miklisek Vloženo 22. Červen 2017 Sdílet Vloženo 22. Červen 2017 (editace) Do RAPIDa MR 2013 jsem dodělával dešťový senzor (viz https://forum.skodahome.cz/topic/129199-světelný-a-dešťový-senzor-dodatečná-montáž/?do=findComment&comment=2217630) a neoriginální světelný asistent Made in PRC (viz https://forum.skodahome.cz/topic/136330-automatický-spínač-světel-neoriginální-řešení-made-in-prc/). Tento asistent jsem dával proto, že starý 17 pinový spínač světel neumožňuje propojení s origo senzorem deště/světla na skle. Nic ale není nemožné a kolegové rapidisti na ruském fóru drive.ru přišli, jak na to. Inspirace je zde: https://www.drive2.ru/l/457046918653018332/ , https://www.drive2.ru/l/7318540/ https://www.drive2.ru/l/5977289/ , https://www.drive2.ru/b/1664258/ , https://www.drive2.ru/l/471551126290825950/ , . Soupis materiálu - spínač světel 5JA 941 431 A - svorkovnice 10 pólová 6R0 972 930 A - BCM 7H0 937 090 D - vodiče 0,35 mm, různé barvy, cca 1 m od každého, (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení spínače T10 s T17 a s BCM - vodič 0,5 mm zelenožlutý, cca cca 2x 0,75 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a PB - vodič 0,5 mm modrý, cca 1,5 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a zpětných světel - vodič 0,5 mm zelenobílý, cca 1,5m (zkrátí se dle potřeby při zapojování), pro propojení BCM a PB - vodiče 1,0 mm modrý a červený , cca 1,5 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a PB - vodič 1,5 mm zelenožlutý, cca cca 2x 0,75 m (zkratí se dle potřeby při zapojovaní), pro propojení BCM a PB Piny do svorkovnic 000 979 009 E (N 907 947 01) - 17 ks 000 979 242 E (N103 190 05) - 2 ks 000 979 025 E (A 018 545 8726) - 4 ks N 904 291 01 (nebo 000 979 135 E nebo N 907 326 03) - 7 ks 000 979 152E (nebo 000 979 243E) - 2ks 000 979 151E (A013 545 76 26) - 1 ks 000 979 150E (A013 545 86 26 ) - 2 ks - plochý faston pro kabel 1 - 1,5 mm - 20 ks - plochý faston pro kabel 2 - 2,5 mm - 15 ks - textilní automobilová izolační páska TESA 51025-00002-10 https://www.tme.eu/cz/details/tesa-51025-19/profesionalni-vybaveni-car-audio/tesa/51025-00002-10/ - elektrikářské stahovací pásky 2,5x100 mm Schéma zapojení Zapojení pinů do svorkovnic BCM T73a (černá) BCM T73b (bílá) Připojení vodičů ve svorkovnici přístrojů Připojení vodičů v pojistkovém boxu Napájení BCM T73a/63 a T73b/68 pro tlumená světla Propojení napájení zadní mlhovky Nejprve je nutné přerušit napájení kontrolky mlhovky (nově si řídí BCM); dvě možnosti: - vyjmout a zaizolovat pin T32/13 na svorkovnici u přístrojů. - (realizováno u mého auta) zjistit který z dvou tenkých šedo-bílých vodičů u pojistky 37 vede ke kontolce v přístojích (proměřit), ten přerušit a oba konce zaizolovat. Napájení zadní mlhovky lze realizovat dvěma způsoby: - zavést vodič 0,35mm2 přímo ze svorkovnice T10/5 do svorkovnice T73b/43; u pojistky 37 přerušit silný přívod 1mm2 a na konec vodiče u pojistky připojit na vodič 0,5mm2 od T73a/6. Druhý volný konec původního vodiče k pojistce 37 zaizolovat. - (realizováno u mého auta) propojit piny ve svorkovnici T17/9 a T10/5 (vodič 0,35mm2); u pojistky 37 přerušit silný přívod 1mm2; na konec vodiče u pojistky napojit vodič 0,5mm2 od T73a/6; na druhý konec přerušeného vodiče (vedoucí od spínače světel) napojit vodič 0,35 mm2 od T73b/43 . Propojení zpětných světel Obě zpětná světla musí být napájena z pinu T73b/12. Původní zapojení sice funguje, vše svítí, ale diagnostika hlásí to chybu Back-up lamps 00901 a svítí kontrolka hlídání žárovek na palubce . V levém prahu u řidiče se jeden z černomodrých vodičů (ten pro zpětné světlo) přeruší, zaizoluje a napojí se na něj nový vodič vedoucí na T73b/12 (viz schéma zapojení). Propojení pravého zpětného světla s levým je vidět na fotkách. Původní černomodrý vodič ke zpětnému světlu v pravém prahu u spolujezdce se přeruší a zaizoluje. Lze udělat i tak, že se příslušný pin ve svorkovnici pravého světla na pozici 