Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Dalo se to čekat, ostatně v médiích se o tom diskutuje již  přes týden. Tedy to, o čem jsem zde psal nedávno, čili politici a zelená ideologie míní, praxe  a život mění. Premiér Velké Británie Rishi Sunak dnes oznámil, že dávno avizovaný zákaz prodeje spalovacích vozidel v Británii od roku 2030, se mění na datum 2035, tedy v souladu s termínem zavedeným v zemích EU (snad kromě Polska, které se v tomto dalo v současnosti do soudního křížku s EU).  Politické zdůvodnění a řeči kolem proč najednou ta změna, typu bla, bla, bla,  nechci komentovat, toho se dá vymyslet a okomentovat na tuny.  Laicky řečeno,  je to dražší a  náročnější než se předpokládalo (předpokládali politici)  a ačkoliv dopady této ideologie pociťujeme pouhou chvilku, tak i to mnohým lidem stačí, aby se tzv. stavěli na zadní. 

Zadrhává se to, ambice a oči velké a realita je prostě něco jiného než teorie. Osobně jsem velmi zvědavý  na další vývoj a hlavně náklady, které dozajista zaplatíme z našich daní a které budou chybět jinde. Nechci být špatným prorokem, ale rád bych se dožil datumu 1.1.2035 a viděl na vlastní oči aktuální situaci v tomto směru. 

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-britove-cekaji-ze-sunak-oslabi-zelenou-politiku-uz-kvuli-autum-237145#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 18. 9. 2023 na 6:13, DušanV napsal:

Že by tedy automobilky ochránila spíše EU a její nařízení, cla  a dotace? Jestli v konečném důsledku ano, tak proč by tedy automobilky měly vůbec mít  nějaký ten vážný zájem  elektromobilitu pro nás, co by průměrné lidičky vůbec nějak slevňovat......

Samozřejmě že je to EU a její nařízení a dotace, které automobilkám vyhovují. 

Nemusí se starat o to, co si zákazníci přejí a jedou si podle politické objednávky.

Neexistuje přece skutečně lepší technické řešení, které potřebuje zákaz svých předchůdců, aby uspělo.

A protože se elektromobilita bez těch zákazů a dotací neobejde, je už jen tím prokázané, že to žádné skutečně lepší technické řešení není.

A teď ještě ty cla.

To jsme pořád pro svobodný pohyb zboží, kapitálu a osob.

A když někdo dokáže tuhle kravinu - elektromobil - vyrábět levněji (protože si zajistil přístup k surovinám a zpracovává je klidně s pomocí uhelných elektráren) tak hned přemýšlíme jak to zastavit s pomocí cel. 

To jsme tedy pašáci...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trochu více o žalobě Polska na unijní normu, která  zakazuje spalovací motory od roku 2035. Potíž pro Polsko nejspíše bude v tom, že to má v gesci projednávat  Soudní dvůr Evropské unie, takže výsledek vysoce pravděpodobně  je dopředu tak nějak znám. O nezávislosti soudů nejsem osobně dnes už vůbec přesvědčen, tedy ani u toho unijního, ale třeba se mýlím. 

 

https://www.ceska-justice.cz/2023/09/pokud-polsko-uspeje-s-zalobou-u-soudu-eu-zakaz-spalovacich-motoru-nebude-platit/?

 

No a jak se jednotlivé státy EU v oblasti elektromobility chtějí bránit proti údajně nekalé čínské konkurenci, tak jak si to přeje i šéfka Evropské komise Layenová? Zde máme příklad Francie, z mého pohledu je to jen jinak přebarvená dotace.....

PS:  Zajímavé na tom návrhu z Francie je to, že to podtrhává nohy i prodeji elektrické Dacie Spring, která se vyrábí sice v Číně, ale  Dacii vlastní Renault, kde má většinový podíl stát. Takže ten, kdo tenhle návrh vymyslel, svým způsobem nedomyslel, že to poškodí i  samotnou Francii. Že by zase  úředníci s politickým zadáním, kde levá přední neví co dělá pravá zadní?

 

https://fdrive.cz/clanky/francie-zavadi-novou-pobidku-na-porizeni-elektromobilu-jde-silne-proti-cine-11275?

