad13b2850d102248d38509f.jpg

- svorkovnice 10 pólová 6R0 972 930 A

594b68b9215b9_6R0972930A.thumb.jpg.0859653a453738d4d5b05f9059a2863f.jpg

- BCM 7H0 937 090 D

7H0979090D.thumb.jpg.52408d769c6ec72b7d8f02c274a7e16f.jpg

- vodiče 0,35 mm, různé barvy, cca 1 m od každého, (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení spínače T10 s T17 a s BCM

- vodič 0,5 mm zelenožlutý, cca cca 2x 0,75 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a PB

- vodič 0,5 mm modrý, cca 1,5 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a zpětných světel

- vodič 0,5 mm zelenobílý, cca 1,5m (zkrátí se dle potřeby při zapojování), pro propojení BCM a PB

- vodiče 1,0 mm modrý a červený , cca 1,5 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a PB

- vodič 1,5 mm zelenožlutý, cca cca 2x 0,75 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a PB

 

Piny do svorkovnic

000 979 009 E (N 907 947 01) - 17 ks

594b6faacff5f_000979009E.thumb.jpg.69b9f63fe720c45ac6a8154f6d057d89.jpg

 

000 979 242 E (N103 190 05) - 2 ks

594b6fac47098_000979242E.thumb.jpg.ffaf365e49911b5905cf426a4543dd75.jpg

 

000 979 025 E (A 018 545 8726) - 4 ks

594b7024224d3_000979025E.thumb.jpg.3e775abecd36420ac6b31ea0d013f43c.jpg

 

N 904 291 01 (nebo 000 979 135 E nebo N 907 326 03) - 7 ks

594b6facdbf25_N90421901.thumb.jpg.c03b4bd8576246043dd7c9f41577d8f7.jpg594b6fab90702_000979135E.thumb.jpg.63769da1e7ad939b4e4074cdedd79c81.jpg

 

000 979 152E (nebo 000 979 243E) - 2ks

59dc7ba99b989_000979152E.thumb.jpg.baa2d50fa8206516099edf784c65b879.jpg

 

000 979 151E (A013 545 76 26) - 1 ks

5a00622ce4024_000979151E.thumb.jpg.0227bbcaddc90371861d3cd31f12dee3.jpg

 

000 979 150E (A013 545 86 26 ) - 2 ks

000979150E.thumb.jpg.07bc810e53b79ea05098cc5ae5164e42.jpg

 

- plochý faston pro kabel 1 - 1,5 mm - 20 ks

- plochý faston pro kabel 2 - 2,5 mm - 15 ks

- textilní automobilová izolační páska TESA 51025-00002-10 https://www.tme.eu/cz/details/tesa-51025-19/profesionalni-vybaveni-car-audio/tesa/51025-00002-10/

- elektrikářské stahovací pásky 2,5x100 mm

 

Schéma zapojení

524270232_Schma17na10.thumb.jpg.b58a6f1c111de7cc7d2ae40b7e998b75.jpg

 

Zapojení pinů do svorkovnic

BCM T73a (černá)

IMG_20171014_105905.thumb.jpg.5c857549f6e54be840e2724de7e73133.jpgIMG_20171214_152755.thumb.jpg.573ceef58552627f5a14a7932ce01e11.jpgIMG_20170617_124903.thumb.jpg.3733cc35c59af6cc01abce5398da4970.jpgIMG_20171014_104541.thumb.jpg.a06c10fa6287603f7c1bbba61fce98a0.jpgIMG_20190313_161037.thumb.jpg.a6b9a965c25430ed90c564a59c9541e0.jpg

 

BCM T73b (bílá)

IMG_20171014_122050.thumb.jpg.ced3c4b924b8f1fa3fe3380341c63c2b.jpgIMG_20170617_132516.thumb.jpg.2dba91460692c9e0244e9912298de20c.jpgIMG_20171214_152732.thumb.jpg.6831d22c24e39bb83050d5d1531ba470.jpgIMG_20171014_110341.thumb.jpg.d09c6931b48da457d84d374501ce9301.jpg

 

Připojení vodičů ve svorkovnici přístrojů

IMG_20171024_113755.thumb.jpg.dc6052ac7815d60d96f507811fdcfb9d.jpg

 

Připojení vodičů v pojistkovém boxu

IMG_20171014_182110.thumb.jpg.13d67709bdb85f0d6c90f1e6c4723a1f.jpg

 

Napájení BCM T73a/63 a T73b/68 pro tlumená světla

IMG_20171014_181557.thumb.jpg.853a7d041f637052239f30dfc8bfbf31.jpgIMG_20171014_183017.thumb.jpg.8c7c8809b2268dd525992ce7b6040469.jpg

 

Propojení napájení zadní mlhovky

Nejprve je nutné přerušit napájení kontrolky mlhovky (nově si řídí BCM); dvě možnosti:

- vyjmout a zaizolovat pin T32/13 na svorkovnici u přístrojů.

