Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Evropské auto roku 2023, tj. Jeep Avenger  je dokonalou ukázkou toho, jak lidem nelze elektromobily jen tak vnutit. Začal se nabízet jen jako elektromobil, pak okrajově jako spalovací vůz, pak šířeji jako spalovací vůz a dnes Avenger s jediným benzinovým motorem údajně již  překonává prodeje elektrických variant, i když zatím ne u nás v ČR, tady se benzínová verze nabízí a dovezla jen v pár kusech a to až s koncem letních prázdnin.  Jak lze za této situace u výrobců aut splnit  požadavky na zastoupení elektroaut v mixu prodejů skrze přímé nařizování nebo flotilové limity emisí či spotřeby? Prostě to nejde, ne bez extrémního zdražování nebo umělého omezování dostupnosti chtěných a pro běžné účely efektivnějších spalovacích modelů aut. Jen si  vzpomeňme na podobnou kauzu, taktéž u koncernu Stellantis s elektrickým a spalovacím Citroenem Berlingo a jemu příbuzným typům. 

Nakonec porovnejme si zde přiložené ceníky spalovacího a elektrického Jeppu Avengeru a přiznejte si sami pro sebe, co by jste si z toho  koupili, pokud by to měl být jediný vůz pro vás, nebo pro vaší rodinu?

 

image.thumb.png.b3e25294ddb5224a180281974c49387b.png

 

image.thumb.png.c47b80f8e6741efa2464f6f49ee4fbca.png

 

PS. U toho spalovacího Avengeru si jistě všimnete, že to je cena  jen na skladové kusy, nové si do konce roku již u dealerů jednoduše neobjednáte.  Prostě limit pro ČR je již na letošek daný  a údajně vyčerpaný. Podle dostupných údajů  ten limit pro ČR byl stejně jen v počtu ani ne desítky kusů, spíše jednotky kusů.  Asi všem bude jasné, že by výrobci pravděpodobně  nevycházel ten výše zmiňovaný  emisní mix elektroaut a spalováků. 

 

image.thumb.png.94f273544468cc530c0af7e1f17bb9a5.png

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To že Stelantis má EV drahé je známe už docela dlouho, takže na tvou otázku, ani jedno. Pokud EV tak do/kolem 1m se da vybrat lépe, pokud spalovací, tak se ta také vybrat lépe než jen 74kW v manuálu… Ono ostatně i v s tím benzinem to stojí vpodstatě stejně jako MG4 ty skladové vozy.

 

A Stelantis to prezentuje veřejně, že každý nový model první s velkou pompou vydá jako EV a potom “potichu” uvede i další varianty. Třeba momentálně u 3008 je to úplně stejná písnička.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Některé aktuální údaje co se týče výroby baterií a procentuální zastoupení výrobců:

 

image.thumb.png.86b322d46ef04fe976638907b672f6f4.png

 

Světová výroba baterií podle jednotl států dle kapacity:

 

image.thumb.png.3d09654eabfa6e31859825138abf222a.png

 

Celkem zajímavé údaje a další se dozvíte v přiloženém článku, viz odkaz.. Věděli jste např. to, že jeden z důležitých požadavků  VW AG na výstavbu tzv. gigafactory  a jako další překážka  na výstavbu v ČR se ukázal požadavek Volkswagenu na dodávky zelené energie. Firma v rámci svého ESG (environmental, social, governance) chce co nejvíc spotřeby pokrýt z obnovitelných zdrojů. V praxi by to znamenalo dodávky až tří terrawatthodin čisté energie. Pro Česko je to v současné situaci nesplnitelné. veškerá zelená produkce by stačila ani ne na třetinu takové poptávky. Údajně čínská firma CATL v maďarské gigafactory s původem el. energie  problém nemá a nějaké ESG ji asi taktéž netrápí. No být dnes proevropský  a k tomu "zelený" je hodně drahé a náročné.....

