Přejít na obsah

Výměna oleje?


Márfy

Doporučené příspěvky

A do kolika plus mínus km se považuje krátká trasa?

Jezdím denně do práce 25 km tam, 25 km zpět. Je to krátká nebo dlouhá trasa?

u benzínu krátká, u dieselu dlouhá .. si vyber ;)

Co se týká výměny oleje - každý jezdí nějak a každý nejlíp ví, co v autě má, jak se k němu chová apod. Takže, jestli zrovna přetáhneš výměnu oleje o 800 km, nebo 1800 km je podle mě jedno, pokud těch 1000 km najedeš během týdne. Olej degraduje jednak používáním (tj.najetými kilometry), jednak dobou v motoru - proto je předepsaná výměna 15.000 / 2 roky nebo něco podobného. Takže, být tebou, bych si dovelenou nekazil, a nechal vyměnit olej až po dovelené (stejně ta je, sama o sobě, finančně náročná).

Spíš dávej bacha, abys měl oleje v motoru dostatek.

Olej je prostě od toho aby mazal (mmch, těch 2000 km, co asi najedeš během týdenní dovolený, průměrný český řidič najíždí 3 měsíce)

Osobně měním olej na základě počasí (tj. na podzim, v zimě je to na sněhu bleéé, na jaře, v létě zase praží sluníčko). Olej měním po 10 tkm a výměna mě včetně 10W-40 + filtru vyjde na 500,-

Ale mám starého pomaloběžného atmosférického diesela se 400 tkm na hrbu. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

na garancku chod po navrate z dovolenky, ale este pred dovolenkou sa objednaj a povedz, ze prides po dovolenke.

Co sa tyka "natiahnutia" intervalu, tak 20% nieje ziadny problem, avsak zalezi na oleji a takisto na sposobe premavky.

v extremoch to moze byt 10tkm a takisto aj 55tkm

Ja nevim jaky olej ma ted v motoru ! Pokud ma longlife na 30tkm tak at si ho tam necha, pokud ma normalni na 15tkm, tak pred takovou zatezi je vhodnejsi ho vymenit. To ti potvrdi kazdy mechanik. Interval 15000 bych rozhodne nepretahoval, ja to max hranice.

citace z clanku na oleje.cz

Průběh a limity TAN a TBN

Při provozu oleje dochází k nárůstu kyselosti (TAN) a současně k poklesu alkality (TBN) oleje. Reálný průběh obou hodnot, tak jak byl naměřen u vzorků oleje odebraných z automobilu Škoda Fabia 1,4, je uveden na obr. 3. Z obrázku je vidět, že celková kyselost nového oleje byla kolem 3 mg KOH/g a na konci provozu byla kyselost oleje přes 10 mg KOH/g. Alkalita oleje postupně klesala z hodnoty kolem 10 mg KOH/g až na necelé 4 mg KOH/g. Křivky znázorňují průběh TAN a TBN během celého výměnného intervalu.

Aby motorový olej správně fungoval a kromě dokonalého mazání také chránil motor před korozí, je důležité, aby hodnota TBN byla během provozu vždy vyšší než hodnota TAN. Jen tak motorový olej dokáže likvidovat neustálý přísun kyselých látek z provozu motoru. Na příkladu uvedeném na obr. 3 vidíme, že k tomuto okamžiku zde došlo někde mezi 4 - 6 tis. km. Některé mírnější požadavky na hodnoty TAN a TBN připouštějí nárůst TAN až na 80 % hodnoty TBN čerstvého oleje nebo pokles TBN na polovinu původní hodnoty. Protože hodnota TAN zahrnuje i slabě kyselé látky, které na korozi kovů nemají příliš podstatný vliv, lze z obr. 3 odhadnout jako kompromis, že provoz tohoto oleje měl být ukončen mezi 8 až 10 tis. km. Další provoz oleje již nebyl příliš vhodný a zvyšovala se možnost postupné koroze motoru. Pokročilá koroze pak zásadním způsobem snižuje životnost motoru.

