Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Kam vyvážet elektromobily? Tak třeba do Číny, která tvoří 60% trhu elektromobilu a stále roste. A na tomto trhu mají evropská EVs pouze 6%. 

Celý automobilový průmysl, se transformuje na elektromobilitu. A ta rychlost mě překvapuje. Teď se hraje o to, kdo nabídne elektromobil masám... Někdo si už velice chytře nasbíral zkušenosti a vybudoval dodavatelské řetězce na drahých elektromobilech. Tento závod bude mít vítěze i poražené... 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Možná jsem zaprděnec, ale každá nová konkrétní informace o výhodností aplikace e-aut nebo konkrétní ukázka od nadšenců, mne utvrzuje v tom, že dnes e-auta jsou vhodná jen pro poměrně úzkou skupinu uživatelů, ale vůbec ne pro masovou mobilitu, ani soukromou, ani pracovní/užitkovou. Co bude za 15 let, nechci spekulovat, ani pesimisticky, ani optimisticky. Ekonomicky neutrální je předpoklad, že všechno bude stejně. 

 

Osobní vozy: video propagátor ElectroDad jel s dětmi do Itálie na lyže s elektrickým Mustangem. Zpět cca 800 km, to je třikrát hodina nabíjení, pochvaloval si, jak si při těch pauzách odpočine, a celou cestu sledoval na displeji dojezd jako jouda. Takto já to nechci. Já bych normálně dolyžoval, ve čtyři odpoledne vyjel domů, a o půlnoci doma šel spát, a další den normálně do práce. S normálním autem.

 

Užitkové vozy: naše radnice nás ve svém plátku informovala o pořízení malého zametacího el-vozidla Glutton Zen. Výhoda: je to tiché, takže od 6 hod. ráno to může zametat v centru a nebudí lidi. Nevýhoda: dojezd na nabití 8 hodin, tzn. jen jedna směna, na stejnou obslužnost 2x 8hod. tedy potřebujeme zakoupit dvě elektrická vozidla místo jednoho tradičního.  Cena: pravděpodobně o dost vyšší, než klasické pracovní vozidlo, ale bude tam dotace, tak to zaplatí někdo jiný. .. kdo? .. asi já ze svých daní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 21 minutami, silarm napsal:

Kam vyvážet elektromobily? Tak třeba do Číny, která tvoří 60% trhu elektromobilu a stále roste. A na tomto trhu mají evropská EVs pouze 6%. 

To jako budem vozit dříví do lesa?  Např. Škodovka to v Číně pomalu odpískala, VW AG tam pomalu, ale jistě taktéž ztrácí pozice. To je jako kdyby Evropa chtěla Vienamce učit, jak se správně pěstuje rýže a bambus. Bohužel, Čína dnes elektromobilitu učí nás a taky ji ovládá se vším všudy. A ano, elektromobil pro masy, za cenu pro masy, by byla dobrá pozice pro Evropu. Ale jako, že Evropa dokáže vyrobit a prodat v Číně elektromobil levněji než Číňan?  Číňan, který má obšacováno a zamluveno  80% světové těžby důležitých surovin pro výrobu elektromobilů a to na celých příštích 35 let?  Čína, která si dnes určuje cenu baterií pro svět? Na Čínu, jako  na velké odbytiště elektromobilů vyrobených evropskými firmami bych si nechal zajít chuť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

27 minutes ago, silarm said:

Kam vyvážet elektromobily? Tak třeba do Číny, která tvoří 60% trhu elektromobilu a stále roste. A na tomto trhu mají evropská EVs pouze 6%. 

Celý automobilový průmysl, se transformuje na elektromobilitu. A ta rychlost mě překvapuje. Teď se hraje o to, kdo nabídne elektromobil masám... Někdo si už velice chytře nasbíral zkušenosti a vybudoval dodavatelské řetězce na drahých elektromobilech. Tento závod bude mít vítěze i poražené... 

 

 

V Číně se s e-auty žádný tradiční evrpský výrobce nebude chytat, možná jen US imidžovka Tesla, protože je to nová technologie, kde nemají technologický a patentový náskok, a nákladově jim to nemůže vyjít. Ani kdyby ty fabriky měli přímo tam. 

 

Ano, celý auto-průmysl se tranformuje na elektromobilitu, ale nyní zákazníci ta drahá e-auta nechtějí. Je možné, že je průmysl 10 let napřed, a zákazníci to zatím nepochopili, a nebo že jim za 10 let průmysl nabídne opravdu nového brouka levný lidový wagen e-auto. To ale nevíme. 