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi jiný úhel pohledu, ale oni to dělají velmi chytře, podporuji výrobu v EU. To že Renault vyrábí Spring někde v zahraničí, je pěkné, ale moc to ekonomice nepřidá. Resp on si Renault přijde na své tak či tak, když se porovná cena v Číně a u nás… Ono by to mohlo taky dopadnout ta, že vse se bude vyrábět v zahraničí a jen ty jména budou sídlit v EU (to nepřinese Evropě vůbec nic).
Je to to samé, jako byl boj za zachování výroby Superbu u nás, dle tvé logiky by mělo být přece úplně jedno, jestli ho Škoda vyrábí u nás nebo v Bratislavě, ale jde o to, kde bude ta práce pro lidi…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi opravdu jiný úhel pohledu. Tohle všechno co zde popisujeme, je ze strany EU jen hašení požáru, jako doktor co předepisuje prášky pro nemocného, ale pacient přitom zanedbal  dřívější prevenci. Samozřejmě , že jde o pracovní místa pro lidi v Evropě, ale na to taky měli více myslet, než začali s celým Green dealem a to prosím ve všech souvislostech, ne jen v souvislosti s možným zlepšením klimatu.  Ta drahá energie v Evropě dnes je podle mne  největší příčinou všech těchto problémů, těmi zamýšlenými opatřeními proti dovozu levnějších elektromobilů zase jen podávají prášek proti utišení bolesti, nic víc.........

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Již nejenom Polsko , co by stát EU se otevřeně staví proti rozhodnutí o zákazu spalovacích aut. Nově je to nyní firma Lühmann Group, která podává proti tomuto žalobu k německému soudu. Tak trochu je v tom skrytě zainteresován koncern VW AG, potažmo jeho automobilky Audi a Porsche, které společně s Lühmann Group vyvíjí tzv- e-paliva. Dle dostupných zpráv chce EK hodit nově tzv. kotvu do možnosti byť jen legislativního schválení  pro masové využívání e-paliv v osobní automobilní dopravě. Zajímavé je také to, že v nákladní kamiónové, námořní a letecké dopravě to EK prý vůbec vadit nebude, spíše naopak. Asi si konečně dali všech pět dohromady, že na baterie se přes oceán opravdu doletět nedá.   Pokud se toto opravdu zakládá na pravdě (budoucnost ukáže, EURO7 je prý stále navzdory některým médiím v jednání), tak  jasně na tomhle příkladu by bylo vidět o co jim ve skutečnosti asi jde.

Elektromobily musí za jakoukoliv cenu prorazit, děj se co děj, ať už to má nějaký smysl nebo nemá., jakoukoliv chybu nepřiznáme, neuznáme, nikdy a nikde.......

 

https://www.motorblog.com.uy/en/noticias/luhmann-group-to-challenge-eus-2035-ban-on-internal-combustion-engine-cars/75800/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je sice pravda, na druhou stranu už jsme (EU) to cele nějak nastartovali, napumpovalo se do toho mnoho prostředků, tak by byl nesmysl to cele zahodit. Ostatně stačí se podívat u nás, každé 4 roky “nový názor” a že by to přinášelo nějaké pozitivní ovoce…

 

Staci se podívat proč jsou ty EV v Číně o tolik levnější, ten důvod sahá cca 10let zpět, kdy si Evropa ještě myslela, že ji nemůže nic ohrozit a pěkné si jela své. Proč asi se VW vyplatí modely iD vyrábět přímo v Číně a nevolit je z Evropy, ale MG vozí vše co prodá v EU přes půl světa? https://www.reuters.com/business/autos-transportation/what-is-driving-chinese-ev-exports-their-price-competitiveness-2023-09-14/
 

Ohledně e-paliv a jejich využití v dopravě, stále nesedí ta účinnost, pokud chceme nějak pomoci, musíme zvyšovat účinnost (resp. dle skromného soukromého názoru je to důležitější než být jen CO2 neutrální) a ta bude u motoru s vnitřním spalováním vždy omezena… To už mi dává větší smysl vyrábět v přebytcích vodík a ten následně zpracovat… Ale chápu, někdo to vidí tak, že všechno se děje špatně a přes to nejede vlak…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozhodně si nemyslím, že elektromobilita je sama o sobě nesmysl. Smysl určitě má, ale určitě ne všude a ne ve všem. Nesmyslem je u mne to, že jen elektromobilita a nic jiného není pro osobní mobilitu ideologicko-politicky přijatelné a vše možné i nemožné se pro tohle nalinkované  řešení dělá.  Nemyslíš si , že spíše přes toto není umožněna ta normální jízda vlaku?

