Přejít na obsah

Mazání šroubů kol


Shimpan

Doporučené příspěvky

Dobrý večer,

léta letoucí jsem u všech svých aut mazal šrouby kol grafitovou vazelínou. Samozřejmě jsem je namazal i u Oktávie, kterou jsem si nedávno pořídil, když jsem měnil kola na zimu (zvláště po tom, co jsem nemohl povolit šrouby utažené ještě za vlády původního majitele). Po přečtení moudré knihy "Jak na to" i dílenské příručky jsem se dozvěděl, že je šrouby zakázáno mazat, ovšem nikde se nepíše proč. Nevíte, prosím, někdo, co za tím vězí?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrý večer,

léta letoucí jsem u všech svých aut mazal šrouby kol grafitovou vazelínou. Samozřejmě jsem je namazal i u Oktávie, kterou jsem si nedávno pořídil, když jsem měnil kola na zimu (zvláště po tom, co jsem nemohl povolit šrouby utažené ještě za vlády původního majitele). Po přečtení moudré knihy "Jak na to" i dílenské příručky jsem se dozvěděl, že je šrouby zakázáno mazat, ovšem nikde se nepíše proč. Nevíte, prosím, někdo, co za tím vězí?

Já šrouby stříknu konkorem a to stačí, aby nerezly a ještě nikdy se mi nepovolily.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi aby se ti šrouby nepovolily ne! ;) Jinak šrouby se nemají mazat snad na žádných autech, i na Škodě 120 do zakazovali. Mazat jen místa, kde je kontakt disku s bubnem a kotoučem. :palec2:

Jak zde padlo již v předchozích příspěvcích, nestalo se mi za celou dobu, aby se namazaný šroub sám povolil, a to je utahuji velmi opatrně a bez násilí. Samozřejmě jsou namazány jen tence, při výměně kol je pak většinou jen kontroluji, občas lehce přimáznu, pokud je potřeba.

Např. u Š120 by se vazelína snad do bubnu dostat neměla, Š120 nemá do bubnu díry, anóbrž má na bubnu šrouby a kolo se připevňuje maticemi. Také jsem s ní jednu dobu jezdil, také měla šrouby namazané a také bez problémů.

Ptám se proto, abych zjistil, jaké OPRAVDOVÉ potíže měl někdo, kdo překročil zákaz mazání šroubů kol. Já jsem za celou dobu, po kterou tento postup aplikuji, žádné potíže neměl (naopak jsem měl obrovské potíže se šrouby nenamazanými a náležitě zarezlými), ale třeba mi něco uniklo a rád bych se vyvaroval nějakých malérů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrý večer,léta letoucí jsem u všech svých aut mazal šrouby kol grafitovou vazelínou. Samozřejmě jsem je namazal i u Oktávie, kterou jsem si nedávno pořídil, když jsem měnil kola na zimu (zvláště po tom, co jsem nemohl povolit šrouby utažené ještě za vlády původního majitele). Po přečtení moudré knihy "Jak na to" i dílenské příručky jsem se dozvěděl, že je šrouby zakázáno mazat, ovšem nikde se nepíše proč. Nevíte, prosím, někdo, co za tím vězí?

Tak já tedy mažu grafitovou vazelínou VŽDY (!)

Má zkušenost je totiž taková, že bez namazání nejdou šrouby nejen povolit, ale také nejde ani to kolo z té kruhové objímky sundat

(šrouby lze povolit až klíčem s pořádnou trubkou jako prodlouženou rukojetí - ve fyzice páka, a nenamazaná objímka je problém, nevozíte-li s sebou pořádné kladivo či paličku - což předpokládám nevozíme vždy nikdo lol

Takže máznu zlehka závity šroubů i tu objímku (náboj), a na jaře nebo na podzim, kdy měním pneu (letní x zimní a naopak), kolo krásně sundám a nikdy jsu nepozoroval, že by byly šrouby jakkoliv uvolněné.

Co se týče dotahování, tak opravdu s citem, protože jak píšu, když dojde k defektu, bez té pořádné páky to někdy nejde povolit, a musíte si volat placenou Pomoc odjinud.

No a k dotazu Shimpana: dle mého soudu je to zakázané mazat proto, aby to nějaký šmoula nenamazal pořádně FEST a šrouby se pak neuvolňovaly. Jak říkám: stačí máznout lehce závit (do díry nic necpu).. Máte stejnou zkušenost, Místři fóra??? ;):palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to je taková strojařská poučka, že namáhané šrouby by se neměly mazat.

To by mě právě zajímalo PROČ. Nejsem strojař, takže neznám strojařské poučky, nicméně mě hlavně zajímá důvod. Uvedu několik příkladů, kde vím proč se zařízení nesmí mazat:

1. ventily a šroubové spoje přicházející do styku s čistým kyslíkem - nebezpečí požáru a výbuchu

2. šrouby a šroubové spoje na parním nebo jinak tepelně namáhaném potrubí - zapečení spoje (maže se čistým grafitem)

3. vložky zámků - riziko slepení pružinek pod kolíčky, v mrazu riziko zamrznutí (opět pouze čistý grafit)

Podobné vysvětlení hledám i pro šrouby kol...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já tedy šrouby nemažu. Koukám, že jsem tady zatím jedinej. :feve: Mažu jen tu středovou díru, aby to kolo šlo dobře sundat. Šrouby utahuji momentem 120 a nikdy jsem neměl problém je povolit. :)

Editováno: , autor: KaJe
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky nejsem strojar, ale poucka bude patrne vychazet z toho, ze namazanim zavitu dojde ke snizeni soucinitele smykoveho treni. Na tom je zavisla treci sila, ktera ten sroubovy spoj drzi.

Tak to alespon ja chapu.

Stejne ty srouby budu preventivne lehce mazat. V servisu, kdyz je videl mechanik namazane, tak se sice divil, protoze to pry vidi malokdy, ale pochvalil me, nevynadal, ze delam blbost. A to on by si neodpustil.

Editováno: , autor: oct
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na závit lehce stříknu WD 40 nebo Konkor, vzhledem k přehazování kol 2x ročně to stačí a bez problému.

Svatá pravda! Při přehazování kol 2x ročně problém není. Když jsem makal v pneuservisu, vždy jsme šrouby mazali. O náklaďáku ani nehovořím. Tam když se šrouby lehce nenamáznou, tak to si potom při sundávání kol můžete tak leda "postavit betonovu čekárnu". Na proti tomu jsem zažil i takový auta (spíš vergly), ze kterých jsem sundával 2 kola třeba 40 minut! Ty plechy snad nebyli 5 let zdělaný. Byli na náboji tak přirezlý a šrouby vrzali, div bych je neukroutil. Někdy se ohnula tyčka (vzduch. pistolí ani ťuk), jindy jsem rozštípl ořech...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já tedy moc těmto věcím nerozumím, ale vy tady píšete " aby se šrouby nepovolily". Já měl za to, že se šrouby během jízdy jako by dotahují nebo ne??? Objasní mi to prosím někdo?

Já bych řekl, že "jakoby dotahovat" se může šroub, když je jen jeden a to v ose otáčení, pokud se osa otáčí směrem proti závitu šroubu a pod hlavou šroubu je něco, co otáčení klade odpor.

Tj, byly-li by takovým šroubem přišroubovány kola v ose a ten šroub by byl pravotočivý, tak by se utahoval na PL kole, na PP povoloval, na LZ by se taky povoloval a na PZ by se zase utahoval, uvažujeme-li náhon na přední nápravu.

Teda, jen tak o tom uvažuju, coby kdyby...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...