Přejít na obsah

Výměna ventilu odvětrávání klikové skříně, diagnostika


Doporučené příspěvky

Výměna ventilu odvětrávání klikové skříně

 

Další inspirace:

Co je PCV ventil, funkce systému http://nlracing.cz/blog/2017/04/16/odvetrani-klikove-skrine-pcv-system/>

Postup diagnostiky a výměny na Octavii TSI https://forum.skodahome.cz/topic/146254-vymena-vadneho-pcv-ventilu-pre-tsi-1820-priznaky-a-postup/

 

Fabia II, 1.4 63kW, BXW, srpen 2009, 189 tkm

 

Projevy

Po ohřátí se na volnoběh motor v pravidelných intervalech otřásá, slyšitelně kolísají otáčky, přestože to není v podstatě vidět na otáčkoměru. V tom samém rytmu slyšet proud něčeho, vzduchu nebo kapaliny. První mě napadl děravý výfuk, ale nevidím na něm nic. Zvuk jde někde v oblasti odlučovače oleje a je hlasitější než klapot hydroštelů.  Ve stejném rytmu se mění síla i proudu vody vracejícího se do nádobky. Za jízdy je cítit, jak auto v pravidelných intervalech, cca 2 sekundy táhne / sníží tah motoru při stále stejném plynu. Při tůrování se hladina vody v nádobce nemění. Spotřeba se zvedla asi 1 litr na sto. Diagnostika nehlásí žádnou chybu.

 

Zvukový projev motoru:7. 6. 18.25 auto.aac

 

Diagnostika

Jednoduchá pomůcka na ověření příčiny je vytáhnout měrku oleje nebo sundat víčko pro dolévání oleje, průtok přisávaného vzduchu přes klikovou skříň a děravý PCV ventil se ustálí a motor se zklidní. Dalším vodítkem je časté automatické hledání dorazů škrtící klapky, jak se řídící jednotka marně snaží korigovat nadměrný přísun vzduchu do motoru. Projevuje se hlasitým pískáním (bylo slyšet až v kabině) servomotorku ve škrtící klapce po otočení klíčku před startem nebo po zastavení motoru.

 

 

Příčina

Motor si přisává falešný vzduch z klikové hřídele a prostoru kolem vaček přes zpuchřelou, proraženou membránu ventilu odvětrávání klikové skříně v odlučovači oleji. Já měl membránku po 189 t km totálně zpuchřelou. Čerstvý vzduch je neustále přiváděn hadičkou, která vede do víka vačky z filtr boxu. Jelikož průtok vzduchu se mění snahou škrtící klapky vyrovnat zvýšený přívod vzduchu, funkcí zbytků PCV ventilu a malým průřezem otvoru pro sání vzduchu do klikovky, motor takto nepravidelně reaguje.

 

image.thumb.jpeg.9e7d91e7cfa265a4f7154b0c7e2da9fc.jpeg

 

image.thumb.jpeg.f7698de82173bb95c092d566e476cccf.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a7538e7b45197eb017a9955d0dbd3c29.jpeg

 

Náhradní díl  a postup

Samotný ventil jsem nenašel, dodává se komplet s odlučovačem oleje - labyrintem. Pokud někdo ví o prodeji samotné membránky, sem s tím.

Používat bazarový díl nemá moc smysl, membránka degraduje stářím, karbonem, teplem, používáním. Já ji měl po 189 t km totálně zpuchřelou.

Odlučovač je zezadu přišroubován 3 torx šrouby k bloku motoru. Přístup bez sundání sání (sundání filtr boxu moc nepomůže) je složitější, ale jde to.

