Přejít na obsah

Výměna zapalovacích svíček


tom01

Doporučené příspěvky

Pomalu se na mém Rapidu 1,0 TSI DKRC (s filtrem pevných částic) pomalu blíží výměna svíček. Prolezl jsem zde fórum, no moc jsem o tom u motorů 1,0 TSI nenašel, tak zakládám toto téma. Svíčky jsem si na autech dosud měnil sám. U 1,0 TSI si myslím, že to také není věda. Prostudoval jsem dílenskou příručku - screeny v příloze. Abych se dostal dostal k cívkám, tak se musí sundat airbox vzduchového filtru a trubka vedení vzduchu - v tom problém nevidím, tedy pokud bez přípravku T10527 odjistím ty západky (bude to chtít šikovný prosty a správný alternativní nářadí). Pak je otazníkem, zda je možné bez stahováku T10530 stáhnout ze svíčky tu cívku. Jedná se o stejný stahovák, který se používá i u cívek motoru 1,2TSI (EA 211) a ve vláknu o motoru 1,2 TSI ve Fabiích III jsem se dočetl, že u teplého motoru jdou tyto cívky stáhnout i bez tohoto stahováku - např. zde:

Vlastní svíčky už (samozřejmě) vyšroubovat na studeném motoru. Nástavec pro svíčky na gola sadu také samozřejmě mám a předpokládám, že pro tyto svíčky je pořád stejný. Před demontáží si lihovým fixem poznačím jejich zašroubovanou pozici.

 

Nové svíčky vzhledem k obšírné problematice natočení jejich zapalovacích elektrod koupím raději originál Škoda. A zde mám trochu problém s výběrem správného typu a OEM.

Dle webu škoda-díly by pro motor DKRC měly být 04E 905 602 D: https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/04e905602d-zapalovaci-svicka-35721.html

Dle webu VOTON od nichž také beru díly zase mají pro motor DKRC uvedeny svíčky 04E 905 602 A: https://voton.cz/svicka-zapalovaci-original-04e905602a-skoda-originalni-dil

Na webu škoda-díly mají u typu 04E 905 602 A uveden motor 1,0TGI na zemní plyn (DBYA). Na webu VOTON mají u typu 04E 905 602 D uveden motor 1,2TSI (CJZC, CJZD). Myslím, že na VOTONu tam mají chyby, ale jistotu i tak nemám. Dá se někde ověřit správné OEM svíček pro můj motor DKRC?

 

Vlastní montáž nových svíček utáhnu na 22 Nm dle předpisu. Na nové svíčky si přenesu rysku původního natočení dle svíček starých pro kontrolu správného natočení elektrod. Následně pomáznu vnitřek cívek silikonovým olejem a vše sesadím zpět dle montážního postupu. Tam opět problém nevidím.

 

Poradil by někdo s výběrem správných origo svíček pro motor DKRC?

 

Díky

 

Screenshot_0.jpg

Screenshot_1.jpg

Screenshot_2.jpg

Screenshot_3.jpg

Screenshot_4.jpg

Screenshot_5.jpg

Screenshot_6.jpg

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před chvílí jsem se vrátil z auta... Svíčky vyměníš i bez stahováku či jiných přípravků. 

 

Potřebuješ pouze šroubovák thorx 30 a sikovky, možná ještě plochý šroubovák. Není to žádná věda.

 

při pohledu čelem do motorového prostoru:

1. sundat air box - odpojit hadice(plastové trubky(vpředu a vzadu na air boxu)) - uchyceny kovovými sponami(sikovky), odpojit gumovou hadičku na air boxu vlevo, odšroubovat thorx 30 - přední část air boxu.

 

2. uvolnit trubku vedení vzduchu - oba konce drží pouze pomocí plastových "pacek"

 

3. povolit tři šrouby na třech zapalovacích modulech, vyndat modul-jenom rukou vypáčit, vyměnit svíčku

 

Vše je takové gumové, je potřeba se vším lomcovat, kroutit. Není na tom nic světoborného, složitého. Počítej orientačně tak hodinu času, vše máš na obrázkách z té dílenské příručky.

