Přejít na obsah
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doporučené odpovědi

Publikováno

Ako sa ovlada elektricke servo? konkretne sa jedna o servo z hondy ale asi je to jedno.

  • 2 měsíce později...
Ako sa ovlada elektricke servo? konkretne sa jedna o servo z hondy ale asi je to jedno.

Já sehnal dvě různá (i rozměrově) serva VW, na zkoušku jsem je zapojil na obyč potenciometr (myslím 10 K), ale pro jistotu jsem oba konce připojil ještě přes odpor asi 470R. Takže oba konce potenc. přes tyto odpory na plus a mínus serva, jezdec potenciometru na řídící vývod serva. A potom 12V na plus/mínus serva. A chodilo to dobře, takže celý ovladač asi pracuje jen jako dělič napětí. Potom jsem sehnal ovladač z Fábie a použil jsem ho - rozumí si to spolu.

  • Autor

Teraz tam mam len jednoducho potenciometer a chodi to akurat ked dam krajne polohy potenciometra tak sa zastavi.

Chcelo by to este hodit odpor do serie s bezcom a servom ale momentalne ma to netrapi aj tak to treba len na STK.

  • 1 měsíc později...
Já sehnal dvě různá (i rozměrově) serva VW, na zkoušku jsem je zapojil na obyč potenciometr (myslím 10 K), ale pro jistotu jsem oba konce připojil ještě přes odpor asi 470R. Takže oba konce potenc. přes tyto odpory na plus a mínus serva, jezdec potenciometru na řídící vývod serva. A potom 12V na plus/mínus serva. A chodilo to dobře, takže celý ovladač asi pracuje jen jako dělič napětí. Potom jsem sehnal ovladač z Fábie a použil jsem ho - rozumí si to spolu.

Dej foto ,at vidime ;)

  • 3 měsíce později...

potrebuješ mať delič s hodnotami 11V plný výsun 2V zasunuté servo.ked prekročíš tieto hodnoty tak preto sa ti servo zastavilo.hornú hodnotu zabezpečíš zenerkou 11V . dolnú deličom.premakal som to tak že 2 volty mám po 180 stupnovom otočení a gombík zostal pôvodný.spolahlivo to maká už 2roky.ešte som si tam šupol kontrolku nezapnutých svetiel. ak máš záujem tak helfnem s radou :)

kdyz tio das uplne do kraje tak ti to mozna prestane kvuli tomu ze nektery potenciometry nemaj dodelanou drazku az dokonce a vyjedez s jezdcem z drazky.. tak mozna proto ti to prestane jet ..

  • 4 týdny později...

Jenom dělič napětí a zenerka . Docela jednoduché, spájit na drátky. Ale co s těma motůrkama ? sedí v těch světlech nebo to nějak pilujete a lepíte ? Z Hondy, WW grupe, to je všechno stejný ????

  • 2 týdny později...

Protoze jsem nejak nenasel vse pohromade tak to tady dam ,jak jsem to udelal ja

ovladac fabie ,motorky octavie 1, celkem se to da sehnat dily do 500,-

post-100-1232280873_thumb.jpg

post-100-1232280962_thumb.jpg

post-100-1232280974_thumb.jpg

post-100-1232280996_thumb.jpg

post-100-1232281009_thumb.jpg

post-100-1232653609_thumb.jpg

post-100-1232654760_thumb.jpg

Upraveno od honzik

  • 1 rok později...

Dobry den panove,

mam takovy maly dotaz k el. naklapeni svetel.Uvazuji o jeho montazi, ale nevim presne co pouzit. Jenom preci prispevky jsou jiz delsiho data

1.) Jake servomotorky funguji bez problemu a bez zmeny objimek. Je doporucovano Octavia ale muze to byt I,II,III ?

Jeden navod. Nebo jenutne objimky nejak prelepovat. toho bych se bal z duvodu pevnosti.

2.) Lze kombinovat "stelovace" z jakych koliv typu (Octavia I-nova, Fabia, veskery VW)? Popravde nejlepe asi vypadaji z Octavia II. Ale trosku se bojim, aby to nebylo rizene CANem. Na to extremne slabe konekturky.

Dik moc

Srdečne zdravím .

Tiež som riešil naklápanie svetiel vo felde , a použil som servá z Fábie .

Ako je v popise uvedené, stredom som navrtal dierku a narezal závit 4mm - pozor, je to krehké,

hlavne pri rezaní závitu . Pre istotu som to obviazal tenším špagátom- ktorý slúžil ako plnivo epoxydového lepidla .