 

https://www.tydenikhrot.cz/clanek/evropa-dohani-ztratu-ve-vyrobe-baterii-do-elektromobilu-bez-ciny-se-neobejde 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes byly zveřejněny čísla prodejů nových aut v Německu za září 2023.  Ohledně čísel prodeje elektromobilů přišlo  to, co se dalo  po zrušení dotací firmám na jejich nákup k 1.9.2023 čekat. Meziměsíční pokles je u elektromobilů -73,4% a meziroční pokles je -28,6%. Dobíjecí hybridy, u kterých taktéž skončila dotace meziročně klesly o -45,7%. Samozřejmě dá se uznat, že oproti srpnu, kdy se kupovalo ještě s dotacemi ostošest se dal podstatný meziměsíční  rozdíl čekat, ovšem meziroční pokles již ukazuje něco jiného. Přitom automobilní trh v Německu jako takový nemá oproti roku 2022 podstatný problém, tam je meziročně vidět jen nepatrný pokles -0,1% .

Nizozemci v současné době taktéž omezují přímé dotace na nákup elektromobilů, ale tam na to jdou trochu jinak, tam majitelé elektromobilů mají zase určité daňové úlevy. I když v podstatě je to skoro to samé, taky se zde vezmou, nebo odpustí  peníze z nějaké té společné  hromady peněz, i když z trochu jiné, aby se nákup elektromobilů "spravedlivě" podpořil.....

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-se-zhroutily-o-73-4-procent-spolu-s-nim-pujde-ke-dnu-cela-evropa/

 

PS: Taktéž naše SDA vydala dnes zářijové statistiky a tak se tak trochu vracím k mému předcházejícímu příspěvku ohledně prodeje a registrací  Jeepu Avenger. Zatímco v období leden až srpen se zde nabízel v ČR jen čistě elektrický Avenger a prodalo se ho za 8 měsíců celkem 8 kusů, tak jakmile se od začátku září začal nabízet i benzínový Avenger, tak se ho za jeden měsíc zaregistrovalo u nás v ČR 5 kusů a o  elektrický Avenger kupci ztratili zcela zájem, čili registrace nula.  Taky o něčem vypovídající......

 

 

image.thumb.png.556155f1ea54ee41287772860aa1119f.png

image.thumb.png.b7d6068531c77b6456663bd4c07f9878.png

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@atlanNo co já vím, tak podepsané závazky jsou ve snížených  %  určitých emisí a to  k určitým termínům (to patří k FF 55%) a potom taky EU vydala, nebo spíše nyní schvaluje  směrnici o povinných minimálních číslech v nabíjecích stanicích (nabíjecích výkonech) na hlavních silničních tazích,  dále počty nabíječek nebo ty jejich výkony  pravděpodobně  i k počtu obyvatel vzhledem k daným lokalitám, ale že  bychom se písemně zavázali přímo číselně, nebo %  o počtu elektroaut k nějakému datu, tak o tom nic nevím. To by asi byl již nesmysl na druhou, ale dnes se již nedivím  v tomto směru skoro ničemu . No ale třeba někdo ví více.....?

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 29. 9. 2023 na 13:43, Martab napsal:

Zase je ale třeba si připustit, že oproti těm baterkách před 100 lety jsou ty současné o poznání kompaktnější, nabíjí se výrazně rychleji a mají výrazně větší hustotu energie. Takže že by tam posun nebyl se říct nedá. ...

To je pravda. Ale že by byl takový, aby nadchl většinu motoristů, se nedá říct.

On ani současný automobil se spalovacím motorem už nepřipomíná Ford T z let 1908 až 1927.

Zdá se, že tady je ten posun v užitných vlastnostech (ceně a její protihodnotě) výraznější...

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ono nejde vždy taky jen a jen o elektromobily (tady dávám spíše za pravdu  Tondovi-B, problém baterie a zase  baterie se stále nedaří uspokojivě vyřešit), ale taky o to za jakých podmínek se dají provozovat. A ano, uznávám, že určitý posun v těch bateriích tady je (ale že by to bylo něco radikálního?), ale aby taky nějaký posun nebyl, když se do toho investují desítky, možná stovky miliard eur a dolarů....

Zde je zajímavý článek z dění ve Velké Británii, kde majitelé/uživatelé elektromobilů mají velké problémy si na  tzv. víkendových cestách v pohodě dobít svůj vůz. Můžete klidně mít doma svůj Walbox, ale když jedete na delší výlet, natož třeba v zimě na hory na víkend, tak většinou si stejně  po cestě dobíjíte  na veřejné nabíječce. Když se vrátím do té VB, ta ono to čekání ve frontě na pořadí k nabití svého vozu není určitě tím  nejlepším, co si výletníci naplánovali na víkend.  Na novinářský dotaz provozovatel nabíječek odpovídá, že postavit další nabíječky nemá problém, ale problém je s kapacitou připojení, ta prostě a jednoduše není. A to s elektromobilitou teprve lidstvo začíná.