- (realizováno u mého auta) zjistit který z dvou tenkých šedo-bílých vodičů u pojistky 37 vede ke kontolce v přístojích (proměřit), ten přerušit a oba konce zaizolovat.

Napájení zadní mlhovky lze realizovat dvěma způsoby:

- zavést vodič 0,35mm2 přímo ze svorkovnice T10/5 do svorkovnice T73b/43; u pojistky 37 přerušit silný přívod 1mm2 a na konec vodiče u pojistky připojit na vodič 0,5mm2 od T73a/6. Druhý volný konec původního vodiče k pojistce 37 zaizolovat.

- (realizováno u mého auta) propojit piny ve svorkovnici T17/9 a T10/5 (vodič 0,35mm2); u pojistky 37 přerušit silný přívod 1mm2; na konec vodiče u pojistky napojit vodič 0,5mm2 od T73a/6; na druhý konec přerušeného vodiče (vedoucí od spínače světel) napojit vodič 0,35 mm2 od T73b/43 .

IMG_20171214_163944.thumb.jpg.3e530962a8d987ab3227e17548e31551.jpgIMG_20171214_164046.thumb.jpg.bfc9ad58c73adb4d7324f5257139e0f2.jpg

 

Propojení zpětných světel

Obě zpětná světla musí být napájena z pinu T73b/12. Původní zapojení sice funguje, vše svítí, ale diagnostika hlásí to chybu Back-up lamps 00901 a svítí kontrolka hlídání žárovek na palubce . V levém prahu u řidiče se  jeden z černomodrých vodičů (ten pro zpětné světlo) přeruší, zaizoluje a napojí se na něj nový vodič vedoucí na T73b/12 (viz schéma zapojení).

Propojení pravého zpětného světla s levým je vidět na fotkách. Původní černomodrý vodič ke zpětnému světlu v pravém prahu u spolujezdce se přeruší a zaizoluje. Lze udělat i tak, že se příslušný pin ve svorkovnici pravého světla na pozici 1 vyjme (zaizolovat) a nahradí se pinem na vodiči k levému světlu. Tam se musí vodič připojit k původnímu černomodrému vodiči z pozice 1 svorkovnice, např. bočním připojením nebo dokonaleji novým pinem společným pro původní vodič a nový vodič od pravého světla. Piny mají číslo 000 979 150 E.

 

IMG_20171111_140553.thumb.jpg.31395614405db35dce40cf82aee8d51d.jpgIMG_20171111_141017.thumb.jpg.d1d155502be24f8566c40b5679768e0e.jpg

 

Zapojení comming home přes páčku světelné houkačky

Protože elektrika a BCM je ještě starší genererace, neumí funkci comming home přes ŘJ, ale postaru přes spuštění páčkou světelné houkačky. Je potřeba propojit zelenobílým vodičem 0,5mm2 pojistku SB36 a pin na svorkovnici T73a/62. Pin u pojistky je 000 979 135, pin v BCM je 000 979 009.

IMG_20190313_160446.thumb.jpg.3b3f54cf44cdf6804a2688fdbeff582a.jpgIMG_20190313_160339.thumb.jpg.20cf2de42dd704fb16f0d63a7f889f39.jpg

 

Připojení kabelů od svorkovnice T10 na kabely vedoucí do svorkovnice T17

- oholit izolaci na kabelu, nový kabel namotat a utemovat na původní vodič

IMG_20170429_135756.thumb.jpg.1579d765f0896a5b62b34d50d7a678c9.jpg

- z fastonu odtříhnout kontakt, zůstane jen krimpovací část

IMG_20170429_135910.thumb.jpg.383537a24d879954307d34ed355bf627.jpg

- zamáčknout všechny packy, zaizolovat

IMG_20170429_140342.thumb.jpg.b36dcda00c4dd0e2bbec65396b2ed528.jpg

 

Úprava vypínače DLR v pojistkovém bloku na dvoupólový vypínač

V originálním schématu RAPIDA se světelným asistentem jsou na každou stranu auta samostatné vodiče k žárovce DLR, ale chybí možnost vypnutí DLR. Pro šťouraly v autě je ale možnost vypnutí DLR výhodná, použije se např. při opravách, úpravách nebo ladění, kdy je nutnost mít zapnuté zapalování. Použit malý kolébkový dvoupólový vypínač, vložený a zatavený do obalu původního vypínače 5J0 941 503. Je jen potřeba trochu rozšířit původní okénko a ořezat výstupky. A vypínač do původního lože zalepit tavným lepidlem. 