1 vyjme (zaizolovat) a nahradí se pinem na vodiči k levému světlu. Tam se musí vodič připojit k původnímu černomodrému vodiči z pozice 1 svorkovnice, např. bočním připojením nebo dokonaleji novým pinem společným pro původní vodič a nový vodič od pravého světla. Piny mají číslo 000 979 150 E. Zapojení comming home přes páčku světelné houkačky Protože elektrika a BCM je ještě starší genererace, neumí funkci comming home přes ŘJ, ale postaru přes spuštění páčkou světelné houkačky. Je potřeba propojit zelenobílým vodičem 0,5mm2 pojistku SB36 a pin na svorkovnici T73a/62. Pin u pojistky je 000 979 135, pin v BCM je 000 979 009. Připojení kabelů od svorkovnice T10 na kabely vedoucí do svorkovnice T17 - oholit izolaci na kabelu, nový kabel namotat a utemovat na původní vodič - z fastonu odtříhnout kontakt, zůstane jen krimpovací část - zamáčknout všechny packy, zaizolovat Úprava vypínače DLR v pojistkovém bloku na dvoupólový vypínač V originálním schématu RAPIDA se světelným asistentem jsou na každou stranu auta samostatné vodiče k žárovce DLR, ale chybí možnost vypnutí DLR. Pro šťouraly v autě je ale možnost vypnutí DLR výhodná, použije se např. při opravách, úpravách nebo ladění, kdy je nutnost mít zapnuté zapalování. Použit malý kolébkový dvoupólový vypínač, vložený a zatavený do obalu původního vypínače 5J0 941 503. Je jen potřeba trochu rozšířit původní okénko a ořezat výstupky. A vypínač do původního lože zalepit tavným lepidlem. Napojení vodičů pro vypínání DLR - vodiče směrem od vypínače k pojistkovému boxu: - spojení kabelů provedeno stejným způsobem jako u kabeláže T17->T10 - proměřením zjistit, který kabel vede na jakou stranu auta, originální žlutozelený vodič označit barevnou páskou - nezapomenout označit jeden pár kabelů (nebo použít jinou barvu) aby bylo dodrženo správné zapojení pozice v BCM a strany auta (T73a/5 -> pravá strana, T73b/3 -> levá strana). Záslepka původního 17-pinového konektoru Aby se zabránilo případnému zkratu stále živých vodičů v původním 17 pinovém konektoru, vyrobil jsem ze starého čínského T17 spínače světel záslepku, která slouží zároveň jako propojka pozice 1 a 7 - napájení dálkových světel. Z těla spínače odříznout připojovací část, z mosazného plechu 0,5 mm vyrobit propojku pozice 1 a 7, která se vloží do tělesa záslepky a zalepit tavným lepidlem, které vytvoří izolační víko. Úprava napájení kamery ve verzi s čínskou parkovací kamerou a čínským rádiem: Napájení +12V kamery nelze brát přímo od zpětného světla (jak je obvykle uvedeno na schématech u kamer), se zapnutým zapalováním kamera funguje ale při nastartování motoru začne obraz skákat a rádio posléze hodí chybu obrazu. U mého auta jsem napájení napojil na hnědý vodič od CAN-BUS dekodéru s označením BRAKE, některá dražší rádia mají přímo konektor pro obraz i napájení kamery s kabelovou redukcí pro zapojení kabeláže kamery (obraz CINCH, napájení JACK). Existují také zařízení pro stabilizaci napájení kamery, na Aliexpress.com naleznete pod heslem Filter Car Rear View Back up Reverse Camera. Kódování Editováno: 24. Červenec 2022, autor: miklisek 4 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Clerfayt Vloženo 26. Červenec 2017 Sdílet Vloženo 26. Červenec 2017 Miklisku, jakto, že máš tak pěkný přístup k konektorum BCM? Já se tam vždy dostanu nanejvýše dvouma prstama.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 26. Červenec 2017 Autor Sdílet Vloženo 26. Červenec 2017 Ono to bude asi tím, že jsem BCM jednotku úplně vyndal ven a tím vznikl větší prostor na manipulaci. A protože to bylo víc tahání drátů pod palubkou, dokonce jsem demontoval sedačku řidiče, aby se dalo pod palubkou pohodlnějí ležet, bez toho to není fakt žádný med..... 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