 

Ostatně není to tak dávno, co např. náš ČEPS (státní energeticko-přenosová firma a ta určitě si vymýšlet nebude) řekla, že na modernizaci el. sítě u nás v ČR, aby se tak nějak v "normálu" uskutečnily záměry Green dealu a samozřejmě i ty elektromobily mohli tak nějak fungovat a nabíjet se, je potřeba investovat cca 400.000.000.000,- Kč a to  v současných cenách. A to si teoreticky za ty roky  u nás "rychlé" modernizace sítí raději započítejme inflaci a jsme zase jinde. A taky si to ty firmy, nebo i stát co to zainvestují, zpětně vyberou zas od nás na cenách el. energie. Takže pokud někdo dnes tvrdí, že el. energie např. v létě od solárů, fotovoltaiky bude  laciná (snad tak bude pro výrobce), tak nechť si dá dvě a dvě dohromady a to nejenom  v tomto  případě modernizace těch sítí a hned, pokud není padlý na hlavu, si dokáže představit jestli ta elektromobilita, nebo celý ten Green deal nám ulehčí  a zlevní život, potažmo zlevní energie. A o tom, že nám nějak zlepší klima  tak o tom nejsem vůbec přesvědčen!

 

Všechen ten mix politicky požadované a jen čisté zelené energie, faktický (i když nepřiznaný) zákaz  používání fosilních paliv, skoro komunistické plánování klimaticko-udržitelné budoucnosti, aniž  bychom důsledně promýšleli souvislosti a návaznosti, stále chybějící patřičné technologie k tomu, abychom to vše uskutečnili bez nějakých vážných sociálních dopadů,  tak o tom  všem pochybuje stále větší a větší část, jak laické , tak i odborné veřejnosti.  Já tvrdím, že nás to nás v budoucnu směřuje  do pěkné šlamastiky.....

 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/provozovatele-dobijecich-stanic-v-britanii-najimaji-bodyguardy-aby-zastavili-bitky-o-nabijecky-lide-cekaji-az-6-hodin/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono jsou to sice “jen” 2%, ale když to člověk vztáhne k tomu co opravdu jezdí po cestách, je to procento vyšší. Těžko soudit, ale v DE taky byli výkřiky, jak to bude o prázdninách problém a nebyl, bohužel článek na který to autodromu odkazuje není volné přístupný, tedy těžko říct o čem pojednává…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 8. 10. 2023 na 8:10, Martab napsal:

Ano, těch 100 let vývoje tam jde vidět, na druhou stranu, když dnes člověk porovná takovou OIV RS s Modelem 3, nebo Ioniqem 6, popřípadě BMW 4 vs i4, zas tak velke rozdíly tam nejsou. Resp za posledních 10let se zmenšily dost výrazně.

100 let vývoje automobilů je pochopitelně znát. A to bez ohledu na druh pohonu.

Jaké rozdíly máš na mysli?

Cenové? Vyprávění o tom, jak budou elektromobily časem levnější je třeba odkázat do říše pohádek.

Pokud se někde vyrovnaly s cenami aut se spalovacími motory, tak proto, že auta se spalovacími motory zásadně zdražila.

Provozní náklady jsou vyšší než u aut se spalovacími motory. To byla další pohádka.

Ceny pojištění jsou také vyšší než u aut se spalovacími motory. Není divu, když skoro každá nehoda je pomalu totálka.

Šílený je i pokles hodnoty, kdy 8-mi leté auto se spalovacím motorem ještě může být perspektivní ojetina na které neproděláte kalhoty. A sloužit může klidně ještě dalších 8 nebo i více let. Zatímco 8-mi letý elektromobil si - za zlomek původní ceny - koupí jen hazardér.

Rozdíl je pochopitelně i v potřebné infrastruktuře. Natankovat auto se spalovacím motorem lze bez front a během chvíle skoro kdekoliv.

Dobít elektromobil bez fronty lze jen tam, kde to infrastruktura (výroba elektřiny a její distribuční síť) dovolí a rozhodně to nebude za chvíli.

