Přejít na obsah

Motorový olej z internetu


JirkaBrno

Doporučené příspěvky

Pánové, když tady tak čtu vaše názory, zajímalo by mě co říkáte na tohle http://www.oleje.cz/p/q8-formula-v-long-life-5w-30-1-l-nalevany--90

Už jsem ho dvakrát použil a ani já, ani motor si nestěžujeme. Specifikaci VW 507 00, jak mám doporučeno, má splňovat. Jen výměny jsem zatím dělal po 7500km. Zatím u nového. Ale uvažuji že budu měnit po 10 000km. Správně jsem měl měnit až ve 30 000km, ale to je podle mě nesmysl.

Sdílím názor, že je lepší olej levnější a častěji měnit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Môj názor je že najlepšie je ak meníš častejšie a zároveň tam dávaš aj kvalitný olej. :-)
Za jeden skrátený interval výmeny oleja u mňa pretečie palivovým čerpadlom benzín za viac ako 1100 €. Myslím si že ďalších 15-20 € navyše sa už na kvalitný olej nájde. Ale keď niekto chce šetriť za každú cenu, tak nech si mení olej iba po každých 30 tisíc a nalieva si ho tam rovno z fritézy.

Editováno: , autor: e1.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak jsem zakoupil oleje na nejmenovaném eshopu.. objednal jsem jeden den odpoledne, druhý den ráno mi volá PPLko, že mi v 10 dovezou olej.. koupil jsem shell helix 5W40, Mobil 5W50, převodový olej castrol 2 litry a do Felinky castroj GTX 10W40.. všechny motorové oleje mají datum plnění rok 2011, dle datumů jsou v bandaskách rok- roka a půl.. převodový olej má datum plnění cca měsíc.. na štítku castrolu je minimální trvanlivost 4 roky od data...jcelkem spokojenost, ale přece jen červíček trošku hlodá, např. 4 litry castrol GTX vyšly na 405 korun, 5 litrů 5W50 mobil 1002 koruny atd atd.. když si vemu, že an tom maj ještě rabat, zajímalo by mě, za kolik ten olej nakupují teda... popravdě se mi zdá koupený olej v akci z hypernovy se slevou 50% daleko věrohodnější než z eshopu, hypernově věřím to, že olej pochází z original castrol produkce, u eshopových olejů a hlavně cen... nevim.... můj názor.

p.s. vždy jsem měnil olej po 15t kilometrech a nikdy jsem neměl s auty problém.. at už felda s olejem 5W30 , nebo fabky, vždy 15t km a bez problémů, ten olej to musí prostě vydržet... např. KIA Ceed má servisní interval 20t kilometrů.. myslíte, že tam lejou něco lepšího, speciálního?? můj otec, který 30 let dělá autoškolu vždy měnil olej dle výrobce auta a nikdy neměl s žádným autem problém a to jezdí 80% město..

Editováno: , autor: JirkaBrno
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

No, to nie celkom pravda, záleží od toho aký olej kupuješ. Ak je to nejaký low SAPS olej, tak máš pravdu, ale preboha, prečo to niekto leje do benzínového motoru?

