Přejít na obsah

Rezonance na výfuku - O1 1,6/55


Sachs

Doporučené příspěvky

Ahoj, tak tyhle problémy jsem měl taky, největší byly rezonance v zimně, v létě to bylo skoro neznatelné. Objevovaly se kolem 2800 ot/min. Pak jsem jednou nechával dávat Construct, mechanik sundal výfuk, pak ho tam zase dal a ty vibrace a ten kravál, to se fakt nedalo. Zavezl jsem to bráchovi na jámu, kouknu a vidím, že ve spojení předního a zadního dílu je to nějaký prověšený. tak jsem to povolil , zvedl, utáhl, zkusil jsem to projet a vše OK. Tak znovu na jámu, trochu jsme to heftli a je klid. Vibrace u těchhle motorů nikdy úplně nezmizely, je to prostě debilně vyřešené. Důležité je správné vystředění výfuku. Katalyzátor bych hned nepohřbíval, tím to nebude. Řešení od fy TYLL se jeví jako nejlepší. Ne každý originál výrobek je dobrý.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

No hochu tak gratuluju k vyřešení problému. Mám stejný motor. Dával jsem komplet nový výfuk (rozuměj od katu dozadu) a dělá mě to přesně to co tu popisuješ ty. Jenže já mám výfuk TYLL!! Tak a teď babo raď. Já s tím jezdím už asi půl roku a vyřešil jsem to tak, že mám puštěný rádio a kácím na to. Původně jsem si taky myslel, že je to katem, ale lezl jsem pod autem a rezonuje to jakoby ze zadního tlumiče.

Hurá.

Tak mám konečně hotovo s tou rezonancí.

Teď jsem kolem toho víc běhal. Včera jsem byl na kontrole uchycení výfuku, vlnovce, katu atd. Vše vypadalo OK, i když říkali, že mužou kat uříznout a podívat se dovnitř. To jsem samozřejmě nechtěl.

Další den jsem to už nevydržel, zajel jsem z Auto-KELLY a koupil komplet výfuk TYLL (přední a zadní díl).

Odpoledne jsem to namontoval. Taky jsme pohledově baterkou zkontrolovali kat, byl semozřejmě OK, mřížka čistá, světle šedá, poklepem OK, nic se neklepalo.

A výsledek s novým výfukem:

Absolutně super, skvělé, výborné.

Žádná rezonance, krásně lineární chod od 1000 do 5000 otáček. Řekl bych, že se znatelně zvedl výkon motoru.

Výborný zvuk motoru, čistý, bez pazvuků.

A teď to podstatné:

Když jsme to měli vše dole, tak jsme výfukové díly zvážili:

BOSAL: přední díl 2,3kg, Zadní díl 6,8 kg

TYLL: přední díl 2,5kg, Zadní díl 8,6 kg .

Takže zadní díl Bosal, kde je hlavní tlumič výfuku, je o 1/4 lehčí než TYLL. Pokud to máte vedle sebe, tak je zcela zřejmé, že ušetřili na přepážkách uvnitř, a to podstatně!!! Při poklepu má BOSAL proti TYLLu zmatelně dutý zvuk.

V pondělí to pujdu reklamovat.

Bosal je předražená sračka (navíc je dražší než TYLL !!!).

Zbytečně jsem se trápil 10 měsíců.

Taky mi hodně lidí říkalo, že to je určitě kat, abych ho vyměnil. Což jsem málem udělal a vypláznul bych zbytečně další minimálně 4000,-.

Chválím TYLL, výborně odladěný výfuk, skoro bych řekl že lepší než originál ŠKODA.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Tak dnes jsem byl v TYLLu a nechal si namontovat na zkoušku zadní díl výfuku z 1,65/74kW - provedení TYLL (koupeno v www.cc-autodily.cz). Pánové to je bomba ! Když jsem tam v dílně nastartoval, málem jsem chtěl jít ven hledat výfuk :D , nebyl vůbec v autě slyšet, bylo slyšet jen krásné předení AEEčka.