IMG_20171012_155305.thumb.jpg.7e3d3b166347858f9d6fdb9dbab2711c.jpgIMG_20171012_155157.thumb.jpg.15a65473783a58523e89a5ad144cc037.jpgIMG_20171012_155141.thumb.jpg.5f808112b6814ba929d558f85d097b23.jpg 

 

Napojení vodičů pro vypínání DLR - vodiče směrem od vypínače k pojistkovému boxu:

- spojení kabelů provedeno stejným způsobem jako u kabeláže T17->T10

- proměřením zjistit, který kabel vede na jakou stranu auta, originální žlutozelený vodič označit barevnou páskou

IMG_20171012_190837.thumb.jpg.aa799e1727b416eae197903a83385bdf.jpgIMG_20171012_190823.thumb.jpg.309b96f6786959e0f85e30534a839277.jpg

- nezapomenout označit jeden pár kabelů (nebo použít jinou barvu) aby bylo dodrženo správné zapojení pozice v BCM a strany auta (T73a/5 -> pravá strana, T73b/3 -> levá strana).

IMG_20171014_130855.thumb.jpg.51ed3776d91e0255313a75e30840172e.jpgIMG_20171012_191842.thumb.jpg.6776b0b00f13991bb6085f2aad53bdcf.jpg

 

Záslepka původního 17-pinového konektoru

Aby se zabránilo případnému zkratu stále živých vodičů v původním 17 pinovém konektoru, vyrobil jsem ze starého čínského T17 spínače světel záslepku, která slouží zároveň jako propojka pozice 1 a 7 - napájení dálkových světel.

Z těla spínače odříznout připojovací část,

IMG_20171013_123159.thumb.jpg.06757934305af4344463d059757601ee.jpgIMG_20171013_123207.thumb.jpg.a81a20ad1400a5e53b38885d8e18ef5a.jpg

z mosazného plechu 0,5 mm vyrobit propojku pozice 1 a 7,

IMG_20171013_123134.thumb.jpg.f2607cacdecc03b944c929e6831851d1.jpgIMG_20171013_123144.thumb.jpg.44759e51e2101e9b9a56448087f04e57.jpg

která se vloží do tělesa záslepky

IMG_20171013_123224.thumb.jpg.ab96a7818271554401fc0a416251c05f.jpgIMG_20171013_123233.thumb.jpg.ad1405560a326ed89b86b31413f73b9a.jpg

a zalepit tavným lepidlem, které vytvoří izolační víko.

IMG_20171013_125957.thumb.jpg.cea62578bbf6e8e2c0be264009d366cf.jpgIMG_20171013_130027.thumb.jpg.9bf10434a9d0efcd3a8e2c04d32697a4.jpg


IMG_20171111_140622.thumb.jpg.0165910de271e2a63ce6d4329e214784.jpgIMG_20171111_140640.thumb.jpg.c9b321f68d7ad94fcb3811ed106ec118.jpg

 

Úprava napájení kamery ve verzi s čínskou parkovací kamerou a čínským rádiem:

Napájení +12V kamery nelze brát přímo od zpětného světla (jak je obvykle uvedeno na schématech u kamer), se zapnutým zapalováním kamera funguje ale  při nastartování motoru začne obraz skákat a rádio posléze hodí chybu obrazu. U mého auta jsem napájení napojil na hnědý vodič od CAN-BUS dekodéru s označením BRAKE, některá dražší rádia mají přímo konektor pro obraz i napájení kamery s kabelovou redukcí pro zapojení kabeláže kamery (obraz CINCH, napájení JACK). Existují také zařízení pro stabilizaci napájení kamery, na Aliexpress.com naleznete pod heslem Filter Car Rear View Back up Reverse Camera.

 

Kódování

5a0063ad0c986_BYTE8bit0.thumb.JPG.6d1da3b8fb9937cb83d5dcb7fb6c9270.JPG5a0063ad490ed_BYTE10bit12.thumb.JPG.b98c174e8fda9c1cadde133f2e22d6c8.JPG5a0063ad8c56c_BYTE12bit1.thumb.JPG.50b5eabaf250a10f41c599aaff0d0eeb.JPG5a0063add6e47_BYTE13bit7.thumb.JPG.f1760d198fca070f1bd3cded72595f24.JPG5a0063ae785c3_BYTE14bit1.thumb.JPG.b6857950a3031f89b75f1a073d91c653.JPG5a0063aebab79_BYTE22bit5.thumb.JPG.71272014f5959c8ff31148afa56add9e.JPG5a0063af023b1_BYTE23bit6.thumb.JPG.bf54da7961598126f252b91c2461a49c.JPG5a0063af37058_BYTE27bit01.thumb.JPG.82b399347d27e53f155c64ad6adb8137.JPG

 