Po niekoľkých dňoch študovania vlastností a parametrov motorových olejov (naraz z niekoľkých zdrojov aby som vedel vylúčiť subjektívne názory a polopravdy) a zisťovania informácií aj z fór kde sa preberajú oleje som dospel k záveru že pre benzínové motory sú najlepšie oleje triedy ACEA Ax Bx, žiadne Cx (to sú práve tie low SAPS do dízlov s DPF), ďalej viskozita 0W-xx. Pre 1.2 TSI je ideálny olej 0W-30. Samozrejme je potrebné dodržať aj schválenie výrobcu (VW 502 00) a žiaden predĺžený interval (a kvôli tomu lo SAPS olej), dokonca v prípade áut ktoré jazdia často krátke trasy (veľa studených štartov) je doporučené interval výmeny ešte viac skrátiť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja osobne mám teraz 0W-40, ale iba kvôli tomu že na jar pôjdem auto trochu prevetrať na okruh, ale na bežné používanie v 1.2TSI je vhodnejšia práve tá 0W-30, a to z jednoduchého dôvodu. Pri bežnom používaní sa ten olej nezohreje ani na svoju prevádzkovú teplotu. Sama Škodovka deklaruje že olej by mal mať teplotu okolo medzi 90-110°C, a pritom ja som takúto teplotu oleja nevidel už niekoľko mesiacov. Keď som jazdil s plne naloženým autom v lete na diaľnici, 160km/h a viac, vtedy som videl na displeji 102-105°C, ale aj to len výnimočne. Najväčšie teploty mal olej keď som jazdil na v októbri jazdil okruhu, a vtedy to bolo maximálne 116°C.

A teraz oddôvodnenie. Jednou z dôležitých vlastností oleja je jeho viskozita a bežne sa udávajú hodnoty pre dve teploty, pri 40°C a 100°C. Prvá hodnota je pre nás dôležitá preto, lebo vieme porovnať oleje za studena, druhá je zase v našom prípade práve v strede optimálnej prevádzkovej teploty oleja. Každému je jasné, že čím je teplota oleja vyššia, tým je olej redší, tj. viskozita klesá. Uvediem dva príklady (oba podľa špecifikácii patria medzi najlepšie oleje v danej SAE triede)

Motul 8100 X-lite 0W-30

Viskozita pri 40°C: 68,7 mm²/s

Viskozita pri 100°C: 11,9 mm²/s

Mobil 1 New Life™ 0W-40

Viskozita pri 40°C: 75 mm²/s

Viskozita pri 100°C: 13,5 mm²/s

Za optimálnu prevádzkovú viskozitu oleja v motore sa považuje hodnota okolo 10 mm²/s. Ako môžeš vidieť pri takmer studenom oleji sú oba od tejto hodnoty vzdialené, a toto už sú kvalitné a riedke oleje. Každý motorista vie, že motor dostáva najviac zabrať počas štartovania a krátko po ňom, lebo studený olej ešte nemaže tak ako by mal, preto sa studený motor nesmie zaťažovať. Ako môžeme vidieť, ešte aj oleje 0W sú stále moc husté za studena, takže ak niekto píše že oleje 5W-xx alebo 10W-xx sú pre naše klimatické podmienky postačujúce a 0W-xx sú pre severnejšie/arktické krajiny, tak to je blbosť. Pre motor je bež ohľadu na lokalitu na zemi najlepší vždy olej 0W-xx, lebo ten ako prvý dosiahne pri studenom motore ideálnu prevádzkovú viskozitu a za studena tento olej maže najlepšie. O 5W-xx a 10W-xx sa môže povedať akurát to, že v našich klimatických podmienkach tieto oleje ešte nie sú problémové a preto sú použiteľné. Nič viac.

A teraz sa poďme pozrieť na viskozitu olejov za tepla. Čím je olej teplejší, tak jeho viskozita klesá, je redší. Ako je možné vidieť z údajov dvoch uvedených olejov, pri 100°C sa k ideálnej hodnote viskozity už blížia a asi ju dosahujú niekde okolo 105-115°C, čo je blízko maxima ideálnej prevádzkovej teploty oleja. Háčik je iba v tom, že naše TSI túto hodnotu nedosahuje, lebo v zime si zohriaty motor bežne brblá medzi 80-90°C a tj. vtedy je viskozita oleja niekde okolo 15-25 mm²/s a samozrejme v prípade 0W-40-ky je tá hodnota vždy trochu horšia. Ďalšia vec je to že ako dlho trvá oleju kým sa zohreje na ideálnu teplotu. Ak je vonku okolo 0°C, tak v mojom motore sa zohreje voda (!!!) na 90°C po cca. 7 kilometroch a vtedy má olej ešte iba cca. 50-55°C. Kým sa olej zohreje na optimálnu teplotu musím prejsť aspoň 10 km, tj. u niekoho je možné že motor pol roka až celý rok s olejom ktorý je mimo ideálnych prevádzkových hodnôt. A keď porovnáme tieto dva oleje, tak za každej teploty bude mať 0W-30-ka oproti 0W-40 navrch, vždy bude mať trochu lepšiu viskozitu. Takže toto je dôvod prečo je lepšie dávať do motora 0W-30.