Zátah motoru od nejnižších otáček až do použitelného maxima je naprosto plynulý bez nějakého negativního vlivu výfuku z jiné motorizace. Zdá se mi, že i okamžitá spotřeba trochu poklesla, protože např. na 4 r.s.(1800 min-1) a 50km/hod plynulá jízda po rovině ve městě mi PPC ukazuje 4,0 l/100km, což před tím bylo nejmíň o litr víc a při 90km/hod jedu za 5,5-6,0 l/100km.

Takže teď mám:

-předek výfukové soustavy je TYLL s pletencem pod motorem

-katalyzátor je původní, lambda nová (mám ji už ze série nahoře)

-střední díl je TYLL 1,6/55kW (3 roky starý)

-zadní díl je TYLL 1,6/74kW

Chlapi v dílně v TYLLu si se správným uložením výfukové soustavy docela pohráli, nic neodflákli, jsou to opravdu profíci. Žádné rezonance, vibrace, nadměrný hluk, prostě nic, co tu ostatní řeší. Možná zůstalo jen malé "odfrknutí" při ubrání plynu, ale to neřeším, neboť v autě ho vůbec neslyším, je slyšet jen třeba při staženým okýnku, když se na to soustředím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

koupil jsi špatnou, jsou tam dvě, jedna kratší, jedna delší.

Tak, tak, KaJe má pravdu :palec2:

Na mé okině mi urezla ta středová spona, držící oba díly výfuku. Koupil jsu novou sponu origo ŠKODA-VW a ta byla kupodivu kratší o 2 cm (!) než ta původní z výroby. Oba díly výfuku jsu tedy musel k sobě malinko přitáhnout (o cca 1 cm) a prvních 2.000 km po výměně to byla tragédie, to bylo randálu! Ale pak si to začalo postupně "sedat" (kroutit, natahovat), že už je to konečně OK.

Ale přiznávám, že vlézt znovu pod to a celé to uvolnit bylo vážně na spadnutí :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Sorry jestli to tady někde je, ale trošku nepřehledné téma už :)

Po výměně zadního dílu výfuku (noname z OVY z burzy - rychlé a levné řešení o víkendu před odjezdem do zahraničí - nekamenujte mě :) ) mi výfuk kolem 2-2,5tis. otáček zezadu rezonuje - jakoby nějaký plech drnčel o výfuk - plechy jsou ok, že by spona spojující středový a zadní díl výfuku ? při montáži jsem máznul spoje výfukovým tmelem (?)- takovou hnědou pastou, sponu stáhl.

Výfuk je krásně tichý na to co je zač a spotřeba šla taky dolu a výkon nahoru. Jen to drnčení mě štve docela. Kde hledat ?

Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tak se mi rezonance zase objevuje. Už mě to fakt štve.

Myslím si, že celý problém je ve špatně vyřešeném a umístěném vlnovci, který je osazen mezi svodem z motoru (čtyrtrubka na dvoutrobku) a dvoutrubkou s přechodem na katalyzátor. Prostě tento vlnovec to fakt špatně tlumý, vibrace z motoru se přenášejí na celý výfuk. Mělo by to být uděláno tak, jak se to dělá nyní, to znamená vlnovec udělaný z opletení, dlouhý asi 25cm přímo v trubce před katem.

Teď mi to rezonuje někde kolem 2300 a pak asi 3200.

Fakt už nevím, co si s tím počít, zkusím to znuvu celé rozhodit, zkontrolovat pnutí, uchycení atd.

Žádný plech nikde uvolněný nemám, nikde se to nedotýká.

Prostě už mě to auto řádně sere.