Já to jako zmenšení rozdílů moc nevidím.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty jsi začal mluvit o rozdílech… 

Cena, ano, doba kdy byl Golf za 330tis i s automatickou klimatizací je dávno pryč, na druhou stranu, v roce 2005 stálo BMW 3 od 841 tis CZK (https://www.autorevue.cz/bmw-rady-3-na-ceskem-trhu-cenik_1). Po příštení inflace by to v roce 2021 bylo cca 1.2 mil CZK (https://www.penize.cz/kalkulacky/znehodnoceni-koruny-inflace#inflace-vypocet) .nes i4 začíná na 1.37mil CZK (https://www.bmw.cz/content/dam/bmw/marketCZ/bmw_cz/all-models/ceniky-2023/pricelist_062023/G26_0723_CZ_online.pdf). Takže ty ceny tak nějak bohužel odpovídají (ano, taky by jsem byl rád, kdyby ty ceny byli nižší, né že ne). Model 3 stojí 1mil CZK, výrazně méně než to BMW.

Dále kdyb 8let staré EV stálo nic jak tvrdíš, bylo by to smutné, ale ono tomu tak není https://www.aaaauto.cz/cz/tesla-model-s/car.html?id=607269483#palivo=7&evrange=400 Jetsli to někdo koupí nebo ne, to už je rozhodnutí každého. Ony třeba starěí 1.4 TSI s kompresorem umějí být taky pěkná pokladnička…

Ad provoz, většina EV se celoročně v průměru vejde kolem 19kWh/100km, při ceně 6kč/kWh to máme 114kč/100km na “palivu”. Nezohledňuje, že se dá nabíjet i levněji (opravdu nikdo rozumný nebude EV nabíjet jen čistě na 150kW stojánek…).

Ohledně infrastruktury, je jí docela dost i na běžné nabíjení, jen je třeba ji využít (máme skoro všude LED ve veřejném osvětlení, to je skoro 1kW volná na každém modernizovaném osvětlení). Ano také si moc nedokáži představit jak kolem 2030 všichni přejdeme ve velkém šesté na EV, ale proč by to nemohla bát nějaká část trhu… 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To, co nám plánuje EU, potažmo převedeně  u nás doma začíná aplikovat naše vláda a bohužel podíleli se i ty předešlé a to  v oblasti energetiky a zdrojů energií, samozřejmě dnes vše pod hlavičkou  Green dealu, tak to mě hlava nebere....

Síkelovi představy  a asi i celé této povedené vlády o energetické budoucnosti  ČR jsou takové: 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-konec-uhli-2033-porad-plati-proud-pujde-i-dovazet-planuje-sikela-238140 

 

a jakoby nic nemá absolutně asi žádný problém s budoucím dovozem el. energie ze zahraničí.  Možná i proto abychom  vůbec měli čím napájet elektromobily. No ale tak jednoduché to tedy asi nebude pane ministře:

 

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-bez-zdroju-z-bezpecneho-uhli-ceka-cr-znicujici-naraz-vysokych-cen-energie-25305#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, DušanV napsal:

To, co nám plánuje EU, potažmo převedeně  u nás doma začíná aplikovat naše vláda a bohužel podíleli se i ty předešlé a to  v oblasti energetiky a zdrojů energií, samozřejmě dnes vše pod hlavičkou  Green dealu, tak to mě hlava nebere....

Síkelovi představy  a asi i celé této povedené vlády o energetické budoucnosti  ČR jsou takové: 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-konec-uhli-2033-porad-plati-proud-pujde-i-dovazet-planuje-sikela-238140 

 

a jakoby nic nemá absolutně asi žádný problém s budoucím dovozem el. energie ze zahraničí.  Možná i proto abychom  vůbec měli čím napájet elektromobily. No ale tak jednoduché to tedy asi nebude pane ministře:

 

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-bez-zdroju-z-bezpecneho-uhli-ceka-cr-znicujici-naraz-vysokych-cen-energie-25305#utm_source=subscription_notification&utm_medium=email&utm_campaign=subscribe

 

 

 

Ahoj,

 

Zmínka o vysoké ceně energií (kvůli nedostatečné lokální výrobě) mě neminula a donutila mě zde komentovat. Vidím dle rozsáhlého tématu, že máš k problematice rozsáhle znalosti. Mohl bys mi věnovat chvíli a vysvětlit to detailněji?

