Přejít na obsah

Kdy menit svicky - pri teplem,nebo studenem motoru?


msmity

Doporučené příspěvky

  • o 4 týdny později...
  • o 6 měsíců později...
  • o 4 měsíce později...

A ti úplně zgruntu-sado-masochisti mění svíčky za chodu...!

Raz som na malotraktore chcel vypnúť motor. Rozhodol som sa, že to urobím trošku netradične, teda odpojením zapaľovacieho kábla od sviečky počas chodu motora. Jdenou rukou som sa chytil nejakej studenej kovovej časti na vrchu motora a druhou som ťahal kábel. A poviem Vám, že takú ranu, ako vtedy, som už dávno nedostal. Brácho sa išiel urehotať k smrti. No čo... človek sa učí na vlastných chybách. A za tú srandu to stálo :)

Editováno: , autor: miggy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

No, tak o tom dotyku na fajfku nebo kabel ke svíčce za chodu motoru taky něco málo vím ...

 

Ale k tématu. Vyměnit svíčku u teplého nebo studeného motoru - zásada je, že svíčka i motor by měly mít zhruba stejnou teplotu. Pokud svíčku musím měnit při teplém motoru, tak bych svíčku měl na motor na pár minut položit, aby se ohřály, nebo je ohřát třeba v troubě. Samozřejmě je jednodušší měnit svíčky při studeném motoru.

Důvod je prostý  - tepelná roztažnost materiálů funguje a pokud narvu studenou svíčku do teplého motoru, tak tu svíčku už taky příště nikdo z hlavy nemusí dostat ven.

 

Pavel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 let později...

Jeden mechoš mi poradil, že povolovat při zahřátým motoru-hlava a závity jsou roztažený a půjde snáz vytočit.

Tak sem to vyzkoušel-a měl pravdu-při prvním povolení nebylo cítit takovýto prvotní cuknutí kdy se dotažená dosedací plocha "utrhne" tak jak se mi to vždy stávalo při povolování na studeným motoru. Ale povolení je takový pozvolnější bez toho povolovacího rázu.

Tak sem si je povolil. Nechal auto do druhýho dne vychladnout a pak až nový svíčky utahoval na moment 25Nm.

S lehkým namazáním závitu je to další věc- někdo říká mazat(vazelínkou nebo měděnou vazelínou) a někdo nemazat.

Dokonce ani v jednotlivých autorizákách říkali jedni mazat a druhý nasucho.

Ale nakonec sem zprůměroval počet mazačů:nemazačů a vyšlo mi 3:6. Takže sem závity nemazal.

Nehledě na to, že pak mastný tření úplně změní utahovací moment.

Motor HTP 51kW CGPA.

Svíčky originál od novýho auta BRISK měněny po 60 tisících km-nezakarbonovaný, porcelán krásně do tmavě cihlova vypálenej. 

Elektrody vypálený na mezeru 1,3mm. Pár dní před výměnou svíček jsem byl na emisích kvůli STK a emise v pořádku.

Nový svíčky BOSCH koupený přímo v autorizáku jakožto originální díl podle VINkodu. Tak sem zvědavej jestli vydrží taky 60 tisíc km jako ty Brisky.