Nechápu, jak mě může taková blbost, jako je výfuk, tolik otravovat. Vždyť tam nic není. :help:

Myslím, že si na to kápnul. Já vyměnil taky celý vejfuk (TYLL) a rezonuje mi to jako prase cca od 1800-2400 hlavně při brždění motorem. Zkusil sem otevřít kapotu a koukal jsem na přechod z parohů na vlnovec a zjistil, že ten kravál vychází odtud. Dokonce je to i viditelný jak so to celé rozvibruje jak membrána u repráku. Chystám se tam navařit kus železa aby se to trochu vyztužilo. Možná to pomůže možná ne, ale nevím co jinýho s tím udělat. Ten vlnovec je fakt idiotsky vymyšlenej. Konstruktéra, kterej to má na svědomí bych nechal kopat kanály, aby nevymyslel nějakou podobnou kokotinu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Chtěl bych toto téma znovu oživit, potřebuji se dostat k výfuku bez rezonance, snad mé zkušenosti někomu pomohou. Budu rád, když napíšete své názory.

Auto mám od Sachse, on si s tím nevěděl rady a ten výfuk byl fakt hodně hlučný. Jednak to rezonovalo při sešlápnutí pedálu a k tomu ještě při určitých otáčkách mezi 2-3tis docházelo k vibrací až do karoserie. Škoda Auto to prý kdysi řešila bezplatně výměnou prvního dílu s katalyzátorem a pak to už bylo tiché. Mě to nedalo, tak auto šlo na kozičky a není nad to si u práce lehnout. Namontovaný přední díl je Tyll, vlnovec bohužel umístěný na nejnižším místě je zespoda odřený ale zatím zdá se drží, Zjistil jsem úniky spalin jak ve spojovacím dílu mezi předním a středním výfukem, tam byla vidět černá čmouha a to samé také ve spojovacím dílu mezi střední a zadní částí výfuku. Střední a zadní díl je tam teď originál Škoda pro model 1,6 74kW rok výroby 98, žádná čína. Oba díly jsem z auta vymontoval, hlavně koncový díl je zážitek dostat ven. Ze zadního dílu jsem poté kvůli rachtání vyklepal nějaké kousky černého tmelu asi na utěsněné přepážek, dalo to práci ale rozhodně to tam být volně nemá, při jízdě to bylo slyšet.

Dále jsem očistil všechny konce trubek, na které přijde nasadit spojovací díl, starý utěsňovací tmel tam nesměl zůstat. Potom jsem se zaměřil na spony, čeho jsem si všiml bylo vyboulení na trubkovitém profilu, spony nebyly správně utažené, jsou použity typy z výfuku Bosal. Vyboulení vzniklo stažením suché spony bez možnosti se po sobě sklouznout a tím se uzavřít v celém objemu. Pro opravu jsem je rozebral, jsou to 2 pružné trubky složené v sobě, a vyklepal jsem je na rouře znovu do kulata. Trubky jsem namazal v celé ploše vaselinou, aby se po sobě při stahování klouzaly a tím se správně uzavřely, a zkompletoval jsem je. Před zpětnou montáží výfuku jsem ještě vyměnil střední gumový silenblok pro uchycený středního dílu nad středovou vzpěrou.

Výfuky jsem vložil zpět na místo a upevnil gumová uchycení, trubky v místě kontaktu se sponou jsem namazal vaselinou a nasadil spony. Poté jsem prkýnkem podepřel spoj v místě spojení středního a zadního dílu tak, aby se před dotažením spoj neprověsil a opatrně zlehla dotáhl obě spony. Před úplným dotažením je nutné zkontrolovat správné umístění výfuku, neboť může dojít lehce ke stažení ve špatné poloze a tím vibracím do karoserie. Bylo odzkoušeno, že střední díl musí být co nejvýše, proto jsem ho při stahování podepřel aby tak po stažení zůstal. Jinak se následně při prověšení celý výfuk sedne na středový držák a to je špatně, tak to bylo právě v předešlé montáži před opravou. Chce si to s tím pohrát, po dotažení se musí výfuk v celé délce volně pohybovat ve všech směrech a všude musí mít dostatek místa. Namazané spony šli perfektně utáhnou a žádný tmel jsem tam rozhodně nedával. Domnívám se, že to je ve spoji spíš naškodu, dlouho tam nevydrží a spoj musí být utažen na maximum co ten plech sneze. Dotahuje se to zastudena, za tepla tam může vzniknout určitá vůle, proto to musí opravdu sednout a trubková spona se musí zavřít v celé délce aby těsnila.