 

Mám pocit, že nemá žádný význam, zda energii produkuje naše země, nebo ji dovážíme. Pokud si správně vzpomínám, když energie náhle zdražila, ti, co mají energetiku na starosti tvrdili, že i když produkujeme elektřinu za zlomek prodejní ceny (a to z elektráren, jejíž výstavba byla z velké části financována z našich daní), musí se tato energie prodat na lipskou burzu a pak ji zpět nakoupit za tržní ceny a není možné prodávat energii jiným způsobem kvůli evropskému energetickému kartelu.

 

Nechápu, proč bychom měli platit více za energii, když ji budeme dovážet, pokud ji nakupujeme za ceny stanovené lipskou burzou.

 

Osobně mám kvůli tomu výhrady k výstavbě dalších jaderných bloků, zejména pokud mají být hrazeny z veřejných peněz. Proč bychom měli stavět jaderné bloky z našich daní, jen abychom později kupovali energii zpět z lipské burzy za evropské ceny? Nedává mi smysl postavit zde nové jaderné bloky a pak platit tržní cenu evropského trhu, defacto bychom tak dotovali energie Rakušanům a Němcům.

 

Z tvých slov vyplývá, že lipská burzovní cena je používána pro účtování energie českým občanům pouze tehdy, když je to výhodné... ale to mi nepřijde v evropském systému možné.

 

Budu vděčný za hlubší pohled na tento problém.

 

Děkuji za vysvětlení.

Editováno: , autor: LosDavos
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@LosDavos 

 Ahoj. I když chápu to z tvé strany tak trochu jako narážku na to, co asi "chytrého" ze mně vypadne, tak ti odpovím. A nečekej žádný tzv. hlubší pohled. 

 

Žádné rozsáhlé znalosti nemám, mám jen laické znalosti a  jen jako  občan, který se o problematiku energetiky zajímá možná o trochu více než takový ten průměr lidu. Při dnešním  a budoucím vývoji energetiky (a nejenom jí) bych to doporučoval i jiným. Jen ať se ptají svých politických reprezentantů, proč jednají jak jednají a proč to dnes je takové, jaké je. Hodit jednou za čas volební lístek do urny je asi dnes bohužel  málo....

 

Neřekl bych, že z mých slov vyplývá, že lipská burzovní cena je používána pro účtování českým občanům pouze tehdy, když je to výhodné, ale když si to tak interpretuješ, prosím.  Na druhou stranu  dnes si již nedělám obavu a ani iluze z toho, že v tom tzv. evropském systému je dnes možné vlastně všechno. O dnes uplatňovaném systému EU, co by systému buldozer, jsem se již tady vícekrát zmiňoval. Nezavrhuji EU a všechno její fungování, ani neprosazuji  její zrušení, jen tvrdím, že nejdeme v mnohém, třeba i v tom nepromyšleném  Green dealu zrovna správným směrem....

 

No a ty jaderné elektrárny a pro někoho možná zbytečnost a tahání financí z kapes daňových poplatníků? Až lidstvo a vědci vymyslí efektivní a účinné a finančně akceptovatelné  ukládání a akumulaci el. energie, tak klidně ať ani jaderky nejsou, když tedy nechceme  fosilní paliva. Co si v létě pomocí fotovoltaiky a větru, popř. jiného udržitelného systému  vyrobíme, tak s tím si v zimě zatopíme a posvítíme. Zatím dnes  uvažovaná  akumulace el. energie pomocí  bateriových  zdrojů, popř. i připojování elektromobilů do sítí pro tzv. výpomoc je pro mne, co se týče efektivity jako pohádka z říše bratří Grimmů. A nějaká energetická solidárnost , když najednou energie může ve větší míře chybět všude? Už to tady bylo co se týče jakékoliv pomoci  v historii vícekrát, že to až tak nefungovalo když teklo nějakým způsobem moc do bot. 

Proč tedy Finové, Poláci, Maďaři, Francie aj. buď dnes mají, nebo staví, nebo do budoucna plánují rozvoj jaderné energetiky? Proč se tedy taktéž nespolehnou na nějaký ten uvažovaný dovoz a akumulaci el. energie? Tady nejde jenom vždy  o cenu el. energie, (i když ta je setsakra důležitá)) jde taky o to, aby vůbec v daném čase a na daném místě byla a to v odpovídajícím množství, kterého bude potřeba, aby státy a jeho obyvatelstvo normálně fungovaly....

