Já mám takový dojem, že to celé (stížnosti v nedávné minulosti na haťapky, dnes na TSi-lky = čti TESILKY ) je způsobené dvěma věcmi:
1) vždy šlo o dobu těsně po náběhu nového, do té doby nepříliš starého typu motoru do výroby. Je tedy jasné, že nová věc má vždycky i po skončení továrního vývoje a provozně-životnostních zkouškách své schované brouky, kteří se zakuklí a vylezou až po náběhu série, kdy daný typ začne využívat větší počet lidí, v to počítaje i naprostých laiků nebo uživatelů, kteří do auta lejou akorát benzín a náplň do ostřikovačů - se vším zbylým jezdí do servisu. Taky se projeví určitý skok ve kvalitě, protože vývojové motory skládá prototypová dílna, kde si každý svou práci hlídá a 3x kontroluje, zatímco po nájezdu série na lince v motorárně se teprve začne zjišťovat, kde je nějaké zakleté místo, na které je potřeba při výrobě komponentů/montáži celku dávat zvýšený pozor, aby výsledný motor byl OK - tedy dejme tomu první rok výroby je "zabíhačka", kdy se jednak personál učí montovat, druhak kontrola jakosti se učí odchytávat chyby, případně jim předcházet. Zákonitě tím proti už dlouhodoběji zaběhlým typům naroste % kusů, obsahujících vadu. Ať se jedná jen o montážní komplety (motor), nebo celá auta, vždy je v prvním roce vyšší závadovost. Později se právě tyto dětské nemoci i právě díky postupně vylézajícím závadám daří odchytávat a léčit = výrobky z pozdějších sérií jsou %álně méně závadové, než z náběhu výroby. To si musíme uvědomit především.
2) a ruku na srdce - česká, potažmo slovenská povaha je dosti kverulanská, stěžuje si a hudruje - pokud má na co, zato místo chvály většinou drží kušnu. Proto si myslím, že na každého jednoho stěžovatele (klidně i oprávněného) je několik těch, kteří jsou spokojeni - a jednoduše si říkají "abych to nezakřiknul a nepřechválil, radši budu mlčet". Takže viditelní jsou převážně ti, kterým "vylezl" nějaký zakuklený brouk a jejich auto nedělá dobrotu. Samozřejmě, výrobce spolu se značkovou servisní sítí musí být připraven a ne strkat hlavu do písku jako v nedávno zde na fóru publikovaném případu, kdy na celém Slovensku nemá tovární zastoupení k dispozici VAG-soft pro nastavení nulových poloh vyměněné škrticí klapky u TSička a musí improvizovat nastavení softem k VW Polo. To je ostuda, kterou si výrobce zaslouží mít rozmazanou po celém xichtě od ucha k uchu. Jak už tady padlo výš, jedinou starostí takto postižených majitelů by mělo být postavit auto do záruční opravny a trvat na odstranění závad a uvedení vozidla do pořádku. A až teprve potom, co se snaha po nápravě minula účinkem a auto zůstalo šmejdem a stejný problém postihl větší počet stejných kusů daného typu, by se mělo usuzovat na "vlastnost typu". Konkrétně u TSička je na takové hodnocení ještě moc brzo - auta s touto motorizací ještě neprošla českou zimou, sice věřím tomu, že byly testy v polární oblasti i klimatických komorách, ale "hromadný test" typu, spočívající v denním parkování u chodníku a v couravém dojíždění do zaměstnání včetně všech nectností a zlozvyků českých řidičů ještě tato motorizace neprodělala... Počkejme do roka a do dne, jako ten Lomikar, až se do provozu uvede pár desítek tisíc kusů jak se bude typu dařit - a jak si povede značková podpora při vychytávání much a dětských nemocí. Pak budeme moci hodnotit...