Příklad průběhů TAN a TBN uvedený na obr. 3 pochází z automobilu, který jezdil převážně v městském provozu. U tohoto a podobných typů provozu tak dochází k velmi rychlé degradaci motorového oleje a ponechávat olej v motoru po celou maximální doporučenou výměnnou lhůtu znamená pouze přivolávat problémy. Samozřejmě problémy nenastanou hned, ale ovlivní provoz automobilu v pozdější době, např. až po ujetí 100 tisíc km, možná později nebo také dříve.

to co pises, je pravda, avsak pravda je aj to, ze toto bolo prevadzkovane pri extremnych podmienkach (iba mestsky pobeh, caste syudene starty, a odpoveda to tomu co som pisal vyssie).

To co je tu popisane ze TBN musi byt vyssie ako TAN je pravda z jedneho uhla pohladu a blbost z druheho uhla pohladu.

Ako chemik (olejom sa dost dobre rozumiem) Ti mozem povedat ze ten olej aj po 15tkm je schopny "likvidovat" "kyseliny" a je to vidiet z grafu.

Takze ak chcete kludne mente olej po 4tkm, doprajete autu, penazenke, ekonomike, potrolejarskym firmam, date zarobit servisom, prispejete vyssou mierou k znecisteniu zivotneho prostredia atd... predlzite zivotnost motora o niekolko desiatok tisic kilometrov (miesto 750tkm budete moct jazdit 790tkm).

V clanku je jasne napisane ze aj napriek poklesu hodnoty TBN ma byt olej vymeney az po 10tkm a nie po 4tkm, hadajte preco?

Dalej je tam napisane ze hodnota TBN je uz prlis nizka, a len sa zvysuje moznost korozie, neiej tam explicitne napisane ze motor korocuje, a to je rozdiel.

Dalsia veta o pokrocilej korozii je pravda a plati az po 100tkm na danom oleji..

Posledny odstavec je napisany takto: Ako je vseobecne zname, aj z nasich merani sa ukazalo, ze mestka prevadzka vozidla dava oleju najvaicej zabrat a preto doporucujeme jeho skorsiu vymenu, doporucujeme skratit interval z 15tkm na 10tkm pri castej jazde v meste a castych studenych startoch.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Při první gar.prohlídce sem si tam nechal dát plnou synt. možná to bylo zbytečný

pro 1.4 16V,ale alespoň pro ten pocit že jsem dal autí něco lepšího.

Kromě kosmetických úprav žádnej tuning nemám,motor,kromě K&N je origo.

Jezdim ze 60% město,žádný závodění a nijak auto netrápim.Tak si taky

myslim že nějakejch pár stovek km navíc se nic nestane.Ale asi ho nechám vyměnit.

vies, je plne jedno ci tam dal plnu syntetiku ci plny mineral, na to absolutne z tohto uhla pohladu nezalezi (aj tak si tam dal mienralny olej)

napr Shell Helix je plne mineralny olej, aj ked ma napisane full synthetic.

Preco si myslite ze ked date plne synteticky olej, ze doprajete to najlepsie? - blud.

Davajte tam to co predpisuje vyrobca, myslim specifikaciu, zvysok je na Vas. Vyberte si znacku, viskozitu, hustotu, farbu, podla charakteru prevadzky si vyberte ci 0W-40 ci 15W-40 ci 20W-60 atd, vyberte si alkalitu ioleja, vyberte si viskozitny index .... a stale mate na vyber mod plne mińeralneho az po plne synteticky olej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja spis myslim ze ten problem neni vymena oleje, ale cena ty prohlidky(tim se te nechci nijak dotknout, dovolena na krku-KKD(každá koruna dobrá)), ve škodovce sou zloději...nemam novy auto, ale jedno z tech mala plus oproti novymu je to ze ho nemusim davat do škodovky, vubec bych ho tam nechtel davat tem "šikulům"...jinak vymena oleje u tvyho auta rekneme bratru max. 700,- Kč včetně filtru a oleje...

kludne to moze byt ako 699 Sk takisto aj 6999 Sk, zalezi co si zakaznik praje

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale tak možná při použití Heliolu nebo Raciolu z Kauflandu a filtru od Vietnamců... :feve:

:D jasny no, tak co tam mas za olej at se muzu poucit...

Počítej, značková plná syntetika, koupit musí 4l, byť do motoru naleje litrů 3,5, stojí cca 1 000,-Kč, spíš víc. Origo filtr stojí přes 200,-, od Mannu je trochu levnější. Když použije značkovou polosyntetiku, ta stojí cca 700 - 800,-Kč, tak je i s filtrem na necelé tisícovce.