 

Je to jen můj pohled na danou věc, ostatní nechť mají svůj. Hlubší pohled na věc hledejme mezi vědeckou komunitou, zajímavé je, že i Ti mají dost rozdílné, hlubší pohledy na danou věc.....

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@DušanV Díky za reakci.

Myslím, že jsme se nepochopili. Rozumím tvým pocitům k jaderným elektrárnám a k významu stabilních zdrojů v energetice. Souhlasím s tebou, že v současné době není výhodné se spoléhat pouze na obnovitelné zdroje.

Rozkol v názorech je, co se týče ekonomiky, chápu, na co míříš. Nicméně jako spotřebitelovi ti podle mého názoru je v podstatě jedno, odkud energie pochází. A rozhodně nechceš, aby se z tvých daní financovaly projekty, které ekonomicky nedávají smysl a dotuješ tak celý evropský trh. Dle dostupných zdrojů, které většinou jsou napsány během energetické krize a důvodů proč nemůže být energie levná i když jí levně vyrábíme, vycházím z toho, že je vlastně úplně jedno, jestli budeme v roce 2030 energeticky soběstačný nebo ne. Cenu energií by to dle uvedeného modelu nemělo ovlivnit a když tak plošně v rámci celé EU.

 

Chápeš, co tím myslím? Zkusím to vysvětlit co nejjednodušeji na malém příkladu:

Představ si, že si na své zahradě postavíš vlastní reaktor. Bereš si na to půjčku na 30 let. Podstatné ale je, že energii z tohoto reaktoru nemůžeš využít přímo pro sebe. Musíš ji nejdřív dodat do obecního energetického systému a následně odebírat energii za obecně stanovené ceny. Tyto ceny platí všichni, včetně těch, kteří neměli výdaje na stavbu reaktoru na svém pozemku z vlastní kapsy. Výsledkem je, že splácíš půjčku, hradíš náklady na provoz a údržbu reaktoru, a nakonec za finální produkt platíš tržní cenou. V podstatě dvojnásob. Jediný reálný prospěch mají ostatní obyvatelé obce, kteří díky tvému reaktoru mohou mít energii levněji o, řekněme, 5%. Ty ale z toho nemáš žádný bezprostřední užitek.

 

Za těch to podmínek, jako plátce daní do státní kasy říkám zásadní NE jakékoli dotace na výstavbu energetický zdrojů z veřejných peněz a volím pozici kdy budu čekat než si to trh vyřeší sám, ať už krachem energetického systému nebo jakkoli jinak.

 

 

Pokud cena energie stoupne kvůli dovozu, ovlivní to všechny státy v EU, které energii nakupují. V rámci jednotného evropského trhu s energetikou je v podstatě jedno, jak a kde se energie vyrábí. Cena energií je v každém případě pro všechny stejná.

Chci tě poprosit: Máš nějaké informace, které by mohly upřesnit tvůj pohled na věc? Pokud máš jiný názor nebo zdroje, rád bych se o nich dozvěděl. Jsem vždy otevřený novým informacím. Nedokáži si totiž odůvodnit tvůj pohled na věc, který říká, že pokud se bude energie dovážet, tak nám zásadně zdraží, ale dle všech dostupných informací, by zdražit prakticky vůbec neměla a je to víc politické téma než skutečný problém.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Naše vláda by už chtěla vědět, jestli koncern VW AG bude u Plzně stavět továrnu gigafaktory, nebo nakonec nebude? No, ono se o tom ve VW AG asi těžko dnes rozhoduje. Odbyt jím vyrobených elektromobilů moc neroste, spíše v současnosti klesá, viz omezování výroby, či dokonce odstavování některých jeho továren na dobu neurčitou. No a v současné situaci se těžko rozhodovat, jestli se investice vyplatí, brzy vrátí, nebo to raději celé přesunout tam, kde mají energie podstatně nižší cenu? Nesklízíme i tady v této oblasti svým způsobem tak nějak "hořkou" úrodu, kterou jsme sami dříve svým překotným, mnohdy nedomyšleným, technologicky zatím nepodloženým a neuváženým prosazováním Green dealu za každou cenu zaseli? Asi ano, třeba i podle některých vystoupení v  přímém přenosu z  konference při příležitosti zahájení Brněnského strojírenského veletrhu a to za účasti premiéra  Fialy a zástupců průmyslu, to tak vypadalo......