Taky by se asi mnohým nelíbilo, kdyby se např. uzákonilo, že maso je zakázané, protože je prý vědecky dokázané, že je pro lidský organismus škodlivé, chov a zabíjení zvířat je neetické a společensky nepřijatelné.

Jde o princip, jakým nepřiměřeným a mnohdy nehorázným  způsobem se  s něčím tady manipuluje a lidi to nakonec pod tím až nekonečným tlakem chtě, nechtě budou muset vzít za  své....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 24. 9. 2023 na 9:45, Martab napsal:

To je sice pravda, na druhou stranu už jsme (EU) to cele nějak nastartovali, napumpovalo se do toho mnoho prostředků, tak by byl nesmysl to cele zahodit.

Můj  otec v těchto případech doporučuje pracovat Zlobinovou metodou.

Říká, že jednou z jejích hlavních zásad bylo "Nepokračovat na vadném díle."

Nikdo taky nepožaduje zákaz elektromobilů...

Tedy aspoň v Evropě.

V USA už ano.

 

Stačilo by jen to celé odblokovat a umožnit všechny druh pohonů.

Setrvačník, E-paliva, vodík, LNG, CNG, elektřinu, naftu, benzín a třeba i ranní rosu, pokud výrobci přijdou na to, jak ji k pohonu použít.

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 24. 9. 2023 na 10:02, DušanV napsal:

Rozhodně si nemyslím, že elektromobilita je sama o sobě nesmysl.

Taky to ale není žádná úžasná inovace a pokrok - jak nám je politici prezentují.

Je to spíš skok do minulosti.

American Electric otevřel první prodejnu elektromobilů již v roce1896.

Na přelomu 19. a 20. století to vypadalo pro elektromobily velmi nadějně.

Byla to taky jediná doba, kdy se elektromobily dokázaly na trhu prosadit bez dotací a zákazů jiných řešení.

Jenže pak se ojevily spolehlivější a levnější auta se spalovacími motory.

A tak dražší a hůře použitelné elektromobily byly vytlačeny z trhu.

Dražší a hůře použitelné jsou i po více než 100 letech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Tonda-B napsal:

Stačilo by jen to celé odblokovat a umožnit všechny druh pohonů.

Setrvačník, E-paliva, vodík, LNG, CNG, elektřinu, naftu, benzín a třeba i ranní rosu, pokud výrobci přijdou na to, jak ji k pohonu použít.

 
A on to někdo zakazuje? Pokud splní podmínky mohou se klidně prodávat. Ano, pouze EV je z mého pohledu nesmysl. Ale to neznamená, ze EV je nesmysl celkově.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To byl jen příklad toho, jak by EK zakázala CD a DVD, kdyby to formálně nemělo jako zákaz vypadat.

 

Flashky se prosadily jako technicky i cenově lepší řešení.

Bez dotací a zakazování jinýchch řešení.

Mají lepší cenu i užitné vlastnosti.

Není třeba řešit jak jsou špatné - protože jsou lepší.

To ale platí pro flashky.

 

Pro elektromobily to neplatí. K naší velké smůle...

 

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zkus si ještě jednou přečíst ten komentář a zaměnit pojmy stejně jako jsi to udělal ty, CD a DVD za vnitřní spalování a flešku třeba ta to EV…

A k tvému roku 1896, stačí nalistovat pár stran zpět: 

opravdu se nechci opakovat, ale mám pocit že to nebylo jediné období, kdy měli úspěch…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co by se stalo bez intervence Texaco, těžko soudit, nicméně se tím minimálně o 10 let posunul rozvoj. Nehodlám zde vytvářet nějaké odhady, každý ať si udělá svůj názor, však přečíst a popřípadě dohledat pravost informací si dnes může každý.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Současný německý ministr dopravy Volker Wissing to řekl bývalé německé ministryni obrany a současné šéfové  EK Ursule vod der Leyenové jasně. Tedy na nějaká podstatná cla a omezení ze strany EU vůči čínskému dovozu elektromobilů rovnou zapomeňme. Rozhodně je to pro mne větší realista pro oblast elektromobility, než někteří vrcholoví politici EU a jejich  v tomto směru některá přání  a vize.....

