Přejít na obsah

Kurz "Jak jezdit úsporně a udržitelně" vs životnost motoru


vvvlc

Doporučené příspěvky

Dobrý den,

zaujal mě kurz https://www.naucmese.cz/kurz/jak-jezdit-usporne-a-udrzitelne#termin-individualni-praha.

Kurz ma byt rozsireni starsich clanku:

  1. https://www.usporne.info/197-tankujte-chytre-dil-1/
  2. https://www.usporne.info/224-jezdete-plynule-dobry-ridic-predvida-situaci-dil-2/
  3. https://www.usporne.info/254-dodrzujte-uspornou-vzdalenost-dil-3/
  4. https://www.usporne.info/284-vyplati-se-plachtit-na-neutral-nebo-brzdit-motorem/
  5. https://www.usporne.info/338-nejezdete-zbytecne-rychle-zvlaste-na-dalnici-dil-5/

 

Byl nekdo na tom kurzu? Jak ho hodnotite v souvislosti s nasledujicim tematem

 

 

 

Prijde me, ze pokud se budu drzet "bezpecnych" otacek tj vice nez 2000, tak to asi pujde proti tomu, co bude ten typek rikat na kurzu. 

A hlavne nevim jestli dlouhodoba usporna jizda nebude mit negativni vliv na zivotnost motoru.

Mam F3 kombi 81kw.

Diky za vase nazory 

V

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to celé je hlavne o tom aby si to motor užíval. Keď potrebuješ aby zabral , tak proste podraď a nechaj ho isť do otáčok. Keď sa len šuchtaš, tak nech sa len prevaľuje. Ušetriš tým že nebudeš jazdiť brzda / plyn a nebudeš to preháňať s rýchlosťou (keď idem na dialnici 160+ , nečakam 3,5l/100km). Keď si to motor nebude užívať a Ty pojdeš ako dôchodca, sice ušetríš na tankovani ale následna oprava motora sa Ti trošku predraží. Proste pocit, a kašli na tie kurzy....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vvvlc

Kurz by som zavrhol z dovodu absolutnej orientacie na spotrebu a podriadenie tomu. Zazil si taxikarov ako jazdia na spotrebu a ked sa ich spytas, tak nemaju ziadne zasadne problemy. 

 

Ak budes dodrziavat tieto body budes mat rozumnu spotrebu: 

 

1.) zabudnut na ukazovatel r.s. na pristrojovke ;-)

2.)  bezpecne otacky by som videl nad 1500 ot. ideal niekde 1700-1800 na rovinke v meste pri tvojom motore              81kW na r.s. 3-4 ; pri 5-6 r.s. je uz tazsi a tam to drzat 2000 ot. a viac

3.) v kopci otacky drzat nad 2000 ot. ; pri 5-6 p.s. by som to drzat este viac 5-ka 2300 ot. a viac a 6-ka  aspon             2300 ot. ( ale to je skor  dialnicny prevod ;-) )

4.) plynula jazda (nie brzda / plyn), nereagovat iba na auto pred sebou, ale rozhlad daleko dopredu, co sa deje 

5.) po dialnici ideal na spotrebu tempomat 110 km/h (nie byt buran a takto aj predbiehat a zdrzovat)

6.) dobrzdanie maximalne motorom s podradovanim co to ide, je to dobre aj pre baterku, hlavne jazda dole                kopcom, mas start stop, nech ju dobija

7.) v zime nezohrievat motor stanim na mieste, pri silnych mrazoch nechat minutku bezat a ist

8.) nevozit zbytocnosti (napr. stresny box)

9.) vyuzivat energiu paliva, napr. pod kopcom si trosku pridat, nech turbo natlaci sanie a vyuzit tuto energiu v             kopci, kde uz netreba tolko  pridat.......................

10.) nerobit razantne akceleracie ( ak to nevyzaduje situacia)

11.) mat vozidlo v dobrom technickom stave

 

toto su take zakladne pravidla, ak mas otazky kludne sa pytaj

 

Editováno: , autor: houmr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsou všechno teorie. Záleží jaké trasy jezdíš a další podmínky jako terén, obsazenost atd. Když vidím ty spotřeby co tady někteří prezentují tak se podivuji. Musí jen lechtat plyn motor trpí a nejen on, ale i brzdy atd. Na dálnici jezdím 130 dám tempomat, reaguji na provoz a ti couralové co jedou 110 s tchýní do Kauflandu na ni nepatří. Začal jsem přidávat VIF. Momentálně jsem se dostal z cca 6+L/100 na 5+L/100.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ben06

Jasne ze su to zakladne rady pre uspornost jazdy s ohladom na motor, ktore sa musia korigovat s ohladom vstupujucich roznych faktorov pri jazde ako je zataz, profil trate, atd.... .  Kto ma rozum, rozumie autam, alebo ma technicke vzdelanie tak vie. 

