Přejít na obsah

Diesel Verva


pentadius

Doporučené příspěvky

Mi zas kamoš nedávno tvrdil, že mu zamrzla nafta od OMV...upřímně řečeno mi to připadá nějaký podezřelý, skoro bych hledal problém jinde, protože pokud by to skutečně bylo naftou, tak by musela být něčím říznutá na konkrétní čerpačce a i tak mi to připadá nějaký moc divoký, těžko říct.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ten kamoš je právě z Brna, takže klasická "velká" pumpa, proto si o tom myslím svoje...kdyby to bylo naftou, tak by se to muselo stát všem a pakliže se to stane jednomu autu jen jednou (v tomhle případě navíc dvacet let starýmu), tak bych se zaměřil spíš na to auto ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No nevim co stalo vcera me, ale auto je momentalne v servisu... Bylo rano -21 podle PP a auto jen tak tak naskocilo.... Pri jizde skubalo a ztraceno tah az do uplneho zastaveni... zustal jsem v nejvetsi spicce rano trcet na D1 3km, myslel jsem ze mi z toho kol100 Zatim ho dohromady nedali a to jsem minuly tyden v patek bral plnou od SHELLu!!! Takze myslim, ze pokud to bude nafta, pak neni problem jen u malych benzinek :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vervu jsem koupil u Benziny na Atolu, čerpal jsem do téměř prázdné nádrže, takže čistá Verva. Když to zdechlo, nebyl jsem u toho, ale když jsem k tomu přijel, motor naskočil. Musel jsem jet velmi zlehka, přívod byl někde silně seškrcen. Dokuckal jsem se k pumpě (malé, noname) dolil kondicioner, 2 litry naturalu a něco nafty na promíchání a za chvíli bylo vše OK. Jiný problém, než v naftě mě nenapadá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dovolím si převzít článek ze stránek www.petrol.cz, je to tu celkem pěkně popsané ohledně mrznutí nafty

Nafta pod -20 °C tuhne. Natankujte na horách a zkuste aditiva

Až minus 36 stupňů Celsia naměřily teploměry minulou noc, řidiči naftových aut by tedy měli zpozornět. Pokud už vám nafta v autě ztuhla, jediné řešení je najít pro něj teplou garáž, kde "povolí". Při cestě na hory natankujte "místní" naftu. Zkusit můžete i speciální aditiva.

Norma (ČSN EN 590) nakazuje benzinkám od prvního prosince prodej zimní nafty, která odolá až dvacetistupňovému mrazu (odborně "s filtrovatelností do -20 ºC"). Když se rtuť vydá ještě hlouběji pod bod mrazu, nemusíte ráno nastartovat.

I pokud se minus dvacítce teplota pouze blíží, ale pod ni neklesá, mohou být s provozem "dieselu" potíže. Zkouška filtrovatelnosti má totiž normovanou nejistotu měření tři stupně, takže výdejní kontrolou projde i nafta s CFPP (Cold Filter Plug Point) -17 ºC. Zkušební sítko používané při měření je také mnohem hrubší než moderní filtry vznětových vozů, které se tak mohou vysráženým parafinem zanést mnohem dříve.

Tankujte plnou

Hodně záleží také na stavu filtru: pokud je dlouho neměněný a zanesený nečistotami, dojde k jeho ucpání mnohem snáze. Do problémů se také můžete dostat, pokud máte v palivovém systému zkondenzované větší množství vody.

Tento jev postihuje zejména šetřivé uživatele, kteří netankují plnou nádrž. Při každém otevření nádrže se totiž dovnitř dostává vzdušná vlhkost a tak je žádoucí, aby těch otevření bylo v průběhu roku co nejméně a také aby v nádrži trvale bylo co nejméně vzduchu a co nejvíce nafty.

Máte vyhřívaný filtr?

Se situací, že by palivo zcela ztratilo tekutost a ztuhlo do sádlovité konzistence, se setká nanejvýš ten, kdo má v nádrži stále letní či přechodovou naftu. Což není nic výjimečného u svátečních řidičů.

Obvyklejší scénář je, že se vozidlo sice podaří nastartovat, ale po pár stech metrech či kilometrech začne jeho motor ztrácet výkon, až se zastaví, protože zachycené krystaly parafínu ucpou palivový filtr.