 

EDIT: DušanV mě předběhl, sorry.

 

Editováno: , autor: Wdog
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nedávná přednáška Ing. Martina Hrdličky (vedoucí vývoje agregátů a podvozku ve Škoda Auto a.s.) na ČVÚT v Praze, týkající se  mimo jiné  emisních norem a zhusta je to o elektromobilitě. Je to dlouhé jak týden před výplatou (cca 2 a 1/2 hodiny), ale kdo chce jen elektromobilitu, tak přibližně od 1 hod. 10 minut přenosu je to o ní.  Já to tedy zhlédl celé, stojí to za to. Osobně mě pan Hrdlička (i když fabrika ho živí a musí dle toho ji prezentovat) přijde jako realisticky uvažující člověk, není to rozhodně  žádný ekofanatik.  Sám pan Hrdlička tam prezentoval, že pokud by dnes (okamžitě) celá EU přesedlala ze všech svých osobních spalovacích aut na elektromobily, tak přínos v produkci CO2 pro celý svět to bude mít 0.25%!!!!! Což znamená, že celá ta předražená elektromobilita pro osobní automobily  pomůže tak, že emise světa se zlepší o pouhý zlomek, tj. o 1/400. Já bych tedy doporučil se soustředit na dalece podstatnější věci ohledně ekologie, než na elektromobily pro osobní užívání. 

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tohle jsou už věcí které jdou za mojí schopnost představivosti.... Opravdu nevím jestli to dopadne tak černě s automobilovým průmyslem. Dnes se uvádí že čínsky elektromobil je o 10.000 dolaru levnější než evropsky.

 

už jsme to měli s textilním průmyslem a elektrotechnickým průmyslem. Tento průmysl taky z Evropy se přesunul do Asie.  Otázka má Evropa nějaký technologický náskok v jiné oblasti?  IT? Zelené technologie? - omlouvám se, že pokaždé končím otázkou  Díky za diskuzi 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V červenci loňského roku zareagovala na katastrofální výsledky prodejů nových aut koncernu Volkswagen zemská vláda spolkové země Dolní Sasko. Zemský premiér Stephan Wiel ze sociální demokracie po výměně resortů hospodářství za životní prostředí s koaliční stranou Zelených, i přes původní odpor koaličního partnera, prosadil, aby staronový ministr hospodářství Olaf Lies v dozorčí radě VW použil zlaté akcie v držení spolkové země k prosazení odvolání Herberta Diesse z funkce předsedy představenstva automobilového koncernu. V dohodě se zástupci rodin Porsche a Piëch, které ovládají největší balíky akcií, byl na nejvyšší manažerskou funkci ve VW zvolen Oliver Blume, který do té doby šéfoval dceřiné firmě Porsche.

Diess je elektromobilním fantikem, který jednu z největších světových firem svým bezohledným prosazováním "elektrovize" málem přivedl k bankrotu. Už v roce 2021 koncern zachránily od hluboké ztráty jen zisky z obřích spekulací s opcemi na nákup cenných kovů na londýnské burze. Diess a jeho kolegové k těmto hazardním operacím použili i veřejné prostředky, které do koncernu během hospodářské krize 2020 až 2022 napumpovala spolková vláda kancléřky Angely Merkelové (CDU). Velkými výpadky příjmů VW trpěl už v roce 2021, kdy jeho prodeje meziročně klesly o 20%. Kromě problémů s dodávkami součástek podle webu Autobild způsobila problémy v odbytu VW právě sázka na elektromobilitu. Diess přechod na elektroauta vnutil i dceřiným firmám jako Audi, které patřily ke špičkám v oboru. Diess také z Audi AG do centrálního managementu VW protlačil bývalou členku představenstva Audi AG Hildegardu Wortmannovou. Ta ještě v polovině roku 2022 tvrdila tváří v tvář poklesům prodeje vozů na polovinu, že elektromobilita je budoucnost. V rozhovoru pro automobilovou přílohu deníku Welt redaktorovi odpověděla, že pravděpodobnost přežití firmy při přechodu na elektromobily je 50:50!