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Miklisku, to máš teda recht. Když si vzpomenu, jak jsem kdysi brblal nad krátkými dráty k BCM u FI, tak si dnes uvědomuji, jaká to vlastně byla brnkačka. Dnes je u Rapida i po vyndání BCM vsoukání se pod palubku doslova artistický výkon, o nervech nemluvě. Pokud se však chce ŠA chlubit finančními výsledky, musí někde ušetřit. Vždyť zkrácení všech kabelů k BCM o např. 15 cm vypadá jako prkotina, ale při roční výrobě přes 1 mil vozů, je to už pěkná sumička za drahou měď potřebnou k jejich výrobě. A navíc nepřístupností BCM odradí spoustu kutilů od amatérských úprav, kteří si je musí nechat udělat v servisech ŠA, pro které je to také slušné finanční přilepšení. Ale už dost, není to k tématu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dlouho se v tématu nic nedělo, ale na pozadí jsem přískoky pracoval na dokončování kabeláže v autě, takže v prvním příspěvku postupně přibyly další fotky a úkony nutné pro zprovoznění celé změny, takže změny doznalo i schéma zapojení. Úprava se teď tedy konečně blíží do finále, příští týden jedu na výměnu a nakódování BCM k ferdovi25.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tak je skoro hotovo, byl to ale porod. Velké díky @ferda25 za pomoc a trpělivost při oživování. Holt nelehké jsou cesty průkopníků. Ještě zbývá doladit spínač (měl jsem vadný) a funkčnost osvětlení spínače a tlačítek ve dveřích.

Trochu alchymie bylo kódování, ale nakonec se to podařilo. Potrápil nás vadný spínač a zpátečka. Jediné, co se nepodařilo rozchodit u mého MR2013 je Comming home. Ale Leaving home funguje, mám ho dané do mlhovek + svítí obrysovky a SPZ. Bez souvislosti s tématem: mám zaplé zhasínání LED modulu DLR při blinkru, vypadá to hodně dobře.

 

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak další pozitivní zjištění: za deště (a dnešního vichru :-D) funguje i automatické sepnutí světel, kdy stačí tři kývnutí stěračů bez přerušení nebo, jak jsem se dočetl v návodu k autům mr 2014, stačí defakto pustit stěrače krátce na 1 rychlost, když třeba mží a automat by ještě jen cykloval, a světla se zapnou také. Světa přepnou zpět na DLR po 4 minutách, když stěrače přestanou úplně stírat tzn. i automatem přes senzor. Super funkce na kterou čínský fejk nemá a blahopřeji si, že jsem do úpravy šel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Comminng home v originálu přes tu páčku fakt funguje, potvrzeno od [mention=89652]Lusta17[/mention], který má origo rain/light asistent na autě z 2014 (a od kterého jsem taky sosal informace ohledně čísel dílů a funkčnosti). Takže chyba bude nejspíš v nějakém nastavení, hluboko skrytém našim zrakům.

 

 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Poslední věc, která mi zatím nefungovala bylo nakódování osvitu spínače, ovladačů ve dveřích a zbytku palubky v AUTO režimu. Kabel jsem natažený měl, ale chybělo kódování. Naštěstí mi uživatel archelock z drive.ru poradil, kde nakódovat (k téhle BCM to totiž není v labelech uvedeno, co to je) a už vše svítí jak má.

8e66d97ba630b0a1a9ee054d9f332d73.jpg

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...

Tak mám konečně dodělané spínání comming home pomocí páčky světelné houkačky díky radě ferdy. Stačí do ní cvrnknout a po otevření dveří se rozsvítí mlhovky, které zhasnou až po zamčení auta za nadefinovaný čas. Funguje to i bez světelného asistenta, samozřejmě musí být před tím zapnuta potkavací světla, s DLR to nefunguje.

Edit schématu a popisu v prvním příspěvku.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...

Ano presne tohle resim. Mam doldelan senzor v palubce a spinac s polohou auto pro F3  ale pro rapid by to melo byt stejne.

Ale je zajimave ze v navodu pro rapid to tka fungovat nema.

rapid.thumb.PNG.5c28677609de36718d5cc3a02505e6db.PNG

 

Dle navodu a reakci ostatnich kteri maji spinac s polhou auto pro F3 z vyroby to jde.

fabia.thumb.PNG.ff86f69938a24a81dc30aa948b0525c4.PNG

Takze z hlediska rapida je to ok.

Doufam ze si toho nevsimnou na STK.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 13. 10. 2019 na 22:35, miklisek napsal:

V auto poloze mlhovky nezapneš. Musíš pootočit spínačem do polohy parkovacích/tlumených světel a pak jdou mlhovky normálně zapnout.

 

 

Mě teda mlhovky fungují ve všech polohách včetně Auto kromě O, právě vyzkoušeno.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...