P.s.: Vlastne podobný olej tam dáva aj výrobca, vo výrobe nalievajú do motora olej 5W-30. Jeho vlastnosti sú za studena o niečo horšie, ale keď sa ten olej zohreje, tak sú už takmer rovnaké s 0W-30.

Editováno: , autor: Ivan Horváth
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Po zahřátí jsou všechny oleje stejně řídká voda, je na místě řešit pouze stav do zahřátí, ale i zde bych lidem neblbnul hlavu a nedělal z toho vědu a přímo vědecké závěry. Toto by měli vědecky řešit hlavně ti co jezdí krátké trasy.

Editováno: , autor: dick
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Po zohriatí sú všetky riedke, ale aj tam je medzi olejmi rozdiel, veď nie náhodou existujú oleje so SAE číslom 50-60-70, alebo presne naopak, s číslami 5-10-15-20.

Ďalej, ako som uviedol, v prípade motora 1.2 TSI to sakramentsky treba riešiť, lebo v mrazoch, alebo keď prší sú podľa teploty oleja krátke trasy pre tento motor aj 15-20 km presuny. Všetci kto tento motor vlastníme, a sledujeme z času na čas aj teplotu oleja, vieme, že ideálnu prevádzkovú teplotu (90-110°C) podľa Škodovky ten olej dosahuje v tomto ročnom období len zriedkavo.

A čo sa týka užívateľov jazdiacich skôr tie dlhé trasy (tých bude asi menej v tábore majiteľov benzínových motorov), tak ich sa tento problém týka rovnako, lebo najväčšie percento opotrebovania motora je práve za studena, resp. ten čas kým sa motor a olej zohreje, takže v prípade rovnakého počtu studených štartov nevidím dôvod aby to niekto kto jazdí dlhé trasy neriešil. Veď jeho motor tiež štartuje studený. Alebo sa mýlim? :kol-32:

Editováno: , autor: Ivan Horváth
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 10 měsíců později...
  • o 2 měsíce později...

Mobil1 Protection Formula 0W-40 5L za 30 €

(VW 502.00, VW 505.00, ACEA SM/SL/CF, ACEA A3/B3/B4)

http://obchod.damoslovakia.sk/mobil-1-protection-formula-0w-40-5l/

 

Pravdepodobne sa jedná o vypredaj starších skladových zásob, lebo tento olej bol už nahradený novšou radou s označením "New Life".
Ak niekto má viac áut alebo veľa jazdí, tj. nebude mu ten olej doma stáť ďalších niekoľko rokov, určite doporučujem kúpiť aj viac balení do zásoby. 0W-40 totiž za takto nízku cenu (toľko stoja 5W-40-ky) nekúpite, bežne stojí od 8 € vyššie za liter.

P.s.: Predajcu nepoznám, len som chcel upozorniť na dobrú cenu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

e1.. nechapu, proc tak lobujes za oleje rady 0W-xx    ja mam v aute napsany olej 5W30 nebo 5W40..  mne prijde 0w-40 zbytecne ridkej a kor do Tsi, jak jsem zde i nezde cetl, tak dost majitelu ma v Tsi problem s tim, ze motor zere olej a tim tvym 0w to jeste urychlis.. je to proto, ze 0w olej je ridkej!!! ja osobne bych do tsi  lil 5w40,  0w-40 bych tam nedal.. muj nazor.. ovsem, kazdej at si leje do auta co chce.. OK.. ale rozumove mne nejde do hlavy PROC lit v nasich zemepisnych sirkach do Tsi motoru 0w40.. kor kdyz je znamo, ze tyto motory papaji olej.