Editováno: , autor: Anton Geesing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výměnu svíček plánuji na jaro spolu se servisem v 60.000km a 3 letech (olej + filtr, brzdová kapalina, vyměním i vzduchový a kabinový filtr). Svíčky jsem koupil originál kvůli těm pozicím elektrod a správným vyříznutím závitu. No 3 svíčky stály přes 1.200Kč, to je celkem raketa :-/ Třeba na jedničkovou Fábii jsem měl za 400-500Kč všechny 4 svíčky (pravda druhovýroba), ale to už je auto z minulýho tisíciletí :-D

 

Teď jsem ještě po netu prouzdal mezi nabídkami toho stahováku - našel jsem toto:

https://www.aliexpress.com/item/1005003490700367.html?spm=a2g0o.placeorder.0.0.4b97321eBMf58g&mp=1

 

Tak jsem jej objednal, je to za pár babek. Ano četl jsem zde, že to jde i rukou - nejlépe na teplém motoru a nabát se zabrat, ale je to trochu improvizace. Ten stahovák by měl být jistota a hodí se jistě do budoucna. Doma máme krom Rapida 1,0 TSI i Scalu 1,5 TSI, která má na výměnu svíček také tento stahovák. Speciální Gola ořech na svíčky co mám z minula (všemožný Fiaty, jedničková Fabie) po mírné úpravě vnitřní pryže na svíčky Rapida pasuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

O té poloze natočení se všude píše a možný důvod chápu, ale pak nerozumím tomu, proč se udává utahovací moment? NGK udává 22Nm, ale třeba BRISK (BOEX14YP) udává jen 15-20Nm. Je mi jasné, že to může souviset s druhem těsnění, ale je ta poloha u 1.0TSI skutečně vyžadována a potřebná? Je tato informace skutečně někde ověřena, nebo jde jen o "tradici" s původem v nutnosti natočení u 1.2TSI?

Mimochodem... ten stahovák dorazil? Pokud ano (což neočekávám), je použitelný?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 23 hodinami, MOJE_JMÉNO napsal:

O té poloze natočení se všude píše a možný důvod chápu, ale pak nerozumím tomu, proč se udává utahovací moment? NGK udává 22Nm, ale třeba BRISK (BOEX14YP) udává jen 15-20Nm. Je mi jasné, že to může souviset s druhem těsnění, ale je ta poloha u 1.0TSI skutečně vyžadována a potřebná? Je tato informace skutečně někde ověřena, nebo jde jen o "tradici" s původem v nutnosti natočení u 1.2TSI?

Mimochodem... ten stahovák dorazil? Pokud ano (což neočekávám), je použitelný?

Někdo to na foru už řešil, že koupil svíce a závit byl jinak řezaný, mor to bylo u F3, nevr. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 23 hodinami, MOJE_JMÉNO napsal:

O té poloze natočení se všude píše a možný důvod chápu, ale pak nerozumím tomu, proč se udává utahovací moment? NGK udává 22Nm, ale třeba BRISK (BOEX14YP) udává jen 15-20Nm. Je mi jasné, že to může souviset s druhem těsnění, ale je ta poloha u 1.0TSI skutečně vyžadována a potřebná? Je tato informace skutečně někde ověřena, nebo jde jen o "tradici" s původem v nutnosti natočení u 1.2TSI?

Mimochodem... ten stahovák dorazil? Pokud ano (což neočekávám), je použitelný?

 

Já jsem měnil originál za originál svíce na podzim. Vyndané byly nasměrované správně. Original je od výrobce NGK řekl bych. Nové origo jsem utahoval dle škodovky a opět sedli s natočením přesně jak měli.

Nicméně to prý nakonec nebude tak horké. V neposlední řadě údajně je to problém hlavně o CNG verze TSI motorů, pro ty co jezdí na benzín je natočení snad i fuk...

Určitě bych nepřetahoval svíce jen proto abych docílil chtěné polohy. 

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, tom01 napsal:

Stahovák dorazil celkem rychle (asi za 3 týdny) a vypadá funkčně, což ověřím na jaře. Pozici elektrody si poznačím ryskou na starou svíčku a blok motoru, rysku pak přenesu na novou svíčku a utáhnu na předepsaný moment.

Gratuluji. Čekám z ALi na věci od začátku října... A čemu dáš přednost když se Ti poloha s předepsaným momentem nesejde? Potřebě by možná mnohem lépe mohla vyhovět právě srovnatelná a výrazně levnější svíčka od BRISKu, která má širší rozsah dotažení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 22 hodinami, 15degren napsal:

BRISK nedoporočuji do TSI

Máš k tomu nějaký důvod nebo osobní zkušenost? Chápu třeba zmińovaný důvod řezu závitu, pokud je skutečně poloha nutná. Nicméně, Brisk dávám odjakživa do všeho (i LPG) a dokonce se mě oproti originálu NGK hodně osvědčil i v motorce, a to už je co říct. BRISK je rozhodně dlouhodobě na světové špici, takže bych se osobně moc nebál. Ale jestli máš nějaké konkrétní info, budu za něj rád. Ty svíčky s platinovou elektrodou, co jsem uvedl, jsou určeny právě do TSI a výrobce deklaruje životnost 90tkm.