A nyní výsledek po opravě. Výfuk jsem odzkoušel a je to tak o 100% lepší, auto už je tiché, žádný kovový zvuk. Dunivý hluk od sešlápnutí plynu zmizel, vibrace jsou tak čtvrtinové, pouze tam zůstala lehká rezonace mezi 2-3tis. otáček což přičítám tvaru potrubí. Takže akce se vydařila a nyní jsem spokojen, potěší že to nic nestálo. Pro další ježdění po opravě jsem očekával lepší průběh chodu motoru a snížení spotřeby vlivem utěsnění výfuku. V mém případě se spotřeba snížila cca o 1 litr, při normální jízdě to bere podle pc mezi 5,7-7litry a motor lépe táhne odzpoda a má vyrovnanější chod do vyšších otáček. To se dalo čekat, utěsnění výfukového potrubí má u těchto motorů velký vliv na spotřebu. Pokud máte děravý výfuk hned za katalyzátorem, potom dochází ke špatnému měření lambdasondy, neboť ve výfukovém potrubí není dostatečný tlak a tím řídící jednotka nastavuje příliš bohatou směs. To vede k efektu hlučného motoru který nejede.

Editováno: , autor: Pivo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zdravím do SR,

výfuk komplet mě stál do 2800,- Kč, ale máme jako firma u A-KELLY slevu.

Tady ani tolik nejde o ty peníze, ale kdo mi zaplatí to strašné množství času a tu nasranost, kterou jsem si při řešení užil?

Kup si TYLL a budeš v pohodě. Výborný výfuk za dobrou cenu.

Pokud máš jinak vše v pořádku, ale to se dá zkontrolovat.

Určitě tou výměnou výfuku nic nezkazíš.

Je zcela zřejmé, že TYLL je opravdu dobře odladěný, což se o BOSALU (a možná i o jiných) vůbec říct nedá.

Napiš, jak jsi dopadl.

zdarec,mám stejný problém,vyměnil jsem tři druhy výfuků,došel jsem k názoru že orig.je originál,Tyll je sice slušný,ale za dva roky děravý,navíc stejně zvuk není jako při originálu,spíš je to TUNING.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mam taky osobni zkusenost s BOSALem a zatim jsem vyzkousel 3 tyto vyfuky na felde 1.3 pak na 1.6 a ted na 55kW Octavii a rezonovaly vsechny !!!

nejhorsi to bylo na 1.6 felde, kde se s tim skoro nedalo jezdit, pri 2500 otackach mi brnelo pod zadkem, tak jsem ho vratil...

na Octavii ho mam bohuzel taky (minuly majitel ho menil pred prodejem) a presne pri 2500, 3000, 3500 otackach mi rezonuje, neni

to sice nic hrozneho, ale citim to a proto se temto otackam snazim dlouhodobe vyhybat, staci o par otacek vic nebo mina je to v pohode...