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/cla-na-dovoz-cinskych-aut-do-evropy-nebudou-nemecky-ministr-se-ostre-postavil-proti/

 

PS: Dnes jsem se vrátil z pobytu v MB, kde jsem se dostal i do fabriky a technického, podpůrného okolí a měl možnost tak nějak neformálně pohovořit s některými lidmi. Samozřejmě nikdo z nich Vám neřekne, že to a to je špatně, nebo dobře, ale z rozhovorů mně nepřímo vyplynulo, jak mají všichni doslovně stažené půlky z nástupu elektromobility a to prý včetně vrcholových managerů Škodovky. Otázkou pro ně hlavně je, jak se Škodovka vyrovná, či nevyrovná s odbytem či neodbytem elektromobilů, které se v brzké budoucnosti začnou z továren  v ČR hrnout.  Ale prý co nadělají, VW AG  Škodovce nařídil a ten je vlastní a rozhoduje.  No nezávidím jim dnes vůbec nic, ten jejich současný a solidní plat je dnes dost zasloužený.....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

My Vám ty elektromobily stejně nakonec všechny prodáme, i kdyby jste je stokrát nechtěli, aneb regulace trhu má nadále "úspěšně" pokračovat.......

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/skryta-forma-elektricke-totality-zije-dale-povinne-kvoty-na-prodej-elektromobilu/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je prostě šílenství.

Už přes 100 let čekáme na baterky, které budou lehké, levné, budou mít velkou hustotu uchovávané energie a které umožní rychlé dobíjení.

Nemáme je a nic nenasvědčuje tomu, že bychom je v dohledné době mohli mít.

Do té doby budou elektromobily jen drahý nesmysl finanční a nesmysl i z hlediska provozních potřeb většiny uživatelů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zase je ale třeba si připustit, že oproti těm baterkách před 100 lety jsou ty současné o poznání kompaktnější, nabíjí se výrazně rychleji a mají výrazně větší hustotu energie. Takže že by tam posun nebyl se říct nedá. A upřímně třeba EV od Hyundaie zvládají nabití za 18min, to už je víc než použitelné. Ono obecně, kdyby se u nás EV prodávali za podobné peníze jako v Číně, asi by bylo jejich rozšíření a počet jiný než je se současnými cenami…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Objevila se pro VW AG ne moc povzbudivá  zpráva, týkající se  zrušení plánované výstavby nové továrny čistě na elektromobily přímo ve Wolsburgu. Tak nějak to rezonuje společně s mojí nedávnou návštěvou v MB, kde na moji přímou otázku, jak to časově  vypadá s plánovaným ročním odstavením jedné montážní linky a její předěláním na montáž čistě elektromobilů mě bylo odpovězeno, že se to již delší dobu chystá, je to v plánu, ale o konkrétním datu se stále nic neví. Nakonec co s těmi stovkami, možná tisíci lidí z montáže? Nechat je celý 1 rok doma na třeba 80% mzdy , nebo je vozit cca 130 km denně do Kvasin, kam se část výroby má údajně přesunout. 

Přesto jsem z mnohých rozhovorů nabyl dojmu (přiznám že čistě subjektivního), že na rozdíl od proklamovaného názoru, že Škodovka v případě propadu elektromobilů bude koncernu pomáhat prozatimní výrobou spalováků, tak že by to mělo být spíše opačně a že Škodovka má být tou společností co se bude pokoušet tahat horké kaštany z ohně.  Že by i německým odborářům začala docházet trpělivost a možné personální problémy domácích závodů chtěli odsunout jinam? No, co se peče nahoře v centrále VW AG,  potažmo Škodovky, tak o tom možná nejsou dnes na 100% přesvědčeni ani jejich šéfové........ 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/volkswagen-zrusil-vystavbu-nove-tovarny-na-elektromobily-nezajem-a-nutnost-setrit-mu-nedavaji-na-vyber/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Postupem času na nás zas a zase vypadávají tzv. kostlivci ze skříně zvané elektromobilita. Nyní se to týká smlouvy uzavřené v rámci Brexitu mezi EU a Velkou Británií a která má začít platit od 1.1.2024 a která může celkem výrazně zdražit elektromobily jak v UK tak i v  EU. Jde tam o smlouvou stanovená minimální % částí elektromobilů a jich samotných, která musí být vyrobena na příslušných územních celcích (státech), aniž by byla zatížena  dodatečným clem při prodeji/dodávce druhé straně. On totiž tzv. obousměrný obchod a dodávky jak dílů, baterií i samotných elektromobilů je stále dost velký, což se např.  týká i samotné Škodovky, ostatně i ta se ozvala, že by bylo záhodno aby EK smlouvu revidovala.  Problém je v tom, že se v rámci Brexitu tehdy stanovily určité podmínky o kterých se předpokládalo, že nebude problém je v dnešních časech plnit, bohužel zase  se ukazuje, že tehdejší vize politiků se vzdálily od dnešního reálu. Podrobnosti v článku......