 

doporucuju precist clanek, zejmena zaver..

http://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-myty--Mytus-sesty---Viskozitni-vlastnosti-motorovych-oleju

 

dovolim si citovat

Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.

 

Zaver at si udela kazdej sam.

Editováno: , autor: JirkaBrno
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chtěl sem u své staré Š 105 docílit lepšího dotěsnováví motoru olejem 15W 50 nísto předepsaného 15W 40. Akorát to jak byl zas tuhej došel na potřebný místo asi dycky tochu pozdějc, prostě mi to ten motor úplně dojebalo. Kovový šponky v zaolejovaných svíčkách, kopec kterej dávala ještě před pár lety s přehledem na 3jku pak už stuha na 2jku. Po 15 tisících na tomhle oleji byla hýn. Musela na ekologickou.

 

A z toho pro mě plyne-Do auta patří pouze a jen specifikace a viskozní třída předepsaná výrobcem, neboť on ty auta vyrábí a i testuje. Vše ostatní sou jen marketingový hlemsty. Prostě když mam na Fobii 5W 40 VW 50200, 50500 tak ho tam dam.

 

Pokud někdo nesouhlasí, tak to má blbý no.

Editováno: , autor: Mr.Pavka
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JirkaBrno, pri "zimnom" čísle si musíš uvedomiť, že to označuje primárne to, že akú ma olej čerpateľnosť. Samozrejme 0W-40 je za studena menej viskózna, ako napr. 5W-40, ale táto viskozita za studena je stále niekoľkonásobne vyššia, ako je správna prevádzková viskozita oleja, tj. viskozita pri teplom motore. Takže 0W olej je pre motor vlastne vhodnejší, lebo za studena ja viskozita oleja bližšie k tej za tepla. Stačí si v technických listoch porovnať viskozity pri 40°C a 100°C a podľa toho vydedukovať, že akú asi bude mať olej viskozitu napr. pri -10°C. A potom si ešte môžeš nájsť na oleje.cz článok o tom, že ako dlho trvá oleju pri rôznych zimných číslach premazanie motora. Ak sa dobre pamätám, bola tam tabuľka ktorá uvádzala pre 0W, 5W, 10W a 15W čas na premazanie motora 1, 3, 10 a 18 sekúnd.
Ďalej je jedna dôležitá vec ktorú na oleje.cz v článkoch nenájdeš, a to je vzťah tlaku oleja ku viskozite. Týka sa to aj "zimného" aj "letného čísla". Čím je olej viskóznejší, tým väčší je tlak v olejovom okruhu, toto je asi každému jasné. Ako sa zvyšujú otáčky motora, tak sa zvyšuje aj tlak, ale iba dovtedy, kým sa nedosiahne maximálny povolený tlak. Potom so otvorí obtokový ventil a časť oleja sa vracia do olejovej vane bez toho aby ten olej mazal motor. Problém je ten, že pri viskóznom oleji k tomuto môže dôjsť už aj pri stredných otáčkach (pre každý motor platí niečo iné). Potom ak ideš nad tieto otáčky, tak máš vlastne nedostatočné mazanie, lebo prietok oleja už ostáva konštantný, pritom motor by kvôli vysokým otáčkam potreboval mazať ešte viac. A v takýchto prípadoch sú menej viskózne oleje výhodnejšie.

Čo sa týka zvýšenej spotreby menej viskóznych olejov, to nie je chyba oleja, ale samotného motora. Ak s tým má niekto problém, tak asi nemá motor úplne v poriadku. Možno mu viskóznejší olej zníži spotrebu, ale to nie je riešenie problému, to je iba záplata.