takze cekam az mi urezne a koupim jiny... :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Výfuk 1,6 55kW značky Bosal je dělaný s ohledem na nízkou cenu a na Tyll nemá. Nejlepší je dát tam originál, zas takový rozdíl v ceně to není a ušetříš si práci s hledáním problémů. Mě by ale zajímala jiná věc. Mám na autě první díl od Tylla a ostatní díly jsou originál. A právě Tyll na prvním dílu použil velice malý a tuhý vlnovec umístěný navíc v absolutně nevhodném místě, v nejnižším bodě výfuku, kde může snadno dojít k odření o překážku. Při klepání motoru cítím otřesy do celého auta, tak si říkám, třeba je to tím malým vlnovcem a nebo špatnými silentbloky motoru. Když by se místo původního malého vlnovce od Tylla zavařil do této části výfuku hned za ním větší vlnovec třeba délky 20 nebo 25cm, možná by to hodně pomohlo od přenosu vibrací. Má s tím někdo zkušenosti?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže vařil se novej pletenec, upravovala se příruba, dělali se prodloužení na trubky, pak se to vařilo všechno , střídavě dávalo na auto a dolu a dovařovalo, kde bylo potřeba, přemístili jsme lambda sondu, všechny díly výfuku osadili přetahovacíma spojkama, pod ně přišel ještě tmel pro stopro těsnění a výsledek je FENOMENÁLNÍ, žádné vibrace, žadnej otravnej hluk, nic prostě ticho po pěšině a šepot motoru. od 1000 do 4000 stále jenom zvuk motoru nic jinýho, nádhera jsem unešenej z efektu, není nad to jed v 55kW motoru kde nic nehučí:-)Pokud budou otázky tak se ptejte jsem unaven jdu si odpočinout, nechce se mi dlouze psát.

Udělal sis to moc pěkně. Rok jsem se taky rozčiloval z vibracema, který pramenily z prvního dílu výfuku. Po vyhození toho přiblblýho vlnovce a nahrazení kouskem pletenky jako si to provedl ty je ticho. Udělal si moc dobře, že si přemístil lambda sondu. Chtěl bych někdy potkat toho kreténa, kterej ji umístil tam kde je, rozbil bych mu hubu a roztrhal vysokoškolskej diplom. I mě jako technicky neznalýho člověka napadne, že nemůžu nechat lambda sondu, která je náchylná na prudký změny teplot, aby na ní stříkali všechny sračky a v zimě se každou chvíli topila ve sněhu, když zrovna technický zapomněli protáhnout silnici. Mám to auto 5 let a měnil jsem ji 4x. (Vždycky originál) Teď je zase v hajzlu, ale už ji měnit nebudu. Na jaře to prodám a koupím něco novějšího. Celej ten výfukovej systém je tady u tý motorizace debakl. Jednak ten nesmyslnej vlnovec a lambda sonda v nejblbějším místě. U žádnýho auta jsem tak často neřešil vejfuk jako u oktule. Jinak jsem s tím autem ale moc spokojenej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výfuk 1,6 55kW značky Bosal je dělaný s ohledem na nízkou cenu a na Tyll nemá. Nejlepší je dát tam originál, zas takový rozdíl v ceně to není a ušetříš si práci s hledáním problémů. Mě by ale zajímala jiná věc. Mám na autě první díl od Tylla a ostatní díly jsou originál. A právě Tyll na prvním dílu použil velice malý a tuhý vlnovec umístěný navíc v absolutně nevhodném místě, v nejnižším bodě výfuku, kde může snadno dojít k odření o překážku. Při klepání motoru cítím otřesy do celého auta, tak si říkám, třeba je to tím malým vlnovcem a nebo špatnými silentbloky motoru. Když by se místo původního malého vlnovce od Tylla zavařil do této části výfuku hned za ním větší vlnovec třeba délky 20 nebo 25cm, možná by to hodně pomohlo od přenosu vibrací. Má s tím někdo zkušenosti?

No máš pravdu s tím, že osazením prvního dílu Tyll se nejnižším bodem auta stane vlnovec. Každou chvíli s ním někde škrtnu, ale vibrace ani otřesy mi už do auta nejdou. Silentblokama si to myslím nebude. Mám je 12 let starý a nedělá mi to nic.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám vlnovec od Tylla také odřený a to je tam jen rok, drátěnka je dole sedřená a vlnovec zespodu trochu splácnutý, ale snad zatím těsní. Přitom mohl být v pohodě umístěný výše, na té části co vede nad nápravu, tam je také rovný kus trubky a přesně na tomto místě je vlnovec umístěný u Seatu. Skoro si připadám jak veteránista, při vývoji O1 1,6/55kW nebyly zkušenostia tak to umístili podobně jako u Golfa a nikdo to nechce udělat jinak. Abych jen nenadával. Octavia s tímto motorem je fakt pro srdcaře, výkon nic moc ale překvapuje v nízkých otáčkách, není problém ho držet i pod 1500 ot. do kopce a on ochotně zrychluje. Na druhou stranu sestava výfuku spolu s uložením motoru má tendenci se při akceleraci z nízkých otáček celá rozkmitat, proto bych tam dal větší vlnovec do jiného místa. Pomatuju si, že u Forda Taurus byl vlnovec tak měkký, že jsem volně pohyboval výfukem jako na gumě.