orel Vloženo 26. Červenec 2017 Sdílet Vloženo 26. Červenec 2017 Miklisku, to máš teda recht. Když si vzpomenu, jak jsem kdysi brblal nad krátkými dráty k BCM u FI, tak si dnes uvědomuji, jaká to vlastně byla brnkačka. Dnes je u Rapida i po vyndání BCM vsoukání se pod palubku doslova artistický výkon, o nervech nemluvě. Pokud se však chce ŠA chlubit finančními výsledky, musí někde ušetřit. Vždyť zkrácení všech kabelů k BCM o např. 15 cm vypadá jako prkotina, ale při roční výrobě přes 1 mil vozů, je to už pěkná sumička za drahou měď potřebnou k jejich výrobě. A navíc nepřístupností BCM odradí spoustu kutilů od amatérských úprav, kteří si je musí nechat udělat v servisech ŠA, pro které je to také slušné finanční přilepšení. Ale už dost, není to k tématu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 26. Červenec 2017 Autor Sdílet Vloženo 26. Červenec 2017 Ještě jeden poznatek k manipulaci dole pod palubkou: spojkový pedál jsem zafixoval popruhem k hřídeli volantu a hned tam bylo víc místa, zvlášť pro hlavu..... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
orel Vloženo 26. Červenec 2017 Sdílet Vloženo 26. Červenec 2017 Dobrý nápad, škoda, že to nejde i s brzdou. Jsem už starší kus a vylézt po nějakém čase zpod palubky je pro mne porod. Závidím ti tvůj elán a nadšení. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 16. Říjen 2017 Autor Sdílet Vloženo 16. Říjen 2017 Dlouho se v tématu nic nedělo, ale na pozadí jsem přískoky pracoval na dokončování kabeláže v autě, takže v prvním příspěvku postupně přibyly další fotky a úkony nutné pro zprovoznění celé změny, takže změny doznalo i schéma zapojení. Úprava se teď tedy konečně blíží do finále, příští týden jedu na výměnu a nakódování BCM k ferdovi25. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 25. Říjen 2017 Autor Sdílet Vloženo 25. Říjen 2017 (editace) Tak je skoro hotovo, byl to ale porod. Velké díky @ferda25 za pomoc a trpělivost při oživování. Holt nelehké jsou cesty průkopníků. Ještě zbývá doladit spínač (měl jsem vadný) a funkčnost osvětlení spínače a tlačítek ve dveřích. Trochu alchymie bylo kódování, ale nakonec se to podařilo. Potrápil nás vadný spínač a zpátečka. Jediné, co se nepodařilo rozchodit u mého MR2013 je Comming home. Ale Leaving home funguje, mám ho dané do mlhovek + svítí obrysovky a SPZ. Bez souvislosti s tématem: mám zaplé zhasínání LED modulu DLR při blinkru, vypadá to hodně dobře. Editováno: 25. Říjen 2017, autor: miklisek Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
wirer Vloženo 25. Říjen 2017 Sdílet Vloženo 25. Říjen 2017 Coming by ti mohol fungovat manualny - pred vystupenim z auta tukni do packy dialkovych Inac gratulujem Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Zavoznik Vloženo 25. Říjen 2017 Sdílet Vloženo 25. Říjen 2017 před 2 hodinami, miklisek napsal: u mého MR2016 @miklisek : to sis kvůli tomu celému fakt musel koupit nové auto ?? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 25. Říjen 2017 Autor Sdílet Vloženo 25. Říjen 2017 To nejde. Pokoušeli jsme se o to už několikrát. @ferda25 usoudil, že na rozdíl od VW (Trasnporter nebo Polo) prostě v RAPIDu chybí dveřní jednotky, aby dávaly signál při zamčení. Leaving home totiž řídí dálka. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 25. Říjen 2017 Autor Sdílet Vloženo 25. Říjen 2017 (editace) Opraveno No skoro by se to už vyplatilo, náklady na úpravy ani už radši nepočítám..... Editováno: 25. Říjen 2017, autor: miklisek Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Clerfayt Vloženo 25. Říjen 2017 Sdílet Vloženo 25. Říjen 2017 :-). jen se pochlub. Moje úpravy rapida , resp. Toleda 45 kKč. cca to samé jako si tu výbavu koupit od novoty. A to nepočítám cenu práce. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 29. Říjen 2017 Autor Sdílet Vloženo 29. Říjen 2017 Tak další pozitivní zjištění: za deště (a dnešního vichru :-D) funguje i automatické sepnutí světel, kdy stačí tři kývnutí stěračů bez přerušení nebo, jak jsem se dočetl v návodu k autům mr 2014, stačí defakto pustit stěrače krátce na 1 rychlost, když třeba mží a automat by ještě jen cykloval, a světla se zapnou také. Světa přepnou zpět na DLR po 4 minutách, když stěrače přestanou úplně stírat tzn. i automatem přes senzor. Super funkce na kterou čínský fejk nemá a blahopřeji si, že jsem do úpravy šel. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 29. Říjen 2017 Autor Sdílet Vloženo 29. Říjen 2017 Comminng home v originálu přes tu páčku fakt funguje, potvrzeno od [mention=89652]Lusta17[/mention], který má origo rain/light asistent na autě z 2014 (a od kterého jsem taky sosal informace ohledně čísel dílů a funkčnosti). Takže chyba bude nejspíš v nějakém nastavení, hluboko skrytém našim zrakům. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ČudlR Vloženo 29. Říjen 2017 Sdílet Vloženo 29. Říjen 2017 Me tenkrat nekdo taky nastavoval CH a nefachal ani pres packu. Auto samozrejme bez destaku ;-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 3. Listopad 2017 Autor Sdílet Vloženo 3. Listopad 2017 (editace) Poslední věc, která mi zatím nefungovala bylo nakódování osvitu spínače, ovladačů ve dveřích a zbytku palubky v AUTO režimu. Kabel jsem natažený měl, ale chybělo kódování. Naštěstí mi uživatel archelock z drive.ru poradil, kde nakódovat (k téhle BCM to totiž není v labelech uvedeno, co to je) a už vše svítí jak má. Editováno: 11. Listopad 2017, autor: miklisek Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Hefidlo Vloženo 4. Listopad 2017 Sdílet Vloženo 4. Listopad 2017 Ahoj, da se dokodovat i automatické přepínání dálkovek? nebo na to chybi HW ? když mám standartní light assist? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 4. Listopad 2017 Autor Sdílet Vloženo 4. Listopad 2017 Není to bohužel tak jednoduché. Zrcátko je jiné 5K0 857 511 C SMA a to je bohužel 8 pinové, takže je jiná kabeláž. A ještě se musí dodělat dva kabely od přepínače tlumené/dálkové k BCMku. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 14. Březen 2019 Autor Sdílet Vloženo 14. Březen 2019 Tak mám konečně dodělané spínání comming home pomocí páčky světelné houkačky díky radě ferdy. Stačí do ní cvrnknout a po otevření dveří se rozsvítí mlhovky, které zhasnou až po zamčení auta za nadefinovaný čas. Funguje to i bez světelného asistenta, samozřejmě musí být před tím zapnuta potkavací světla, s DLR to nefunguje. Edit schématu a popisu v prvním příspěvku. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zwan Vloženo 13. Říjen 2019 Sdílet Vloženo 13. Říjen 2019 Ahojte, pokud jste dali novy spinac s polohou auto kterou predtim auto nemelo funguji vam v ni mlhovky? dik Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
miklisek Vloženo 13. Říjen 2019 Autor Sdílet Vloženo 13. Říjen 2019 V auto poloze mlhovky nezapneš. Musíš pootočit spínačem do polohy parkovacích/tlumených světel a pak jdou mlhovky normálně zapnout. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zwan Vloženo 21. Říjen 2019 Sdílet Vloženo 21. Říjen 2019 Ano presne tohle resim. Mam doldelan senzor v palubce a spinac s polohou auto pro F3 ale pro rapid by to melo byt stejne. Ale je zajimave ze v navodu pro rapid to tka fungovat nema. Dle navodu a reakci ostatnich kteri maji spinac s polhou auto pro F3 z vyroby to jde. Takze z hlediska rapida je to ok. Doufam ze si toho nevsimnou na STK..... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ben06 Vloženo 21. Říjen 2019 Sdílet Vloženo 21. Říjen 2019 V 13. 10. 2019 na 22:35, miklisek napsal: V auto poloze mlhovky nezapneš. Musíš pootočit spínačem do polohy parkovacích/tlumených světel a pak jdou mlhovky normálně zapnout. Mě teda mlhovky fungují ve všech polohách včetně Auto kromě O, právě vyzkoušeno. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
zwan Vloženo 21. Říjen 2019 Sdílet Vloženo 21. Říjen 2019 (editace) Asi bude záležet na stupni výbavy nebo modelovém roku. Počítám že došlo k úpravě kódováni. Editováno: 21. Říjen 2019, autor: zwan Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.