Přejít na obsah

Rekuperace energie


Jiří Smetánka

Doporučené příspěvky

To ja včera 12.6, dnes už 12.4, dle diagnostiky při tempomatu prakticky nedochází k rekuperaci, při cestě cca 20km jsem byl schopen "vytlačit" kapacitu z 80% na 83% a cestou zpět již díky jinému profilu jen 79% ... umírá mi baterka a podle mne i díky této skvělé "rekuperaci", auto bude mít 2 roky, posledních 4 měsíce 1x za měsíc dobíjím odpojenou baterii nabíječku.... pak zde hodím i nějaké grafy z diagnostiky. Dnes cesta 200km tak jsem zvědav...pojedu bez tempomatu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky


První bez brzdění, ...

image.thumb.png.4bad790cfd48b540be3452529f9add5f.png

 

druhý během brzdění  :

image.thumb.png.d915191464abe6997c1fb4e4b466356a.png

 

Rekuperace prakticky nefunguje při zapnutém tempomatu, je to dáno tím, jak řídící elektronika ovládá plyn a brzy - prakticky se auto snaží "plachtit", málokdy vůz sám "brzdí" motorem (na rovině popř. z mírného kopce) - tudíž rekuperace prakticky neběží (ověřeno i měřením). Při cestě cca 160km bez tempomatu jsem baterii dostal, alespoň dle "battery charge condition" z 78% na 98% (12.8V, což by asi i odpovídalo). I díky cílené snaze více brzdit motorem, dojíždět apod. nicméně i díky tomu klesla spotřeba s průměrných 6,9 na cca 6,6 litrů.... (110kW / 2.0)

 

Pokud chcete dobíjení vynutit, nejlépe zapnout vytápění sedačky, klidně i na 1. stupeň, stačí jedna. Vyhřívání zpět. zrcátek nebo skel, ani zapnutá světa nespustí dobíjení z alternátoru na 14.8V (běží na cca 13.2V) - dle Voltage terminal 30. Byl jsem schopen takto dobít baterii i při stání na volnoběh.

 

Zde je záznam z jízdy, kdy nebylo možné rekuperaci použít (rovina popř. mírný kopec, jízda asi 15min..)
Napětí baterie po celou dobu 12,5V, "battery charge condition" dle jednotky spadlo z 82% na 80%, "Voltage terminal 30" napětí se pohybovalo mezi 12V (bez dobíjení) až 14.8V (dobíjení)

 

image.thumb.png.e18ac9dc94e7666849ea6d045fd4c462.png

 

Editováno: , autor: Shaarky
  • Díky 1
  • Pozitivní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, deto napsal:

Za ako dlho sa priblizne dobije baterka z 30-40% na 100% ak nabijanie vynutim vyhrevom sedacky?

 

To nelze jen tak říci. Záleží na kapacitě baterie, typu baterie, výkonu alternátoru, ostatních spotřebičích, teplotě atd. Alespoň tedy dle mého skromného názoru. Minimálně u takto vybité baterie bych to spíše dal na normální nabíječku. Určitě pokud je napětí pod 12.2-12.1V

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V sobotu rano jsem odjel s nabitou baterkou. Alespon se tak tvarila. V nedeli jsme se vratili, ujel jsem celkem 220km. Od te doby auto stalo. Nyni, utery rano, je na baterce opet 12.1V.

 

Takze co ted? Baterka je v tahu? Nebo nejaky 'chytry battery management' proste bude drzet napeti na tech 12.1V stuj co stuj, a je uplne jedno, jak moc baterku predtim nabiju? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 minutami, Martin Bednář napsal:

V sobotu rano jsem odjel s nabitou baterkou. Alespon se tak tvarila. V nedeli jsme se vratili, ujel jsem celkem 220km. Od te doby auto stalo. Nyni, utery rano, je na baterce opet 12.1V.

 

Takze co ted? Baterka je v tahu? Nebo nejaky 'chytry battery management' proste bude drzet napeti na tech 12.1V stuj co stuj, a je uplne jedno, jak moc baterku predtim nabiju? 

 

Mám to také tak...na základě předešlé zkušenosti si myslím, že mi umírá baterka. Před rokem nebyl problém, aby si ta baterie v pohodě držela 12,4-12,5 - teď padám i na 12V (ano, mám další spotřebiče, na druhou stranu nepoužívám Start/Stop vůbec a denně jezdím 30km)

 

před 5 minutami, Martab napsal:

Je to dost možné, já vycházím z toho co jsem se dočetl a co jsem sám změřil na svém autě. Ale určitě nejen já budu rád, když nás někdo obohatí, co je ta další podmínka.

 

Zkusím zde dát jeden screenshot z OBD11, pokud nezapomenu - těch podmínek, pokud tomu správně rozumím (a je dost možné, že  tomu nerozumím vůbec), je tam snad 10 nebo 15

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zde jsou ony slíbené podmínky...rekuperace je aktivní, pouze pokud jsou všechny splněny - na příkladu níže je zapnuté vyhřívání sedadel, tzn. není splněná podmínka pro rekuperaci a baterie je dobíjena "stále" (special veto = 0).

 

Pokud to není pravda, klidně to někdo znalejší uveďte na pravou míru - ideálně bez hádanek ;-)

 

image.thumb.png.9c3e8753aaa54307a8d690592afaca91.pngimage.thumb.png.9cb2d6c7c9d0d26f128878cf0270e67c.png

 

ENG118780-ENG115189,EM_Recuperation_Precondition-48V_emergency_run,0, 
ENG118780-ENG118443,EM_Recuperation_Precondition-acid_lamination,1, 
ENG118780-ENG118438,EM_Recuperation_Precondition-available_charge,1, 
ENG118780-ENG118442,EM_Recuperation_Precondition-battery_aging_charge,1, 
ENG118780-ENG118441,EM_Recuperation_Precondition-battery_aging_power,1, 
ENG118780-ENG118440,EM_Recuperation_Precondition-battery_charging_state,0, 
ENG118780-ENG118447,EM_Recuperation_Precondition-battery_regeneration,1, 
ENG118780-ENG103388,EM_Recuperation_Precondition-battery_temperature,1, 
ENG118780-ENG112320,EM_Recuperation_Precondition-Battery_Voltage,1, 
ENG118780-ENG36229,EM_Recuperation_Precondition-climate_electronics_enable,1, 
ENG118780-ENG118448,EM_Recuperation_Precondition-energy_net,1, 
ENG118780-ENG118445,EM_Recuperation_Precondition-generator_diagnosis,1, 
ENG118780-ENG118449,EM_Recuperation_Precondition-idle_increase,1, 
ENG118780-ENG36251,EM_Recuperation_Precondition-kfg_enable,1, 
ENG118780-ENG118439,EM_Recuperation_Precondition-LIN_communication,1, 
ENG118780-ENG118450,EM_Recuperation_Precondition-special_veto,1, 

 

Editováno: , autor: Shaarky
  • Díky 1
  • Pozitivní 4
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tempomat na rekuperaci vliv má, ale samozřejmě nebrání ji - prostě k rekuperaci dochází pouze při brzdění motorem - a to se při tempomatu tak nějak prakticky neděje (myšleno při jízdě na rovině), spíše než motorem se brzdí brzdami. Mám to ověřeno měřením za jízdy, kdy dojíždění ostatních při zařazené rychlosti a bez plynu je efektivnější z pohledu rekuperace, než kombinace tempomat a brzda.

Editováno: , autor: Shaarky
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...