Od válu nakonec Diesse a jeho kliku dostal způsob, jakým chtěli „řešit“ ekonomickou krizi, do níž firmu sázkou na elektromobilitu přivedli. V létě management VW odborářům oznámil záměr zrušení až 1/3 všech pracovních míst v Německu. Na jeho odvolání se podíleli odboráři z IG Metal, kteří zaměstnance v továrních zastupují, a mají několik míst v dozorčí radě. A také nemalý vliv v německé sociální demokracii . Protože se zděsili hromadného propouštění, přiměli dolnosaskou zemskou vládu, aby zasáhla. I tak zůstala po elektropartě ve firmě hrozná spoušť.

V roce 2022 celkově klesly VW v Německu prodeje aut o 1,8%, což není nejhorší meziroční výsledek v dějinách Spolkové republiky. OPRAVEN NESPRÁVNÝ ÚDAJ - PARDON...

Kéž by se něco podobného událo i ve Škodovce...

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdo tohle napsal? To je hodně účelově překroucené. Někde až úsměvné - opravdu klesly v roce 2022 v německu prodeje o 82%. To asi opravdu ne :) Prosím o trochu kritického myšlení. Aspoň trochu... 

 

V tom článku se dá souhlasit jen s tím, že  Diess vedl VW směrem k elektromobilitě. Netajil se plány, že VW předběhne Teslu. No a jeden čas se dokonce spekulovalo, že on sám přejde k Tesle.  Vaz mu zlomilo uplně něco jiného. Propady prodeje v Číně, opravdu velké kvalitativní problémy, naprosté fiasko s Golf VIII, a dosti osobitý manažerský styl. Poslední hřebíček do rakve byl návrh na propuštění velkého počtu zaměstnanců koncernu. A tady došla všem nějak trpělivost. Velké investice do elektromobility nevedly hned k návratnosti plus kombinace ostatních ekonomických problému. A pan Diess musel odejít. A jak to tak bývá na těchto pozicích se zlatým deštníkem.... 

 

Rok se s rokem sešel a na co příšel nový šef koncernu? Do MEB se musí nainvestovat horem dolem- 1,5 miliardy EUR, aby elektroauta byla lehčí, rychleji se nabíjela, měla větší dojezd. Musí se urychlit nástup nové generace baterek. Nebo prostěkdyž to řeknu zcela jednoduše, VW se musí přiblížit Tesle. 

 

 

 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V tom musím dát za pravdu, že směrování koncernu VW AG po odejití Diesse se nějak zásadně nezměnilo, tedy v tom, co se týče elektromobility. Aspoň ne navenek, vzhledem ke vnější komunikaci, jak se dále k elektromobilitě staví koncern. Jestli  se něco změnilo, tak mě to připadá jako malé kosmetické úpravy. Tam opravdu byl asi zásadní problém to nebezpečí, že bylo vyhrožováno velkým propouštěním zaměstnanců a ty odbory jsou u koncernu opravdu v silné pozici. Vše bude v budoucnu záležet na velikosti odbytu elektromobilů a jestliže dojde na dramatický pokles v počtu prodaných automobilů, tak všichni dosavadní zaměstnanci tak jako tak nebudou mít šanci se udržet.

 

Dejme ale tomu, že zisky vzhledem třeba k vyšší marži na voze ( i když dnes je nám vtloukáváno do hlavy, že zisk z elektromobilu není nic moc), budou vyrovnávat propad v počtu vyrobených vozů, no a taky koncern, potažmo Škodovka rovnou dnes říká, že spalováky do tzv. třetích zemí bude chrlit neustále dál. Poslední věta, ale opětovně ukazuje, jaké že pokrytectví je ta domnělá pomoc k záchraně planety a čistšímu životnímu prostředí.  Někde jen elektromobily a někde i to, co si trh bude žádat, ekologie, neekologie, smyslu kromě dalšího prostředku k ovládání masy lidí  v tom žádný velký nevidím....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vzpomínáte si, že když se začínal vyrábět a prodávat Enyaq, tak Škodovka hlásila, že předpokládá jeho výrobu v počtu cca 70.000 kusů za rok? Já si to přesně pamatuji a tak to srovnávám s prodejními čísly. Tak např. v prvním čtvrtletí 2023 se u nás v ČR prodalo 208 Enyaqů a v celé Evropě  za první čtvrtletí 2023 je to 11605 Enyaqů. Mimo Evropu nevím, ale asi taky nic moc. Tak nevím jak se ty plánovaná čísla podaří splnit? A to všechna nová (ne faceliftovaná) auta typu, Fabie, Scala, Octavie, Karoq pro Evropu mají být jen elektrická, vlastně celé nové portfolio pro Evropu mimo Superbu a Kodiaqu má být jen a jen čistě elektrické.