 

Do března 2009 - Odlučovač oleje vyhřívaný elektricky. Dostupná druhovýroba, cca 700 Kč. Díl: 036 103 464 AH

Od března 2009 - Vyhřívaný chladící kapalinou. Postup je složitější. Nevyrábí se ve druhovýrobě, originál cca 3100 Kč, ale lze to obejít použitím předchozí verze jako dárce membránky, která je stejná. Díl: 036 103 464 AK

 

Do března 2009

  1. Auto na nájezdy nebo pořádně zvednout
  2. Odpojit kabel vyhřívání ventilu
  3. Ze spodu odšroubovat odlučovač
  4. Zakrýt otvor v bloku motoru
  5. Ze shora smáčknout a pootočit pojistnou matici na výstupu vzduchu z odlučovače. Odpojit hadici. (Hadice z odlučovače pak spodem vede do sání, pod škrtící klapku)
  6. Vyndat odlučovač ven
  7. Očistit blok motoru, nakonzervovat šrouby, apod
  8. Opačným postupem namontovat nový odlučovač
  9. Hotovo. Cca 1 hodina času

 

Od března 2009

  1. Auto na nájezdy nebo pořádně zvednout
  2. Vypustit vodu z motoru, nejlépe včetně malého okruhu, pokud je auto zahřátá, možná ještě bude otevřený termostat a voda vyteče všechna - odlučovač je v malém okruhu
  3. Připravit si zachytávání vody, trychtýř s hadicí a nádobu. Pokud se nepodařilo vypustit i malý okruh jako mě
  4. Odpojit hadice s vodou z odlučovače, potřebujete šikovné kleště, sikovky na sponky. Jde to blbě, špatný přístup, ale jde to. Chytat případnou vodu
  5. Ze spodu odšroubovat odlučovač
  6. Zakrýt otvor v bloku motoru
  7. Ze shora smáčknout a pootočit pojistnou matici na výstupu vzduchu z odlučovače. (Hadice pak spodem vede do sání, pod škrtící klapku)
  8. Vyndat odlučovač ven
  9. Opačným postupem namontovat nový NEBO
  10. Šroubováčky sundat víčko ventilu, vyndat membránku
  11. image.thumb.jpeg.044d8fb9c1dfb296134195c4108e39e5.jpeg
  12. Odrbat, vyčistit, vyškrábat, odmočit, vyprat odlučovač od karbonu v acetonu (nebo čističem na grily), je ho tam dost. Poté vypláchnout lihem nebo čističem brzd. Po vyndání membránky je uvnitř jen plast, nemusíte se bát.
  13. Zkontrolovat zda pod plechovou klapkou v odlučovači je otvor průchozí až dovnitř, nejlépe drátem, případně vyškrábat ohebným ocelovým drátem

          image.thumb.jpeg.ec7ff928d3991240372506fc950a5af5.jpeg

  1. Narovnat plechovou klapku zpět, aby byla v klidu dobře  zavřená
  2. Opatrně vyndat novou membránku (aby se neprosekla!) z dárce orgánu, odjistit víčko malým šroubováčkem nebo lépe něčím plastovým, v mém případě nový odlučovač s elektrickým vytápěním od FEBI Bilstein, 036 103 464 AH za 700 Kč.          
  3. Složit, až na membránku a 2 těsnění jsem použil všechny staré, očištěné díly
  4. Očistit blok motoru, nakonzervovat šrouby, apod
  5. Zapojit hadice na vodu, až na doraz
  6. Opačným postupem namontovat nový odlučovač
  7. Dolít vodu, vyzkoušet
  8. Dolít vodu po projetí, vzít sebou zásobu, pravděpodobně vám ubyde, jakmile se jízdou nebo jiným postupem odvzdušní i malý okruh
  9. Hotovo. Cca 2,5 hodiny času

 

Uff

 

 

Editováno: , autor: Václav Nechuta
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Mám nový odlučovač oleje  Topran i s hadicí, ale není mi jasné, jak se vlastně ta hadice s odlučovačem má pevně spojit, vůbec se mi to nedaří. Pojistná matice na hadici nejde sama pootočit, dokáže mi někdo prosím poradit, jak to má správně fungovat?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za reakci, ale rozhodl jsem se, že to vrátím. Ta hadice tam prostě nešla nadoraz, aby zapadly ty dvě západky a při porovnání fota s originální odlučovačem jsem si všiml ještě rozdílu  na odlučovači a tak jsem se to již zabalil. Pokud budu příště objednávat, tak zkusím jiného výrobce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...
  • o 1 měsíc později...
  • o 1 rok později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...