Čo sa týka spotreby oleja u TSI a nevhodnosti riedkych olejov do tohto motora, som dobrou demonštráciou toho, že nemáš pravdu. Motor mi olej nežerie (ok, keď som tomu dával na frak na trackday, tak si nejaké 2 dcl uštiplo) a dokonca nemám problémy ani s rachotom reťaze. Že by to bolo tým, že vďaka 0W oleju dokáže motor rýchlejšie napnúť reťaz? Neviem, ale okrem 0W-40 a 0W-30 som ešte žiaden iný olej do motora nedával.

 

Mr.Pavka: Viacmenej súhlasím, do motora sa má dávať taký olej aký predpisuje výrobca. Ja by som to doplnil tak, že treba dávať minimálne tak dobrý olej aký je predpísaný. Čo sa týka Fabie, doporučujem si naštudovať, že čo vlastne výrobca predpisuje. U VAG nie je predpísaná žiadna konkrétna viskozita, iba potrebné chválenie. To že máte dávať do motora 5W-40 nie je nikde napísané, to je len taký zvyk v našich končinách, lebo je to taký univerzálny olej s akceptovateľnou cenou. Dokonca aj samotná Škodovka dáva do áut ako prvú náplň 5W-30 (VW 504.00).
V prípade že je v manuály uvedené VW 502.00, tak sú na výber oleje s viskozitou od 0W-30 až po 10W-60. Každý si môže vybrať taký olej ktorý je pre jeho prevádzku najvhodnejší, alebo jeho peňaženke sympatický. Na druhej strane si treba uvedomiť, že 10W-60-ka asi nebude práve ideálna ak je vonku -10°C, alebo ak niekto jazdí výhradne krátke trasy so studeným motorom. Žiaľ, v tomto koncern kašle na zákazníkov, a oproti ostatným výrobcom nedáva do manuálov žiadne doporučenia pre jednotlivé klimatické pásma a spôsoby prevádzky. A potom to dopadne tak, že servis alebo ľudia si dávajú do TSI motorov ktoré jazdia akurát tak 2 kilometre od domu do obchodu a späť 10W-40-ku. Veď aj do Favorita bola ten olej dobrý, aj schválenie to má, tak čo by sme mali ešte riešiť?

Editováno: , autor: e1.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Predvčerom som robil porovnávaciu tabuľku olejov pre svoje TSI. Až na jednu výnimku sú to všetko oleje so schválením VW 502.00. Vyberal som oleje s viskozitou 0W, alebo oleje ktoré sú kvôli niečomu prémiové. Ak to niekoho zaujíma, tu je odkaz: Comparison of premium engine oils for gasoline engines with VW 502.00/505.00 approvals.

Farebne sú vyznačené jednotlivé hodnoty od najlepšej (zelená), ku najhoršej (červená). Schválenie MB 229.51 treba brať s rezervou. Je to síce naozaj dobrá a vysoká norma, ale zároveň zohľadňuje aj potreby naftových motory s DPF, takže sa jedná oleje ktoré nemôžu byť full SAPS a budú mať tým pádom aj trochu nižšiu TBN. Nedá sa povedať že by low/mid SAPS oleje boli horšie, alebo by nižšia hodnota TBN dnešným motorom vadila, ale ak motor nemá DPF, tak je škoda sa o to obrať.

 

Ak niekoho zaujímajú jednotlivé normy a schválenia výrobcov, na tejto stránke si ich môže naklikať a porovnať. Pozor ale na to, že táto pavučina nezohľadňuje dopad na hodnotu TBN jednotlivých olejov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

e1, ve vsí ucte k tobe, davat v techto zemepisných šířkách do auta olej 0W-x mně přijde naprosto zbytečné. Ty si samozřejmně můžeš dávat do auta co chceš, ale nemel by jsi za to tak do krve lobovat.. zajimalo by mě, co lejí lidi do auta třeba v rusku a podobných krajích, myslíš, že maj nějaké speciální aditiva?? Když je tak super lít do auta tebou doporučovaný olej OW-X, proč to nedoporučuje škodovka??? kvuli ceně?? Navic, na oleje cz jsem cetl tvoje prispevky a dost lidi te od oleje OW-X zrazuje, protoze to je zbytecne, pouze ty za to do krve bojujes, jako by to mela byt otazka zivota a smrti... :-) Tomu tvymu Tsi je to uplne sumak, jestli tam mas OW nebo 5W, na to vem jed.. podle mně si tim OW spiše škodíš.. ale, jak píšu, lej si tam co chceš...