V kontextu výše napsaného jsem nedávno četl prohlášení šéfa jedné velké čínské automobilky, že předpokládá, že elektromobilní éru přežije v celém světě méně než 10 automobilek.  Jen aby to nebylo tak, že z toho počtu bude většina z té  Číny a menšina ze zbytku světa. No nakročeno k tomu tak nějak z části mají..... 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Az zistis co bude stat benzin po 2035, res ze doma nabijas "zadarmo", res dan z elektrickehi bude mensia ako dan za spalovak a viazd do mesta. A az nebude moznost kupit spalovak pac cena a poplatky budu vysoke. Tak sa EV budu predavat, ale len tym co nato budu mat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Život s elektromobilem, když bydlíte na sídlišti a nemáte k tomu možnost dobíjet třeba v zaměstnání,  není žádný med. Dávám sem tři odkazy.

Ten první je jako vyšitý z nějakého marketinkového oddělení pro podporu elektromobility, snad jen kdyby byly takové podmínky pro dobíjení pro všechny obyvatele sídliště, zatím je to pro většinu  sci-fi. Ty další dva odkazy jsou ryze praktické zkušenosti  dvou uživatelů elektromobilu, taktéž na sídlišti. Jak se dalo čekat jsou to docela rozdílné světy. 

 

https://fdrive.cz/clanky/jak-nabit-elektromobil-na-sidlisti-ukazeme-vam-jak-snadno-to-jde-uz-dnes-rozhovor-8720

 

https://autozine.cz/tyden-jsem-jezdil-elektromobilem-nic-podobneho-nechci-nikdy-opakovat/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=pt1oKm2kuHJ-202304281145&dop_id=20522255

 

https://bydlenisnu.cz/elektromobil-v-panelaku-dlouha-prodluzovacka-pletky-s-policii-prazdna-baterie-a-vysoke-naklady/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=npP7KlmNHY2-202304281140&dop_id=20560193

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 57 minutami, atlan napsal:

Az zistis co bude stat benzin po 2035, res ze doma nabijas "zadarmo", res dan z elektrickehi bude mensia ako dan za spalovak a viazd do mesta. A az nebude moznost kupit spalovak pac cena a poplatky budu vysoke. Tak sa EV budu predavat, ale len tym co nato budu mat. 

Lidi v panelákách budou mít od roku 2035 zadarmo 100 metrový prodlužovačky a elektriku?
A ostatním budou dávat fotovoltaický panely grátis na domy a v zimě bude elektrika zdarma?

Sakryš, zaspal jsem dobu, jak vidím. Někde do roku 2035 bude muset být nová únorová socialistická revoluce...

 

(ty uvozovky vidím, ale zadarmo to nebude ani v uvozovkách ani bez nich - když spočítáš cenu panelů + baterek + nabíječka na auto + dražšší auto než na benzín, tak bude ku.va drahý ježdění "zadarmo")

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To si pište, že pořádně zdaní elektriku v nabíječkách anebo elektromobily jako takové. Vždyť by se jim zhroutila celá EU - výnos spotřebních daní z benzínu a nafty je totiž celkem značný. Jen u nás je to někde okolo 100 miliard Kč ročně. A v roce 2027 naběhnou emisní povolenky (systém ETS2), které benzín a naftu zase zdraží o dalších x korun. V případě paliv je ale prozatím dán limit 45 eur za tunu CO2 tak, aby nedošlo ke "skokovému zdražení". Při této ceně benzin podraží zhruba o 2,5 Kč/l, nafta na 2,8 Kč/l. Nejlépe na tom bude LPG, které by mohlo kvůli této změně zdražit zhruba o 1,6 Kč/l. Nicméně ještě není úplně jasné, jestli se k tomu bude ještě připočítavat DPH). Takže se nejspíš udaníme k zániku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Green deal a Fit For 55, jehož součástí je i elektromobilita. Mně osobně se otvírá kudla v kapse, když vidím, jak živelně se do toho všeho řítíme. Ne opravdu nemám pocit, že v tom je důsledně promyšlený systém, možná snad jen pouhý "hurá systém" a potrefená ideologie.

Odkazuji na  článek od bývalého tiskového mluvčího Škoda Auto a.s., Milana Smutného, kde věci, které tam popisuje, by mě dokázaly nadzvednout, pokud by i jen část z toho co popisuje, byla pravda a kde v tom případě by důsledky toho  hurá systému pravděpodobně  zafungovaly.

