Přejít na obsah

Zapalovací svíčky a cívky - výměna


pava

Doporučené příspěvky

Ten samý 1.4 103kw, je to úplně jedna z prvních Octávek 1/2013. Má 120t km najeto, ale řekl bych, že ty svíčky v 60t. měnil origo servis. Když jsem ještě předtím volal do Porsche Olomouc zda mi je vymění(Bosch), tak mi taky říkali, že tam měli být NGK, tak nevím. Ještě mě napadlo, že kdyby byli špatně dotáhlé(natočené), jestli by to mělo vliv, na ten projev motoru. Jako není to žádná hrůza, ale poznat to jde.

Editováno: , autor: L@dis1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Tady perfektní návod, jak na výměnu, popř. kontrolu natočeného jiskřiště. 

 

 

Provedl jsem kontrolu, kdy cca před 18 tkm jsem nechal vyměnit svíčky v servisu. 1,2,3 válec přesně natočené jiskřiště, přesně 22Nm, 4-tý válec mírně vpravo, ale stále v toleranci, povolil jsem a utáhl na 20Nm a přesně upravil natočení svíčky. Takový největší zádrhel je vytáhnutí cívek. 

Nevím, kdo ten návod dělal, ale zaslouží si minimálně palec nahoru. 

Editováno: , autor: pava
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hezky navod. No uz se na to tesim. Pristi rok musim menit.

 

On taky kazdy momentak muze ukazovat trochu jinak. Profi momentak, pravidelne cejchovany ma doma asi malokdo. Tak si rikam, ze nez se drzet toho utahovaciho momentu, tak jestli spis nehlidat to presne natoceni jiskriste. (on to vlastne v tom videu take rika)

 

Btw. jednou utaženou svicku lze o neco povolit? Jak se jednou zdeformuje ten tesnici krouzek, tak pri povoleni to uz nemusi dokonale tesnit, ne?

 

☆ Jedna technicka. V tom navodu od Skodovky se uvadi, ze kostrici obloucek ma byt kvuli chlazeni natocen k vyfukovym ventilum. Ale na te termo fotce (obr. 3) to maji presne naopak, ne? Tak jak to tam je vyobrazeno, tak tam je přehřání (víc cervena barva), prave pri natoceni k vyfukovym ventilum. Maji to tam blbe, nebo to ja blbe chapu?

 

Editováno: , autor: Martin Bednář
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mají to dobře, je to pohled zhora, kostřící oblouček je dozadu (směrem k řidiči), kde je výfuk. obr.1, ale na obr. 3 je to naopak, v každém případě větší teplota je na výfuku, kde musí být více materiálu (kostřící oblouček).

 

Co se týče utahování, mám takový hobby momenťák, ale nastavil jsem 22 Nm, svíčku povolil a utáhnul na cvaknutí a byla ve stejné pozici jako před povolením.Myslím, že těsnit bude svíčka dobře, těsnící kroužek je z mědi a při tom jemném závitu je utažení 22 Nm celkem dost.

 

Jinak to video není moje, ale někoho, kdo chodí tady na forum, nevím kdo to je, našel jsem to na youtube.

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Jen takový postřeh k té nutnosti přesně natočit svíčku. 

Měnil jsem si sám ve 150tis. v 50 tis. dělal naposledy autorizovaný servis.

Pouze jedna svíčka byla natočená OK, dvě o 90st. jedna dokonce přesně o 180st.

Najel jsem na nich víc než 100tis a pohoda.

A k tomu přesnému závitu, tři se podle momentu natočily stejně, cca tak jak mají být, čtvrtá ani náhodou.

Musel jsem ji docela "dorvat" aby se srovnala.

Podle mě to taky záleží na tom těsnícím kroužku na svíčce, pokud se jim nepovede, tak je ten moment úplně k ničemu.

Taky je na to jen jeden pokus, pokud to "přetáhnete" tak se zdeformuje to těsnění a je hotovo......

22 Nm se dá přetáhnout i šroubovákem, na to není ani potřeba ráčna, takže zlehka :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 měsíců později...

osobní zkušenost, najeto 170tkm a cívky za boha nešli ven, ten spodek gumovej byl totálně připečený ke keramice svíčky. I kdybych použil přípravek ze škodovky, tak bych si nepomohl.

 

Předchozí majitel to nejspíš nepromazal tou speciální vazelínou nebo se beztak vypařila.  3/4 se musely utrhnout - naštěstí je možné ve Škodovce koupit jen ty spodní gumový spodky.

 

Co se týká natočení úhlu kostřícího obloučku... všechny 4 svíčky jsem měl původně natočené o 90 stupnu jinak... a ted mám jednu smerem ke kabině řidiče a zbytek +- 45st. 

 

Vše utažené na moment a stejně závisí, jak jsou svíčky vyrobené, tzn. kde mají náběh závitu, protože moje Boschky začínaly se závitem každá jinde...

 

Byly tam NGK originál VW a ty měly všechny stejný začátek závitu a stejně byly špatně natočené, takže bych na to zas tolik nehleděl...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To video jsem přesně viděl a musel jsem se mu smát, protože v reálu jsem cívku chytil vytáhl na jednoutak delší délku, kroutil snažil se odchlipnout sroubovakem a proste nic, když člověk zabral tak se odpojila cívka od te gumicky s perkem. Ve škodovce mi dneska řekli, že se tam správně má dat vazelina za asi 700,-/ balení, ale pochybuji ze za 4 roky/60000km se nevypaří. Takže ideálně odriznout v půlce, vyndat pružinku prostříknout a slabým sroubovackem postupně odlepit od keramiky. 