Na servách som už ďalšie úpravy nerobil . Zdemontoval som svetlomet, a orezal som lem pre upevnenie hydrokorektoru

a jemne zbrúsil do hladka tak, že nebolo viditeľné ani zapustenie gumičky . Potom som to dopasoval,

aby funkcia bajonetu slúžiaceho pre hydrokorektor sedela pre servo, aj s 1mm gumovou plochou podložkou.

Ako konektor serva som použil objímku pre integrované obvody- na jednu stranu som prilepil PVC kocku, slúžiacu ako ,,klúč"

aby nebolo možné konektor zasunúť otočený o 180 stupňov .Jednotlivé vodiče som ošetril teplozmrštivou bužírkou .

Nakolko som tvor lenivý - použil som pôvodný ovládací gombík - nebolo treba nič striekať, za ktorý som na AL uholník

umiestnil 4K7 potenciometer v prachotesnom vyhotovení . Dôležitá je výhoda vymedzenia dĺžky

dráhy potenciometra - mejde na okraj - čím je ošetrená maximálna a minimálna hodnota napätia pre servo - obdobne je to riešené

na kolieskovom ovládači Fábia / Oktávia - kde je použitý trimer od fy. Piher

Ak je záujem - pofotím .

Nech sa darí !

Prikladám fotky - ako som realizoval ovládací gombík .Tu je stav, keď ešte niesu pripojené vývody potenciometra na svorkovnicu - z bežca - t.j. ten stredný vývod , je ešte 390 ohmový odpor - odtial to ide do serva .

Nech sa darí !

post-26056-084115200 1285327725_thumb.jp

post-26056-083929900 1285327735_thumb.jp

Hmm, to opravdu klepne. Ale zase s postovnym ci jizdkou tam to uz je o necem jinem. Ale zde je jasn dukaz, ze nektere vrakace jsou extremne drahy.

Jinak dneska jsem udelal nakup a bylo to za 700CZK.Dva motorky svetel s konektorama pry z prvni Octacia a regulator z Fabia. Kupoval jsem v Praze na zizkove zde: http://levnedily.cz/kontakty.htm. Velika ochota, pouze velky problem sehnat konektory. Kdyz porovnam, ze vsude chteji za jeden motorek 500CZK, jsem velice spokojen.

Motorek svetel: S gumickama a konektorama. Je pry z prvni Octavie a vypada jak ten na Fabiich (dle obrazku z for.) Jedna se o dil: Hella Germany 007 282-20 a Skodovacke cislo: 1U0 941 295 s trikolikovym konektorkem. Motorek byl s gumickama a vypada to, ze bez gumicek je stejne velky jako original z Felicie. Zobacky ma dva mensi a jeden velky.

Ovladac naklonu a podsviceni: Vybiral jsem dle vzhledu a je to pry Fabia. Sklonomer ma 4 polohu cara, 1, 2, 3 a s mechanickym zaskokem (Je slyset i cejtit zapadnuti do polohy). Problem byl s konektorem, kterej je nejakej divnej 7mi kolikovy radovy. Konektor jsem pak hledal v kabelazich asi hodinu. Vyrobce oznacen neni, ale je to katalogove cislo: 6Y0 919 094 B. Zapojeny (kabelazi) jsou jen konektory (netvrdim, ze ten konektor je presne z toho, ale na90% ano) 1 gray, 3 gray\blue, 4 brown, 5 blue\red, 6 yellow.

Doufam ze to spolu bude fungovat a pak zkusim jeste popsat montaz.

fotografie s odkazem na podrobnejsi:

felda_el_svetla_nakup_1.jpg felda_el_svetla_nakup_2.jpg felda_el_svetla_nakup_3.jpg

felda_el_svetla_nakup_4.jpg felda_el_svetla_nakup_5.jpg

felda_el_svetla_nakup_6.jpg felda_el_svetla_nakup_7.jpg felda_el_svetla_nakup_8.jpg

Na tom 7 pinovom konektore sú 3 vývody na potenciometer náklonu, a ostatné je na reguláciu podsvietenia prístrojovky .

Vo vnútri je ešte dvojica LED- podsvietenie . Číslovanie sedí s popisom , ktorý tu už bol uvedený ...

Takže by nemal byť žiaden vážnejší problém s realizáciou . Ceny máš dobré - u más chceli za nové servo 33 € - a to nie originál .

Na inzerát som kúpil pár za 30 € aj s poštovným ....

Nech sa darí!

Takze toto spojeni funguje skvele a pridavam obrazky a videa ze zapojeni.

Byl jsem presvedcen, ze kdyz ma tento regulator sklonu pevne dane pozice 0-1-2-3 s doskokem, ze bude regulovat pouze na 4 urovnich. Neni to pravda a je velice citlivy a reaguje na sebemensi pohyb.