Při provozu je nafta zahřívána návratem ohřátého přepadového množství do nádrže, podobně to platí pro filtr umístěný v motorovém prostoru. Pokud motor překoná prvních deset až patnáct minut, máte obvykle vyhráno.

Daleko vyšší provozní jistotu poskytují vozy s elektrickým vyhříváním palivového filtru. Poznáme jej podle drátů vedoucích k jeho přírubě. Pozor, neplést s dráty vedoucími ke spodní části filtru, kde bývá umístěno čidlo zachycené vody.

Aditiva nejsou všemocná

Poučenější motoristé obvykle slyšeli něco o aditivech, takzvaných depresantech, která mají zlepšit tekutost a filtrovatelnost nafty v zimním období. Víra v deklarované účinky je v populaci značná, ovšem skutečnost závisí na mnoha faktorech.

Výstižnější název pro aditiva je: modifikátory krystalické struktury parafinů. Pokud jsou v naftě přidány, tak se netvoří prostorově objemné krystaly ve tvaru dubového listu, ale pouze menší kuličky, které filtr ucpávají pomaleji.

Pokud je ale parafinů v naftě příliš, tak i ty filtr rychle ucpou. Navíc účinků aditiv rády využívají už samotné rafinerie, protože je to levnější postup než zvyšovat objem neparafinických petrolejových frakcí, na něž je obrovský odbyt v leteckých palivech. Další zvyšování jejich koncentrace v naftě individuální aditivací uživatelem již nejenže nepřináší žádný pozitivní efekt, ale může dosáhnout i opaku – i aditivy lze totiž pohonné hmoty "předávkovat".

Základním předpokladem dobrého účinku aditiv je jejich přidání do nafty dříve, než vůbec proces vytváření krystalů započne, obvykle při asi -7 ºC. Proto pokud se pro nějaké to zimní aditivum rozhodnete, aplikujte je před natankováním a nutné též je, aby daná čerpací stanice měla zásobníky s naftou pod zemí (nadzemní zásobníky jsou časté u dvorových čerpacích stanic v areálech bývalých JZD).

Odborný automagazín AutoDiesel, specializovaný na naftová auta, před rokem prováděl test zimních aditiv a zjistil, že některé přípravky prodávané na českém trhu nefungují ani za optimálních podmínek. Naopak funkčnost byla laboratořemi Ústavu paliv a maziv potvrzena u přípravků značek Shell, Castrol, Sheron, vítězem se stal VIF Super Diesel Aditiv zimní, jenž navíc zvyšuje i cetanové číslo nafty a usnadní její vznícení ve spalovacích prostorech promrzlého dieselu.

Benzin hrozí závadou i požárem

V tu chvíli prudce klesá mazivost, na kterou jsou velmi citlivé moderní vysokotlaké vstřikovací systémy, takže by benzin měli zkoušet pouze majitelé starších vozů. U nich se zase musí počítat s riziky vyplývajícími z časté netěsnosti palivového systému. Benzin v naftě prudce snižuje její bod vzplanutí, takže únik jím obohacené nafty na motor, který po celý rok vadí nanejvýš ekologům, může vyústit v požár vozidla.

Speciální nafta

Někteří prodejci pohonných hmot u svých značkových naft deklarují nadstandardní nízkoteplotní vlastnosti, například Benzina Verva Diesel (-26 ºC) či EuroOil Optimal Diesel (-25 ºC). Dosahují toho povýrobní značkovou aditivací i selektivním nákupem nafty z rafinerií, které poskytují rezervy v parametrech filtrovatelnosti.

První cesta má v dnešním nedostatku petrolejových frakcí zapřičiněném rozmachem letecké dopravy stejně omezené možnosti jako aditivace individuální. Ta druhá je zase finančně náročná.

Nelze tedy čekat, že již počátkem prosince v Praze natankovaná speciální nafta by skutečně měla filtrovatelnost -26 ºC. Petrolejářské společnosti reagují na předpověď počasí a rozdílně přistupují i k jednotlivým regionům – v Praze vystačí obvykle s hodnotami požadovanými normou, v horských oblastech však mohou do tanků přidávat i arktickou naftu s filtrovatelnosti -32 ºC.

Toto částečně platí i u prodejců nafty se standardní normou vyžadované jakosti. Také oni se obvykle v horských oblastech snaží nezklamat své zákazníky, ač je k tomu legislativa nenutí. Proto vůbec nejzákladnější rada před cestou na hory je naplnit nádrž až na místě, jak v rámci Čech, tak celé Evropy.

