Velbloud666 Vloženo 9. Únor 2011 Sdílet Vloženo 9. Únor 2011 Předem, než začnu o problému - pročítal sem fórum asi dvě hodiny, našel sem spoustu diskuzí o kolech atd., ale to, co potřebuju vědět, sem nenašel... Takže kdyby to tu někde bylo a já se jen přehlídl, tak se omlouvám... A teď k věci - mám na fábce plecháče, rozměr 165/70 R14... Řekl sem si, že by to chtělo liťáky a jedny sem i našel - skoro nový kola z fabie II i s pneu za velice přijatelnou cenu, rozměr 195/55 R15 Okamžitě sem volal kamarádovi, kterej dělá ve škodovce, aby mně na ně řekl svůj názor...Má na své fábce stejný rozměr pneu a jediný výhody prý jsou jen jízdní vlastnosti a vzhled... Ale negativa - vyšší spotřeba, sníženej komfort a hlavně - každý rok prý nechává kola opravovat, protože díky našim silnicím má prý neustále na kolech "boule"... Takže o co mně jde - určitě jsou mezi Váma tací, kteří přešli z plecháčů na liťáky... Jak to s tímhle vším je? Šli byste do těch kol? Je to s tou spotřebou vážně tak hrozný? Přeci jen, koupě kol není záležitost na týden, nějakou dobu na nic odjezdím, tak ať neudělám nějakou chybu... Jinak v příloze přikládám fotku těch kol... Díky za pomoc Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
LH. Vloženo 9. Únor 2011 Sdílet Vloženo 9. Únor 2011 Měl jsem na Fabii také 165/70 14, potom jsem sehnal za dobrou cenu origo alu disky s pneu 185/60 14. Řekl bych, že tento rozměr je taková zlatá střední cesta. Jízdní vlastnosti podstatně lepší a přitom to není zas tak tvrdé jako třeba s rozměrem 195/50 15. Spotřeba je myslím stejná, nějaký nárůst jsem nezaznamenal. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Hurec Vloženo 10. Únor 2011 Sdílet Vloženo 10. Únor 2011 (editace) mam 195 na leto a drzi o dost lepe stabilitu , jinak spotreba maximalne ten 0,5l takze to vyrazne nepoznas , vypadaji dobre a sice cesty nevypadaji nejlepe , ale kdybych si to mel takhle rikat tak si nekoupim ani auto a muzu jezdit primo vlakem Editováno: 10. Únor 2011, autor: Hurec Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Škrabi Vloženo 10. Únor 2011 Sdílet Vloženo 10. Únor 2011 Auto ti bude lépe sedět,kola se dotýkají vozovky cca plochou dlaně,takže nejdůležitější rozměr je šířka,obvod kola musí zůstat vždy stejný.Ujisti se jaký rozměr máš v TP ,nemá to být spíše 195/50 r 15. U té spotřeby je zanedbatelný rozdíl ,v zimě je zase vyšší spotřeba kvůli delšímu ohřátí motoru. Komfort jízdy bude trošku horší,ale nic tragického. A co se týče zničení kol na silnicích,to je fakt jen na řidiči.Pokud si dáš originální kola tak ty jsou hodně pevný. U nás v pneuservisu jsou k vidění i ty 14" kola co máš ty zdeformovaný do neuvěřitelných tvarů. Já osobně bych do nich šel. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 10. Únor 2011 Sdílet Vloženo 10. Únor 2011 Širší kolo (první, trojmístné číslo uváděné v rozměru gumy) je vždycky lepší co se týká přilnavosti, ale horší ve valivém odporu - obojí si protiřečí, větší plocha vždycky znamená víc odporu a opačně. Pneumatika s nižším profilem (to druhé, dvoumístné číslo v rozměru = udává výšku gumy v % z šířky běhounu) pak je výhodnější z hlediska jízdních vlastností = bok se v zatáčce míň prohýbá, guma se tolik nedeformuje = líp sedí, ale zároveň to znamená, že taky "kopíruje" a do hmoty auta přenáší každou nerovnost z podkladu. Nemám Fábuli, mám Rooma - a používám 195/55 R15 jak v létě, tak i v zimě. Proti původním 185/65 R14 jsou tvrdší = víc jsou cítit nerovnosti na silnici, ale v zatáčkách citelně lépe sedí. Přitom ty přenosy nerovností ještě stále nedosahují "kvality" gum s ještě nižším profilem, na kterých na našich cestách už skutečně hrozí překousnutí jazyka... A k "hlínám" - JSOU PROSTĚ HEZKÝ, TAK CO DODAT? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Diamant Vloženo 11. Únor 2011 Sdílet Vloženo 11. Únor 2011 Pre Fabiu I je to rozmer 195/50 R15. Ohľadom zvýšenia spotreby, záleží samozrejme aj na tvrdosti pneumatiky, jej konštrukcii, nahustení ... Ale ak je použitá rovnaká pneumatika, len širšia, tak každých 10 mm šírky navyše pridáva na spotrebe cca 0,1 L / 100 km. Takže ak vymeníš 165-ky za 195-ky a použil by si rovnakú pneumatiku (myslím výrobcu a dezén), stúpne ti spotreba o cca 0,3 L / 100 km. Samozrejme môžeš zvoliť aj nejaké tvrdšie eko pneumatiky. Tvrdé pneumatiky sedia síce o čosi horšie ako mäkké, ale väčšou šírkou a nižším profilom si polepšíš a navyše získaš u tých tvrdších pneu aj dlhšiu životnosť. 50% profil je nižší, na disku bude 9,7 cm gumy. U rozmeru 165/70 R14 je 11,5 cm gumy. Takže trochu sa to na komforte jazdy prejaví a bude potrebné trochu viac dávať na hlboké jamy. Ale žiadna tragédia to nebude. A ešte mi napadlo, že širšie pneu sú o čosi hlučnejšie. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
devmixil Vloženo 11. Únor 2011 Sdílet Vloženo 11. Únor 2011 Cau,vyuziju tve tema,abych nemusel zakladat nove,tak se nezlob ... mam kola 16" profil 45,standart. Na leto davam 17" a profil 40. Chci se jen zeptat,jaka bude odchylka u tacho ? Asi zadna zasadni,ale jen tak by te to zajimalo kdyby nekdo vedel Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Manek88 Vloženo 11. Únor 2011 Sdílet Vloženo 11. Únor 2011 Ahoj, chtel bych upozornit, ze sirsi pneu ne vzdycky znamena ze auto lepe drzi na silnici, je taky treba, aby na urcitou plochu pneumatiky byl vyvijen urcity tlak. Dejme tomu, ze za sucha to muze byt jedno (i kdyz neni), tak za mokra bych zatacku radeji projizdel na tech 165 nez na 205, tady se teprve ukaze nedostatecny tlak, ktery vytvari vaha auta na pneumatiky a aquaplaning je tu co by dup! :-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Diamant Vloženo 12. Únor 2011 Sdílet Vloženo 12. Únor 2011 Cau,vyuziju tve tema,abych nemusel zakladat nove,tak se nezlob ... mam kola 16" profil 45,standart. Na leto davam 17" a profil 40. Chci se jen zeptat,jaka bude odchylka u tacho ? Asi zadna zasadni,ale jen tak by te to zajimalo kdyby nekdo vedel V princípe by tam nemal byť rozdiel, ale veď zmeraj obvod letného a zimného kolesa a budeš to vedieť presne. Ahoj, chtel bych upozornit, ze sirsi pneu ne vzdycky znamena ze auto lepe drzi na silnici, je taky treba, aby na urcitou plochu pneumatiky byl vyvijen urcity tlak. Dejme tomu, ze za sucha to muze byt jedno (i kdyz neni), tak za mokra bych zatacku radeji projizdel na tech 165 nez na 205, tady se teprve ukaze nedostatecny tlak, ktery vytvari vaha auta na pneumatiky a aquaplaning je tu co by dup! :-) Samozrejme, pneumatika potrebuje aj určitý prítlak (váhu vozidla), ale na druhej strane sa pri použití mäkkších pneumatík priľnavosť zlepší aj u ľahšieho auta. Samozrejme čím sú pneumatiky širšie, tým menšia rýchlosť je potrebná, aby vznikol akvaplaning. Ale zase veľmi záleží na vzore pneumatiky, ako si s vodou poradí a rovnako aj na hĺbke vzoru, teda na opotrebení pneumatiky. Na Fabii I som mal z výroby pneumatiky 195/50 R15 a pri váhe 1220 kg som nemal žiadny problém ako na suchu, tak aj na vode. Jedine na snehu to bolo trošku neisté. Teraz mám Fabiu II (1318 kg) a tam mi výrobca nadelil pneumatiky o šírke až 205 mm a tiež som nemal žiadny problém. Pneumatiky mám skôr tvrdšie (Conti PremiumContact 2). Vždy je to o hľadaní kompromisu. Takže čím mäkkšie pneu, tým lepšia priľnavosť, ale zvyčajne aj kratšia životnosť, vyšší valivý odpor a teda aj vyššia spotreba. A naopak tvrdá pneumatika sedí o čosi horšie, vydrží dlhšie, má menší valivý odpor a nižšiu spotrebu. Čím je výška profilu nižšia, tým menej sa bočnica v zákrute naklápa, takže poskytuje lepšie vedenie do zákruty, ale klesá komfort jazdy (prenos nerovností), pneu je háklivejšia na poškodenie a deforume sa menej hmoty, teda klesá spotreba. Taktiež samotný dezén výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Takže pri hľadaní kompromisu je dobré zohľadniť hlavne to, ako daný vodič jazdí (či rýchlo alebo skôr úsporne), kade jazdí (po diaľniciach alebo po rozbitých okreskách), váhu vozidla, maximálnu rýchlosť vozidla (čím vyšší rýchlostný index, tým tvrdšia pneu) atď. Je to veľmi komplexné. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ivomb Vloženo 18. Únor 2011 Sdílet Vloženo 18. Únor 2011 Každopádně (bez ohledu na rozměr) jsou "hlíny" pouze estetická záležitost, protože kola dělají auto. Výhody: pěkně to vypadá, lépe to větrá brzdy (při extrémním zatížení). Nevýhody: přitahuje to lapky, špatně se opravuje poškození, potřeba častějšího čištění (zahnojení od brzd na estetičnosti nepřidá), horší pohlcování energie v případě nárazu (nehody), vyšší pořizovací cena. Ale cobychom neudělali pro parádu? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
kibi Vloženo 18. Únor 2011 Sdílet Vloženo 18. Únor 2011 Ivomb: trochu ti to poupravím, aneb můj skromný názor... výhody: vypadá to pěkně, lépe to větrá brzdy, nekorodují, jsou lehčí - rotující hmotnost je podstatná nevýhody: žádné...lapky přitahuje vše, to by taky mohla být nevýhoda u rádia a airbagů, poškození se opravuje u obojho snadno - plecháče i alu se rovnají, alu se navíc vaří....pohlcování enrgie v případě nárazu je dle použtého kola (RSW pohltí prd, ale třeba kvalitní OZ, nebo Speedline jsou na tom určitě stejně, né li lépe jak plechy)..zahnojení od brzd - to přeci záleží na použitých destičkách a né kolech osobně si prostě myslím, že v dnešní doobě, kdy je trh alu koly přesycenej, se ani nevyplatí plechy pořizovat Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 19. Únor 2011 Sdílet Vloženo 19. Únor 2011 Kibi, zatím všecky poškozené Alu, které jsem kdy viděl a potkal, byly vyštípnuté nebo prostě rozlomené = prasklé křehkým lomem (zrnitá struktura lomu) - to odpovídá vlastnostem, které má třeba šedá litina - prostě při narůstající zátěži drží a drží až najednou praskne. Naopak plecháče jsem snad až na jednu výjimku (šlo o nehodu na přejezdu, plecháč byl doslova rozříznutý a roztržený kolem lokomotivy) ROZLOMENÉ NIKDY NEVIDĚL - vždycky se jednalo o sežvejkání a zmačkání nejrůznějšího stupně, nikdy ale ne o FRAGMENTAČNÍ destrukci - prostě plecháče zůstávají díky tažnosti oceli vcelku, jen se deformují. "Hlíny" naproti tomu popraskají a v hraničním případě se rozlítnou na kusy. Otázkou na závěr zůstává, který proces pohltí víc nárazové energie - jestli postupná deformace plechu, nebo rázová lomová destrukce slitiny. A taky co je v případě kolizního stavu více nebo méně bezpečné - jestli sežvejkaný plecháč, nebo šrapnelovitě se fragmentující hliníkáč...??? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
kibi Vloženo 19. Únor 2011 Sdílet Vloženo 19. Únor 2011 Ekkar: myslím že laborování nad tím zda je bezpečnější plecháč, nebo alu disk je na dlouhé úvahy a hlavně na hlubší zamyšlení...ano hliník je tvrdší než plecháč a při nárazu má tendenci se lámat (většinou se utrhne ráfek s pneu od středu kola, polámou se paprsky, nebo se utrhne komplet disk...na kousky rozlámaný alu disk - že by vyloženě lítaly jeho střepiny jsem ještě neviděl...a že jsem u pár nehod by)...nemyslím si že by to s bezpečností bylo tak špatné.....jen jsem chtěl poukázat, že "hlíny" nejsou jen estetická záležitost a že v dnešní době, kdy je trh s alu koly tak nasycený, se pomalu ani kup plecháčů nevyplatí PS: samosebou než china alu kola, tak raději originál plechy (bohužel i plechy dělají v chině a není to žádná sláva) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 19. Únor 2011 Sdílet Vloženo 19. Únor 2011 Ono není potřeba ani totálka - stačí "štrngnout vobrubák" při nečekaném vyhýbacím manévru nebo "nakoupit lochnu" na silnici (o které po zimě vůbec není nouze) - plecháč se ohne a dá se následně vyrovnat nebo vyklepat. Slitiňák se většinou vyštípne nebo praskne - a pokud ho vyvaříš, většinou se na to použije metoda TIG, pro kterou se nejčastěji používá jako přívarový materiál téměř čistý hliník. Ten pak v místě vybroušené pukliny nebo