Editováno: , autor: Pivo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Píšu až po delší době, moje Octavia měla poškozený levý předek včetně nápravy poté, co do mě o vánocích narazil kluk s Felicií. Vše se muselo narovnat na stolici a vyměnit, zase jezdí jak nová, hold dobrej oddíl. Co potěší nejvíc, konečně jsem vyřešil i rezonanci a hluk výfuku. Vrátil jsem tam kompletní originál první díl s dvěma vlnovcema vepředu, tak jak to navhla Škoda, naštěstí jsem ho nevyhodil. Je totiž jednoznačně nejlepší, Tyll na něj absolutně nemá, jeho vlnovec je malý a v nevhodném místě, naproti tomu originál skutečně tlumí. Po montáži a odzkoušení se nejprve ozývala rezonance, tak jsem vymontoval katalyzátor a při důkladné kontrole bylo zjištěno, že není dobře přichycen přídavný krycí plech na spodní straně katalyzátoru. Ten ho nejen kryje ale možná také zpevňuje, aby nedrnčel. Proto jsem všechny čtyři strany důkladně zavařil céóčkem a poté opět vše smontoval. Byla použita moje osvědčená metoda před stažením namazání všech spojů včetně vnitřku válcových spon grafitovou vazelinou, poté podepření výfuku přesně uprostřed a dotažení tak, aby nedocházelo k napnutí a výfuk se neprověsil a našel si svoje místo. Namazané spony se snadno utáhlou a utěsní, hlavně u katalyzátoru nesmí vzniknout netěsnost, tam to pak řve. Poté důkladná kontrola, zda je výfuk ve správné poloze ve středovém silenbloku pod podlahou a zda se volně hýbe do všech stran a nikde nenaráží. Také jsem zkontroloval stínících plechy pod podlahou zda nedrnčí, v místě kde doléhají na sebe jsem vložil malý kousek mechové gumy 2mm aby se vymezily spoje. Jak to jezdí? Výfuk je tichý, rezonance prakticky zmizeli, hlavně kovový drnčivý zvuk, klepání je také minimální, žádné chrochtání při poklesu otáček mezi 2500-1500ot., takže jsem konečně spokojen. Pokud s tím máte také někdo problém, zkuste zkontrolovat popsaná místa, zdánlivě jednoduchá oprava pomůže.

Editováno: , autor: Pivo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 roky později...

Přidám se s podobným dotazem (I když po pěti letech,já vím) : trápím se s nově namontovaným výfukem Bosal na 1.8 bez turba , střed i zadek.

Nejdřív to bylo úplně hrozný,pak to trochu utáhli,pak i namazali, pak jinde ještě poopravili, dneska ještě odendali kus plechu ,tim se to po kouskách zlepšovalo,ale furt je to špatný , v určitejch otáčkác (třeba 2000 a pak 3000) tam něco neni tlumený...

Sám už nevim,kam bych s tím zajel, všude kroutí hlavou, může to být tolik věcí.

 

Poraďte mi prosím,kam,v Praze nebo okolí, s tím zajet, aby si s tím někdo opravdu vyhrál a příčinu odstranil.

 

Nebo kam jste s tím jeli vy?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No , asi mi nic jinýho nezbude. Problém je ještě,že nevim,jestli reklamovat zadní nebo střední díl...a že ho montovali v servise,kterej mi sice e-shop s výfukama domluvil,ale neni to stejná firma.

No nic ,to je můj boj, jdu psát reklamační mail,držte mi palce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...