Idem pocitat: olej ktory splna normu, liter cca 100 Sk, dalej filter a sme na pod celou tisickou

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pridam este jeden postrehu, ja pouzivam olej, ktory je napr od BMW schvaleny ako longlife a menim ho po 15tkm ako bezny olej a pritom nieje v pravom zmysle slova lahkobezny, takze ak niekto benzy olej (ten co mam ja) vymeni po 4tkm, lebo si pozrel tento graf, tak je to jeho problem, ja ked natiahnem vymenu aj na dvojnasobok stale budem v intervale kedy je olej este OK

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych řekl, že 25 km už rozhodně krátká trasa není, krátka je řádově několik km, řekl bych tak do 10km max. Jde o to aby se ohřál na provozní teplotu i olej a ne jen chladící kapalina a aby se prohřál kompletně i výfuk - a ten už se za těch 25 km prohřeje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych řekl, že 25 km už rozhodně krátká trasa není, krátka je řádově několik km, řekl bych tak do 10km max. Jde o to aby se ohřál na provozní teplotu i olej a ne jen chladící kapalina a aby se prohřál kompletně i výfuk - a ten už se za těch 25 km prohřeje.

no, kdysi na FRS klubu na yahoo ;) se tohle řešilo a snad člověk s nickem TDi-PD (už fakt nevim :) ) tam psal, že dělali nějakej pokus a měřili dobu a vzd. za kterou olej v FRS při klidný jizdě a snad to bylo okolo 20°C teplotě okolí, dosáhne opt. provozní teploty. Pamatuju si, že pod 20km to nebylo... ;)

jinak k marvinovu příspěvku úplně nahoře tady na tý stránce - 25km teda pro diesel určitě není dlouhá trasa, to se mu to asi omylem přehodilo s benálem...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes jsem zjistil, že mám v motoru (podle měrky) minimální hladinu oleje. Prohlídka mě čeká až v zimě. Nebude problém, když si koupím jakýkoliv olej se stejnou specifikací (viskozitou), polosyntetiku a doleju to?

Na prohlídce si to nechám vyměnit, ale asi nedám původní (je to drahý). Nevím ale, jestli mi to servis uzná (podle mě by měl, jediná podmínka asi bude neotevřenost obalu).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

www.oleje.cz

kup to co splna poziadavky vyrobcu (specifikaciu) a dolej. Vyber si znacku, viskozitu, hustotu, farbu, podla charakteru prevadzky si vyber ci 0W-40 ci 15W-40 ci 20W-60 atd, vyber si alkalitu oleja, viskozitny index .... a stale mas na vyber od plne mineralneho az po plne synteticky olej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem tenkrát kupoval pravidelně servisovanou ve znač. servisu ojetou Felicii, tak poslední záznam v servisce byla výměna oleje před 21.000 km. Auto mělo najeto 109.000 km a to byl poslední servis, který předchozí najitel udělal :)

Jezdil jsem sám na tenhle starý olej asi 1.000 km a pak jsem ho vyměnil za 15W-40. Takže celkem najeto na jeden olej 22.000 km. Známky to na motoru nenechalo, pak jsem Feldu prodal.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No co se týče olejů, v dílně používám značku Divinol, dělaj vše od 0w30 až po 15w40, převodové oleje atd, servo oleje atd.

Pokud zákazník chce dám mu vybrat Castrol, Shell, Texaco ale většinou si vybere Divinol normy splňuje, vyroben je v Německu.

Jeden Sprinter má na tuhle značku oleje najeto 400 000km a co se týče motoru tak bez problémů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Marvinovi se to nahoře opravdu přehodilo :)

Benzín se zahřeje po cca 5 km a diesel tak po 20 :)

A rozdíl mezi "plnou" syntikou a "obyčejným minerálem" je jenom v názvu - Castrol dělá "unikátní" oleje, snad proto, že se lépe prodávají. Olej musí splňovat specifikaci API/ACEA pro daný motor. Pak je vše otázkou viskozní třídy.

A myslet si, že s longlife olejem se ušetří, když není zrovna výrobcem pro daný motor předepsaný - potažmo, že se motoru "tím udělá dobře" ...