odštípnuté části vytvoří "pecku" s jinou hustotou, pevností a dalšími mechanickými vlastnostmi, protože slitina používaná na továrně produkované disky je v drtivé většině některý z druhů duralu - neboli mnohem pevnější slitina obsahující krom hliníku i měď, hořčík a křemík. Krom problémů s následným vyvažováním takto opravených disků bych se bál vyvařením "opravený" slitiňák používat právě pro možnost nebezpečné destrukce i při nárazu s menší intenzitou, při kterém pak může dojít k mnohem větší destrukci disku, než k jaké dojde u předtím nepoškozeného ráfku. Sám jsem mnohokrát takovou opravu viděl realizovat i maskovat (vyrovnání s pomocí soustruhu a pajcru nebo palice, vybroušení viditelných puklin flexou - ty okem neviditelné nikdo nehledal, vyvaření TIGem a Al přívarem - doslova jen vyplnění vybroušených brázd a chybějících částí disku, následné vybrušování nebo soustružení do tvaru původního ráfku a loukotí, maskování přechodů opískováním a následné lakování) - a nechtěl bych takové kolo na autě ani jako rezervu na dojetí... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Vlasta Vloženo 19. Únor 2011 Sdílet Vloženo 19. Únor 2011 Velbloud-ja zacinal na 155/80/13 a na nich fabka upalovala jak splasena,pak 165/70/14 to mi nesedelo pak 185/60/14 na to nemuzu rict ani slovo proti na podzim jsem si sehnal origo disky 195/55/15 a nejak mi to nesedlo a spotreba sla tak o litr a akcelerace se u HTP hodne zhorsila tak jsem na jaro pripravil 185/55 15 coz je i rozmer schvaleny na FI a dle prepoctovych tabulek se nejvice blizi k 185/60/14 ale az letni sezona rozhodne zda to byl dobry krok. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Škrabi Vloženo 19. Únor 2011 Sdílet Vloženo 19. Únor 2011 Ono není potřeba ani totálka - stačí "štrngnout vobrubák" při nečekaném vyhýbacím manévru nebo "nakoupit lochnu" na silnici (o které po zimě vůbec není nouze) - plecháč se ohne a dá se následně vyrovnat nebo vyklepat. Slitiňák se většinou vyštípne nebo praskne - a pokud ho vyvaříš, většinou se na to použije metoda TIG, pro kterou se nejčastěji používá jako přívarový materiál téměř čistý hliník. Ten pak v místě vybroušené pukliny nebo odštípnuté části vytvoří "pecku" s jinou hustotou, pevností a dalšími mechanickými vlastnostmi, protože slitina používaná na továrně produkované disky je v drtivé většině některý z druhů duralu - neboli mnohem pevnější slitina obsahující krom hliníku i měď, hořčík a křemík. Krom problémů s následným vyvažováním takto opravených disků bych se bál vyvařením "opravený" slitiňák používat právě pro možnost nebezpečné destrukce i při nárazu s menší intenzitou, při kterém pak může dojít k mnohem větší destrukci disku, než k jaké dojde u předtím nepoškozeného ráfku. Sám jsem mnohokrát takovou opravu viděl realizovat i maskovat (vyrovnání s pomocí soustruhu a pajcru nebo palice, vybroušení viditelných puklin flexou - ty okem neviditelné nikdo nehledal, vyvaření TIGem a Al přívarem - doslova jen vyplnění vybroušených brázd a chybějících částí disku, následné vybrušování nebo soustružení do tvaru původního ráfku a loukotí, maskování přechodů opískováním a následné lakování) - a nechtěl bych takové kolo na autě ani jako rezervu na dojetí... Dělám v pneuservisu a musím říct,že HODNĚ a to zdůrazňuji, záleží na člověku co to opravuje. My na to máme smulvního partnera a předním smekám. Někdy co k nám přivezou lidi za opravené disky,to bych brečel hrůzou a ty údajné opraváře těma diskama umlátil. Co se týče vyvažování po opravě tak to není problém (pokud je to dobře opraveno),nový disk bez pneu má i 50g na jedné straně ,bez nasazené pneumatiky .Konkrétně třeba 16" Allessio nebo Alutec. Na ty opravy jsou speciální stolice. Je otázkou názoru jestli se dá té opravě věřit, to samé se dá říct o opravě karoserie po nějaký nehodě.Také v mém oboru jsou opravy ,kterým nevěřím,ale to jsou opravy pneu z boku. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.