 

https://www.novinky.cz/clanek/auto-cas-pro-jednani-s-vw-o-gigafactory-u-plzne-se-blizi-ke-konci-rekl-fiala-40446637#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

https://www.youtube.com/watch?v=GQ2H8ijeo6g&t=7s&ab_channel=PP-Českátiskovákancelář

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 49 minutami, LosDavos napsal:

@DušanV Díky za reakci.

Myslím, že jsme se nepochopili. Rozumím tvým pocitům k jaderným elektrárnám a k významu stabilních zdrojů v energetice. Souhlasím s tebou, že v současné době není výhodné se spoléhat pouze na obnovitelné zdroje.

Rozkol v názorech je, co se týče ekonomiky, chápu, na co míříš. Nicméně jako spotřebitelovi ti podle mého názoru je v podstatě jedno, odkud energie pochází. A rozhodně nechceš, aby se z tvých daní financovaly projekty, které ekonomicky nedávají smysl a dotuješ tak celý evropský trh. Dle dostupných zdrojů, které většinou jsou napsány během energetické krize a důvodů proč nemůže být energie levná i když jí levně vyrábíme, vycházím z toho, že je vlastně úplně jedno, jestli budeme v roce 2030 energeticky soběstačný nebo ne. Cenu energií by to dle uvedeného modelu nemělo ovlivnit a když tak plošně v rámci celé EU.

 

Chápeš, co tím myslím? Zkusím to vysvětlit co nejjednodušeji na malém příkladu:

Představ si, že si na své zahradě postavíš vlastní reaktor. Bereš si na to půjčku na 30 let. Podstatné ale je, že energii z tohoto reaktoru nemůžeš využít přímo pro sebe. Musíš ji nejdřív dodat do obecního energetického systému a následně odebírat energii za obecně stanovené ceny. Tyto ceny platí všichni, včetně těch, kteří neměli výdaje na stavbu reaktoru na svém pozemku z vlastní kapsy. Výsledkem je, že splácíš půjčku, hradíš náklady na provoz a údržbu reaktoru, a nakonec za finální produkt platíš tržní cenou. V podstatě dvojnásob. Jediný reálný prospěch mají ostatní obyvatelé obce, kteří díky tvému reaktoru mohou mít energii levněji o, řekněme, 5%. Ty ale z toho nemáš žádný bezprostřední užitek.

 

Za těch to podmínek, jako plátce daní do státní kasy říkám zásadní NE jakékoli dotace na výstavbu energetický zdrojů z veřejných peněz a volím pozici kdy budu čekat než si to trh vyřeší sám, ať už krachem energetického systému nebo jakkoli jinak.

 

 

Pokud cena energie stoupne kvůli dovozu, ovlivní to všechny státy v EU, které energii nakupují. V rámci jednotného evropského trhu s energetikou je v podstatě jedno, jak a kde se energie vyrábí. Cena energií je v každém případě pro všechny stejná.

Chci tě poprosit: Máš nějaké informace, které by mohly upřesnit tvůj pohled na věc? Pokud máš jiný názor nebo zdroje, rád bych se o nich dozvěděl. Jsem vždy otevřený novým informacím. Nedokáži si totiž odůvodnit tvůj pohled na věc, který říká, že pokud se bude energie dovážet, tak nám zásadně zdraží, ale dle všech dostupných informací, by zdražit prakticky vůbec neměla a je to víc politické téma než skutečný problém.

 

Tak nějak si nejsem jist, že někde přímo tvrdím, že dovážená energie by měla být třeba pro nás, jako koncové spotřebitele v koncové ceně  dražší, než doma vyrobená. A pro nakupující obchodníky  a distributory energie? Tak to nevím, i když tvá úvaha není od věci.  Spíše v tomto odkazuji na některé články, které mě názorově dávají relevantní smysl,  ale i tam se nemusím se vším jejich názorem  u nich shodovat, ale komentáře větu po větě asi dělat k článkům nebudeme. Možná to z toho tak  vyznělo, že tvrdím něco o tom rozdílu cen energií, připouštím, že jsem se mohl i nechtěně upsat, těch více jak 100 stran a 4 roky příspěvků opravdu studovat zpětně nebudu. Mýlit se může každý, to uznávám.