Schválně, jakou spotřebu máte toho LongLife oleje ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

fabka2004: pekne si sa rozšúpol.Ale plne s tebou súhlasím.Len pozor na stránku www.oleje.cz .Tiež som si články na nej už dávnejšie preštudoval (a riadim sa podľa nich) a je potrebné robiť rozdiel čo napíše odborník a čo laik.Niektoré "perly" z diskusného fóra fakt zastavujú rozum.Na druhej strane sú tam články v sekcii "Komentáře odborníků" a tam sa človek môže veľa naučiť. A nemusí byť ani chemik.Sú písané veľmi zrozumiteľne ( a vraj sa na základe nich už začalo na stredných školách vyučovať ).Len musí človek zabudnúť na všetko staré čo o olejoch vedel.Večšina z toho už dávno nieje pravda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já měnil dneska ,olej černej jak bota.Dal jsem total7000 uvidíme ,plus filtr 120kč dohromady 1000kč ,polité ruce od oleje +2h práce a 1000kč v kapce pane servisy škoda :p

To je docela drahe, ne? ...na to ze sis to delal sam.

190,- prace, 120 filtr, 9 kc tesneni. ....+ DPH = 380,- servisu

+ 500 vlastni olej ...suma sumarum 880 Kc v autorizovanem servisu + ...ciste ruce a usetrena hodina a pul casu :D

....btw taky jsem si koupil total 7000. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já měnil dneska ,olej černej jak bota.Dal jsem total7000 uvidíme ,plus filtr 120kč dohromady 1000kč ,polité ruce od oleje +2h práce a 1000kč v kapce pane servisy škoda :p

To je docela drahe, ne? ...na to ze sis to delal sam.

190,- prace, 120 filtr, 9 kc tesneni. ....+ DPH = 380,- servisu

+ 500 vlastni olej ...suma sumarum 880 Kc v autorizovanem servisu + ...ciste ruce a usetrena hodina a pul casu :D

....btw taky jsem si koupil total 7000. :)

... pokud nepočítáš do "úspory" cestu do servisu.

tu výměnu časem zkrátí na 0,5 hod. i s úklidem, a dokonce nebude takový šmudla. Taky jsem takhle začínal.

Otázkník vidí tedy jen nad "garancí"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já měnil dneska ,olej černej jak bota.Dal jsem total7000 uvidíme ,plus filtr 120kč dohromady 1000kč ,polité ruce od oleje +2h práce a 1000kč v kapce pane servisy škoda :p

To je docela drahe, ne? ...na to ze sis to delal sam.

190,- prace, 120 filtr, 9 kc tesneni. ....+ DPH = 380,- servisu

+ 500 vlastni olej ...suma sumarum 880 Kc v autorizovanem servisu + ...ciste ruce a usetrena hodina a pul casu :D

....btw taky jsem si koupil total 7000. :)

CO TO MAS ZA SERVIS?PARADA.byl jsem se ptát v Písku u Frolíka a tam pán na otázku za kolik,5 minut kroutil očima v sloup a pak počítal ,litr oleje asi 300kč atd sváča,vypadlo asi ke dvoum litrum.Jo monopol.malý město.olej je tu taky drahej

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já měnil dneska ,olej černej jak bota.Dal jsem total7000 uvidíme ,plus filtr 120kč dohromady 1000kč ,polité ruce od oleje +2h práce a 1000kč v kapce pane servisy škoda :p

To je docela drahe, ne? ...na to ze sis to delal sam.

190,- prace, 120 filtr, 9 kc tesneni. ....+ DPH = 380,- servisu

+ 500 vlastni olej ...suma sumarum 880 Kc v autorizovanem servisu + ...ciste ruce a usetrena hodina a pul casu :D

....btw taky jsem si koupil total 7000. :)

tak jsi nakonec dal polosyntetiku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady jen pro info k cenám:

výměna oleje,olejový filtr,pylfiltr,vzduchový filtr,svíčky,brzdová kapalina+práce

(v Nevecomu na Kladně) 4717.50kč

:076

Ps.Podle faktury olej-HIGH TRON. cena za litr bez Dph 361.50

tak jestli to je Aral High Tronic, tak ten jen tak na okraj prodává naší firmě Aral za 200,- Kč litr a to nejsem servis s bůhvíjakým odběrem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...