do tvyho auta patří 5W30 nebo 5W40..  nic jinýho bych tam nelil.kor kdyz mas slavne tsi rozvody, tou řídkou sračkou tomu spíš uškodíš,,nebo je to proto, jak jsem pochopil z fora oleje.cz, aby jsi měl o 3 deci menší spotřebu??

 

Jen fakt nechapu jak nekdo muže věnovat tolik času tomu, že neustale řeší jaký dát olej do auta a nedrží se toho, co  doporučuje výrobce..

dal na to nebudu reagovat, je to zbytečná ztráta času.. jako zaspemovat 21 stránek v podstatě o ničem, na to musí být člověk dobrej.,. jak tam píšou jiný- vykašli se na tu svou teorii a uvažuj hlavou...

Editováno: , autor: JirkaBrno
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Když je tak super lít do auta tebou doporučovaný olej OW-X, proč to nedoporučuje škodovka???

Jen poznámka - škodovka přece nikde nedoporučuje viskozitní specifikaci oleje (5W-40, 5W-30, atd.). Takže jestli je nějaký 0W-x spadající do předepsané normy VW 502 00, záleží to čistě na majiteli, jestli mu tento olej vyhovuje, třeba pro jeho způsob a podmínky provozování motoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych to zjednodušil:

Máme k dispozici oleje viskozity dle SAE 0W/40, 5W/40 a 10W/40. Všechny splňují výkonovou specifikaci ACEA A3/B3 a VW 502.00 - tedy to, co požaduje výrobce Fábie (1.6i/2009) v návodu k vozu. Viskozita předepsána není.

Vůz má pevný interval výměny (15 000 km nebo 1 rok).

U všech uvedených olejů je viskozita při provozní teplotě podobná. Letní číslo 40 dává rezervu i pro delší jízdu po dálnici. Rozdíl je pouze v čerpatelnosti při nízkých teplotách. A to jak často je motor v nízkých (podpracovních) teplotách záleží na druhu provozu auta.

 

Vhodná viskozita oleje:

 

0W/40

Převažují kratší trasy po městě do 10 km s delšími zastávkami. Motorový olej se často nezahřeje na pracovní teplotu. Výborná ochrana motoru při častých studených startech. Vyšší cena oleje je kompenzována nižší spotřebou paliva.

 

5W/40

Převažují delší trasy nad 10 km. Motorový olej se často zahřeje na pracovní teplotu. Ochrana motoru a úspora paliva je dobrá. Přínosem je nižší cena oleje.

 