Co třeba takové hromadné, skoro až živelné zavádění Fotovoltaik? Státní podnik ČEPS ve své analýze MAF CZ 2022 (na webu ceps.cz) upozornil, že distributoři a sám ČEPS musí hlavně kvůli OZE investovat do sítě společně 400 miliard korun. Je skoro samozřejmé, že to opět zvedne poplatky za distribuci el. energie . Máme  na všechny ty větší výdaje okolo Grenn dealu   mít prý jakýsi solidární fond z EU, který pomůže těm nejchudším, ale  bude tohle stačit? Česká vláda plánuje  na tohle a  z těchto fondů a taktéž ze svých zdrojů poskytnout  v letech 2025 až 2032 19 miliard Kč. Milan Smutný si dal práci s rozečtem těchto peněz a vyšlo mu, že jedna dávka na jednoho občana ČR v té chudobě, bude cca 80 Kč (že by myšleno měsíčně, nebo dokonce celkově?)

Tak i tak, já si to nepřepočítával, ale každopádně je to skoro nula, nula nic.  Je tam toho v článku vícero a není to zrovna veselé čtení....

 

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-jak-nam-vsem-zivelny-rozvoj-dotovanych-solaru-zdrazi-elektrinu-7654

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 27. 4. 2023 na 21:38, silarm napsal:

Kdo tohle napsal? To je hodně účelově překroucené. Někde až úsměvné - opravdu klesly v roce 2022 v německu prodeje o 82%. To asi opravdu ne :)

Vše bylo a je asi i teď k nalezení v německém tisku v loňském roce.
Souhlasím že údaj o prodejích byl nesprávný.

Údaj jsem opravil a omluvil se.

Co je účelově překroucené?

Nebo jinak - co z toho není pravda?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 16 hodinami, panet napsal:

Jako, že když bydlíš v paneláku, tak nepotřebuješ auto? Taky dobrý...

Ano, vecsina panelakovcov tam totiz hlavne parkuje. Okrem toho Eu sa nepyta ci potrebujes auto :D Eu nariaduje :D

https://m.podkapotou.zoznam.sk/cl/1000606/2511969/Novy-superlacny-elektromobil-z-Ciny--Cajka-stoji-10-tisic-eur--Na-nabitie-da-400-km

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 25. 4. 2023 na 20:36, stanmar napsal:

Už jsem tu psal, že nevím přesný důvod klesajících cen konkrétněu Tesly, nicméně trh většinou kopíruje zájem, to by pak znamenalo, že ve skutečnosti je nutno zlevňovat, aby se prodávalo. Obráceně, když je na trhu o něco zájem tak to jde zpravidla s cenou nahoru.

Zájem asi je, resp není úplný nezájem. A Henry s Modelem T udělal podobnou hru a jak mu to vyšlo, takže až čas ukáže…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 28. 4. 2023 na 7:30, DušanV napsal:

Tam opravdu byl asi zásadní problém to nebezpečí, že bylo vyhrožováno velkým propouštěním zaměstnanců a ty odbory jsou u koncernu opravdu v silné pozici.

Nejen v koncernu. V Německu jsou za odboráři majetek i miliardy Eur odborových fondů.

To je nějaká síla.

A když za politikem přijdou s konkrétním požadavkem, tak se sakra rychle snaží jim vyhovět.

To není jako v ČR, kdy odbory o majetek většinou přišly v rámci privatizace a jejich fondy zabral Klaus do státního rozpočtu.

U nás když vláda chce, s odbory se baví, když nechce, dělá si z nich legraci...

Proto mám obavu, že elektrických šílenců se Škodovka tak snadno nezbaví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Článek o evropské elektromobilitě a možných dopadech na její průmysl a HDP, který se  nesnaží nám stavět vzdušné cíle a zámky. Od tak mladého autora solidně  a přehledně napsáno.

 

https://www.fonetech.cz/ma-zakaz-spalovacich-motoru-smysl-pro-evropu-je-to-extremni-risk-ostatni-nas-mozna-prevalcuji/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, DušanV napsal:

Článek o evropské elektromobilitě a možných dopadech na její průmysl a HDP, který se  nesnaží nám stavět vzdušné cíle a zámky. Od tak mladého autora solidně  a přehledně napsáno.

 

Ano článek shrnuje většinu co jsem tu napsali 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...