 

No a k té pro nás tak drahé výstavbě jaderných bloků? No, kdyby tak uvažovali všichni (tedy nač  v současnosti draze investovat, když stačí od jiných nakupovat), tak se asi nepostaví v budoucnu zhola nic, to by raději všichni jen a jen kupovali. Asi uznáme všichni, že je to naprostý nesmysl. Některý stát/společnost  třeba na tom vydělá více, některý zase prodělá méně. Ono něco jako strategická infrastruktura a strategické zdroje bude existovat vždycky a může být v budoucnu  dobře, když to máme k dispozici i na té národní úrovni.

Nakonec proč tedy zpětně kupujeme  ty trubky na plyn a zásobníky na plyn? Přeci by nám podle tebe mohlo třeba  stačit i to, že je někdo vlastní a my máme smlouvy na jejich užívání. Máme nějakou 100% jistotu, že celá ta zelená tranzice se úspěšně povede a že EU bude nadále úspěšně energeticky fungovat a spolupracovat? 

Taky asi nedáš celý svůj rodinný majetek a své zdroje např. do nějaké té užší sociálně- společenské komunity, i když třeba v současnosti tak nějak normálně funguje. Můžeš něco s ní sdílet, fungovat, podnikat, ale že jim to všechno necháš a budeš doufat, že takhle to bude fungovat na věky? Možná to tak nějak funguje v kibucech v Izraeli, ale taky ne ve všem. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@DušanVNo a k té pro nás tak drahé výstavbě jaderných bloků? No, kdyby tak uvažovali všichni (tedy nač  v současnosti draze investovat, když stačí od jiných nakupovat), tak se asi nepostaví v budoucnu zhola nic, to by raději všichni jen a jen kupovali. 

 

Ano máš naprosto pravdu, ale to nic nemění na tom, že nevidím důvod proč to financovat. Ať si ta energetika klidně padne na hubu, když je nastavený systém vyčůraně. Tím že ho budeš dotovat aby ses zajistil se to jen zhorší. Nefunkční a parazitující systém musí dřív nebo později být zrušen a čím déle se to odkládá tím víc to pak bolí. To si raději doma postav solární farmu, větrné a bateriové články, vytápěj vším co hoří i tak tě to vyjde levněji než dotovat zelené mozky na západ od nás.

To máš to samé jako podporovat finančně migraci a státy s teroristickým vedením.

Cesta do pekel je dlážděná dobrýmy umysly.

Editováno: , autor: LosDavos
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@LosDavos S tvým posledním  příspěvkem, vyjma té první věty souhlasím. Ono u té energetiky to  klidně může být  asi tak, že v případě, když to celé padne na hubu, tak padneme na hubu mi všichni.  No a zelené mozky a ta zmiňovaná  cesta do pekel dlážděná dobrými  úmysly? Co dodat, každý nechť si to přebere podle svých schopností logické úvahy, nejlépe oproštěno od všudypřítomné propagandy za spasení světa.....

Celou současnou, zelenou energetiku bych já osobně přirovnal k tomu , že stavíme dům od střechy, postavíme jeho zatím lehké krovy na hliněný základ a po pokládce těžké krytiny, aby nám na dům nepršelo, začínáme zjišťovat, že hlína nám dům s jeho střechou už  neunese, no a honíme jak vybudovat rychle betonové základy, aby to na nás celé nespadlo.....

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 11. 10. 2023 na 21:43, Martab napsal:

Ano, to je velké neštěstí pro všechny.

Tesla ve snaze zachránit své klesající prodeje a nárůst skladových zásob zlevňuje.

Všichni ostatní výrobci elektromobilů jsou nuceni zlevňovat také - přesto, že na každém elektromobilu prodělávali už před zlevněním.

Naštvaní jsou tak všichni kdo si elektromobily pořídili za původní ceny a nyní sledují jak se zrychlil pokles jejich hodnoty.

Za vysoké ceny jsou EV neprodejné a ztrátové.

Za nižší ceny jsou ještě ztrátovější a také žádný prodejní šlágr.

Ekonomiku výrobcům zachraňovala auta se spalovacími motory, která v minulých několika letech zdražila tak, že i při poklesu jejich prodejů měli výrobci rekordní zisky.

Jenže zákazníci na ně díky inflaci a zdražení všeho přestávají mít.

A tak ztrátová EV už nebude za chvíli z čeho financovat...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...