V případě, že přijdou mrazy, teplota dále klesá a vy máte v nádrži volný prostor, zajeďte natankovat k některé frekventované čerpací stanici, nejlépe k té, která deklaruje nadstandardní filtrovatelnost nafty. Rozhodně do těchto značkových naft již nepřidávejte žádná aditiva, protože je takřka jisté, že jejich účinek byl už naplno využit.

Pozor na vyhřívané sedačky

Samozřejmě základním předpokladem úspěšného provozu je dostatečné teplo ve spalovacích prostorách (žhavení, komprese – opotřebení motoru) a startér schopný dostatečně motor roztočit. Některé elektronické vstřikovací systémy vůbec nezačínají pracovat, dokud motor nedosáhne potřebných otáček – čili nestačí, když startér motorem při startu točí, musí ho roztočit pořádně (typicky Octavia I 1,9 TDI).

Příčinou slabosti akumulátoru může být nejen jeho stáří, ale i špatné dobíjení opotřebeným alternátorem či "mrtvé proudy" vybíjející jej přes noc (vadný alarm, špatně zapojené autorádio, zkrat v elektroinstalaci).

Časté bývá také přetěžování elektrické sítě neinformovaným uživatelem. Jedním z největších "žroutů" je elektrické vyhřívání sedaček. Zapínejte jen ty vyhřívané sedačky, které jsou obsazeny. Pokud sedačku "neutěsníte" pozadím, termostat regulující ohřev nevypne a neobsazená sedačka má obrovský odběr.

Pokud už vám nafta v nádrži ztuhla, je jedinou zaručenou a bezpečnou pomocí přemístit vozidlo do tepla. Velmi účinný, jednoduchý, ale nikoliv bez nežádoucích vedlejších účinků, je též přídavek benzinu, který jako jediný dokáže rozpouštět již vzniklé krystaly parafínu. Již pět objemových procent obvykle poskytne žádaný účinek.

Martin Vaculík, šéfredaktor magazínu AutoDiesel

Zdroj: iDNES.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dík za článek, celkem zajímavý čtení ;)

...to je přesně to, co jsem myslel, že individuální problémy můžou být kromě nafty jako takové způsobený třeba nějakým tím kondenzátem v palivové soustavě nebo "zabordeleným" filtrem...upřímně řečeno, kdo něco takovýho řeší dřív, než až když mu to "přestane jet", já třeba teda zrovna ne kol7

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No nevim co stalo vcera me, ale auto je momentalne v servisu... Bylo rano -21 podle PP a auto jen tak tak naskocilo.... Pri jizde skubalo a ztraceno tah az do uplneho zastaveni...

jsem minuly tyden v patek bral plnou od SHELLu!!! Takze myslim, ze pokud to bude nafta, pak neni problem jen u malych benzinek :(

To mě mrzí, nemůže to bejt nějaká zkondenzovaná voda v nádrži, která pak když zatuhne, zamrzne??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...to je přesně to, co jsem myslel, že individuální problémy můžou být kromě nafty jako takové způsobený třeba nějakým tím kondenzátem v palivové soustavě nebo "zabordeleným" filtrem...
nemůže to bejt nějaká zkondenzovaná voda v nádrži, která pak když zatuhne, zamrzne??

To je tak, když si někdo nedočte vlákno do konce :rolleyes:

Ale článek fakt poučnej ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

4 odměrky?? tolik! však jedna odměrka je na 30l nafty a ty máš nádrž na 55l. Ale je fakt že na VIFu píšou, že pokud bude mráz kolem -20 tak dávat 2 x více. Osobně na tuhle kombinaci jezdím taky - Verva diesel + VIF a auto trošku míň klepe - pouze subjektivní pocit. Pociťuješ nějaké zlepšení po přidání VIFu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobně na tuhle kombinaci jezdím taky - Verva diesel + VIF a auto trošku míň klepe - pouze subjektivní pocit. Pociťuješ nějaké zlepšení po přidání VIFu?

Jirko, dělám to stejně. Na plnou nádrž dávám dvě odměrky, v zimě tři. Auto je vážně tišší ...

2 MELLO: hele ty jeden, nech nás žíííít, joo :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...