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-doprava-temer-zapomenuta-kapitola-brexitu-muze-brzy-drasticky-zdrazit-elektroauta-237301#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Roky se tady bavíme v daném tématu o elektromobilitě v rámci naší osobní mobility a pak taky o emisních normách pro osobní automobily a lehké užitkové automobily, potažmo o normě EURO7 a EURO6. Ale to není samozřejmě vše, ony existují i jiné skutečnosti v rámci tzv. Green dealu a balíčku Fit for 55, které pravděpodobně podstatněji  a hlouběji než elektrická osobní mobilita změní náš život a hlavně vynaložené finanční náklady na provedení, samozřejmě tak jako obvykle z našich daní, ostatně z čeho jiného, že? 

Pro ty co mají zájem se dozvědět o tom co na nás EK a EU chystá ohledně emisí i v rámci těžké automobilní dopravy, zde dávám tzv. základní výpis, tedy podstatné a důležité změny  ze 

"Stanoviska Evropského hospodářského a sociálního výboru k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1242, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a začlenění povinností vykazovat údaje, a zrušuje nařízení (EU) 2018/956."

 

Např. 

3. Návrh nařízení

 

3.1. Návrh má nahradit nařízení (EU) 2019/1242 ( 14) o normách CO2 pro těžká vozidla z roku 2019. Přestože není možné vyhodnotit výsledky v současnosti platného nařízení, Komise se domnívá, že je nezbytné přispět k cílům Zelené dohody pro Evropu a evropského právního rámce pro klima. Stanoví nové závazné cíle v oblasti emisí CO2 platné od roku 2025.

 

3.2. Návrh se vztahuje na nákladní vozidla (nad 5 tun), městské autobusy a dálkové autobusy (nad 7,5 tuny), jakož i přípojná vozidla (nemotorové vozidlo tažené motorovým vozidlem). I když se jedná o významné rozšíření oblasti působnosti nařízení, přetrvává mezera v právních předpisech, pokud jde o regulaci emisí CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel (nákladní vozidla o hmotnosti 3,5 až 5 tun).

 

3.3. Aby bylo dosaženo výše uvedených cílů, Komise navrhuje nové a ambicióznější cíle pro emise CO2 pro nová těžká vozidla od roku 2030. Podle návrhu by se emise CO2 v porovnání s úrovněmi z roku 1990 snížily v průměru o: — 45 % od 1. ledna 2030, — 65 % od 1. ledna 2035 a — 90 % od 1. ledna 2040.

 

3.4. Nové městské autobusy v EU budou muset mít od roku 2030 nulové emise (100 % podíl vozidel s nulovými emisemi).

 

3.5. Výjimka z cílů snížení emisí CO2 se bude vztahovat na tato těžká vozidla: — malí výrobci (do 100 vozidel), — vozidla používaná pro těžební, lesnické a zemědělské účely, — vozidla zkonstruovaná a vyrobená pro použití ozbrojenými silami a pásová vozidla, — vozidla zkonstruovaná a vyrobená nebo upravená k použití civilní ochranou, protipožární službou a silami odpovídajícími za udržování veřejného pořádku nebo subjekty zajišťujícími naléhavou lékařskou péči, — účelová vozidla, jako jsou popelářské vozy

 

3.6. Na rozdíl od norem CO2 pro osobní automobily a lehká užitková vozidla považuje návrh Komise pro těžká vozidla vozidla s vodíkovým spalovacím motorem (kromě jiných v současnosti dostupných alternativních technologií, jako jsou bateriová elektrická vozidla nebo vodíkové palivové články) za možnost s nulovými výfukovými emisemi.