Ještě dotaz - je na originálech pro TSI krom NGK vyražen i typ svíčky?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na motorce mám také BRISK, svíčky to jsou kvalitní, ale do TSI motoru nemají nějak optimalizovanou výrobu.

Naposledy když jsem je měl v ruce tak jsem je vracel. Elektroda je výrazně mimo úroveň originálu (kratší takže poškození nehrozí), natočení samozřejmě vůbec nesedí.

Na mail mi odepsali že polohu natočení není třeba řešit, což bych i zkousnul ale i výrazně rozdíl polohy elektrody ve spalovacím prostoru mě už od montáže odradil a svíčky jsem raději vrátil.

Vím že jsem je zkoušel dávat i na EA111 cca. 5 let zpět a tam byly zdrojem problémů, které po výměnu za NGK zmizeli.

Prostě pro TSI ty svíčky nemají do dnes podle mě konstrukčně odladění, ale jejich kvalita je samozřejmě vysoká to nezpochybňuji kvalitu výroby, ale nevím proč prostě si nedali práci se zpracováním parametrů pro TSI motory, kterou jsem si dvakrát potvrdil.

 

Pokud se bavím o koncernu a TSI motorech tak bych tam nic jiného než NGK/BOSCH nedával, proč si přidělávat potencionální problémy ?

 

@MOJE_JMÉNO

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Po necelých 3 letech a 33.150 km mě odešla svíčka na 3. válci. V AS výměna všech svíček + vzduchového filtru za 3.300,-.

 

Dopňuji: po 2 měsících neježdění a při 33.350 km výměna zapalovací cívky na 3. válci v jiném AS na záruku s využitím mobility na odtah a náhradní vozidlo. Snad už bude klid. 

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Jelikož jsem až nechutně zvědavý, oslovil jsem technické oddělení BRISK a obdržel níže uvedené informace. Tímto i děkuji technickému poradci Josefu Novákovi, za jeho odpověď.

 

Dobrý den,

obdržel jsem vaši žádost o technickou informaci ohledně specifické montáže zapal.svíček, tzv. indexaci/polohování, pro motory TSI VW Group. Tento montážní postup se řeší neustále již řadu let, tedy od jeho uvedení v manuálech VW Group. BRISK několikrát od roku 2017 požádal technické oddělení Škoda Auto o prověření funkčnosti-platnosti tohoto doporučení.

Vyjádření bylo vždy následující:

Některé motory skutečně měly / aktuálně mají (v dané roce dotazu) zapal.svíčky s orientovanou montáží. Patří mezi ně i motory 1,2 a 1,4 TSI. Důvodem bylo předpokládané zlepšení mezicyklové variability, ale výsledky měření byly vždy dosti nejednoznačné. Nicméně, indexované zapal.svíčky byly / aktuálně jsou (v daném roce dotazu) využívány i pro sériovou montáž.

Nicméně, již v roce 2017 nebyla orientovaná montáž uvedena pro konstrukci zapal.svíček pro tyto motory v požadavku VW Group.

 

Vyjádření oddělení vývoje zapal.svíček BRISK:

Zapal.svíčka BOEX14YP, byla vyvíjena dle aktuálních požadavků obdržených v roce 2017, v nich nebyla vyžadována žádná specifikace na tzv.indexaci. Svíčka byla standardně vyvíjena podle VW a ISO norem a na základě benchmarkingu produktu OE dodavatele (NGK).

P.S.

Toto doporučení není uváděno např. ani v jednom z největších datových systémů auto-moto náhradních dílů TECDOC, takže většina běžných servisních techniků ho ani nemůže uplatňovat při běžné výměně zapal.svíček v pozáručním servise a dodržuje standardní utahovací monety uváděné konkrétními výrobci zapal.svíček.

Indexací zapal.svíček v malých turbomotorech s přímým vstřikováním se především VW Group snažil zamezit jevu, který je dnes celosvětově označený jako LSPI (Low Speed Pre-Ignition).