Ano viem dosahovat nizke spotreby, ale neprevalujem motor na 1200 ani 1500 ot. drzim ho v optimalnych otackach a plyn staci hladkat. 

Raz za cas, treba auto prevetrat. Neboj VIF pridavam pravidelne uz roky. Ja by som osobne po ziskani vodicskeho opravnenie po 2 rokoch robil este jedno preskusanie plynulosti jazdy vodicov ;-) 

Vies moj nazor je taky, ze po dialnici jazdit rychlo nerobi  vodica ;-) vodica poznam podla sposobu jazdy v meste a parkovani ;-) 

Len pre tvoju info, do buducna budes jazdit prave tych 110km/h ako (couralové s tchýní do Kauflandu), lebo taky bude limit. 

To tu nebudem teraz rozoberat, uvidis. 

Este jedna vec, podla teba si auto, motor uziva takeho vodica, co slape na krk, brzdy, plyn, brzda  a stale ho mam pred sebou v meste, on uz svieti 10 x brzdovkami a ja ani raz ???????

Vies naco su napr. na Fabii kotuce vzadu na nic. Iba designova zalezitost. Oni budu trpet pri  min. 80% vlastnikov, lebo to auto je stavane na kratsie trasy a nie hltac km, obdoba je Rapid. Kotuc ma vyznam u Octavie a Superba ;-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlasím, že kotouče na auta typu Fabie a Rapid nepatří. Mám posledního skladovýho Rapida který bohužel kotouče má a to jsem nemohl už ovlivnit a normálně bych je nikdy nechtěl. Po dálnici jsem roky dojížděl 30 km do zaměstnání z celkové trasy 130km a pokud to bylo možné jezdil jsem do 140km/h dle GPS pokud to bylo vůbec možné. Dnes jezdím 130 dle tachometru na tempomat už jen rekreačně a pro zábavu, protože mám už práci jen doma bez  dojíždění. Tvých 110 na dálnici jen plynulost všeobecně narušuje a co kdy bude nebudeme předjímat. 

Jezdil jsem do nedávna aktivně cca 35 let, na 1.0tsi jsem si dlouho zvykal i protože jsem v práci přesedal na podstatně silnější koncernové vozy což mě dnes netrápí 😀

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ben06:

Mam tiez na Fabii kotuce vzadu, na druhu stranu ich vymena nie je nijako nakladna ;-) takze to ma vobec netrapi, nedavno som robil predok a aj  tam je cena nizka vzhladom k cene paliva ;-) Predne kotuce a dosticky (ziadny sit) Kotuce ATE + Textar dosticky su na urovni 1,5 nadrze ceny benzinu ;-)

Ja nikoho nenutim jazdit 110km/h ani 180km/h je to kazdeho vec. Poviem ti, ze pokial idem 110km/h  a chcem predbiehat tak pridam. Pokial predbieham kolonu kamionov, tak si zrychlim na 140km/h, no problem. 

Samozrejme jazdit s motorom TSI v Fabii 3 je tiez rozdiel ci ide o 1,2 alebo 1,0 TSI su tam trosku odlisnosti v prejave motora a kazdemu z nich sedi trosku ine pouzivanie. kto nie je poleno, tak to pri jazde zisti hned. Keby presedlam z mojej 1,2 TSI do 1,0 TSI musim trosku upravit styl ;-)

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Diky @houmr za sepsani exaktnich pravidel. 

 

Dokud jsem ridil cizi auto, tak jsem jezdil tak, jak jsem se to naucil v autoskole. Ted uz mam vlastni, tak bych se rad ujistil, ze to auto nenicim :-).

 

Jezdim vetsinu cest po dalnici cca 1x tydne 100km a dlouhodoba spotreba je kolem 5.0.

Pri tankovani pridavam VIF a mel jsem pocit, ze je potreba drzet otacky kolem 2500, aby se odstranovaly (nebo nevznikaly) karbonove usazeniny.

Po dalnici jedu na tempomat cca 110Km/h na 5. rs a otacky jsou cca 2500 a kdyz predjizdim kamiony tak zrchlim, abych nebrzdil ostatni.

 

Podle toho co pises (viz pravidlo 2 a 3), tak se na dalnici drzim zbytecne vysokych otacek 2500. Zkusim ubrat jak pises a uvidim co to udela. 