Nevim z ceho byly konektory na motorky, kazda strana jina barva a tak jsme je nepopisoval. Ale konektor i rele maji cisla.

Konektor na regulatoru byl urcite z regularotu (a nejspise i Fabie). Takze popsan s barvama a kontaktama.

Misto palubky byla zapojena zarovka ze spinace mlhovek z Fabie.

felicia_el_naklapeni_zapojeni2.jpg felicia_el_naklapeni_zapojeni3.jpg felicia_el_naklapeni_zapojeni1.jpg

Jinak motorek ma oznaceni kontaktu 56b, G ,31 a konektor 1, 2, 3 tak jsem to napsal oboji.

# Zluta barva je barva virtualniho vodice rizeni. Zde je napeti 5.5V-11.5V v mem pripade. Motorky piny G, spinac Fabie pin 5 (cervenomodry). Moje zapojeni bylo s jedenim servomotorkem na napeti 13.3V. Pripojeni bylo na autobaterii s nabijeckou.

# Modra barva znaci ukostreni. Motorky piny 31, spinac Fabie pin 4 (hnedy).

# Cervena barva znaci palubni napajeni +12V. To jde pouze na spinace svetel.

# Tmave zelena je napeti za spinacem potkavacich svetel. Protoze je spinac hned vedle, privedu to asi primo ze spinace. Po zapnuti svetel +12V privedne na motorky piny 56b a na regulator pin 6 (zluty).

# Svetle zelena je napeti za spinacem obrysovych svetel. Protoze je spinac hned vedle, privedu to asi primo ze spinace. Zde je po zapnuti obrysovych svetel +12V a privedeme na regulator pin 1 (sedivy).

# Ruzova je barva virtualniho vodice. Puvodne bude asi pres pojistku zapojeni primo na spinac obrysovych svetel (svetle zelena). Jiz to tu nekdo popisoval a mam dojem, ze se to prerusuje na kabelu pojistkove skrine. Vyvod je z regulatoru pin 3 sedomodry.

Dale na Youtube je par videi:

 Až na některé zmatené pojmy to máš výborný - ten potenciometr v palubce totiž vůbec nereguluje proud (aspoň ne ten na regulaci náklonu), ale slouží jen jako zadávací dělič napětí. Jeho polohou je určena hodnota napětí z rozmezí, které jsi popsal (někde mezi 5,5 a 11,5V) - a v servomotorku je ovládací elektronika, která má uvnitř s táhlem propojený ne otočný, ale posuvný potenciometr se stejnou funkcí - a jednoduše zjišťuje odchylku napětí na jezdci toho svého vnitřního snímacího potenciometru od hodnoty napětí, zadané řidičem pomocí toho potenciometru na palubní desce. Podle toho pak sepne motorek, který přes několik ozubených koleček a šroubový převod vysune nebo zatáhne tu výstupní tyčku. Při jejím pohybu se mění napětí vystupující z vnitřního snímacího potenciometru a elektronika nechá motorek běžet tak dlouho, dokud se ta dvě napětí k sobě co nejvíc nepřiblíží. Je tam zavedená určitá hystereze, aby to nevrčelo při každém mikroskopickém pohybu, ale aby odchylka musela dosáhnout určité minimální velikosti, než zasáhne elektronika a sepnutím motorku se bude snažit tu odchylku zase zmenšit. Místo toho regulátoru z Fábule se dá použít jakýkoliv potenciometr s odporem kolem 10kiloohmů, zapojený krajními vývody na kostru auta a kladné napájecí napětí "za klíčkem" - a střední vývod se spojí se středním kontaktem konektoru serva. Ty "zácvaky" na originálním regulátoru mají jen zvýraznit polohu, ve které jsou světla nastavená na nějaké vyzkoušené poloze, vhodné pro určitý stupeň zatížení auta - a můžou i zabránit nechtěnému pootočení regulátoru buď při "šmrncnutí" rukou nebo způsobenému otřesy při jízdě. Jiný význam ty "zácvaky" nemají, celá výšková regulace je plynulá, analogově řízená změnou napětí.

Pokud chceš, můžeš použít klidně i "tahový" (posuvný) potenciometr místo otočného, nebo když to doženu opravdu až ad absurdum, dalo by se řídicí napětí generovat s pomocí číslicově-analogového převodníku a zesilovače napětí i nějakým mikroprocesorem s naprogramovanou patřičnou ovládací rutinou - pak by se dal sklon světel regulovat dvojicí tlačítek "Nahoru" a "Dolů" úplně stejně, jako se reguluje třeba hlasitost zvuku televize s pomocí dálkového ovládače... :p

Připojte se k diskuzi

Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.

Host
Odpovědět na toto téma...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.