10W/40

Převažují delší trasy s krátkými zastávkami. Motorový olej se obvykle zahřeje na pracovní teplotu a během přestávek nevychladne. Případně vůz parkuje přes zimu v zateplené garáži. Nejnižší cena oleje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JirkaBrno, ja za tie oleje nelobujem, je mi jedno kto čo si do motora dáva. Ja osobne ale tie 0W oleje uprednostňujem, a podľa toho som si spravil aj svoj malý porovnávací prieskum. A keď už som mal hotovú tabuľku, tak som ju nahral na web, a nalinkoval ju tu a na oleje.cz. Ak niekto nechce za liter oleja dávať 7 € a viac, nech si dáva do motora aj 10W-40-ku, jazdiť mu to bude. Ale keď niekto chce pre svoj motor ten najlepší olej aj s mazaním za studena, mal by o 0W naozaj uvažovať. Naše zemepisné šírky síce 0W nutne nevyžadujú, ale na škodu to určite nie je. Čo sa týka Škodovky, tá nedoporučuje žiaden olej, iba predpisuje potrebné schválenie. Každý servis sa môže rozhodnúť sám, že čo bude zákazníkom ponúkať a dávať do motorov, musia akurát dodržať potrebné schválenia. Tým pádom majú väčšinou v sudoch LL 5W-30-ku a nejakú lacnejšiu 5W40-ku, alebo 10W-40. A dôvod prečo nemajú namiesto nich napr. 0W-40 je jednoduchý, kvôli cene. Ak by ho dávali za cenu bežného oleja ich zisk by bol menší, ak by si dali rovnakú maržu ako na ostatné oleje, tak by k nim nikto nechodil. Totiž väčšina ľudí ktorý si oleje nekupujú sami, neriešia parametre oleja, ale zájdu do servisu a spoľahnú sa na to, že dostanú dobrý olej a nebude to stáť veľa. Vôbec nevedia, že koľko rozdielov v jednotlivých olejoch je. A ak je cena vysoká, tak nabudúce zákazníci pôjdu do iného servisu, bez ohľadu na to, že im servis dal do motora 3-esterový závodný olej. Jednoducho pri Škodovke má každý na výber, o neautorizovaných servisoch nehovoriac a potom to aj tak s ponukou olejov v servisoch vyzerá.

Čo sa týka letného čísla olejov a samotnej komunity na fóre oleje.cz. V našich končinách a hlavne na oleje.cz panuje z nejakého dôvodu presvedčenie, že 5W-40 je ten jediný najlepší olej. Pre hocijaké použitie, pre hocijaké auto. Toto platilo možno 15 rokov dozadu v časoch atmosferických motorov, lebo 5W-40 je naozaj olej ktorý zožerie takmer hocktorý motor, ale to neznamená, že je najlepší. Napriek tomu oleje.cz ti doporučia 40-ku vždy, aj pre najmodernejšie motory a pre hocijaké prevádzkové podmienky, a ak 2x do roka prekročíš maximálnu povolenú rýchlosť, alebo ak raz za rok ideš k moru na dovolenku, tak sa tam vždy nájde niekto, kto doporučí rovno 5W-50 alebo 10W-50, lebo so 40-kou sa ti motor v lete zadrie. Pritom sa nikto nezamýšľa nad tým, že čo asi dávajú do motorov ktoré stále jazdia na LL oleje v južných krajinách? Že by tie isté 5W-30-ky ako u nás? Napriek tomu je 30-ka v našich končinách také tabu ako moslim v katolíckom kostole.
Dokonca použitie 5W-40-ky je u motoristov taká dogma, ako to, že jazdené auto ktoré má nad 200 tisíc km je už šrot. Potom sa čudujeme, že v bazároch ani 15 ročné autá nemajú cez 200 tisíc (a reálne sú už 2x stočené z 300 tisíc), a všetci jazdia na 5W-40.
Pritom treba si trochu preštudovať veci o olejoch aj moderných motoroch, a je jasné, že posledné dve desaťročia sa toho veľa zmenilo. Dnes medzi najlepšie oleje patria napríklad práve 5W-30-ky ktoré majú najvyššie schválenia. Možno to nie sú úplne ideálne oleje pre jazdenie na okruhu, ale pre bežné jazdenie úplne postačujú, vrátane cesty k moru.

Ak by to tak nebolo, tak by ich nedávali napr. do naftových motorov Porsche kde sa už počíta s inou záťažou.

