Přejít na obsah

Propad a "vystřelení" otáček při rozjezdu


missbow

Doporučené příspěvky

Rád bych vás požádal o radu a názory na dvě podivnosti v chování jednoho konkrétního (tedy mého...) motoru 1,6/75kW BSE v Octavii II (r.v. 2005, momentálně najeto cca 350 000 km). Možná spolu souvisí, možná ne.

 

To hlavní, co mě trápí je něco, co pracovně nazývám "rozjezd jak v autoškole".
Například při rozjezdu na křižovatce zařadím rychlost a pouštím běžnou rychlostí spojku (jak jinak...). Avšak místo plynulého přidání plynu se stane to, že regulace otáček motoru se nějak nepopasuje se zvyšující se zátěží motoru, otáčky prudce spadnou až téměř k volnoběhu, v tu chvíli zaintervenuje v procesu řízení motoru nějaký "krizový manažer" a otáčky prudce přidá. Když se k tomu ještě přičte fakt, že řidič při propadu otáček sám instinktivně přidá trochu plyn, způsobí to s již zabírající spojkou často nemilé "začátečnické" trhnutí při rozjezdu. Dá se tomu vyhnout jen při velmi citlivé práci se spojkou a plynem.
Během jízdy je tento jev rušivý už méně, zřejmě vlivem setrvačnosti hmoty již pohybujícího se auta. Popojíždění v koloně, popřípadě práce se spojkou při jemném couvání je ale samozřejmě otrava.

 

Druhý podivný jev je:
Při nezařazené rychlosti nelze udržet konstantní zvýšené otáčky, např 2500 ot./min. Sešlápnu pedál a když otáčkoměr dosáhne požadovaných otáček, držím polohu pedálu. Otáčky však téměř vzápětí samy vzrostou dále až třeba k 3200 ot./min, několik vteřin tam vydrží a pak spadnou tam, kde jsem předtím pohyb pedálu zastavil (nebo já někde kolem 4500 ot./min. nevydržím a pedál plynu pustím...). Jev je zachycen na videu v odkazu společně se zachycením dat z diagnostiky, zjistil jsem totiž, že...

...v datech, načítaných diagnostickým softwarem v měřené skupině "054 - regulace otáček", je při volnoběhu motoru je indikován slovně provozní stav "volnoběh", což je samozřejmě správně. Ale stav "volnoběh" je indikován i po sešlápnutí pedálu akcelerace, což už normální určitě není. Tento stav trvá až do otáček cca 2400 ot./min., kdy se změní na "částečná zátěž" a v tu chvíli ale i při nehybném pedálu náhle otáčky vzrostou až na 4200 ot/min. Otáčky jsou softwarem detekovány správně v souladu s otáčkoměrem na přístrojové desce.

 

 

 

Když jsme stejný test zkoušeli na kolegově Fabii (zcela jiný motor, vím, ale šlo nám o to, jak se chová indikace provozního stavu ve skupině 054), tak už po jemném ťuknutí do plynového pedálu se stav v diagnostice změnil na "částečná zátěž", a držel i při přidávání, po puštění následovala "decelerace", prostě všechno šlo tak, jak má. Jen u mě je celé pásmo 600-2400 ot/min indikováno jako "volnoběh".

 

V posledních dvou letech měněny tyto komponenty za nové:

* snímač otáček

* snímač polohy vačky

* snímač podtlaku v sání

* těsnění sání (horní sání-sání i spodní sání-motor)

* těsnění škrticí klapky (mezi klapkou a sáním)

* lambda sonda před katalyzátorem

* VN zapalovací modul

* zapalovací kabely

* pravidelně svíčky po cca 15 000 km

 

Předem díky všem majitelům BSE, ale i ostatním, kdo by měli nějakou radu nebo zkušenost!

Editováno: , autor: missbow
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nechápu proč zakládáš nové téma, když téměř shodnou věc řeší v druhém vláknu. Doporučuji pročíst.
Zřejmě se chytneš do pawoučí sítě a budeš uvězněn [emoji3]

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=https://forum.skodahome.cz/topic/143580-kolisanie-ota%C4%8Dok-na-volnobehu-octavia-ii-16-mpi-75kw-bse/&share_tid=143580&share_fid=33458&share_type=t

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 38 minutami, graun napsal:

Nechápu proč zakládáš nové téma, když téměř shodnou věc řeší v druhém vláknu. Doporučuji pročíst.
Zřejmě se chytneš do pawoučí sítě a budeš uvězněn emoji3.png


Já to téma v druhém vláknu samozřejmě znám, mám na něm nastaven i odběr novinek. Ale popisuju přeci něco jiného, než jsou trable s kolísajícím volnoběhem (i když v titulku odkazovaného videa je zmíněn, uznávám), na ten jsem si  u motoru BSE zvykl už dávno...

Do pawoučí sítě zatím nechci!
 

 

Editováno: , autor: missbow
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten prvy pripad -pri rozbiehaní som nezažil , ale ten druhý som tiež včera objavil a asi to bude normálne. Pridaval som plyn a volnobeh sa zobrazoval až po 10 % - uhol klapky. Potom to skočilo na čiastočne zatazenie. Podla toho moze byt na klapke 5mm špina a stale bude vidieť RJ volnobeh. 