 

3.7. Návrh Komise týkající se těžkých vozidel vychází z oblasti působnosti balíčku „Fit for 55“, který se vztahuje na emise ze všech odvětví, a přijímá metodiku „tank-to-wheel“ (emise spojené s používáním vozidla), která se rovněž uplatňuje v nařízení o lehkých užitkových vozidlech ( 15), s cílem stanovit cíle snížení emisí skleníkových plynů. Tato metodika se rovněž označuje jako „výfuková“, neboť zohledňuje pouze CO2 uvolňované z vozidla při používání, zatímco skleníkové plyny uvolňované při výrobě vozidla nebo při výrobě paliv nebo energie jsou upraveny jinými právními předpisy, jako je systém EU pro obchodování s emisemi. Příspěvek obnovitelných a nízkouhlíkových paliv pro účely plnění cílů v těchto zvláštních právních předpisech byl vyloučen, neboť Komise je nepovažovala za nákladově efektivní ani účinná.

 

4.5. Vzhledem k omezením posouzení dopadů vypracovaného Komisí, v němž zejména schází hodnocení stávajícího nařízení, vyzývá EHSV k důkladnému a pravidelnému monitorování vývoje určitých klíčových prvků včetně vývoje nových pohonů vozidel, zavádění dobíjecí a čerpací infrastruktury a cen vozidel, energie a paliv.

 

4.6. Doplňkovou roli k elektrifikaci a vodíku při dekarbonizaci dopravy mohou hrát udržitelná nefosilní paliva, i když jejich slabinami jsou nižší účinnost a náklady (aktuálně vysoké) ( 19). Ačkoli jsou uznávána v předpisech pro leteckou a námořní dopravu, v nařízeních o dekarbonizaci silniční dopravy nejsou zmíněna. Metodika rozlišující mezi lineárními emisemi CO2 (z fosilních paliv) a oběhovými nebo nulovými emisemi (z e-paliv a udržitelných biopaliv) však v kontextu životního cyklu ukazuje, že účinná vozidla se spalovacím motorem a hybridní vozidla poháněná udržitelnými biopalivy a e-palivy mají uhlíkovou stopu srovnatelnou s uhlíkovou stopou bateriových elektrických vozidel využívajících elektřinu vyrobenou z fosilních zdrojů. O to důležitější je pak nahradit fosilní paliva ve stávajícím vozovém parku i u nových těžkých vozidel, která budou i nadále poháněna spalovacími motory.

 

 

PS: Pro laika místy  dost těžko pochopitelný text, ale schválně jsem zde dal i odstavce 3.6, 3.7, 4.5 a 4.6 z návrhu, aby si to případný zájemce byl schopen srovnat s emisními požadavky na osobní a lehké užitkové vozy.  Objevují se tam věci, které budou tolerovány v těžké nákladní dopravě, ale není vůle je tolerovat v osobní dopravě.  Zarážející a do nebe volající je také fakt, že ačkoliv není vypracována žádná relevantní dopadová studie současného platného nařízení o normách CO2 v nákladní dopravě, tak  EK  urgentně stanovuje nové závazné cíle v oblasti emisí CO2 v nákladní dopravě platné od roku 2025. Pokud někdo má zájem tak, kompletní znění stanoviska  EHVS (evropského hospodářského a sociálního výboru) k  návrhu o zpřísnění emisních  norem pro nákladní vozidla je v přiloženém Úředním věstníku EU  C-349 ze dne 29.9.2023,  str. 134-141

Nádhera co umí úředníci EU nového vymyslet a stvořit, hlavně že nějakými dopadovými studiemi není potřeba se vůbec zabývat........

Jen tak namátkou si vzpomínám na povzdech Martina Jahna ze Škody Auto, že si tu přehršel příslušných emisních norem  a nařízení ze strany EU nestačí  automobilky ani číst, dále pochopit co tím tvůrce vůbec myslel, natož v odpovídajících  termínech  aplikovat.....

 

 

OJ_C_2023_349_FULL_CS_TXT.pdf

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...