 

Motor byl ohřátej...

 

Editováno: , autor: Czermik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...
  • o 4 týdny později...

Vzhledem k najetým 110tis jsem začal pomalu řešit výměnu svíček.

Z různých oficiálních zdrojů jsem zjistil, že ve známém dokumentu jsou smotány dvě věci dohromady. ŠA sice existenci dokumentu nepopírá, ale zároveň na něm netrvá, poměrně brzy ho přestala šířit a dnes se k němu staví diplomaticky rezervovaně....

 

1. věc -Utahovací moment 22Nm nesouvisí s natočením ramínka svíčky k výfukovým ventilům. Svíčky mají pevné (nestlačitelné jako kdysi ) měděné těsnění, které pevně sedne na plochu hlavy a svíčky. Tam není prostor pro nějaké menší nebo větší dotažení, sedne to natvrdo - v jednom případě by svíčka zůstala nedotažená (netěsnící) a v druhém případě by plochy sedly na sebe, dále by se nepohybovaly a dalším utahováním se začne natahovat vlastní svíčka čímž se v její struktuře - mezi středovou elektrodou, porcelánem a vlastním kovem svíčky začne porušovat dotyk a tím převod tepla. Teplo svíčky z prostoru střední elektrody se tím nemůže odvádět do hlavy, hromadí se ve svíčce a to vede k její destrukci. Proto utahovat na 22Nm.

 

2. věc -Poloha raménka svíčky k výfukovým ventilům je odvislá od začátku závitu na svíčce, Buď to výrobce na lince nastavil, a navařuje raménko do správné pozice, nebo ne. Dotažení svíčky nemá na pozici raménka vliv - vyjma toho, že byste ji nechali povolenou... V opačném případě  - přetažení se - se již pozice raménka nemění (měděný těsnící kroužek se nestlačí..) a dojde k výše popsanému natahování - ukrucování pod šestihranem a destrukci svíčky...

 

Zde jsou oficiální vyjádření na moje dotazy:

(poslal jsem jim i onen dokument)

 

Některé motory skutečně v minulosti měly zapal.svíčky s orientovanou montáží.

Patří mezi ně i motory 1,2 a 1,4 TSI.

Důvodem bylo předpokládané zlepšení mezicyklové variability, ale výsledky měření byly vždy dosti nejednoznačné.

Nicméně, indexované zapal.svíčky byly využívány i pro sériovou montáž.

Aktuálně pro konstrukci zapal.svíček pro tento motor platí požadavky VW… a IATF (ISO)… . Orientovaná montáž není uvedena.

 

Vyjádření oddělení vývoje zapal.svíček BRISK:

Zapal.svíčka BOEX14YP, byla vyvíjena dle aktuálních požadavků obdržených v roce 2017, v nich nebyla vyžadována žádná specifikace na tzv.indexaci.

Svíčka byla standardně vyvíjena podle VW a ISO norem a na základě benchmarkingu produktu OE dodavatele (NGK).

 

Toto doporučení není uváděno např. ani v jednom z největších datových systémů auto-moto náhradních dílů TECDOC, takže většina běžných servisních techniků ho ani nemůže uplatňovat při běžné výměně zapal.svíček v pozáručním servise

 

Lze tedy dovodit, že s tím VW laboroval, získal nějaké poznatky které zprvu ukazovaly na zlepšení, ale v praxi se nakonec nepotvrdily. (důvodem bylo nejspíše, že mechanici nerespektovali 22Nm, ale VW jim věřil a hledal problém jinde...). Mezi tím zavedli orientované svíčky do výroby a prodeje ND.. a když už to bylo, tak proč to nyní rušit... Výrobcům jako Brisk, Bosch,  Beru (všechny jsem kontroloval) to ani ve specifikací nesdělili, protože to nebylo již aktuální... Upravilo to pouze NGK protože jim nechtělo oponovat, aby neohrozili svoji pozici prvododavatele pro celý koncern...

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výměnu svíček mám, doufám, že úspěšně, za sebou. Sice S3, ale je to prakticky stejný motor, až na systém odpojování válců. Dělal jsem to před týdnem.

Potvrzuji výše uvedené. Dával jsem svíčky Bosch, které předepisuje výrobce.

U dvou se mi povedlo je dotáhnout tak, aby seděly přesně proti výfukovému ventilu, ale musel jsem tam dát 23Nm. U dvou to nešlo ani náhodou. Zkoušel jsem je různě prohodit, ale prostě ne. Takže 2 svíčky jsou pootočené o 90 stupňů.

 

Pak bych ještě dodal, že i těch 22Nm je otázkou, protože i na krabičce od svíček je uvedeno 23Nm.

 

Ptal jsem se ve 4 servisech a když to shrnu, tak mi vyšlo toto: jednak se vůbec nezdržují nějakým natočením svíčky, o tom přípisu Škodovky vůbec nevědí, utahují klidně i na 24Nm a v jednom servise mi dokonce řekli, že to dotahují na cit rukou.

 

Takže jsem to přestal hrotit. Konzultoval jsem to tady se suri. a i ten mi řekl, ať to tak neprožívám.

Tipuju, že takto jezdí po servise spousta aut, která ty svíčky mají jinak natočené a i utažené na víc, než 22Nm a nemyslím, že by řidiči hlásili nějaké závady.

 

Edit: ještě dodám, že z výroby tam byly také svíčky Bosch a všechny svíčky byly zarovnaný proti výfukovýmu ventilu, jak když střelí...

Editováno: , autor: Martin Bednář
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...