Uplne medzi prvymi temami bol uzivatel ktory opravoval tieto motory a menil tam konektor a piny na škrt. klapke. Ze tam bol nejaky problem a muselo sa to meniť. Ten istý problém bol aj na mojom Lanose. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 26 minutami, mino22 napsal:

Ten prvy pripad -pri rozbiehaní som nezažil , ale ten druhý som tiež včera objavil a asi to bude normálne. Pridaval som plyn a volnobeh sa zobrazoval až po 10 % - uhol klapky. Potom to skočilo na čiastočne zatazenie. Podla toho moze byt na klapke 5mm špina a stale bude vidieť RJ volnobeh. 

Uplne medzi prvymi temami bol uzivatel ktory opravoval tieto motory a menil tam konektor a piny na škrt. klapke. Ze tam bol nejaky problem a muselo sa to meniť. Ten istý problém bol aj na mojom Lanose. 

Díky za reakci. Tak to je zajímavé, že i Tobě to až do 10% úhlu natočení klapky hlásí "volnoběh". Já to od začátku pokládal za evidentní chybu a doufal jsem, že tím možná pomůžu odhalit problémy s propadem a "vystřelením" otáček při rozjezdu, což je to, co mě hlavně trápí v praktickém životě. A také se Ti po dosažení 10% úhlu klapky otáčky začnou samy zvyšovat až někam nad 4500 ot./min., i když pedál plynu je v klidu?

Jsem zvědav, jaké zkušenosti sem sdělí ostatní majitelé BSE motoru.

Editováno: , autor: missbow
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já vím, že udržet nějaké otáčky "přesně" nejde, mám na mysli extrém v mém případě, kdy i se ztuhlou nohou na plynu se otáčky změní skoro dvojnásobně.

 

Pawoukovi se omlouvám, uznávám, že citovat bezprostředně předcházející příspěvek je blbost a blbě to i vypadá.

 

graunovi: už vím, co jsi myslel pawoučí sítí... Jsem holt "fórový zelenáč"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Po nějakém čase bych se rád zeptal:

Je nás víc (kromě mne a mino22), komu diagnostika v měřené skupině 054 hlásí až do cca 2300 otáček "volnoběh" a až poté "částečná zátěž"? (viz mé video výše)

Mně se to zdá hodně zvláštní...

Předem díky za pár dalších (o)hlasů!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...
Po nějakém čase bych se rád zeptal:

Je nás víc (kromě mne a mino22), komu diagnostika v měřené skupině 054 hlásí až do cca 2300 otáček "volnoběh" a až poté "částečná zátěž"?

Mě to hlásí taky (BSE). Chtělo by to vyzkoušet ve dvou za jízdy, aby ten druhý sledoval zda se to nezmění..

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Mě to hlásí taky. Jedná se o adaptivní řízení volnoběhu pro účely řízení emisí.  To vystřelení otáček (pokud opravdu držíš nehnutě nohu) je špatně.

Já osobně bych šel cestou od nejlevnějších dílů po nejdražší - vylučovací metodou a funkční díly bych si nechal jako náhradní v garáži.

 

1. kontrola celého sání na únik vzduchu (svorky, mikroprskliny)

2. kontrola kabeláže - jestli to tam někde nějaká kuna/kočička ryšavá nenakousala - to ale nepředpokládám - ale jistota je jistota

3. čidlo snímače plynového pedálu

4. čištění škrtící klapky (ale to předpokládám proběhlo :-)

5. Výměna škrtící klapky (ne nějakou mr..ku z číny ale pořádnou prvovýrobu) - protože může být vadný regulátor - mimochodem pokud máš původní, tak bych ani neváhal a šup tam nová - škrticí klapka jsou průdušky motoru a víš jak to dopadá třeba u lidí když sou na pikaču průdůšky - na štěstí u auta je můžeš vyměnit

6. s výměnou škrtící klpaky bych já určitě vyměnil obě lambda sondy

 

Občas chce auto péči no. Jako neměli bychom být otroci svých aut, ale pokud mu dopřeješ nové náhradní díly, tak se ti tenhle motor osvědčí  až třeba do milionu km. BSE (jak jsem psal v jiném vlákně) je nejvymazlenější MPI od VW/Škoda. Je to zdokonalené AKL. Pokud nemáš narezlou karoserii, tak si chraň jako oko v hlavě. K takovému auto už se nedostaneš a pokud se s ním dostaneš na 1 milion - tak ti za něj škodovka dá novou plně elektrickou oktávku 4 generace :-), věř mi. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

endru81, díky za obsáhlou reakci, leccos z doporučení, o kterých píšeš, mám už za sebou, ale je fakt, že hned bod č.2 jsem ještě neabsolvoval. Ale zrovna nedávno jsem úplně náhodou (ale asi nic není úplná náhoda) vyslechl zkušenost jednoho kolemjdoucího, který mě viděl zanořeného v motoru, když jsem měnil nějakou drobnost. Vlastně sám od sebe se rozpovídal o dlouhodobém problému, který měl a když už měl pocit, že jen sype peníze do opravářů ("bezhlavých výměnářů a píchni-to-na-diagnostikářů"), vzal to do svých rukou a začal kontrolovat právě kabeláž. A našel jeden kabelový svazek, který zřejmě nedopatřením přiléhal na blok motoru a jeho vibracemi se časem jedna z jeho žil porušila. A problém, který se jevil jako fatální porucha nějakého čidla nebo jiné elektroniky, se ukázal jako jednoduchý přerušený kabel  a jeho opravou okamžitě zmizel.

Tahle historka, byť do tohoto fóra asi nepatří, mi stejně jako Tvůj dnešní příspěvek, dala zase nějakou naději, že to, co řeším já, může mít třeba i podobně jednoduché řešení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...