Tož tak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Včera jsem měnil svíčky u teplého motoru krátce po příjezdu. Možná to souviselo s příspěvkem výše, kde píši že používám vazelínu do 120C. Výměna probíhala po necelých 62 tisících. Všechny svíčky šly zkraje ztuha, ale u jedné se ale stalo, že asi po 2 otočkách v závitu zatuhla více a to tak, že nešla ani zpátky a nakonec mi praskl klíč nahoře v tom T-čku. Přijel naštěstí kamarád s lepším klíčem a svíčka se vyšroubovala. Po vyšroubování všechny svíčky i jejich závity vypadaly celkem zachovale. Zdálo se mi, že šly nečekaně lehce sejmout zapalovací cívky, které taky vždy lehce máznu vazelínou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapalovací cívky se lehčeji dají stáhnou při teplém motoru a i proto je lepší je tak vytahovat, i když neříkám, že to nejde při studeném motoru. Vlastní zapalovací svíčky se ale mají vyměňovat vždy při studeném motoru a nejde jen o to vymontování, ale i o tu montáž nových a o předepsaný utahovací moment, tedy jeho dodržení. Uvědomme si, že se materiál  teplem roztahuje a chladnutím zase smršťuje, což může mít nepříznivý vliv na snadnost, či nesnadnost při jejich vymontovávání (viz. to vaše zničení klíče, příště to může být ulomená svíčka, nebo stržený její závit). No a taky  když zamontujete novou a studenou svíčku do teplého a tím i roztaženého otvoru v hlavě motoru a utáhnete na předepsaný moment, tak při následném smrštění materiálu hlavy to vám vyjde tak, jako by jste tu svíčku utáhli na vyšší moment, než je zdrávo, což také není dobré. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dělal jsem to potřetí na stejném motoru a vždy jsem je tím klíčem vymontoval. Včera kvůli nižší venkovní teplotě ze strachu o popraskání plastových dílů, jsem šel do toho brzy po příjezdu. Mohlo to být tím anebo napěchovanou v závitu méně kvalitní vazelínou. Jinak nové svíčky jsem dával až po několika hodinách neboť jsem šel mezitím koupit nový klíč.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@psurnVy tam dáváte na ty závity svíčky nějaké mazivo? Jako proč, protože to psali někde na internetu,  na fóru, nebo to poradil nějaký známý, nebo přímo nějaký  automechanik? 

 

https://motofocus.cz/technika/67184,je-potreba-pred-montazi-namazat-zavity-zapalovaci-svicky

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Závity mažu kvůli povolení, ale jestli je to lepší to nevím. Je dobré mít i pořádný klíč s ramenem na povolení, budu ho shánět. Pamatuji si, že to šlo špatně i poprvé a to asi nebyly namazané. Tehdy bylo zřejmě nejobtížnější svíčku odtrhnout a pak  to již šlo. Teď se mi stalo, že jsem s ní otočil a pak už to nešlo. Ale pravděpodobně tam sehrála vliv ta teplota motoru, příště nechám vychladnout.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejlepší na povolení je klasická GOLA sada, která je uzpůsobena na profesionální a dlouhodobé používání ( nějaká no-name sada z internetu za pár stovek je k ničemu) a  ke které se dá dokoupit tzv. ořech, tedy příslušný nástavec na příslušný rozměr svíčky. Takový ořech má v sobě i gumovou vložku, která drží svíčku po vymontování aby ji šlo vytáhnout z těsného prostoru v hlavě válců.  Hojně prodávané tzv. T-klíče na svíčky většinou za moc nestojí, právě proto, že nejsou schopny vytvořit odpovídající sílu, tzv. páku potřebnou pro povolení. Pokud člověk nechce kupovat, nebo  nepotřebuje rovnou nějakou tu sadu GOLA, tak může si koupit jen tzv.  ráčnu, ale aspoň rozměru toho čtyřhranu  1/2" (půl palce), aby to něco vydrželo  a k tomu dokoupí  odpovídající ořech na svíčky a vyjde ho to podstatně levněji. Jinak nedoporučuji na závity svíčky vůbec něco jako je mazadlo používat, ani ta grafitová mazadla většinou nejsou moc vhodná. To, že svíčka nejde kolikrát povolit je zapříčiněno i zapečeným olejem a karbonem v závitu hlavy motoru, třeba po předchozím špatném dotažení svíčky, nebo po jejím poškození, po použití nesprávné svíčky apod.  Závity se dají pročistit, ale to je na delší povídání a musí se to umět, ať si je neodborně nepoškodíme. 

Já osobně místo shánění nějakého toho speciálního klíče na svíčku bych koupil raději nějakou tu pořádnou 1/2" ráčnu s případným prodlužovacím nástavcem, neboť svíčky jsou v té hlavě válců poněkud utopené, no a k tomu dobrý ořech na svíčky s tou vnitřní vložkou z gumy, pokud tedy nechcete rovnou nějakou tu GOLU.  Nakonec je to na Vás co koupíte, já se jen snažím poradit dle svých zkušeností. 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...