Quote

 

2.)  bezpecne otacky by som videl nad 1500 ot. ideal niekde 1700-1800 na rovinke v meste pri tvojom motore              81kW na r.s. 3-4 ; pri 5-6 r.s. je uz tazsi a tam to drzat 2000 ot. a viac

3.) v kopci otacky drzat nad 2000 ot. ; pri 5-6 p.s. by som to drzat este viac 5-ka 2300 ot. a viac a 6-ka  aspon             2300 ot. ( ale to je skor  dialnicny prevod ;-) )

 

 

Jak se zjisti, ze se v motoru usazuje karbon? Na to je asi potreba ten motor rozebrat?

V diskusich jsem zahledl, ze je potreba auto protahnout "vymest pavouky", ale nikde jsem presne nenasel, co se tim mysli.

Ja si to vylozil tak, ze behem jizdy po dalnici zrychlim na 5min na 130Km/h na 6rs, delam to dobre?

 

Co presne myslis tim "mas start stop"?

Obvykle jezdim z kopce dolu se zarazenou rychlosti, abych brzdil motorem.

Quote

6.) dobrzdanie maximalne motorom s podradovanim co to ide, je to dobre aj pre baterku, hlavne jazda dole                kopcom, mas start stop, nech ju dobija

 

Temto pravidlum rozumim a myslim, ze je i dodrzuji:

Quote

 

1.) zabudnut na ukazovatel r.s. na pristrojovke ;-)

4.) plynula jazda (nie brzda / plyn), nereagovat iba na auto pred sebou, ale rozhlad daleko dopredu, co sa deje 

5.) po dialnici ideal na spotrebu tempomat 110 km/h (nie byt buran a takto aj predbiehat a zdrzovat)

7.) v zime nezohrievat motor stanim na mieste, pri silnych mrazoch nechat minutku bezat a ist

8.) nevozit zbytocnosti (napr. stresny box)

9.) vyuzivat energiu paliva, napr. pod kopcom si trosku pridat, nech turbo natlaci sanie a vyuzit tuto energiu v             kopci, kde uz netreba tolko  pridat.......................

10.) nerobit razantne akceleracie ( ak to nevyzaduje situacia)

11.) mat vozidlo v dobrom technickom stave

 

 

 

Diky  a diky ostatnim za podnety.

V

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vymést pavouky znamená vytáčet motor do maximálních otáček. To opravdu není jízda po dálnici rychlostí 130 km/h na šestku. A jestli chceš jezdit po dálnic ještě pomaleji, než těch 110, co tady píšeš, to už je na pováženou. To si jezdi na normálních silnicích.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Pawouk muzes  pro me rozvest jak to provadis? "Vymést pavouky znamená vytáčet motor do maximálních otáček. "

  1. jak dlouho tak jedes
  2. na jaky rychlostni stupen

 

Quote

A jestli chceš jezdit po dálnic ještě pomaleji, než těch 110, co tady píšeš, to už je na pováženou. To si jezdi na normálních silnicích.

Ja jsem to pochopil tak, mam jet na 6rs misto 5. takze rychlost bude stejna otacky nizsi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jasně, od čeho tam tu šestku máš? Jezdi 130 na šestku, tak jak se po dálnici má jezdit. Stodesítkou se tam jenom motáš.

 

Já nic neprovádím, jezdím normálně a neřeším nesmysly. Pokud potřebuji razantně akcelerovat, vytáčím motor do omezovače, na dvojku i na trojku. Vytočená trojka je u mě ovšem 150 km/h. :rolleyes:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Beztak řeší blbost.

Karbon se v sacím potrubí kvůli přepalování zpětných spalin bude usazovat tak jako tak, ostrou jízdou nebo držením motoru v otáčkách se ten karbon stejně nevypálí, vymetání je prostě kravina nefunguje to.

Samozřejmě extrémní podtáčení bude generovat karbon v sacím potrubí o něco rychleji, otázka je jak velký rozdíl to bude. Podle mě pokud jezdíš normálně tj. v nějakých 2-4K ten motor standardně točíš, tak vymetání nedává smysl reálně nic moc nespálíš.

 

Osobně bych spíš řešil to že pokud se někdo snaží drtit pedál v nízkých otáčkách, tak víc než motor si likviduje převodovku, která u malých TSIček je zoufale nahovno, nehledě na to že si vymačká uložení ložiska hnací hřídele.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@15degren mohl by jsi rozvést to s tou převodovkou? TSI ve Fabii mají MQ200, u níž jsem si zásadních problému nevšiml (tedy až na těch několik kusů co se řešilo v záruce kdy byl problém s řazením 1rs/R nebo špatnou konstrukci spojek u prvních litrů).