A tak isto to platí aj o 0W olejoch. Treba sa zamyslieť, že prečo predpisujú 0W-40-ky do áut ako Nissan GT-R, Dodge Viper alebo Porsche 911. Všetko naozaj výkonné autá ktoré sú na dobré mazanie určite o dosť náročnejšie (no, možno ten Viper nie, keď má motor z nákladného auta), a zároveň dajú oleju aj o dosť viac zabrať pri záťaži, ako nejaký motor z kosačky s nálepkou 1.2 TSI. Napriek tomu výrobcovia chcú aby tam išlo 0W, a zároveň im postačuje 40-ka. Že by niekto u nich uvažoval hlavou? 

 

Čo sa týka spotreby, nie je to u mňa primárna vec, ale jazdím 90% krátke trasy a tam je ten rozdiel naozaj merateľný. K slávnym TSI rozvodom iba toľko, že patrím k menšine ktorá na tomto fóre ešte nemala problémy s rozvodmi. Naozaj neviem či to je 0W olejom a častejšími výmenami, ale niekomu rozvody rachocú už aj na novom Rapide, u mňa zase po viac ako dvoch rokoch a 46 tisíc km žiaden problém (klop-klop na drevo). Zatiaľ sa 0W oleje osvedčili a najbližšiu dobu ostávam pri nich.

 

P.s.: Niektoré 5W-30-ky (ktoré pre TSI doporučuješ aj ty) majú nižšiu viskozitu ako môj aktuálny olej 0W-30. To len k tej tvojej teórii o riedkej sračke a k uvažovaniu hlavou.

Editováno: , autor: e1.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Loni, když bylo v noci pod -20C tak jsem startoval s 5W40 hodně těžko a předpokládám, že s 0W by to bylo lepší. Takže nad ní již delší dobu vážně uvažuji. A k té viskozitě za tepla, zůstanu u 40, neboť si myslím, že z hlediska bezpečnosti motorů (mám ale asi motor starší konstrukce 1,4 55kW) k vyššímu zatížení a zahřátí motoru může dojít téměř kdykoli - při jízdě do kopce, na dálnici, s nákladem nebo v koloně v Chorvatsku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ak chceš 0W-40-ku, ale nechceš za olej dávať pol kráľovstva, tak potom nabudúce kúp do motora Shell Helix Ultra 0W-40, alebo trochu drahší Mobil1 New Life 0W-40. Ten Mobil1 je trochu lepší, ale tiež trochu drahší. Shell je zase úplne najlacnejší z 0W-40 olejov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro e1.:

 

Aby sis nemyslel, že jsi v tom sám, na viskozitu používaných olejů mám stejné nebo podobné názory.

 

- Viskozita nemaže. Pokud by to byla pravda, motor by si nejvíce liboval se studeným olejem a jak jistě všichni víme, pravda to není.

- K největší části opotřebení motoru dochází v době, než se motor ohřeje na pracovní teplotu. I proto je vhodné používat nižší zimní číslo.

- Tlak oleje nemaže. Mazací film se vytváří pohybem dílů po sobě. Proto není důvod zvyšovat mazací tlak viskoznějším olejem.

- Olej má nejen mazat, ale i chladit a čistit mazaná místa. Ne na všechna místa je olej dopravován pod tlakem mazacím kanálem. Proto pokud je to možné, je lepší použít tekutější olej (olej s menší viskozitou).

- Nejvíce tepelně zatížená místa (písty, turbo) je potřeba nejen mazat, ale zejména chladit. Písty se chladí pouze olejem. Proto je potřeba přivádět olej na písty v dostatečném množství, takže opět je vhodnější tekutější olej.

- Viskoznější oleje mají silnější (ve smyslu tloušťky) olejový film, ale ne pevnější. Při vysokých rychlostech pohybujících se dílů se olejový film viskozního oleje snáze trhá.

- I v dobách před 20 lety, se používali oleje 15W - 40 a vyšší a motor, když se dožil 100 000 km, tak byl hrdina.

- Pokud chcete kvalitnější tj. výkonnější olej, vyberte si olej s lepší výkonovou kvalifikací viz výše uvedený odkaz na lubrizol.

 

A diskuze na oleje.cz, to je bez komentáře. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...