Jeden z mnoha článků o LSPI : https://motofocus.cz/technika/36078,zabrante-poskozeni-motoru-zpusobenemu-lspi

 

  • Díky 2
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@MOJE_JMÉNODěkuji Ti osobně za zprávu a snahu se něco o tomto dozvědět, doufám, že to konečně otevře oči mnoha skeptikům a i některým fanouškům polohování zap. svíček.  Odpověď technického oddělení Škody Auto na dotaz Brisku  tj. mimo jiné i  "Důvodem bylo předpokládané zlepšení mezicyklové variability, ale výsledky měření byly vždy dosti nejednoznačné" docela přesně odpovídá mému dlouhodobému názoru na tenhle údajný problém, čili "mnoho povyku pro nic". Zabýváme se zde na fóru tímto údajným problémem již několik let a jak tak čtu v té odpovědi od Škodovky, tak docela zbytečně. Žádný problém neexistuje, jen fabrika experimentovala a pak zjistila, že zbytečně, akorát to samozřejmě oficiálně nevytrubovala. Těchto malých přešlapů produkuje vícero, na její částečnou obranu jen můžu říci, že  není v tom bohužel sama.

 

PS: Několik let jsem ve svém dřívějším voze s motorem 1.2 Tsi EA 111 používal zapalovací svíčky Brisk, speciálně vyvinuté pro tyto motory bez sebemenšího problému, nějaké polohování  a podobné blbinky jsem z principu nikdy neřešil, nakonec těch mých příspěvků ohledně zap. svíček  s konzistentním  názorem tady je více. 

Pokud se budeme řídit selským rozumem, tak jedině dobře, pokud ne, tak za pár let budeme mít třeba i problém dolít olej do motoru  někde v terénu, neboť výrobce nám může  nakukat, že je na to potřeba diagnostická operace, jinak pozbydeme záruky! 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, MOJE_JMÉNO napsal:

Indexací zapal.svíček v malých turbomotorech s přímým vstřikováním se především VW Group snažil zamezit jevu, který je dnes celosvětově označený jako LSPI (Low Speed Pre-Ignition).

 

Jeden z mnoha článků o LSPI : https://motofocus.cz/technika/36078,zabrante-poskozeni-motoru-zpusobenemu-lspi

Mně by zajímalo, jaký je rozdíl mezi starým dobrým "detonačním spalováním" (klepáním motoru, klepáním ventilů) a novým, moderním LSPI. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Tak dnes došlo u Rapida na avizovanou výměnu svíček. Na cívky jsem měl stahovák a paráda práce. Svíčky jsou opravdu hluboko v motoru, ale výměna bez problémů, ořech na golu na výměnu svíček pasoval, jak má. Svíčky měněný až po cca 55.000km a třech letech a po vyndání ty původní vypadaly velmi pěkně, až mě to překvapilov (nezčernalé a i odtrh 0,75mm přesně jako na nových). To samé vzduchový filtr, který jsem také poprvé měnil. Nové svíčky jsem dával origo a po utažení sedly přesně jako ty původní, takže paráda. Za týden ještě bude nový motor. olej s filtrem a brzdovka, vymytí komplet po zimě, letní gumy, péče o lak atd. 😎. Fota jsem nestihl dělat, pomáhal jsem souběžně tátovi na jeho voze s obdobnými úkony. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...
V 4. 2. 2022 na 8:57, suri. napsal:

Som vám tu písal roky dozadu že ide o hovno .. hlavne tú sviečku nepretrhnúť a funguje všetko ...ešte tie NGK možno sedeli celkom fajn ale všetko ostatné už ani moc nie , všetko jazdí bez problémov 

 

Úplnou náhodou jsem narazil ohledně tohoto tématu na zajímavou fotku, kde je vidět poškození ventilu a výrazně vyšší zakarbonování na válci, kde byla svíce natočená jinam (motor 1.4TSI). Tak trochu to popírá vše, co jsem výše uvedl.... Samozřejmě, to zakarbonování a poškození může být klidně způsobeno v tomto případě i z jiných důvodů než je jinak natočená svíčka, ale brouka do hlavy mi to přeci jen nasadilo :(

 

SVÍČKA.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Zdravím ostatní tříhrnkáře. Věděl by někdo rozdíl mezi


https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/04e905602-zapalovaci-svicka-skoda-36777.html


https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/04e905602d-zapalovaci-svicka-skoda-35721.html

 

Obě mají uvedenu kompatibilitu s Rapid CHZB. Eshop hlásí že ta s D není vhodná. Jinde ale různě nacházím, že vhodná je.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...