 

Ono u hospodárné jízdy je třeba si uvědomit, ze úsporné neznamená pomalu, mnohem důležitější je využívat kinetickou energii auta a nemarnit ji v brzdach. Ale tomu všemu je nadřazená plynulost provozu a neomezovani druhých.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

MQ200 nejsou stavěné na velký krouták, ve spojení s vibracemi v nižších otáčkách a tlačením výkonu turbem vzniká vůle na axiální hřídeli celkem dost videíí na youtube jak si takové vymačkané ložiško vypodložit aby vůle zmizela (není to dobré řešení) pak klasická únava ložisek v převodvce které pak začnou vydávat různé zvuky při různém zatížení.

Např. tady máš opravu jedné vadné převodovky:

 

 

Sice starší verze ale závady jsou pořád stejné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vvvlc

1.) START STOP - system poznas, ak je aktivny tak na krizovatke zhasne motor, sleduje dobijanie akumulatora. Je lepsie ho deaktivovat tlacitkom vypnut, aby auto nestartovalo zbytocne. Este k tomu Start stop tebe alternator nedobija baterku stale ako kedysi. Start stop si sleduje stav akumulatora a podla stavu alternator dobija. Je to pre znizenie zataze motora a emisii. V skratke tento system podbija a prebija akumulator, preto tam nie je klasicky akumulator. 

Preto je vhodne brzdit motor hlavne dole kopcom kedy to system rozpozna a dobija akumulator - to co robis, ze jazdit dole kopcom s kvaltom bez plynu a brzdis robis spravne.

 

2.) OTACKY - Vobec sa nesnaz jazdit po dialnici na nejaky prevodovy stupen. Rychlost si drz podla svojej potreby a je jedno co ti piseme ako jazdit ci 110, 130, 150km/h.  Jedine co treba prisposobim rychlosti su otacky na dany  rychlostny prevod. Ak pri tvojej rychlosti na 6 r.s. budes mat otacky na dialnici po rovine povedzme 2200 ot. je to v pohode, pod 2000 urcite nepustat. Pri dialnicnom stupani by som to netahal plynom na 6 r.s. z 2200 ot. tam mozes kludne podradit na 5 r.s.

Vseobecne zakladom je netahat motor z nizkych otacok 1500 - 2000 ot. pod plnym. 

 

3.) Karbonovanie a VIF - ano aj ja pridavam VIF, to je OK. Len si treba uvedomit jednu vec. VIF nie je zazracny, ale len zlepsuje vlastnosti (aditivuje) benzin. 

Vsetky priamo vstrekove motory trpia na tvorbu usadenin karbonu. Bohuzial pri priamom vstreku benzinovy aerosol zmiesany zo vzduchom neomyva driek a sedla sacich ventilov, cize cistiaci efekt VIFU tu nie je. Zmes je vstrekovana priamo do spalovacieho priestoru (komory), tam moze byt zabezpecenie rozpustania usedenin napr. na kruzkoch. 

Tebe sacie ventily omyva iba vzduch + spatne vedenie spalin do sania. Preto pri malej dlhodobej prevadzke (hladkanie plynu) kedy je rychlost prudenia vzduchu nizka (malo otvorena skrtiaca klapka sania) je zvysene usadzovanie. To bude tak ci tak. Dnes ked sa vyskytne problem s usadeninami, tak bud chemicky (lacno), alebo mechanicky (draho) sa odstarnuju.

 

4.) vymiest pavuky - urcite nie jazda na dialnici ustalenou rychlostou resp. otackami. To nie je o cisteni motora. Mozno tak pre pocit resp. aby motor nezlenivel a vedel ze 2500 ot. nie je max. ;-)

Ja osobne to robim par krat (2-3x) do roka prezenem auto. Aby motor vedel, co vie ;-) Pri tom je dolezite mat zohriaty olej na prevadzkovu teplotu okolo 90 stupnov (88-93). Netahat motor pod plnym plynom z 1500ot. Chce to pri volnejsich cestach.

zaradim rychlost zrychlujem a ked prekonam  2000 tak mu pridam viacej a pri 2500 ot. plny a drzim na 6000ot. resp. obmedzovac (to mas na 2-ke 100km/h), potom za 3 a plny zase na obmedzovac ale to uz ides na 3-ke 150km/h.

Pocas toho nechavam padat otacky bez plynu a okolo 2500ot. mu davam plny, aby v sani dochadzalo k zmene prudenia vzduchu, necisitim tym motor, skor ho prevetram. Po nejakej jazde cca 5-10km tymto sposobom, samozrejme ma olej teplotu cez 100 stupnov. 

Toto je uz na kazdom ci robi alebo nie. ja to urobim tak 2-3x krat do roka.

Poviem ti 3 mesiace jazdenia po meste otacky max 2500-3000 ot. inak okolo 2000 ot. , este som aj technikovi hovoril, dufam ze to prejde, zmeral a pohoda preslo ;-)

 

Ak mas otazku kludne sa pytaj.............

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...